Krönika: Tanken av att prata med AI i spel gör mig deprimerad

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Edvin1:

Somliga gamla stofiler var emot spinning jenny. Men industrialiseringen gick inte att stoppa. De gamla hantverkarnas attityder dog ut.

Att bli deprimerad av att prata med AI i spel? Okej. Dagens överdrift. Dagens i-landsproblem. Jesus pannkaka.

I så fall blir jag mer deprimerad av den mycket begränsade dialogen som finns i alla spel utan undantag. Även hyllade BG3. Det finns inga riktiga ”människor” som pratar som en människa i det spelet.

Så klart det är ett i-landsproblem, vi skriver primärt för en svensk publik med stort datorintresse. Att jag blir deprimerad är såklart en hyperbol. De problem i världen som jag verkligen blir deprimerad av skulle knappast höra hemma på SweC.

Anledningen att vi kan nämna Spinning Jenny och andra teknologiska framsteg idag är för att det var de som slog igenom och verkligen förändrade något i grunden. Hur många uppfinningar eller annan teknik föll i glömska för att den stötte på motstånd eller helt enkelt inte var tillräckligt bra?

Min oro är att vi som vanligt kliver på hype-tåget och implementerar nya tekniker i media konst enkom för att det är nytt eller sparar pengar. Helt utan att överväga om det har andra kostnader eller konsekvenser.

Vill vi att alla karaktärer ska prata som människor eller vill vi ha en historia värd att berätta? Människor i regel är ganska dåliga på att prata vilket är anledningen till att realism i berättandekonsten inte alltid är önskvärt. En bra författad karaktär får en att glömma att det är en berättelse och istället tänka på vad som sägs snarare än hur.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Leiri:

Bara jag eller är den här skribenten emot allting?

Lätt att få den uppfattningen. Jag skriver oftast bara krönikor om saker jag är emot. Det är lättare att klaga än att vara konstruktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Själv är jag trött på NPC som svarar "Hi, have you found the missing relic?" gång på gång. Ai NPC:er ser jag bara som nåt positivt. Vi har i princip fotorealistisk grafik idag men vi saknar vettig AI i spelen. Det är för stor skillnad idag mellan Ai och grafik. Grafiken ligger lång före Ai. Blir konstigt i spelen.

Do you get to the cloud district very often?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så klart det är ett i-landsproblem, vi skriver primärt för en svensk publik med stort datorintresse. Att jag blir deprimerad är såklart en hyperbol. De problem i världen som jag verkligen blir deprimerad av skulle knappast höra hemma på SweC.

Anledningen att vi kan nämna Spinning Jenny och andra teknologiska framsteg idag är för att det var de som slog igenom och verkligen förändrade något i grunden. Hur många uppfinningar eller annan teknik föll i glömska för att den stötte på motstånd eller helt enkelt inte var tillräckligt bra?

Min oro är att vi som vanligt kliver på hype-tåget och implementerar nya tekniker i media konst enkom för att det är nytt eller sparar pengar. Helt utan att överväga om det har andra kostnader eller konsekvenser.

Vill vi att alla karaktärer ska prata som människor eller vill vi ha en historia värd att berätta? Människor i regel är ganska dåliga på att prata vilket är anledningen till att realism i berättandekonsten inte alltid är önskvärt. En bra författad karaktär får en att glömma att det är en berättelse och istället tänka på vad som sägs snarare än hur.

Förbättrad AI i spel kommer nog inte innebära total frihet. Förbättrad AI kommer nog att i de flesta fall innebära en större variation i uttrycksförmåga inom givna ramar som bestäms av spelutvecklaren. En treåring är bättre på att variera sitt språk än karaktärerna i de mest hyllade spelen. Det här bryter illusionen mer än något annat i spel. AI har potential att göra spelen mycket mer levande.

Jag tycker att det är något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tror du har en poäng. När jag skrev texten var det svårt att i (läsbar) text få fram hur omöjlig balansen mellan konst, teknik och ekonomisk lönsamhet. Det är ofta en eller två aspekter som får ge vika för en annan. Spel är en konstform som verkligen kan ligga i framkant i alla tre aspekter.

Samtidigt är allas individuella förhållningssätt till spel lika varierade som mängden olika spel det finns. Tänker jag på samma sätt kring Alan Wake II som jag gör kring Vampire Survivors? Såklart inte men de är båda två spel som jag tycker om, men på olika sätt. Jag interagerar med dom på olika sätt, de stimulerar olika delar av min hjärna men jag gillar båda två.

Jag angriper generellt frågan från synpunkten att jag betraktar spel som en konstform där skaparens vision är det primära jag vill åt. Det är där jag ser chansen att det kan förstärka enskilda skapares vision. Samtidigt kan det som verktyg för att öka lönsamheten göra allt fler produkter mer likriktade och själlösa.

Som sagt svårt ämne att ta sig an men behövde försöka iaf.

Egentligen borde det ju inte vara konstigare än att spel som upplevs som dåliga av många säljer dåligt, och spel som upplevs som bra av många säljer bra.

Men det är också här detta med lönsamhet kommer in. Företag har en tendens att flytta saker som brukade vara självklara för alla till "Premium"-versionen. Snart är det väl DLC att få nöjet att spela färdigt spelet man redan betalat för. Det går åt det hållet.

Kan även tänka mig att det i framtiden kommer finnas en "AI"-version, och en "hantverksversion" av vissa ppel där poängen med AI-versionen är att man skall bli sugen på att köpa det "riktiga" spelet för att man ser att "fan, det här skulle kunna vara bra", men dit är det ju rent tekniskt en bit kvar och man får hoppas att vi aldrig hamnar där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det samma AI som i det där Call Of Duty spelet där fiskarna flyttade sig för spelaren? Haha..

Fluga.
l
u
g
a
.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Det finns en enorm potential med AI i spel om den är tillräckligt avancerad och buggfri så har man t.ex oändligt med slumpad eller ''slumpscriptad'' dialog som kan hålla men sysselsatt i tex RPG MMO eller annan genre som har interaktion med npcer, böcker, ljudklipp etc väldigt länge.
Sen kan man ju ha Ai som får npcer/monster att bete sig mer mänskligt genom att låta dom snubbla o ramla ner för en trappa helt random eller ta upp telefonen och ringa flickvännen och slingra sig ur middag med dennes päron.. så det finns oändliga möjligheter men likaså oändliga fallgropar o bloopers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det finns en enorm potential med AI i spel om den är tillräckligt avancerad och buggfri så har man t.ex oändligt med slumpad eller ''slumpscriptad'' dialog som kan hålla men sysselsatt i tex RPG MMO eller annan genre som har interaktion med npcer, böcker, ljudklipp etc väldigt länge.
Sen kan man ju ha Ai som får npcer/monster att bete sig mer mänskligt genom att låta dom snubbla o ramla ner för en trappa helt random eller ta upp telefonen och ringa flickvännen och slingra sig ur middag med dennes päron.. så det finns oändliga möjligheter men likaså oändliga fallgropar o bloopers

Men är det verkligen AI och inte bara ett script? En kod, typ ett manus för NPC.

AI tänker jag att maskinen VILL göra det för det typ gynnar den på sitt sätt utan några trådar som säger till den vad, när och hur.

Det är ialf min bild av AI.

Script har vi haft sedan den första 01'an föddes (Datorspråk)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

Pröva. En del lär gilla det och andra inte. Som med allt.

Utvecklare blir iallafall fria att jobba med något vettigare än spel när konkurrensen med AI hårdnar.

Permalänk
Medlem

Utan att känna dig personligen @CrispVanDahl så har jag givetvis svårt att placera dig. Man kanske förväntar sig du gillar ny spännande teknik när du arbetar på sweclockers men av de artiklar du skriver så får jag en uppfattning om du är mer av en surgubbe i ditt sätt att se på ny teknik? Jag får inte riktigt ihop det.

Detta med AI är stort. Det bara är så och man får försöka anpassa sig efter detta. Jag själv tycker allt går för långsamt istället. Jag vill ha en riktigt smart AI men det kommer ta lång tid att göra mig nöjd.

Nu tillbaka till ämnet. Det är viktigt att belysa hur AI kan användas för att skapa karaktärer med djupare, mer subtila och underliggande motiv. Detta skapar inte bara en mer involverande och dynamisk berättelse, utan även en spelvärld där spelaren måste tänka och analysera karaktärernas beteenden och dialoger för att upptäcka dolda agendor.

I ett spel där karaktärer drivs av AI, kan varje figur ha egna, dolda mål som inte direkt kommuniceras till spelaren. Dessa mål kan vara egoistiska i sin natur vilket skapar ett lager av komplexitet och mysterium. Karaktärerna kan uttrycka sina intentioner på sätt som är öppna för tolkning, kanske genom att använda metaforer, gåtor eller halvsanningar som ger ledtrådar till deras verkliga avsikter.

Tänk dig en karaktär som till ytan verkar hjälpsam och vägledande men vars verkliga agenda är att leda spelaren in i en fälla för att främja sina egna mål. Denna karaktär kanske ställer frågor eller ger information som på ytan verkar oskyldig men som vid närmare granskning avslöjar en underliggande plan. Genom att analysera dessa dialoger kan spelaren börja ifrågasätta karaktärens motiv och besluta hur man vill hantera situationen.

Dialoger där karaktärerna inte direkt säger vad de vill, utan istället leder samtalet på sätt som kräver tolkning, förhöjer spelupplevelsen genom att kräva att spelaren engagerar sig mer aktivt. Det blir inte bara en fråga om att välja dialogalternativ; spelaren måste också bli en slags detektiv som avkodar de underliggande betydelserna och avsikterna i vad karaktärerna säger.

Detta tillvägagångssätt har den dubbla fördelen av att göra spel mer utmanande och intressanta samtidigt som det ger AI-karaktärerna en illusion av djup och realism. Det blir en påminnelse om att AI kan skapa inte bara funktionella utan även psykologiskt komplexa interaktioner, vilket är avgörande för att framställa trovärdiga och engagerande berättelser i spel. Genom att inkludera dessa element öppnar vi upp för en ny dimension av spelutveckling där AI inte bara är ett verktyg utan en integrerad del av den narrativa processen. Jag tror däremot det kommer ta tid innan vi kan känna oss helt nöjda med resultatet. Men personlighet är viktigt! Har ni haft dialoger med https://pi.ai/ ? Förutom att den är extremt censurerad så kan man ibland få en känsla av att det inte är en maskin man pratar med.

Släpp det här med att skriva text. Ni måste prata och lyssna för det är vårt naturliga sätt att kommunicera på. Det är svårt att förmedla känslor i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Utan att känna dig personligen @CrispVanDahl så har jag givetvis svårt att placera dig. Man kanske förväntar sig du gillar ny spännande teknik när du arbetar på sweclockers men av de artiklar du skriver så får jag en uppfattning om du är mer av en surgubbe i ditt sätt att se på ny teknik? Jag får inte riktigt ihop det.

Detta med AI är stort. Det bara är så och man får försöka anpassa sig efter detta. Jag själv tycker allt går för långsamt istället. Jag vill ha en riktigt smart AI men det kommer ta lång tid att göra mig nöjd.

Nu tillbaka till ämnet. Det är viktigt att belysa hur AI kan användas för att skapa karaktärer med djupare, mer subtila och underliggande motiv. Detta skapar inte bara en mer involverande och dynamisk berättelse, utan även en spelvärld där spelaren måste tänka och analysera karaktärernas beteenden och dialoger för att upptäcka dolda agendor.

I ett spel där karaktärer drivs av AI, kan varje figur ha egna, dolda mål som inte direkt kommuniceras till spelaren. Dessa mål kan vara egoistiska i sin natur vilket skapar ett lager av komplexitet och mysterium. Karaktärerna kan uttrycka sina intentioner på sätt som är öppna för tolkning, kanske genom att använda metaforer, gåtor eller halvsanningar som ger ledtrådar till deras verkliga avsikter.

Tänk dig en karaktär som till ytan verkar hjälpsam och vägledande men vars verkliga agenda är att leda spelaren in i en fälla för att främja sina egna mål. Denna karaktär kanske ställer frågor eller ger information som på ytan verkar oskyldig men som vid närmare granskning avslöjar en underliggande plan. Genom att analysera dessa dialoger kan spelaren börja ifrågasätta karaktärens motiv och besluta hur man vill hantera situationen.

Dialoger där karaktärerna inte direkt säger vad de vill, utan istället leder samtalet på sätt som kräver tolkning, förhöjer spelupplevelsen genom att kräva att spelaren engagerar sig mer aktivt. Det blir inte bara en fråga om att välja dialogalternativ; spelaren måste också bli en slags detektiv som avkodar de underliggande betydelserna och avsikterna i vad karaktärerna säger.

Detta tillvägagångssätt har den dubbla fördelen av att göra spel mer utmanande och intressanta samtidigt som det ger AI-karaktärerna en illusion av djup och realism. Det blir en påminnelse om att AI kan skapa inte bara funktionella utan även psykologiskt komplexa interaktioner, vilket är avgörande för att framställa trovärdiga och engagerande berättelser i spel. Genom att inkludera dessa element öppnar vi upp för en ny dimension av spelutveckling där AI inte bara är ett verktyg utan en integrerad del av den narrativa processen. Jag tror däremot det kommer ta tid innan vi kan känna oss helt nöjda med resultatet. Men personlighet är viktigt! Har ni haft dialoger med https://pi.ai/ ? Förutom att den är extremt censurerad så kan man ibland få en känsla av att det inte är en maskin man pratar med.

Släpp det här med att skriva text. Ni måste prata och lyssna för det är vårt naturliga sätt att kommunicera på. Det är svårt att förmedla känslor i text.

Ja det ligger något i det du skriver, det vilar en skugga av teknikfientlighet över sidan och forumet i stort.

Men det är nog också en fråga om att marknaden och mycket annat har ändrats, gammalt fokus på prestanda och överklockning och prisvärda köp har mer gått över till andra val

Nu är det smarta hemmet, estetiska subjektiva val, belysning, extrema lådor åt båda håll, VR, sammanhängande rum och möblering… Blir svårt att nischa sig, sticka ut, när gaming blivit mainstream

Antar att de försöker hitta vägar att få feedback, engagemang i forumet, öka datapunkter som är viktiga för intäkterna… långt från alla liknande sidor lever idag

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dblade:

Utan att känna dig personligen @CrispVanDahl så har jag givetvis svårt att placera dig. Man kanske förväntar sig du gillar ny spännande teknik när du arbetar på sweclockers men av de artiklar du skriver så får jag en uppfattning om du är mer av en surgubbe i ditt sätt att se på ny teknik? Jag får inte riktigt ihop det.

Detta med AI är stort. Det bara är så och man får försöka anpassa sig efter detta. Jag själv tycker allt går för långsamt istället. Jag vill ha en riktigt smart AI men det kommer ta lång tid att göra mig nöjd.

Nu tillbaka till ämnet. Det är viktigt att belysa hur AI kan användas för att skapa karaktärer med djupare, mer subtila och underliggande motiv. Detta skapar inte bara en mer involverande och dynamisk berättelse, utan även en spelvärld där spelaren måste tänka och analysera karaktärernas beteenden och dialoger för att upptäcka dolda agendor.

I ett spel där karaktärer drivs av AI, kan varje figur ha egna, dolda mål som inte direkt kommuniceras till spelaren. Dessa mål kan vara egoistiska i sin natur vilket skapar ett lager av komplexitet och mysterium. Karaktärerna kan uttrycka sina intentioner på sätt som är öppna för tolkning, kanske genom att använda metaforer, gåtor eller halvsanningar som ger ledtrådar till deras verkliga avsikter.

Tänk dig en karaktär som till ytan verkar hjälpsam och vägledande men vars verkliga agenda är att leda spelaren in i en fälla för att främja sina egna mål. Denna karaktär kanske ställer frågor eller ger information som på ytan verkar oskyldig men som vid närmare granskning avslöjar en underliggande plan. Genom att analysera dessa dialoger kan spelaren börja ifrågasätta karaktärens motiv och besluta hur man vill hantera situationen.

Dialoger där karaktärerna inte direkt säger vad de vill, utan istället leder samtalet på sätt som kräver tolkning, förhöjer spelupplevelsen genom att kräva att spelaren engagerar sig mer aktivt. Det blir inte bara en fråga om att välja dialogalternativ; spelaren måste också bli en slags detektiv som avkodar de underliggande betydelserna och avsikterna i vad karaktärerna säger.

Detta tillvägagångssätt har den dubbla fördelen av att göra spel mer utmanande och intressanta samtidigt som det ger AI-karaktärerna en illusion av djup och realism. Det blir en påminnelse om att AI kan skapa inte bara funktionella utan även psykologiskt komplexa interaktioner, vilket är avgörande för att framställa trovärdiga och engagerande berättelser i spel. Genom att inkludera dessa element öppnar vi upp för en ny dimension av spelutveckling där AI inte bara är ett verktyg utan en integrerad del av den narrativa processen. Jag tror däremot det kommer ta tid innan vi kan känna oss helt nöjda med resultatet. Men personlighet är viktigt! Har ni haft dialoger med https://pi.ai/ ? Förutom att den är extremt censurerad så kan man ibland få en känsla av att det inte är en maskin man pratar med.

Släpp det här med att skriva text. Ni måste prata och lyssna för det är vårt naturliga sätt att kommunicera på. Det är svårt att förmedla känslor i text.

Jag förstår att det kan framstå på det viset, och här får jag och gå till mig själv och fundera över varför det primärt är den sidan av mig själv som framkommer i text. Jag är såklart på SweClockers för att jag älskar det centrala området vi täcker i texter och recensioner. Jag älskar när nya tekniska innovationer gör våra liv bättre. Jag finner dock oftast inspiration till att skriva om ett ämne när jag vänder och vrider på det för att hitta något där det behöver förändras och förbättras.

För ofta står vi i entusiast-communityn och tar tillverkare och utgivare på orden utan att stanna upp och överväga konsekvenserna. Just nu befinner vi oss i en punkt där utvecklingen av just AI spås förändra flertalet globala industrier i grunden. Jag är inte dummare än att jag förstår att detta givetvis kommer att ha bära med sig stora positiva förändringar. Innebär en förändring 10 stycken förbättringar och 1 försämring är det fortfarande värt att stanna upp och ställa sig frågan om den försämringen hade kunnat undvikas.

Något jag brinner för i nästan samma utsträckning som teknik är media och konst. För mig är framförallt spel den konstform som är svårast att förhålla sig till. Den förenar teknik och konst på ett sätt som få andra konstformer gör.

Jag är inte blind för hur AI rent tekniskt kan skriva karaktärer som är komplexa och till och med bra. Det du beskriver låter såklart som ett scenario som är både spännande och förmodligen skulle resultera i en häftig slutprodukt. Det är dock principiellt jag är skeptisk snarare än huruvida slutprodukten skulle hålla god kvalitet. Det jag försöker få fram är att jag ser egentligen inte problem med att AI-verktyg används för att fylla i luckor eller utföra uppgifter där mänsklig kreativitet är överflödig. Så länge människor inte kommer i kläm.

Kreativitet är än så länge något unikt för levande varelser. Spelar jag ett spel tar jag del av en grupp människors intention och verk. Det är så jag förhåller mig till konstformen spel. Av samma anledning vill jag inte titta på AI-uppskalad film eller lyssna på AI-genererad musik. Om konsten är skapad utan mänsklig intention, vad är det den då säger?

Konst har alltid varit ett sätt för skaparen att uttrycka sig och realisera sina tanker och värderingar och blir därtill ett tidsdokument. Du kan alltid betrakta ett verk i efterhand och lära dig hur en människa eller en grupp människor såg på världen och vad de bar med sig. Du kan dra linjer av inspiration bakåt i tiden och se vilka strömningar och vilket idégods som format skaparen.

Betraktar man enbart spel som en underhållningsprodukt så är potentialen oändlig om man tar hjälp av AI. Jag tror att det säkert kommer kunna implementeras på ett sätt som blir bra och kan underlätta processen för många utvecklare. Men det är också värt att stanna upp för att överväga vad som går förlorat när skapandet sköts av en maskin.

Jag är som sagt kluven. Jag älskar vad tillexempel DLSS, FSR och XESS har gjort för moderna spel. Jag välkomnar Path tracing med öppna armar. Jag tycker att hur ”the volume” används i moderna filminspelningar revolutionerat hur skådespelare interagerar med digitala miljöer på ett sätt som känns äkta.

Jag är inte skeptisk mot modern teknik, jag är skeptisk mot hur moderna mediajättar vårdslöst fattar beslut som försämrar media och konst för att det är mer lönsamt.

Ber om ursäkt för en vägg av text 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Men är det verkligen AI och inte bara ett script? En kod, typ ett manus för NPC.

AI tänker jag att maskinen VILL göra det för det typ gynnar den på sitt sätt utan några trådar som säger till den vad, när och hur.

Det är ialf min bild av AI.

Script har vi haft sedan den första 01'an föddes (Datorspråk)

Beror ju på hur spelet använder sig av AIn, jag är ju inte direkt kunnig i programering men det borde ju gå att bestämma hur tyglad AIn ska vara och vilka parameterar den måste förhålla sig till i spelet. Om den med Internet som insperationskälla kan fantisera ihop alla möjliga berättelser, scenarion och beteenden som sedan regleras av mekanismer implementerade av spelutvecklaren som sållar bort fel och konstigheter.
Blir ju scriptat men samtidigt improviserat om du hänger med hur jag resonerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det ligger något i det du skriver, det vilar en skugga av teknikfientlighet över sidan och forumet i stort.

Vi blir ju alla äldre. Även medarbetarna på SweClockers har mognat, och jag har märkt en tydlig trend där fokus har skiftat från de senaste nyheterna om spännande teknik som artificiell intelligens och virtuell verklighet till mer spelrelaterade nyheter och mixade recensioner. Lyckligtvis håller jag mig uppdaterad med hjälp av framför allt YouTube, där jag följer de senaste trenderna, särskilt inom mina särintressen som VR och AI, och nya innovationer direkt från entusiaster och experter inom olika teknikområden. Även om SweClockers fortfarande är den mest besökta sidan för mig, fungerar den nu mer som ett komplement till en välbalanserad mix av teknikdiet.

Permalänk
Medlem

Men det här gör mina 13 åriga elever redan, och vassar deras engelska otrolig! För den grupp finns inte den gränsdragning som vi äldre håller på med.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår att det kan framstå på det viset, och här får jag och gå till mig själv och fundera över varför det primärt är den sidan av mig själv som framkommer i text. Jag är såklart på SweClockers för att jag älskar det centrala området vi täcker i texter och recensioner. Jag älskar när nya tekniska innovationer gör våra liv bättre. Jag finner dock oftast inspiration till att skriva om ett ämne när jag vänder och vrider på det för att hitta något där det behöver förändras och förbättras.

För ofta står vi i entusiast-communityn och tar tillverkare och utgivare på orden utan att stanna upp och överväga konsekvenserna. Just nu befinner vi oss i en punkt där utvecklingen av just AI spås förändra flertalet globala industrier i grunden. Jag är inte dummare än att jag förstår att detta givetvis kommer att ha bära med sig stora positiva förändringar. Innebär en förändring 10 stycken förbättringar och 1 försämring är det fortfarande värt att stanna upp och ställa sig frågan om den försämringen hade kunnat undvikas.

Något jag brinner för i nästan samma utsträckning som teknik är media och konst. För mig är framförallt spel den konstform som är svårast att förhålla sig till. Den förenar teknik och konst på ett sätt som få andra konstformer gör.

Jag är inte blind för hur AI rent tekniskt kan skriva karaktärer som är komplexa och till och med bra. Det du beskriver låter såklart som ett scenario som är både spännande och förmodligen skulle resultera i en häftig slutprodukt. Det är dock principiellt jag är skeptisk snarare än huruvida slutprodukten skulle hålla god kvalitet. Det jag försöker få fram är att jag ser egentligen inte problem med att AI-verktyg används för att fylla i luckor eller utföra uppgifter där mänsklig kreativitet är överflödig. Så länge människor inte kommer i kläm.

Kreativitet är än så länge något unikt för levande varelser. Spelar jag ett spel tar jag del av en grupp människors intention och verk. Det är så jag förhåller mig till konstformen spel. Av samma anledning vill jag inte titta på AI-uppskalad film eller lyssna på AI-genererad musik. Om konsten är skapad utan mänsklig intention, vad är det den då säger?

Konst har alltid varit ett sätt för skaparen att uttrycka sig och realisera sina tanker och värderingar och blir därtill ett tidsdokument. Du kan alltid betrakta ett verk i efterhand och lära dig hur en människa eller en grupp människor såg på världen och vad de bar med sig. Du kan dra linjer av inspiration bakåt i tiden och se vilka strömningar och vilket idégods som format skaparen.

Betraktar man enbart spel som en underhållningsprodukt så är potentialen oändlig om man tar hjälp av AI. Jag tror att det säkert kommer kunna implementeras på ett sätt som blir bra och kan underlätta processen för många utvecklare. Men det är också värt att stanna upp för att överväga vad som går förlorat när skapandet sköts av en maskin.

Jag är som sagt kluven. Jag älskar vad tillexempel DLSS, FSR och XESS har gjort för moderna spel. Jag välkomnar Path tracing med öppna armar. Jag tycker att hur ”the volume” används i moderna filminspelningar revolutionerat hur skådespelare interagerar med digitala miljöer på ett sätt som känns äkta.

Jag är inte skeptisk mot modern teknik, jag är skeptisk mot hur moderna mediajättar vårdslöst fattar beslut som försämrar media och konst för att det är mer lönsamt.

Ber om ursäkt för en vägg av text 😅

Absolut, och nu när "AI" har blivit ett så hajpat ord försöker alla inkludera det i sina produkter för att haka på trenden.

Men att bara slänga in några LLM:er här och där garanterar inte bättre resultat. Det krävs anpassningar, ibland över flera år, för att verkligen förbättra produkten.

Om jag förstår dig rätt, så uppskattar du ändå monsterkretsen Ada Lovelace (Som en motornörd som uppskattar mullret från en stor V8-motor) och det är verkligen imponerande att man nu kan nyttja äldre CUDA-teknik – tidigare använt främst för beräkningar av 3D-vektorer – för att driva på utvecklingen inom AI. Det är som ett sidospår som vuxit till något enormt. Jag är osäker på om Nvidia bara hade tur, men för tillfället genererar detta område mångdubbelt större intäkter än deras gaming-segment. DLSS 1.0 var ju ganska kass till en början men nu efter några år har den mognat till en fungerande teknik. nVidia jobbar säkert på en proprietär teknik för att accelerera AI-karaktärer också i stil med DLSS för bildgenerering.

nVidia ACRE™ - AI-driven Contextual Response Engine som använder djupinlärning för att skapa dialoger som är kontextuellt relevanta och emotionellt resonanta. Genom att förstå den nuvarande situationen och känslorna i spelet, kan systemet generera mer passande svar som förbättrar spelupplevelsen. 😜

Jag förstår också att man måste skriva artiklar som hugger lite. Chefredaktören på M3 gjorde ju en liknande artikel om senaste Ipad Pro från Apple. Jag kände igen mig där då jag ofta köper nya teknikprylar för att upptäcka att jag inte hinner använda dom men det är väl så vi upprätthåller konsumtionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vi blir ju alla äldre. Även medarbetarna på SweClockers har mognat, och jag har märkt en tydlig trend där fokus har skiftat från de senaste nyheterna om spännande teknik som artificiell intelligens och virtuell verklighet till mer spelrelaterade nyheter och mixade recensioner. Lyckligtvis håller jag mig uppdaterad med hjälp av framför allt YouTube, där jag följer de senaste trenderna, särskilt inom mina särintressen som VR och AI, och nya innovationer direkt från entusiaster och experter inom olika teknikområden. Även om SweClockers fortfarande är den mest besökta sidan för mig, fungerar den nu mer som ett komplement till en välbalanserad mix av teknikdiet.

Av ren nyfikenhet, vad innebär det att SweClockers har mognat i denna kontexten?

Jag är genuint intresserad. Jag hör det så ofta i olika sammanhang och jag håller aldrig riktigt med. Ibland likställer vissa det med att bli äldre och, i brist på bättre ord, visare.
För egen del har jag så svårt att förstå mig på det då det ofta verkar utesluta ett längre tidsperspektiv än individens egna och snarare är något som direkt relaterar till individens livsresa och erfarenhet.

Sen är väl frågan hur länge något är moget innan det börjar ruttna och något föds på nytt där cirkeln börjar om igen, men det är en annan fråga.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Av ren nyfikenhet, vad innebär det att SweClockers har mognat i denna kontexten?

Jag är genuint intresserad. Jag hör det så ofta i olika sammanhang och jag håller aldrig riktigt med. Ibland likställer vissa det med att bli äldre och, i brist på bättre ord, visare.
För egen del har jag så svårt att förstå mig på det då det ofta verkar utesluta ett längre tidsperspektiv än individens egna och snarare är något som direkt relaterar till individens livsresa och erfarenhet.

Sen är väl frågan hur länge något är moget innan det börjar ruttna och något föds på nytt där cirkeln börjar om igen, men det är en annan fråga.

Förstår inte heller riktigt vad de menar med mognat.

Färre tekniknyheter där mixat annat och spel taf allt mer plats är mognad enligt dem alltså?

Förvånar mig inte isåfall varför sweclockers har så lite tekniknyheter jämfört med motsvarande utlänsdka sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Av ren nyfikenhet, vad innebär det att SweClockers har mognat i denna kontexten?

Jag är genuint intresserad. Jag hör det så ofta i olika sammanhang och jag håller aldrig riktigt med. Ibland likställer vissa det med att bli äldre och, i brist på bättre ord, visare.
För egen del har jag så svårt att förstå mig på det då det ofta verkar utesluta ett längre tidsperspektiv än individens egna och snarare är något som direkt relaterar till individens livsresa och erfarenhet.

Sen är väl frågan hur länge något är moget innan det börjar ruttna och något föds på nytt där cirkeln börjar om igen, men det är en annan fråga.

Skrivet av Leiri:

Förstår inte heller riktigt vad de menar med mognat.

Färre tekniknyheter där mixat annat och spel taf allt mer plats är mognad enligt dem alltså?

Förvånar mig inte isåfall varför sweclockers har så lite tekniknyheter jämfört med motsvarande utlänsdka sidor.

När SweClockers mognar i sin redaktionella riktning är det tydligt att deras intresse för ny och spännande teknik kanske inte brinner lika starkt som tidigare. Detta är något man ofta ser hos publikationer där redaktionen blir äldre och där intressena gradvis smalnar av till mer specifika områden, i detta fall spel. Denna inriktning står i kontrast till många internationella sidor som fortsätter att bredda sitt innehåll och täcker en mängd spännande tekniknyheter, inklusive de senaste innovationerna inom VR och AI samt kreativa områden. För att nämna ett fåtal: Videoredigering, Utveckling, och 3D-modellering.

Denna begränsning i innehållet kan vara frustrerande för de som använder datorn mer kreativt och ser efter mer tekniskt djup och innovation än vad som för närvarande erbjuds. SweClockers fokus på spel och brist på bredd i tekniska och kreativa ämnen kan spegla en försiktighet eller till och med en viss trötthet hos redaktionen när det gäller att jaga de senaste tekniktrenderna. Detta kan också förklara varför SweClockers inte lockar samma uppmärksamhet som tidigare, speciellt bland de som söker det senaste inom teknikvärlden.

Nu har jag också ett stort intresse för spel så jag hittar mycket intressant även i de spelartiklarna som publiceras. Se kritiken mer som en möjlig förbättringspotential. Sweclockers är den sidan jag surfar in på minst en gång om dagen. ❤️

Permalänk
Medlem

Tycker A.i. i spel (npc's som man kan prata med) ville vara helt kanon.

Tyvärr fungerar det inte klockrent i dagens läge, t.ex. kan man se på när A.i. ska svara på frågor på handhållna enheter som rabbit r1 och Humane AI pin att det tar rejält lång tid att få svar. Jag såg också en tech demo vart NPC's hade dialog möjlighet, och det tog typ 5-30 sekunder för varje dialog, och det går inte riktigt.

Men om det fungerade skulle t.ex. spel som Cyberpunk 2077 eller starfield bli spel man faktisk skulle kunde leva ett alternativt liv i (på skoj), och få en långt mera personlig upplevelse av ett spel.

Personligen är jag övertygat om det blir verklighet, kommer spel aldrig mera bli dom samma, man kommer att ha unika spelupplevelser som man kan berätta för andra om, roliga dialoger, och skandaler...givetvis, men spännande blir det i.af.

Permalänk
Medlem

Tänk dig att gå runt i VR och tala med NPC drivna av denna tekniken:
https://openai.com/index/hello-gpt-4o/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Är detta skrivet av en NPC? Ba-dum-tss...

Permalänk
Medlem

För en gamer och man i medelåldern så har "prata med AI i spel" något stort gemensamt med "Star Citizen": de skulle båda vara väldigt kul...i en kvart. Sedan aldrig mer.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Tanken av att du blir deprimerad gör mig deprimerad.

Permalänk
Medlem

tycker uttrycket AI används rätt fel. är det självtänkade AI eller är det excel AI vi pratar om?
att öppna en ordbok är inte att prata med något AI enligt mig.

Permalänk
Medlem

Spelen kommer bli fan så mycket roligare av det här. Jag hoppas att de ger AI'n kontroll över rörelser och sånt också, så man kan få ai att göra uppdrag för en.

Permalänk
Medlem

Personligen längtar jag tills att AI används i rollspel. Tänk att få höra något annat än "...I took an arrow to the knee" 250 gånger, eller Ralofs (Michael Gough) mycket distinkta röst hos 63(!) olika karaktärer i Skyrim.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog prova ett riktigt spel med AI-karaktärer i för att kunna ha en bra uppfattning om det. Risken jag ser innan dess är att AI-NPC:er blir chattbots som man kommer att spendera en överdriven tid på i spelet för att försöka exploatera/lura/testa så det tar överhanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår att det kan framstå på det viset, och här får jag och gå till mig själv och fundera över varför det primärt är den sidan av mig själv som framkommer i text. Jag är såklart på SweClockers för att jag älskar det centrala området vi täcker i texter och recensioner. Jag älskar när nya tekniska innovationer gör våra liv bättre. Jag finner dock oftast inspiration till att skriva om ett ämne när jag vänder och vrider på det för att hitta något där det behöver förändras och förbättras.

För ofta står vi i entusiast-communityn och tar tillverkare och utgivare på orden utan att stanna upp och överväga konsekvenserna. Just nu befinner vi oss i en punkt där utvecklingen av just AI spås förändra flertalet globala industrier i grunden. Jag är inte dummare än att jag förstår att detta givetvis kommer att ha bära med sig stora positiva förändringar. Innebär en förändring 10 stycken förbättringar och 1 försämring är det fortfarande värt att stanna upp och ställa sig frågan om den försämringen hade kunnat undvikas.

Något jag brinner för i nästan samma utsträckning som teknik är media och konst. För mig är framförallt spel den konstform som är svårast att förhålla sig till. Den förenar teknik och konst på ett sätt som få andra konstformer gör.

Jag är inte blind för hur AI rent tekniskt kan skriva karaktärer som är komplexa och till och med bra. Det du beskriver låter såklart som ett scenario som är både spännande och förmodligen skulle resultera i en häftig slutprodukt. Det är dock principiellt jag är skeptisk snarare än huruvida slutprodukten skulle hålla god kvalitet. Det jag försöker få fram är att jag ser egentligen inte problem med att AI-verktyg används för att fylla i luckor eller utföra uppgifter där mänsklig kreativitet är överflödig. Så länge människor inte kommer i kläm.

Kreativitet är än så länge något unikt för levande varelser. Spelar jag ett spel tar jag del av en grupp människors intention och verk. Det är så jag förhåller mig till konstformen spel. Av samma anledning vill jag inte titta på AI-uppskalad film eller lyssna på AI-genererad musik. Om konsten är skapad utan mänsklig intention, vad är det den då säger?

Konst har alltid varit ett sätt för skaparen att uttrycka sig och realisera sina tanker och värderingar och blir därtill ett tidsdokument. Du kan alltid betrakta ett verk i efterhand och lära dig hur en människa eller en grupp människor såg på världen och vad de bar med sig. Du kan dra linjer av inspiration bakåt i tiden och se vilka strömningar och vilket idégods som format skaparen.

Betraktar man enbart spel som en underhållningsprodukt så är potentialen oändlig om man tar hjälp av AI. Jag tror att det säkert kommer kunna implementeras på ett sätt som blir bra och kan underlätta processen för många utvecklare. Men det är också värt att stanna upp för att överväga vad som går förlorat när skapandet sköts av en maskin.

Jag är som sagt kluven. Jag älskar vad tillexempel DLSS, FSR och XESS har gjort för moderna spel. Jag välkomnar Path tracing med öppna armar. Jag tycker att hur ”the volume” används i moderna filminspelningar revolutionerat hur skådespelare interagerar med digitala miljöer på ett sätt som känns äkta.

Jag är inte skeptisk mot modern teknik, jag är skeptisk mot hur moderna mediajättar vårdslöst fattar beslut som försämrar media och konst för att det är mer lönsamt.

Ber om ursäkt för en vägg av text 😅

Om du lyssnar på AI-genererad musik och gillar den utan att veta om att den är genererad och sedan får reda på det, slutar du då lyssna på den?

Jag lyssnar allt som oftast på musik för jag gillar den, inte för att den "säger" något som bara människor kan. En house-låt som en AI gör skulle inte kännas på ett annat sätt än om Darude gjorde den, för mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tycker enbart att AI är obehagligt. Ännu en sak som vi människor inte kommer klara av att hantera på ett måttfullt sätt. All utveckling borde stoppas idag och regleras hårt innan den upptas

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar