Har kört smarthem ett bra tag nu och mitt största tips är att ett hem är inte ett smarthem om man behöver använda mobilen till allt.
Till mer handfasta tips.
- Wiser snurrdimmer (zigbee 3) är stabila och har såna i flesta ställen där man inte vill ha rgb, går dessutom styra så att olika saker händer om man trycker på knappen eller snurrar. Absolut mycket dyrare än tex shelly men dimmer med knappar är värdelöst kontra snurr.
- Se till att större saker som tex värmepump/ventilation har modbus-gränssnitt, helst tcp-modbus (de flesta nyrare har det) och inte seriellt, bara stökigt med en extra "adapter" mellan.
- MASSA kanaler och minst 20mm helst större, själv bor jag i ett gammalt hus och fått riva upp en och annan gipsvägg för dra nya kanaler.
- Såklart nice med ethernetuttag, har satt såna i de flesta rummen, men såhär i efterhand så kan man ju konstatera att typ inget används. Men wifi är bra planera.
- Om man ska styra RGB-prylar sätt en hue wall switch module (går på batteri) eller typ en shelly i4 för att styra saker via knapparna på väggen. Sen kan man ju såklart även ha zigbee "fjärr" osv.
- Om du fixar solceller och batteri, se till att det är något som går styra (tex via modbus) så att du kan bestämma när batteriet ska laddas ur, du vill ju se till använda det på dyraste timmarna.
- Vill man spara rejält med pengar ska man se till att kunna styra värmen, dvs att ha många olika slingor om man kör med golvvärme eller sätta styrbara termostater på alla radiatorer. Att kunna dra ner tempen nån grad när ingen är hemma eller under dyra timmar är bra. Samma sak med tappvattnet.
- Det är många som sitter och pillar i oändlighet på sin dashboard. Handen på hjärtat, ingen kommer bry sig om eller använda dashboarden sen. Det enda en dashboard är bra för är om du lägger upp lite schyst styrning av lampor eller liknande. Tagit bort min. Däremot en "minidashboard" som tex nspanel (4") används rätt flitigt för tex styrning.
- Se till dra ethernetsladdar till alla förråd osv när det ändå dras rör med el, alltid bra för sätta accesspunkter utan hålla på med mesh.
- Mixa gärna saker, men försök hålla det till tex ett zigbeenät och ett zwave och inte flera.
- Homeassistant är schyst men personligen tycker jag att ett par tusenlappar på homey är värt pengarna iom allt smidigiare och advanced flows är guld.
Mina 5 öre