Socialdemokraterna letar efter en ursäkt för åsiktsregistrering. Jag tror det är snarare det som det handlar om.
Skrivet av OSkar000:
Det är synd att så många utnyttjar/missbrukar sin anonymitet till att sprida hot, hat och desinformation.
Detta gör politiker och 'journalister' allt som oftast själva (framförallt då mot etniska Svenskar, främst män) de får dessutom bra betalt för att göra det. När någon medborgare sedan reagerar negativt så heter det att dom är ett hot mot demokratin.
"Rules for thee but not for me" med andra ord.
...vore bra om politikerna kunde återinföra tjänstemannaansvar. Det skulle aldrig ha tagits bort till att börja med.
Skrivet av calvinclown:
Internet ska förbli fritt och anonymt. Troll är bara ett negativt laddat ord för olikhetstänkande. Bara för att man stödjer ryssland, trump eller sd så är man ett troll. Jag tycker folk ska skärpa sig och fatta som det var förr att inte ta illa upp för internet är just internet. Sen när det gäller mordhot och sånt. Sånt är olämpligt men fortfarande kan man skriva anonyma brev. Så problemet är inget nytt
Dom vill komma åt medborgare som INTE håller med om nuvarande "samhällstrender", helst av allt skrämma dom till tystnad.
Skrivet av brunk:
Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.
Mobbning handlar om konflikthantering, detta är något man lär sig hantera tidigt i livet, främst då i skolan. Det är något som alla måste lära sig att hantera, A: Att stå upp för sig själva B: Etablera gränser osv. Ja, det kan vara obehagligt ibland men det är likväl något som man måste lära sig. Livet är fyllt av konflikter det är ingen skyddad verkstad.
Med det sagt.
Mobba någon online? Eh, va? Det är något som sker i verkliga livet, och har människor svårt att skilja på verkliga livet och internet så är det hög tid för vederbörande att hålla sig borta från datorn, från 'sociala' medier osv.
'Sociala medier' är dessutom en felaktig beteckning då man är allt annat än social när man sitter text framför datorn, man är anti-Social. För att vara social så måste man umgås med människor i verkliga livet, fysisk kontakt osv.
Ninja
Självfallet så är det enklare att slänga sig med diverse ord och betäckningar på internet än i verkliga livet, av den enkla anledningen att du inte riskerar att hamna i fysisk kontakt med den du attackerar, dvs, du riskerar inte att åka på stryk, eller bli ihjälslagen, knivstucken eller i dagens Sverige, skjuten! Eller att utsättas för konflikthantering rent allmänt, jag tror det snarare är den biten det handlar om (tror jag) än att vara anonym som så. Om du som man bemöter en annan man på ett sätt som gör att han kan ta illa vid sig så är det alltid en möjlighet att det blir slagsmål (oavsett ålder) det är ingenting man riskerar när man är på nätet.
Det är väll också som så att internet fungerar som en "säkerhets" ventil, folk i största allmänhet får utrymme att få ur sig diverse saker, bättre att dom gör det än att de gör något i verkliga livet som skulle kunna få allvarliga konsekvenser.
Ja jag vet, min Svenska är urusel, skriver och pratar Engelska hela dagarna.