Korvclockers! Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Nej vad sjukt stekerkorv med bröd och gick in på Swec för att fördriva tiden, så visar det sig att korv är högaktuellt!

Försöker köpa korv med så hög kötthalt som möjligt så idag blev det dessa två rackarna
Med fiberbröd, potatissallad och ketchup
Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Vanlig tjockkorv från Scan med ketchup och senap på.

Hellmans majonäs (Som är den godaste, Kavlis går inte att äta) är väldigt gott att ha på också. Tillsammans med med ketchup, eller med senap/ketchup och kanske mer tillbehör som ev rostad lök, räksallad/skagenröra, potatismos (blir som en tunnbrödsrulle i korvbröd då) mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

För några år sedan hade Willys en korv som innehöll Carolina Reaper, det var deras eget märke Garant som tillverkade dessa. Jag gillar stark mat, och dessa korvar var starka på riktigt, och då menar jag oerhört starka. Rätt kul korv att ha med på grillfesten åt deltagarna. Dock verkar de ha slutat sälja den.

Annars föredrar jag korv där innehållet är grovmalet och med mycket smak.

Jag lurade min far att äta deras Scorpion Chili Trinidad Kryddkorv, han har fortfarande inte förlåtit mig 5 år senare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Jag lurade min far att äta deras Scorpion Chili Trinidad Kryddkorv, han har fortfarande inte förlåtit mig 5 år senare.

Jag köpte de korvarna till en grillkväll där jag var otroligt hungrig. Blev en kamp mellan hungern och hettan i munnen där hettan till slut tog över och jag fick slänga korvarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cirdonia:

Jag lurade min far att äta deras Scorpion Chili Trinidad Kryddkorv, han har fortfarande inte förlåtit mig 5 år senare.

Måste vara ett helvete sen när man ska göra toabesöket dagen efter.

Bränna satan i slutmuskeln.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Avstängd

Nej för fan inget snack om mat, gillar inte prata om mat när man är mätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag gillar korv som smakar korv. När man växte upp, var det inga 90% kött i korven. Vill jag äta kött, så köper jag kött och inte korv. Men roligt att vi är olika

Lite som att göra en pannbiff till hamburgaren, eller en hamburgare till wallenbergare. Det funkar inte, men gott till rätt rätt

Vad är korvsmak?

Sverige har haft en usel korvtradition sedan långt tillbaka i tiden, där korvmakarna inte varit särskilt noga med vad de stoppar i korven. Det har gjort korven till fattigmansmat och gett den dåligt rykte, så till den grad att korvgubbar med låda på magen förbjöds att sälja korv på grund av hälsoskäl.

På senare år har det tacknämligt nog kommit lite hantverk i korvmakandet. Jag ser inte hur det skulle vara mindre korv, eller korvsmak, för att det är mindre halvfabrikat.

För övrigt blev jag sugen på Taylors & Jones Salvia och Svartpeppar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Franzén är på en helt egen nivå.

Permalänk
Medlem

Har testat lyxkorv både i Stockholm, Göteborg och Tyskland. Den tyska korven är riktig god, men https://walch.se/vart-sortiment/ är smakmässigt inte långt efter.

Permalänk
Medlem

Hur kan ingen ha nämnt finsk korv.
Atrilli grillkorv på willys, jättemumsigt med het åbosenap.

Ungarna har gillar Barnens korv från Lithells. Rätt intetsägande bra för barnsmaklökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

För några år sedan hade Willys en korv som innehöll Carolina Reaper, det var deras eget märke Garant som tillverkade dessa. Jag gillar stark mat, och dessa korvar var starka på riktigt, och då menar jag oerhört starka. Rätt kul korv att ha med på grillfesten åt deltagarna. Dock verkar de ha slutat sälja den.

Annars föredrar jag korv där innehållet är grovmalet och med mycket smak.

Den finns ff, iaf på Hemköp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify PSU: Corsair RM750x Moderkort: MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CPU: Core i5 13600K RAM: Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB Grafikkort: MSI GeForce RTX 4070 Super 12G VENTUS 2X OC

Permalänk
Medlem

Störig fråga eftersom jag några månader snubblade över en korv med extra hög kötthalt som var helt fantastisk. Riktigt knaprig men samtidigt saftig från fettet. Den var inte alls lika finmalen som korv brukar vara. Men minns jag nu var jag köpte den eller vad den hette - nä den minns jag så klart inte. :-/

Permalänk
Medlem

Bra korv är inte så svårt att få tag på nuförtiden, brukar köpa Stensåkra lammkorv. Men bra bröd är nästan omöjligt om man vill ha något bättre än standard korvbröd.

Kan rekommendera korvfestivalen https://korvfestivalen.se/

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Finskt är bra, Hiillos och Atrilli korvar är en favorit, Entrecotekorv Chimichurri är också god

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en stark korv, denna är ok stark men jag vill ha en som verkligen får mig att ångra mig. Någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem

Signal & Andersson har mycket goda korvar, ost och bacon är en favorit.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Finns bara ett sätt att runda detta bekymmer. Ena dagen korv med bröd och andra dagen köttbullar och makaroner. Ketchupen skapar kontinuiteten och håller ihop tillvaron.

Permalänk
Medlem

Lunnamelle, WP-Knackvurst eller Holmgrens knake,

Permalänk
Medlem

Lindvalls riktig korv (Frankfurtern är perfekt som grillkorv), såväl som korvarna i deras grillsortiment har en, i mitt tycke, bra balans mellan smak, kötthalt och pris.

Men Korvclockers? Borde väl ändå heta Swekorvers?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Göls röda pölser!
Kan kokas men går lika bra som dom är.
Skånsk senap, ketchup, rostad lök och bröd. Allt vid sidan av. Korv o bröd doppas i senap/ketchup o sen i löken 🥳
Kan ätas som fika, frukost, lunch, middag osv osv

Och så isterband såklart!❤️
Givetvis delade på längden en gång o sen på mitten.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

gillar denniskorv

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

För några år sedan hade Willys en korv som innehöll Carolina Reaper, det var deras eget märke Garant som tillverkade dessa. Jag gillar stark mat, och dessa korvar var starka på riktigt, och då menar jag oerhört starka. Rätt kul korv att ha med på grillfesten åt deltagarna. Dock verkar de ha slutat sälja den.

Annars föredrar jag korv där innehållet är grovmalet och med mycket smak.

De har en sådan korv på Pinchos. Det var så starkt att jag fick okontrollerad hicka/rapningar i 30 min 😳

Invigde för övrigt min nya grill under kvällen och körde då bland annat dessa ”Entrecotekorvar” från Scan som var väldigt goda:

https://www.citygross.se/matvaror/chark-och-palagg/korv/scan-...

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Har ätit alldeles för många såna här de senaste månaderna.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Grillade sådana ikväll. Riktigt smarrigt och hade tänkt föreslå men du hann före.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Korv från Björck & Co i Färila!
Blir alltid ett stopp där när vi åker upp till Jämtland.
Finns ett par ÅF https://www.bjorkco.se/aterforsaljare

Skrivet av kundun:

Och så isterband såklart!❤️
Givetvis delade på längden en gång o sen på mitten.

Isterband delade på längden, med fintärnade äppelbitar och rödbetor i snittet, för att sedan ugnsstekas. Till det, dillstuvad potatis 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

För några år sedan hade Willys en korv som innehöll Carolina Reaper, det var deras eget märke Garant som tillverkade dessa. Jag gillar stark mat, och dessa korvar var starka på riktigt, och då menar jag oerhört starka. Rätt kul korv att ha med på grillfesten åt deltagarna. Dock verkar de ha slutat sälja den.

Annars föredrar jag korv där innehållet är grovmalet och med mycket smak.

Finns en kryddkorv från Garant som heter Trinidad Scorpion som är rätt nice. Finns på Hemköp och Willys.
Tycker personligen inte den är jättestark men den har en god smak.

Edit: Missade att den redan var tipsad om.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av cirdonia:

Jag lurade min far att äta deras Scorpion Chili Trinidad Kryddkorv, han har fortfarande inte förlåtit mig 5 år senare.

Det kan hända att det var den korven jag menade! Tog fel på Chilisort. Haha! Jag försökte övertyga min styvfar att smaka på den men han vägrade, fast då hade jag redan berättat min hostoria om hur det var den enda korven jag köpt med mig när jag var ute och tältade.

Skrivet av Mono:

Finns en kryddkorv från Garant som heter Trinidad Scorpion som är rätt nice. Finns på Hemköp och Willys.
https://www.garantskafferiet.se/filer/garant/02-vara-produkter/chark/korv/07340083474347_1_c1n1.png?preset=product-square

Spännande! Då kanske den enbart finns i vissa butiker, för här finns den tyvärr inte kvar. Men ska leta runt lite, det hade väckt en del gamla minnen att få sätta tänderna i den korven igen.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Spännande! Då kanske den enbart finns i vissa butiker, för här finns den tyvärr inte kvar. Men ska leta runt lite, det hade väckt en del gamla minnen att få sätta tänderna i den korven igen.

Har funnits i många år här i norra Stockholm. Borde finnas då Garant är deras eget märke men det kanske är olika från butik till butik.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Någon här som gillar grynkorv?