Det finns de som envisas med YouTube för att de kan nå ut till fler personer då. PeerTube finns, men det är tyvärr inte lika populärt som vad YouTube är i dag. Dock har det ett enormt potential till att bli den ultimata YouTube-dödaren.
Först och främst, svinbra val att du har valt att satsa hårt på att försvinna från Google så gott det bara går! Jag valde samma väg något år innan pandemin, och fler borde gå samma väg. Men vi är ju tyvärr vanedjur. Ett stort tyvärr!
Du gav oss en bra lista, och jag håller med om att det tar tid att gå ifrån Googles tjänster. För min del gäller i dagsläget följande:
Android > GrapheneOS
Gmail > posteo.de
YouTube > piped.video via datorerna och LIbreTube via telefonen. Strömmar aldrig nu för tiden, utan laddar hem och tar sen bort det som jag inte "stjärnmärker" (behåller). För nedladdning använder jag Seal till Android och yt-dlp till datorerna (som körs med Linux, såklart (stor Big Tech-hatare här))
Google Maps > OsmAnd~ (gratis via F-Droid)
Google Search > självhanterad SearxNG
Google Tasks > Tasks (som jag har för mig bygger på en liknande tjänst från Google, vars namn jag inte minns (nått kvinnonamn, har jag för mig))
Google Photos > lokal lagring tills Immich släpps stabilt
Google DNS > Mullvad VPN på datorerna och RethinkDNS i telefonen
Google Play > Aurora Store
Jag finner det förjävligt att BankID och Swish kräver Google Play för att fungera. Det borde de inte göra! Att bankens app inte fungerar skiter jag i. Bara jag kommer åt banken via mina datorer så är jag nöjd. Mer omständigt, men det funkar.
För att återgå till att titta på YouTube lokalt, det har sina fördelar.
Du blir inte spårad av Google
Du slipper risken att få videoklippet att buffra
Du har mer kontroll över hur du vill spela upp videoklippet. Jag använder mpv och kan då trycka på ,
för att gå bak en bildruta, .
för att gå fram en bildruta. Gå 5 sekunder framåt eller bakåt med vänster- eller högerpiltangenten, samt gå 10 sekunder framåt eller bakåt med uppåt- eller nerådpiltangenten. Page Down och Page Up för att bläddra bland kapitlen i videoklippet (om det har något), och slutligen Q
för att snabbt stänga ner mpv.
Du kan titta på nedladdade videoklipp när du vill, var du vill, hur du vill. Till och med mitt ute på Stilla havet om du så vill. Total frihet!
Men är detta lagligt? Är det lagligt att YouTubers laddar hem och återanvänder material från andra YouTubers utan deras tillåtelse? Same shit, different story.