Webhallen vill återvända till södra Sverige nästa år

Permalänk
Melding Plague

Webhallen vill återvända till södra Sverige nästa år

Trygve Hillesland hoppas på att öppna minst en ny butik nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En butik på Hallarna i Halmstad skulle nog vara bra. Nära E6an och det är ganska mycket folk där dagligen.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit skoj med en butik i annan stad än Malmö, men tror tyvärr att det är rätt svårt för spelbutiker att överleva på mindre orter.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Webhallen behöver bli bättre på att visa upp produkterna i butiken. Själva existensberättigandet för fysiska butiker är ju att kunna klämma och känna på grejer. Ofta är grejerna bakom disk och expediterna vägrar bryta förpackningar. Då kan man lika gärna bara beställa på nätet och kolla på grejerna hemma och skicka tillbaks istället... (där har man som konsument bättre skydd än när man köper över disk)

Permalänk
Medlem

Webhallen finns väl bara i södra Sverige?

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Webhallen finnas väl bara i södra Sverige?

Mellersta ingår väl Stockholm ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

En butik på Hallarna i Halmstad skulle nog vara bra. Nära E6an och det är ganska mycket folk där dagligen.

Vi minns ju hur det gick för dem i Halmstad sist, ena dagen öppen, andra var den stängd utan att butikspersonalen fick veta något typ ...

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Webhallen finnas väl bara i södra Sverige?

Alla butiker som är kvar ligger väll norr om hallandsåsen, d.v.s. i norrland?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Vi minns ju hur det gick för dem i Halmstad sist, ena dagen öppen, andra var den stängd utan att butikspersonalen fick veta något typ ...

Ja men då var den i flygstaden som pensionärer bara besöker. Hallarna är annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Webhallen behöver bli bättre på att visa upp produkterna i butiken. Själva existensberättigandet för fysiska butiker är ju att kunna klämma och känna på grejer. Ofta är grejerna bakom disk och expediterna vägrar bryta förpackningar. Då kan man lika gärna bara beställa på nätet och kolla på grejerna hemma och skicka tillbaks istället... (där har man som konsument bättre skydd än när man köper över disk)

Glöm inte fylla i deras medlemsenkät om man vill påverka Den skickades på mejl för inte så länge sedan.

Permalänk

Placering är klurigt. Centralt på vissa ställen extrema hyror, dessutom mycket konkurrens. Om det ligger mer glest så roligt för dem som bor där.

Om endast Webhallen Sisjön skulle finnas kvar i Göteborg så skulle jag aldrig besöka den, samma sak är det med Init i Göteborg. Det är för omständligt att ta sig dit. Där Inits problem är att det inte precis går direktbussar från centrum.

Permalänk
Medlem

Har inte funnits anledning att köpa hos webbhallen på flera år imo.

De sänkte antalet öppet köp dagar, sådär utbud, subpar hemsida, priser som inte är särskilt vassa, väldigt tråkiga kampanjer.

Vad är vitsen med att ha alla 3, komplett, netonnet och webbhallen?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Har inte funnits anledning att köpa hos webbhallen på flera år imo.

De sänkte antalet öppet köp dagar, sådär utbud, subpar hemsida, priser som inte är särskilt vassa, väldigt tråkiga kampanjer.

Vad är vitsen med att ha alla 3, komplett, netonnet och webbhallen?

Dessa 3st butiker har olika utbud. Jag skulle mer säga elgiganten + Kjell och co konkurrerar mer. Kjell inte i laptops/desktops/spel, men myck småsaker som ofta har större marginaler. Och sånt som folk mer inpulshandlar.

Permalänk
Medlem

Som någon annan var inne på så måste dom även blir bättre på inredning och produktdisplayer. Kolla bara på bilden i artikeln! Hur inbjudande ser den butiken ut? Massor med tomma ytor och dom enda produkter som går att se är i kartonger. Bortsett från elcyklarna då.

Sen fattar jag inte hur dom tänker kring deras geografiska närvaro alls. 11 st butiker i Stockholm och 1 st utanför? Får jag spekulera vilt så skulle jag tro att t ex netonnet vinner ganska mycket på att ha några lagershoppar även i mindre orter som Sundsvall, Umeå osv. Mina föräldrar vill alltid i-första-hand handla i en butik som man kan åka och lämna in saker till om något skulle gå sönder, och det tror jag inte att dom är ensam om.

Det behöver inte alls ligga super nära, men åtminstone inom köravstånd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Vad är vitsen med att ha alla 3, komplett, netonnet och webbhallen?

Det är fördelaktigt för oss kunder att inte ha monopol i onödan.

"En marknad med monopol har inte en perfekt konkurrens och varornas pris ligger vanligtvis inte vid jämviktspriset. Monopolens brist på konkurrens leder ofta till sämre service och en brist på substitutprodukter, och kan även göra det möjligt att ta ut högre priser och generera en ökad vinst för monopolisten"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Monopol

Det som är så bra är att du kan välja en av dem och låtsas som de andra inte ens finns.
Och blir du missnöjd så kan du omvärdera valet och ta en annan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är fördelaktigt för oss kunder att inte ha monopol i onödan.

"En marknad med monopol har inte en perfekt konkurrens och varornas pris ligger vanligtvis inte vid jämviktspriset. Monopolens brist på konkurrens leder ofta till sämre service och en brist på substitutprodukter, och kan även göra det möjligt att ta ut högre priser och generera en ökad vinst för monopolisten"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Monopol

Det som är så bra är att du kan välja en av dem och låtsas som de andra inte ens finns.
Och blir du missnöjd så kan du omvärdera valet och ta en annan.

Alla har ju dock samma ägare, så ev. konkurrensfördel för konsumenten uteblir nog.

Permalänk
Medlem

Undra om det går bättre i Jönköping än Linköping. Linköping är ju större och har Norrköping i närheten som är stort. Men de har väl kollat att det finns större efterfrågan där kanske.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Glöm inte fylla i deras medlemsenkät om man vill påverka Den skickades på mejl för inte så länge sedan.

Jobbar du på Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jobbar du på Webhallen?

Nej men jag fick mejlet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Nej men jag fick mejlet.

Ah, ok. Nä jag är inte så mycket för att fylla i undersökningar. Allt för ofta säger bolagen "det tar bara en minut" sen är det sida upp och sida ner med frågor att klicka på, och så får man inget som matchar besväret. Webhallen finns är på forumet, och jag utgår från att de läser kommentarerna i trådar som hamnar hos dem. Är de intresserade noterar de feedback, är de inte det så skiter de i det.

Det är en av mina absoluta käpphästar att, så fort man lämnar feedback till någon som representerar ett bolag, att de ber en lämna feedbacken igen på ett annat sätt så visar det på att man inte respekterar kundens tid och åsikt, hade kundens åsikt varit viktig hade man skrivit ner den där och då, inte be kunden göra grovjobbet. Därför jag frågade om du jobbade på Webhallen, men du behöver alltså inte känna dig träffad.

Oavsett väljer jag att handla online om det är något jag vill klämma och känna på. Och genom att skriva här på forumet om det så kommer ju det tipset andra till nytta, och ärligt talat bryr jag mig mer om andra medlemmar här på forumet än Webhallens försäljningssiffror och kostnader.

Permalänk
Avstängd

Finns ingen poäng för mig att köpa från Webhallen mer ända som jag köpte var alla PC spel, köper heller på Inet då mitt jobb är granne med dom än att behöva vänta flera dagar på att få hem det.

Om jag ska köpa något annat så kan jag lika väl köpa från NetonNet då det med ligger nästan granne med.

Sen vet jag inte hur fan Webhallen tänker med att ha en butik i Nordstan hur har dom ens tänkt att jag ska kunna parkera jobb lastbilen inte tänker jag betala över 40 kr i timme med min privata bil?

Permalänk
Skrivet av Catcode:

Finns ingen poäng för mig att köpa från Webhallen mer ända som jag köpte var alla PC spel, köper heller på Inet då mitt jobb är granne med dom än att behöva vänta flera dagar på att få hem det.

Om jag ska köpa något annat så kan jag lika väl köpa från NetonNet då det med ligger nästan granne med.

Sen vet jag inte hur fan Webhallen tänker med att ha en butik i Nordstan hur har dom ens tänkt att jag ska kunna parkera jobb lastbilen inte tänker jag betala över 40 kr i timme med min privata bil?

Webhallen levererar ibland samma dag i Stockholm, iaf alltid dagen efter. Så det är annorlunda i Stockholm iaf.

Sen har webhallen bra pris på annat än hårdvara (lego när rea)

Jag är aldrig trogen en butik men har jag bra erfarenheter av dem så kan jag betala lite extra för att fortsätta köpa därifrån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Webhallen levererar ibland samma dag i Stockholm, iaf alltid dagen efter. Så det är annorlunda i Stockholm iaf.

Sen har webhallen bra pris på annat än hårdvara (lego när rea)

Jag är aldrig trogen en butik men har jag bra erfarenheter av dem så kan jag betala lite extra för att fortsätta köpa därifrån

Fast har snackat med Webhallen med att köpa in ett viss spel till PC, som aldrig hände ser på ebay att den går att köpa från Polen.

Jag har vart en trogen kund i säkert över 15 år, men när dom tar bort det som jag vill köpa så kan jag lika väl vända mig till andra butiker.

Sen så kanske jag tillhör den gruppen som tycker det är roligare att köpa från en butik och kunna kolla på den innan man köper än att bara beställa allt över nätet och sen hoppas på att postnord ska dyka upp när det passar för dom.

Permalänk
Skrivet av Catcode:

Fast har snackat med Webhallen med att köpa in ett viss spel till PC, som aldrig hände ser på ebay att den går att köpa från Polen.

Jag har vart en trogen kund i säkert över 15 år, men när dom tar bort det som jag vill köpa så kan jag lika väl vända mig till andra butiker.

Sen så kanske jag tillhör den gruppen som tycker det är roligare att köpa från en butik och kunna kolla på den innan man köper än att bara beställa allt över nätet och sen hoppas på att postnord ska dyka upp när det passar för dom.

Tyvärr kan det vara svårt för företag att köpa in från inofficiella säljare. Synd att de inte kunde lösa det för dig.

Just lego gillar jag att köpa i butik, hårdvara är jag inte lika brydd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Väldigt kul med en återförsäljare som går åt andra hållet jämfört med branschen (och de själva för bara något år sedan) och vill öppna nytt. Webhallen är mitt förstaalternativ tack vare flera butiker i Stockholm, beställning på nätet med upphämtning samma dag i butik och med sitt medlemssystem där min lojalitet faktiskt återspeglas i rabatter m.m. På minuskontot är att de på just spel oftast är dyrare än jämförbara konkurrenter, ofta runt hundringen högre vilket gjort att just spel köps hos andra.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Oj först nästa år ? jösses..... men öppnar dom nya så hoppas jag dom inte kommer se ut som en blek kjell & co butik som den just gör i bilden i artikeln xD,, snacka om tråkigt utformad "spelbutik"..

Men jag tänker vill dom öppna en butik i malmö nästa år så ska den inte ligga off nånstans ute i hyllie utan det måste vara centralt där mycket människor rör sig, och butiken behöver inte vara enorm men ska dom satsa på tv-spel o sånt bör dom ha mycket i lager annars blir det en misslyckad satsning. Såklart är hyrorna i storstäder i centrum inte att leka med samtidigt vill man knappast ta bussen 40min till en webhallen butik för att titta och handla grejer då får det bli online köp som alltid..

Permalänk

Nu förstår jag att det inte kommer inträffa, men en butik i Växjö, typ i Grand Samarkand, skulle vara trevligt….efter flytten från Stockholm till skogen är det den enda ”staden” jag besöker regelbundet. 🤣

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Vad är vitsen med att ha alla 3, komplett, netonnet och webbhallen?

Skrivet av viller2:

Alla har ju dock samma ägare, så ev. konkurrensfördel för konsumenten uteblir nog.

Jag missförstod frågan en hel del här ja. My bad.

Jag förstår inte riktigt heller businessmodellen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mellersta ingår väl Stockholm ändå

Mitten av Sverige är ändå i höjd med Sundsvall 40 mil norr om Stockholm, så Stockholm är i Södra Sverige ja.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag missförstod frågan en hel del här ja. My bad.

Jag förstår inte riktigt heller businessmodellen.

Komplett och webhallen har snarlika utbud, men komplett finns i Norge så de täcker en annan geografisk marknad utöver Sverige. Komplett har till skillnad från Webhallen inte några några fysiska butiker.
NetOnNet har stora lagershop:ar där du kan se produkterna på plats som USP.

Snarlika företag men fokus på olika saker. Att ha ett företag som gjorde allt detta känns mer ineffektivt än att ha separata organisationer som sköter det. Eftersom de har samma moderbolag så använder de säkert samma inkanaler för att handla produkter så den delen bör vara centraliserad redan.