Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem

Vill grabbarna på Antipiratbyrån ha löneökning igen?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det så att lobbyisterna nu kör med "piracy" som term istället för "piratkopiering"? För att lättare kunna sälja in att IPTV, streamingsidor, VPN-plats-fusk och adblock är "piracy", även om det inte direkt är kopiering?

Jag tycker termen "Piracy" är bättre än "piratkopering", fast den borde ju försvenskas.

Extra intressant när tidigare dommar/utredningar (vad jag vet) kommit fram till att streaming inte är "piracy" då ingenting lagras på datorn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hmm kan det tänkas ha något med hur landskapet har förändrat kring streamingtjänster?

Ökade priser, sämre material, dåliga tider överlag?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Undrar när de ska förstå att det som saknas är ett Spotify för serier och film
Inte hundra olika, där olika filmer och serier hoppar mellan olika leverantörer titt som tätt vilket gör att man verkligen leta om det är någon speciell man vill see, framförallt då äldre serie

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Undrar när de ska förstå att det som saknas är ett Spotify för serier och film
Inte hundra olika, där olika filmer och serier hoppar mellan olika leverantörer titt som tätt vilket gör att man verkligen leta om det är någon speciell man vill see, framförallt då äldre serie

Fast det kommer aldrig funka så. Det är alltid dom som tycker så när såna här ämnen diskuteras och att man skulle få titta på allt för 200-300 kronor i månaden.

Det systemet skulle inte branschen vara det minsta intresserade av. Det funkar för musik eftersom man lyssnar på samma musik många gånger och i flera år. Gammal musik har mer eller mindre samma värde som ny musik.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Undrar när de ska förstå att det som saknas är ett Spotify för serier och film
Inte hundra olika, där olika filmer och serier hoppar mellan olika leverantörer titt som tätt vilket gör att man verkligen leta om det är någon speciell man vill see, framförallt då äldre serie

Tänkt något på hur man skulle få det att fungera rent ekonomiskt?

Permalänk
Skrivet av dool:

Fast det kommer aldrig funka så. Det är alltid dom som tycker så när såna här ämnen diskuteras och att man skulle få titta på allt för 200-300 kronor i månaden.

Det systemet skulle inte branschen vara det minsta intresserade av. Det funkar för musik eftersom man lyssnar på samma musik många gånger och i flera år. Gammal musik har mer eller mindre samma värde som ny musik.

Skrivet av filbunke:

Tänkt något på hur man skulle få det att fungera rent ekonomiskt?

Visst är det alltid problemet med affärsmodellen, är ju lite därför det inte finns nu

Spotify hade ju turen att vara först, hade det varit annorlunda så hade vi säkert haft streaming per skivbolag just nu

Men går kanske att ta betalt på vilken typ, tänk sportpaket, eller tillgång till nytt material etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Visst är det alltid problemet med affärsmodellen, är ju lite därför det inte finns nu

Spotify hade ju turen att vara först, hade det varit annorlunda så hade vi säkert haft streaming per skivbolag just nu

Men går kanske att ta betalt på vilken typ, tänk sportpaket, eller tillgång till nytt material etc

Sportpaket? Sport skall ingå också?

Rättigheterna för Premier League i Storbritannien gick nu för runt 20 miljarder per år, Champions League, per år, ytterligare 6 miljarder. Det finns 28 miljoner hushåll i Storbritannien. Så om alla brittiska hushåll skulle ha en paket med bara PL och CL, så skulle det kosta 77 kr /mån. Men vi skall ju ha resten av alla världens sporter (kayak, sportklättring, F1, amerikansk fotboll, japanska baseballligan, serbiska handbollsligan, litauiska basketserien, och
så vidare) också. (En hel del kommer ju inte bli vidare glada över allt betala för en massa sport de inte vill se...)

Och sen får vi ju inte glömma alla filmer och tv-serier också.

Ett paket med allt blir väldigt, väldigt, dyrt.

Permalänk
Medlem

Finns inget som jag vill kopiera av media.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det är rätt intressant att läsa om dom olika anledningarna till varför folk piratkopierar.

Bortsett från det lagliga/juridiska så tycker jag nog att den enda gången det är etiskt försvarbart (ja, något kan vara etiskt men olagligt, precis som att något kan vara oetiskt men lagligt) att ladda ner saker är när det helt enkelt är omöjligt att få tag på materialet via laglig väg hur mycket man än vill och försöker; kanske för att materialet helt enkelt är för gammalt och inte finns tillgängligt på annat vis, eller är något som inte sänds & säljs i land X av olika orsaker (oftast för att inget inhemskt bolag köpt sändningsrättigheterna.)
Argument som "du piratar bara för att du är snål/lat" funkar inte riktigt där, när personen faktiskt aktivt vill göra rätt för sig men inte ges möjligheten...

Det hade helt ärligt varit intressant att höra branchorganisationernas/Mediavisions åsikt om den typen av "illegal" nerladdning. Det är inte som att dom går miste om några pengar när dom inte tillhandahåller materialet till att börja med, så det skadar bokstavligt talat ingen ekonomiskt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bra utveckling! Hoppas ännu fler piratar. Är så innerligt jävla trött på alla spridda streamingtjänster. Hoppas EU kan agera och tvinga dessa till någon form av sammanslagning för konsumenternas skull.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Alling:

Inte en enda engelskspråkig film eller serie jag sett på Blu-ray har haft engelska undertexter (utom för hörselskadade) såvitt jag kan minnas.

Sonys utgåvor av engelskspråkiga filmer har vanligtvis engelska undertexter utan dövtolkning. Plus rätt många av Kino Lorbers utgåvor. EDIT: Förekommer på vissa av Lionsgate samt en del Paramount också.

Förekom förr på Warner men antagligen inte lika vanligt idag. Universal och Fox tror jag aldrig har det. Disney vet jag däremot inte. De brukar ha specifika pressningar med unika skivor i ganska små regioner (en för skandinavien, en för UK, en för Tyskland/Österrike/Schweiz etc). Elementärt köpte jag på UHD från Japan och den hade engelska undertexter utan dövtolkning vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Du skulle väl inte stjäla en bil? Eller en handväska??? Eller en bildrörsbsserad teve??

Exakt. Piratkopiering är också ett brott - med allvarliga konsekvenser!!!

Källa: https://m.youtube.com/watch?v=_FtE0S-IyY0

Om TV:n inte är bildrörsbaserad är den alltså okej att stjäla?

Permalänk
Medlem

När man släpper tv och film i USA men väntar i 4 månader i norden så får man väl räkna med att det blir en del piratkopiering...

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många streamingtjänster det finns, hur dåligt utbud respektive tjänst har, och samlade kostnaden; Är det konstigt? Jag förespråkar inte fildelning men jag har full förståelse att en del väljer den vägen.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

När jag var ung spelade jag massa spel jag inte betalat för.

Du verkar ha hittat en väg runt förbudet att diskutera/erkänna att du är pirat, så i fortsättningen kan vi kanske använda formuleringen "inte betalat för" när vi diskuterar vårat piratande 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla prime video vet att de iaf förut haft alla säsonger från typ sesong 5 och typ uppåt men kan vara borttaget är osäker de har rensat rätt hårt i sin tjänst.

Du har all rätt i världen att få äran att betala för att se skittv är helt frivilligt.

Har sett att det har funnits på prime förut, dock så har jag alltid hittat upp till säsong 10. Så har det varit på alla ställen jag har kollat på. att upp till säsong 10 finns, men 11-13 är som bortblåst. disney plus säsong finns ju nu också. men bara den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

När ni på Sweclockers rapporterar om detta så ha gärna i åtanke att det just nu pågår en välfinansierad och stor PR-kampanj emot "Pirater" av en grupp inom lobbyorganisationen Nordic Content Protection. Gruppen är finansierad av stora contentägare.

Kampanjen går bla ut på att beställa olika undersökningar som visar exakt det man själv anser samt att bedriva aktivt påverkansarbete mot journalister.

Ha gärna därför ett kritiskt öga till den här typen av beställda rapporter, och ha i åtanke att det är partsinlagor med enda syfte att bilda opinion. Det är inte oberoende undersökningar.

Ni kan läsa om PR-kampanjen här:
https://www.ncprotection.com/index.php/nordic-content-protect...

I nästa steg används sådan lobbyism för att argumentera för pålagor som kassettbandsavgiften.

Resultaten här har ingen som helst koppling till min verklighet i alla fall. Känner ingen som piratkopierar vare sig musik eller film längre (än mindre spel!), även om deras gamla förråd säkert ligger kvar och skräpar på någon hårddisk. Vet inte hur det ser ut i andra samhällsgrupper än där jag rör mig, hur är det med araberna till exempel? Ser inte mycket sånt material på streamingtjänsterna, så det vore begripligt om nedladdning ökade därifrån. Även om så vore är 25% en extremt hög siffra, påminner om alla de där miljarderna spelindustrin påstod att de skulle ha tjänat om inte piratkopieringen funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Som du säger så är det dom själva som budat upp priset på rättigheterna så här högt. Dom tycker tydligen att det är värt det, återstår att se om slutkunderna håller med.

För mig som bara vill ha hockeyn så var ju detta något dåligt eftersom jag förmodligen kommer få betala för det även fast jag inte ens vill se det.

Det verkar dock som priset inte höjdes för CL, snarare crashade det totalt. TV4 hade nog aldrig för avsikt att förnya det och Disney har redan plockat Europa och Conference, fanns ingen konkurrens för Viaplay liksom. Olof Lundh tror att det handlar om ca 50% av vad förra perioden kostade. Med tanke på hur länge dessa förhandlingar drog ut på tiden så känns det troligt att budgivningen inte gick som UEFA ville.

Om priset för CL motsvarar deras kostnad för EL som löpte ut nu tror jag inte en prishöjning är på g. De höjde ju bara för några månader sedan också. Skulle en prishöjning behövas är det nog mer troligt att de säljer av några matcher till Amazon för att kompensera. Tror verkligen ytterligare en prishöjning på 100kr skulle se riktigt illa ut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Bra! Folket har makten. De kommer tvingas att se över sitt skepp när majoriteten piratkopiera. Välförtjänt helt klart!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Piratandet kommer att öka i takt med prishöjningarna.

Nej, utan Johnny Depp lär allt piratande bli en flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla prime video vet att de iaf förut haft alla säsonger från typ sesong 5 och typ uppåt men kan vara borttaget är osäker de har rensat rätt hårt i sin tjänst.

Du har all rätt i världen att få äran att betala för att se skittv är helt frivilligt.

Doctor Who ses enklast med VPN-tunnel till Förenade kungariket och sen ett gratiskonto hos BBC. Alla säsonger.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agthor:

Nej, utan Johnny Depp lär allt piratande bli en flopp.

Fan, sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det verkar dock som priset inte höjdes för CL, snarare crashade det totalt. TV4 hade nog aldrig för avsikt att förnya det och Disney har redan plockat Europa och Conference, fanns ingen konkurrens för Viaplay liksom. Olof Lundh tror att det handlar om ca 50% av vad förra perioden kostade. Med tanke på hur länge dessa förhandlingar drog ut på tiden så känns det troligt att budgivningen inte gick som UEFA ville.

Okej det var bra nyheter!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Drar de det till domstolar så överlever man utan streaming, finns så mycket annat att göra på Internet idag så man behöver inte titta på serier eller filmer för att fördriva tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBib:

Doctor Who ses enklast med VPN-tunnel till Förenade kungariket och sen ett gratiskonto hos BBC. Alla säsonger.

Vilket rent tekniskt blir "piracy" antar jag med tanke på att vi här i Sverige inte betalar TV-licens för brittisk public service. För att titta måste man kryssa i rutan där man försäkrar att man betalar sin licens.

Angående den generella diskussionen i tråden: Hela branschen med mediekonsumtion är en total röra. Det är verkligen inte konstigt att folk lockas av att betala en liten slant (till skumma typer) för att kunna se allt*.

Om de olagliga tjänsterna är bättre än de lagliga, varför bör kunderna betala? Den frågan borde mediabolagen ställa till sig själva.

Permalänk
Medlem

Största problemet för mig återstår med dessa j*vla regionslås.
Bor i utlandet och när det ska kollas på film är hälften av utbudet dubbat eller tillgängligt på fel (bara ett av tre lokala) språk med avsaknad / fel typ av subtitles.
Ville titta på finding nemo med grabben på Disney+ men den finns bara med franskt / engelskt språkval.
Sen åker man hem på semster och helt plötsligt är allt tillgängligt på Svenska.

Varför ska man betala för en tjänst som inte fungerar, trodde hela idén med regionslås var för att få oss konsumenter att betala. Nu betalar man men har fortfarande samma problem.

Permalänk

Har varit "ren" sen 2011 när Netflix lanserades i Sverige, börjat bygga en vägg med bluray skivor, 700+ titlar (ganska många 4K) och om något i framtiden så kommer jag minska streaming och öka samlingen. Jag blir liksom mer fokuserad när jag ploppar i en skiva i spelaren. Kanske är samma effekt som en del känner för vinyl men på det området så kommer Spotify få vara kvar för evigt känns det som för min del.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 / XTZ SA-1 och 2st Beyma SM212 / Hypex UcD180.

Permalänk
Medlem

Arrrr, hade streamingtjänsterna haft bättre applikationer (framerate matching t.ex.) så hade man inte behövt pirata för att få "bäst" upplevelse. Sen kan man diskutera prisjusteringar och borttagandet av media på tjänsterna också men låter det tala för sig själv.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V