Google inleder utfasningen av Manifest V2 i Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google inleder utfasningen av Manifest V2 i Chrome

Nästa vecka inleder Google övergången till det nya system för webbläsartillägg som enligt kritiker kommer göra reklamblockerare mindre effektiva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox fortsätter ha stöd för Manifest V2 och är kompatibelt med många Chrome-extensions (utöver att det förstås har en mängd egna).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lösningen är att fortsätta köra Firefox. Men det är väl en självklarhet för oss som aldrig lämnat Netscape/Mozilla/Pheonix/Firebird/Firefox

Permalänk
Snusfri

Enklaste och bästa lösningen är att sluta använda skräpet Chrome och använda en bra browser som Firefox.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Firefox all the way.

Ser inte riktigt poängen med att köra Chrome, speciellt inte nu.

Permalänk
Medlem

Folk har fortsatt upprepa att detta är verkningslöst då Firefox och andra är ett alternativ, men det är absolut inte fallet.

Nu när Google erbjuder en webbläsare där reklam inte kan blockeras så kommer webbsidor börja blockera andra webbläsare. Detta hade inte fungerat om inte Chrome hade så stor marknadsandel, och givetvis varit olagligt om Google tillkännagav deras plan. På grund av sitt egna intresse att visa reklam så kommer majoriteten av webbsidor garantera att Chrome blir ensam på marknaden.

Varför skulle det inte hända?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Folk har fortsatt upprepa att detta är verkningslöst då Firefox och andra är ett alternativ, men det är absolut inte fallet.

Nu när Google erbjuder en webbläsare där reklam inte kan blockeras så kommer webbsidor börja blockera andra webbläsare. Detta hade inte fungerat om inte Chrome hade så stor marknadsandel, och givetvis varit olagligt om Google tillkännagav deras plan. På grund av sitt egna intresse att visa reklam så kommer majoriteten av webbsidor garantera att Chrome blir ensam på marknaden.

1. Chromium är open source, och sannolikt kommer forkar finnas som tillåter bättre fungerande annonsblockering med samma webbläsarmotor bakom, men utan mycket av Google-skräpet.
2. Det går att spoofa sin webbläsare. Om webbläsare börjar blocka Firefox p.g.a. annonsblockerare kommer annonsblockerare börja spoofa User-Agent. Det slutar med att man bara blockar Firefox-användare som inte kör adblock.

Permalänk
Medlem

Chrome (closed source) är redan förstört! Kör Chromium 123 (portable) med AVX2 tills vidare. Smått hopplöst att få in som standardläsare, men lyckades till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Chrome (closed source) är redan förstört! Kör Chromium 123 (portable) med AVX2 tills vidare. Smått hopplöst att få in som standardläsare, men lyckades till slut

Det blir intressant att se hur diverse Linux-distributioner kommer hantera Chromium om manifest v2 försvinner. Kommer det att uppstå ett alternativ som alla använder där v2 patchas tillbaka eller kör man bara på med v3?

Jag kör Chromium som andra (*) webbläsare, men det lär jag inte fortsätta göra utan effektiv blockering av spårning och reklam.

(*) tredje kanske, om man räknar Safari på IOS - den plockar ju i alla fall reklam rätt bra med rätt tillägg.

Permalänk
Sötast

Har länge varit helt inne på samma spår. Det är riktigt tråkigt att se.
Det är ju som jag tidigare benämnt inte alls konstigt att andra IT-jättar som t.ex Microsoft har valt att forka just Chromium.

De stora går tillsammans för sin egna vinst och kör hänsynslöst inte bara över alternativa lösningar. De kör rakt över precis alla människor som surfar på nätet. Inklusive sina barn, barnbarn och alla andra som kommer att drabbas..... För att generera lite mer dollar till deras aktieägare..... hur sinnessjukt är detta inte?

Jag är enormt mycket för open source, men att tro att open source kommer kunna vara vägen ut ur ett hål som detta är bara att glömma.

Förutom då för kanske 0.01 - 1% av den globala marknaden... dvs kriget är vunnit innan det börjat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

1. Chromium är open source, och sannolikt kommer forkar finnas som tillåter bättre fungerande annonsblockering med samma webbläsarmotor bakom, men utan mycket av Google-skräpet.
2. Det går att spoofa sin webbläsare. Om webbläsare börjar blocka Firefox p.g.a. annonsblockerare kommer annonsblockerare börja spoofa User-Agent. Det slutar med att man bara blockar Firefox-användare som inte kör adblock.

Jag tror att punkt 3 är ännu viktigare: även med Manifest V3 så går det att blockera reklam.
Det blir bara mindre effektivt; detta är inte alls att likställa med att adblockers försvinner helt.
Kan detta vara ett första steg mot att ta bort adblockers helt från Chrome? Ja, men det kommer bli ett långt större motstånd mot det än vad det varit mot Manifest V3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så fort det blev prat om V3 så gick jag över till Firefox överallt, kan väl tycka ibland att det känns lite slött men kan leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Chromium tar också bort Manifest v2, Chrome är baserat på Chromium: https://blog.chromium.org/2024/05/manifest-v2-phase-out-begin...

Det är bättre att du bara tar tag i det och byter till Firefox, för din version 123 kommer vartefter både ha kända säkerhetshål och sluta funka på webbsidor som kräver modernare CSS och JS.

Permalänk
Medlem

Har läst på lite om Manifest V3 men är ingen expert, men ser lite problem i framtiden.

1. Det kommer stärka Googles marknad ännu mer på Ads så att andra företag kommer ha svårare att slå sig in. (kan ha fel där)

2. Att det kommer att slöa ner både hur snabbt hemsidan läser in och hur mycket CPU den kommer ta när man visar sidan, för reklamen kommer att bli mer avancerad och svårare att undvika. En stor anledning av att jag har adblock på är att den tar upp alldeles för mycket plats på sidan och är för aggressiv, men också en stor anledning är att den tar CPU-tid i idle

3. Firefox, Brave och Vivaldi kommer att till slut ta in mer och mer av Manifest v3 för att kunna överleva alls.

Myndigheterna i hela världen borde se över hur mycket makt Google har över Internet.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enklaste och bästa lösningen är att sluta använda skräpet Chrome och använda en bra browser som Firefox.

Jag kör Firefox på datorerna, men på telefonen har jag kännt mig nödd och tvungen att gå tillbaka till Chrome. Firefox har väldigt ofta hängt sig och tagit med Android ner, inte så kul att starta om telefonen ett par gånger om dagen. Jag vet inte om det beror på tillägg, men jag har inte kört så många: uBlock Origin, Reddit Annoyances och Reddit Direct Images.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag kör Firefox på datorerna, men på telefonen har jag kännt mig nödd och tvungen att gå tillbaka till Chrome. Firefox har väldigt ofta hängt sig och tagit med Android ner, inte så kul att starta om telefonen ett par gånger om dagen. Jag vet inte om det beror på tillägg, men jag har inte kört så många: uBlock Origin, Reddit Annoyances och Reddit Direct Images.

Ett tips kan vara att prova Vivaldi på telefon. Jag surfar mycket lite på min telefon men tycker den fungerat bra hittills. Firefox fungerar också bra för mig på Android men känner ibland att den är lite slö.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ett tips kan vara att prova Vivaldi på telefon. Jag surfar mycket lite på min telefon men tycker den fungerat bra hittills. Firefox fungerar också bra för mig på Android men känner ibland att den är lite slö.

Tack, jag ska prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har läst på lite om Manifest V3 men är ingen expert, men ser lite problem i framtiden.

1. Det kommer stärka Googles marknad ännu mer på Ads så att andra företag kommer ha svårare att slå sig in. (kan ha fel där)

2. Att det kommer att slöa ner både hur snabbt hemsidan läser in och hur mycket CPU den kommer ta när man visar sidan, för reklamen kommer att bli mer avancerad och svårare att undvika. En stor anledning av att jag har adblock på är att den tar upp alldeles för mycket plats på sidan och är för aggressiv, men också en stor anledning är att den tar CPU-tid i idle

3. Firefox, Brave och Vivaldi kommer att till slut ta in mer och mer av Manifest v3 för att kunna överleva alls.

Myndigheterna i hela världen borde se över hur mycket makt Google har över Internet.

Värt att betänka är att manifest v2/v3 enbart handlar om vad webbläsaren tillåter extensions att göra, det har bara indirekt någon koppling till reklammarknadens förutsättningar.

En viktig aspekt är ju just att reklamblockering/trackerblockering/... inte nödvändigtvis behöver vara just en extension öht, särskilt inte om man då pratar om att välja webbläsare utifrån att man kräver sådan funktionalitet.

Så en webbläsare kan ju följa strömmen (särskilt relevant för Chromium-läsarna) och använda manifest v3 för extensions men samtidigt ha reklamblockering parallellt med detta. (T.ex. Vivaldi och Brave har väl båda två redan inbyggd reklamblockering)

Jag tror att det mer är sånt här man bör oroa sig för snarare än manifest v3:

Dvs, att innehållsskapare börjar agera mer och bredare, oavsett om det är att blockera baserat på webbläsare eller bara mer aggressiv detektion av reklam-/trackerblockering...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kommer det påverka webbläsare som brave också som bygger på Chrononium (Chrome)? Jag använder i dagsläget brave när jag ska kolla youtube / fulstreams osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är bättre att du bara tar tag i det och byter till Firefox, för din version 123 kommer vartefter både ha kända säkerhetshål och sluta funka på webbsidor som kräver modernare CSS och JS.

Känner mig relativt trygg med NoScript i Chromium samt att jag vill ha stöd för ChromeCast. Har däremot svårt för deras 2023 refresh av gränssnittet som numera är tvingande.

Firefox ser jag tyvärr numera som en smått värdelös webbläsare till alla större OS utom möjligen Android. Långsam, resurskrävande och bedrövligt stöd för pekskärmar.

Lutar mer åt Safari med AdGuard Pro och macOS på heltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Värt att betänka är att manifest v2/v3 enbart handlar om vad webbläsaren tillåter extensions att göra, det har bara indirekt någon koppling till reklammarknadens förutsättningar.

En viktig aspekt är ju just att reklamblockering/trackerblockering/... inte nödvändigtvis behöver vara just en extension öht, särskilt inte om man då pratar om att välja webbläsare utifrån att man kräver sådan funktionalitet.

Så en webbläsare kan ju följa strömmen (särskilt relevant för Chromium-läsarna) och använda manifest v3 för extensions men samtidigt ha reklamblockering parallellt med detta. (T.ex. Vivaldi och Brave har väl båda två redan inbyggd reklamblockering)

Jag tror att det mer är sånt här man bör oroa sig för snarare än manifest v3 (oavsett om det är att blockera baserat på webbläsare eller bara mer aggressiv detektion av reklam/trackerblockering):

Vi får verkligen hoppas att fler väljer Brave och Vivaldi men helst Firefox. Att ha inbyggda reklamblockerare är nog det som kommer att överleva ett tag och vara ett bra alternativ. Indirekt tror jag att Manifest v3 kommer bli mer makt åt Google.

Just det som johanandersson säger och du påpekar så kommer detta vara ett mer problem i framtiden. Håller med er där!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kommer det påverka webbläsare som brave också som bygger på Chrononium (Chrome)? Jag använder i dagsläget brave när jag ska kolla youtube / fulstreams osv

Om du behöver extensions för att det du gör, vad du nu gör, ska fungera: kanske, om just dessa extensions inte fungerar i v3.

Om inte så har extensionstödet ingen relevans...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan man räkna med att det blir en nergång av användare som använder chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Kan man räkna med att det blir en nergång av användare som använder chrome.

Marginellt kanske, det är väl mer de som är insatta som kanske byter, övriga bryr sig nog inte så mycket och använder det nog vidare.
Är väl lite som när InternetExplorer var störst, de flesta använde den då det kom ju med Windows och inte orkade bry sig om att leta upp något annat.

Permalänk

Bytte till Brave ett tag, sedan jag bytt till Linux har jag istället börjat använda firefox och palemoon som huvudwebbläsare. Med Librewolf, mullvad och IceCat som sekundära webbläsare med sina egna användningsområden.

När en sida vägrar fungera i någon firefox fork drar jag dock upp Brave eller ungoogled chromium, men det är typ en gång varannan månad, burkar inte vara något riktigt problem.

Visa signatur

I use Arch by the way.

Permalänk
Medlem

Chrome verkar ju påtvinga folk nya UI refresh som är det sämsta jag någonsin skådat också. Så när de låst alla möjligheter med återställa UI kommer jag ändå leta vidare. Och med saker som detta är det ju ännu en sak som vill få en att överge Chrome.

Får bli att testa lite andra webbläsare. Gillar nuvarande Chrome UI så vill ju ha något liknande, samt att det fungerar felfritt mellan IOS (iPhone, iPad) och Windows.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte hända för att det skulle vara väldigt olagligt.

Permalänk
Medlem

iPhone?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Detta kommer väl att påverka i princip alla Chromiumbaserade webbläsare? Säkerhet och integritet är tunga argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det skulle inte hända för att det skulle vara väldigt olagligt.

Vem exakt skulle begå brottet? Så som Google har lagt upp det nu så har de givit webbsidor incitament till att enbart erbjuda tillgång till Chrome om några år, men det är ju inte Google som direkt gör något då.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB