Söker feedback på min sajt playground forum

Permalänk
Medlem

Söker feedback på min sajt playground forum

För ett tag sedan skapade jag ett roligt forum som skulle heta playground forum, den är nu tillbaka med en annan domän på annan server:

https://playground.uk.to/

Jag behöver råd hur jag skall göra med forumet, vilka sorters kategorier osv, färger och liknande, tanken är att det är ett forum som skall va på engelska så alla förstår, forumet är typ som sweclockers men en mindre variant eller hardforum.

Vad tycker ni andra här?

Förra tråden ligger här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657989-mini-sweclocke...

Permalänk

Skoj med lite egna kodprojekt!
Första spontana intrycket är att sidhuvudet tar en del plats, typ 50% av skärmhöjden (på min setup iallafall).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Skoj med lite egna kodprojekt!
Första spontana intrycket är att sidhuvudet tar en del plats, typ 50% av skärmhöjden (på min setup iallafall).

Håller med dig, vad tycker du om loggan? Behöver den vara mindre eller större?
Det är bara en hobbysajt, inget seriöst ändå.

Permalänk

Tjo! Mysig och luftig webbplats!

Bilden i sidhuvudet bör som sagt ha dynamisk storlek så det kan komprimeras ihop på mindre skärmar (mobila).

Det löser du enkelt (för img-elementet):

width:100%; max-width: fit-content;

När jag kikar på ett givet inlägg: https://playground.uk.to/showthread.php?tid=1 så kan jag personligen tycka att raden där användarens bild, användarnamn och antal inlägg(?) bör ligga längst till vänster eller höger så att de hör ihop (gestaltpsykologi) för nu är de så utspridda att jag tolkar som att de inte hör ihop? Smått förvirrande!

Möjligen bör du även tydliggöra vad antalet stjärnorna innebär i sammanhanget för sidan. Är det för att rösta om vad man tycker om tråden eller något annat? Och den ligger ju längs sökrutan vilket kan tolkas som om de hör ihop, så söker du då inuti tråden eller inuti hela forumet? 🤔

Mina få digitala cents så att säga!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

är jag gammal nu eller vad exakt är "website gaming" - är det spel som gamla gladiatorerna eller arenan kanske?

ditt sidhuvud är lite för stort tycker jag och funkar inte bra på små upplösningar, sidhuvud är också enligt mitt tycke lågupplöst, verkar ha grafiska artifakter (det där lila på skärmen) och val av font kunde vara bättre för läsbarhetens skull. Du kan nog till och med ta bort den stora bilden du har och istället ha en logotyp bredvid texten under där det står namnet på forumet.

det verkar saknas en ordentligt logotyp och favicon.

"Harddrives and USB memory" kan istället heta "Storage" eller något liknande, du vill förkorta namn/använda samlingsnamn på topics - ta sweclockers som exempel, de har "Datorkomponenter" - precis som du men de har "Lagring" (Engelskans "Storage")

Du verkar ha ett färgschema vilket är bra.

Verkar saknas font-schema.

Gör sidans storlek lite dynamisk med hjälp utav bootcamp eller liknande lösningar.

Lite onödigt att ha "posts" och "threads" tycker jag som synlig statistik - bättre att bara ha threads som synlig statistik.

Onödigt många rader med forumets namn, hemsidan statuerar forumets namn tre gånger innan man kommer till förumet i sig vilket är lite onödigt och tar mycket plats.

Mitt största tips är att läsa på lite om User Experience, mänsklig psykologi och kanske lite om bild och form för logotyper och fonts.

Ser annars väldigt rent ut.

Permalänk
Medlem

Kan inte titta på sidan utan dark mode :'(