Nvidia släpper riktlinjer för grafikkort till små chassin

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper riktlinjer för grafikkort till små chassin

Ett nytt program för tillverkarpartner har som mål att standardisera storleken på kraftfulla grafikkort som får plats i små chassin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

30 cm långt är fan inte SFF!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

30 cm långt är fan inte SFF!

Tycker det är större problem med bredden och strömkontaktens utformning. Men hade gärna sett kortare kort!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shane Vendrell:

Tycker det är större problem med bredden och strömkontaktens utformning. Men hade gärna sett kortare kort!

Exakt, strömkontakten måste väl vara spikrak och det kräver väl 5-10cm frispel.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

30 cm långt är fan inte SFF!

Håller helt med, ibland är det nätt och jämnt att det får plats i ett mATX.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Äsch, ett RTX 4090 Founders Edition får plats i ett ~10l mITX chassi utan problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Håller helt med, ibland är det nätt och jämnt att det får plats i ett mATX.

Med definierade mått kan chassin vara på millimetern marginal och det kommer garanterat att fungera. Och nu pratas det ju dessutom om performance-prylar här, typ 4080. Finns det något annat 4080 som får plats i ett litet chassi?

Permalänk
Medlem

304mm. Så ett 305mm långt 2080ti Strix får inte plats!

Känns extremt långt. Är många chassin i ATX storlek som knappt får in 30cm. Speciellt med AIO i fronten. Minns att jag var tvungen hålla mig till Max 300mm i mitt förra ATX chassi med AIO i fronten oxhuvudet var inget litet chassi. När jag körde mITX runt Sandy Bridge tiden var 230mm Max som gick in men de kanske görs längre idag.

Personligen tycker jag mITX ska vara runt 200mm.

1070 mini ITX. Var bara 169mm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra nyhet för mig. Inte för att jag använder mig av SFF-chassin men jag har en dator med så lite utrymme för grafikkortet att det är omöjligt att få in de snabbaste (lika med största) modellerna. SFF-grafikkorten borde gå att få in tyckere jag.

Permalänk
Medlem

Angår inte mig, men har undrat varför detta inte gjorts tidigare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

304mm. Så ett 305mm långt 2080ti Strix får inte plats!

Känns extremt långt. Är många chassin i ATX storlek som knappt får in 30cm. Speciellt med AIO i fronten. Minns att jag var tvungen hålla mig till Max 300mm i mitt förra ATX chassi med AIO i fronten oxhuvudet var inget litet chassi. När jag körde mITX runt Sandy Bridge tiden var 230mm Max som gick in men de kanske görs längre idag.

Personligen tycker jag mITX ska vara runt 200mm.

1070 mini ITX. Var bara 169mm.

Instämmer, mITX-moderkort är 170 x 170 mm, så ett grafikkort borde vara någonstans mellan 170-220 mm kanske för att klassas som SFX.

Min nuvarande låda tar 2.1 slots och max 182 mm långa GPU:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer, mITX-moderkort är 170 x 170 mm, så ett grafikkort borde vara någonstans mellan 170-220 mm kanske för att klassas som SFX.

Min nuvarande låda tar 2.1 slots och max 182 mm långa GPU:er.

Vilken tur att artikeln handlade om SFF och inte SFX då

Skämt åsido så kan jag förstå önskan om en mindra standard också. Bara i denna tråden har jag sett SSF, mITX och SFX nämnas i samband med grafikkort. Inget av termerna har, vad jag vet, någon standardisering för grafikkort.

Nvidias program här verkar onekligen rikta sig mot snäppet större SFF-byggen. För mig låter detta klockrent då det är precis lagom marginaler för att få in det i mitt LianLi tu150.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

30 cm långt är fan inte SFF!

Håller med, hade varit bättre med
SFF upp till 17 cm samma bredd som för Mini-ITX
MFF upp till 24 cm som bredden på ett standard ATX/mATX moderkort.
FFF på 31,2 cm för de som följer original PCI standarden.
E-PENIS för alla kort som är större.

Permalänk
Medlem

Detta är väl mer SFF-L i så fall, men bra om några hakar på och gör lite mer rimliga kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

30 cm långt är fan inte SFF!

Exakt.

Dock minns jag att jag sett den längden nån annanstans med avseende på kort, var kan det ha varit…

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_(standa...

312 mm (inklusive längden som sticker ut utanför kortet, portar och så) är specen enligt PCIe-standarden. Nvidias SFF-vänliga kort är alltså samma längd som den största storleken i standarden. Å andra sidan går de över på både bredd och tjocklek, så ”SFF-vänlig” är i princip ”ignorera inte standarden mer än så här”

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bra drag! Faller sig väl med att min nuvarande låda tar 306 mm med framförvarande fläkt också Just nu sitter där en TUF på 300 mm.

Permalänk
Medlem

Vi måste komma ihåg att Nvidia gör inte detta för att hjälpa entusiasterna utan för att de vill tjäna mer pengar. Hade de gjort detta för entusiasterna skulle de istället argumenterat för mycket kompaktare kort med en tydligt begränsad strömförbrukning. Vi kan som exempel ta ett RTX 4070 med en strömförbrukning på ~120 watt och en längd på 170 mm eller ett 4080 med en längd på 244 mm (för mITX respektive mATX) och en strömförbrukning på ~170 watt.

Kort som dessa hade varit perfekt för de som önskar bygga kompakta system med låg ljudnivå men som ändå erbjuder hög prestanda och mycket VRAM.

Permalänk
Medlem

Antar att korten kostar skjortan, men det får vi se!

Permalänk
Medlem

Gör korten mindre, kylningen kan låta mer. Jag bryr mig inte.
Ett swoshande grafikkort låter ändå bra mycket mindre än en skrikande laptop.
Ge mig ett 4080 med 2 fläktar i så litet format som möjligt. Eller 4070 med en fläkt. DET GÅR!
Ska jag ändå spela krävande spel använder jag hörlurar. Men i övrigt så kommer den ju gå tyst och sval.

Grät typ av glädje när GTX 1080 korten från Gigabyte kom. Då blev det allvar!

Permalänk

4080 eller 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Gör korten mindre, kylningen kan låta mer. Jag bryr mig inte.
Ett swoshande grafikkort låter ändå bra mycket mindre än en skrikande laptop.
Ge mig ett 4080 med 2 fläktar i så litet format som möjligt. Eller 4070 med en fläkt. DET GÅR!
Ska jag ändå spela krävande spel använder jag hörlurar. Men i övrigt så kommer den ju gå tyst och sval.

Grät typ av glädje när GTX 1080 korten från Gigabyte kom. Då blev det allvar!
<Uppladdad bildlänk>

Så det kom små 1080 kort?! Jag byggde ju i Raijintek metis på den tiden och det värsta som fanns som gick in var 1060 då

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w