Intel visar Lunar Lake – "den mest effektiva arkitekturen någonsin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...och man kommer inte matcha vare sig energieffektivitet eller prestanda hos M4 (eller ens M3).

Ändå lite komiskt om 2024 avslutas med att världens snabbaste CPU är den som sitter i en fläklös pekplatta, för det ser ut att bli resultatet (om nu inte Mac:arna uppdateras med M4 detta år).

Har det där nån relevans i praktiken?

Dvs, finns det nån som väljer mellan Mac och "PC"? Gissar att 99% av köparna redan innan ev prestandafunderingar har bestämt sig för det ena eller andra eco-systemet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Internminnet integeras i CPU.. Snart kommer väl hårddisken hamna där oxå.

Jag tror den hamnar i modermodemet, tillsammans med defragglingskretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dvs, finns det nån som väljer mellan Mac och "PC"? Gissar att 99% av köparna redan innan ev prestandafunderingar har bestämt sig för det ena eller andra eco-systemet ändå.

Innan Apple lanserade M1:an, så fanns inte en dator från Apple på kartan för mig.

Men efter att se vilket otroligt övertag Apple Silicon hade, så blev det snabbt en MacBook Air M1 för mig.

Såhär fyra år efter revolutionen startade, så kör jag nära nog enbart Mac hemma.

Numera är det Windows som försvunnit på kartan för mig, där x86 känns helt dött.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror faktiskt inte på Intel, jag litar inte på vad de säger. Möjligen att deras E-kärnor är effektivare, men de har länge länge varit så långt efter allt annat att jag verkligen vill se tester innan jag tror att de faktiskt gjort något vettigt

De gamla e-kärnorna baserades på Skylake? De nya e-kärnorna är väl en helt ny arkitektur eller har det hämtat en del från Skylake med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

har man testat apples kretsar så ser man skillnaden ganska fort. En dator som man inte märker fläkten på, kan användas mer än en hel dag utan laddare, och bra skärmar och byggkvalitet i övrigt. Dessutom rappare på i princip allt viktigt, ssd/ram/single-core/…

För allt utom rent spelande är de överlägsna, så mycket att ekosystembytet är värt det i min bok

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det beror på vilken relevans man tänker sig. Att en ipad råkar vara snabbare på vissa saker än en desktopdator är inte så farligt i sig men det hintar om att ARM är vida överlägset x64, åtminstone på låg effekt.

Kombinerar man det med den stora nyheten på området från några veckor sedan där MS i princip påstod att de har portat windows till ARM lika bra som Apple portade MacOS till ARM så kan det få enorma konsekvenser.

Det skulle exempelvis kunna bli slutet för AMD och Intel, eller slutet för komponentmarknaden och hemmabyggda datorer.

Det kan leda till att "vanliga" Windows kommer kunna köras på mobiltelefoner och att mobiltelefonen därmed ersätter laptops för många användare.

Windows phone skulle kunna återuppstå på mobiltelefoner, eftersom det kommer vara "vanliga" windows med ett GUI anpassat till mobiler. Lite som IphoneOS en gång i tiden baserades på MacOS.

Jag tror persondatormarknaden står inför den största förändringen sedan 1984.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror persondatormarknaden står inför den största förändringen sedan 1984.

1984 - CoPilot Edition

Eller det kanske inte var så du menade

Edit:
I övrigt har Windows (läs Windows CE) rullat på ARM sedan Hedenhös, så jag tycker att Microsoft tydligt visat att de varken vill satsa på mobiler eller renodlade pekplattor igen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Tror det är högst relevant. Var själv "PC-användare" fram till hösten 2000 2020, bytte till MacOS då allt jag behöver finns även där och "Apple Silicon" var så totalt tekniskt överläget för mitt use-case.

Det verkar inte vara helt ovanligt, AnandTech skriver detta

"For as much as Intel is riding high in the mobile PC CPU market (AMD's share there is still but a fraction), the company has been feeling the pressure over the last few years from customer-turned-rival Apple, whose M-series Apple Silicon has been setting the bar for power efficiency over the last few years."

När det finns någon som är så väldigt mycket bättre, även om det kanske inte alla kan byta, så blir det ett problem då alla borde ställa sig frågan: varför är den teknik jag använder så långt efter vad som uppenbarligen är möjligt?

Sen lär det kvitta rätt mycket om Ipad är en direkt konkurrent eller ej. Om nu en fläktlös pekplatta kommer ur 2024 som världens snabbaste CPU spiller det över på Intel/AMD, de ser ut som clowner i när deras >200W desktopmonster får stryk av något sådant.

Helt rätt @medbor
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det är högst relevant. Var själv "PC-användare" fram till hösten 2000, bytte till MacOS då allt jag behöver finns även där och "Apple Silicon" var så totalt tekniskt överläget för mitt use-case.

"For as much as Intel is riding high in the mobile PC CPU market (AMD's share there is still but a fraction), the company has been feeling the pressure over the last few years from customer-turned-rival Apple, whose M-series Apple Silicon has been setting the bar for power efficiency over the last few years."

När det finns någon som är så väldigt mycket bättre, även om det kanske inte alla kan byta, så blir det ett problem då alla borde ställa sig frågan: varför är den teknik jag använder så långt efter vad som uppenbarligen är möjligt?

Sen lär det kvitta rätt mycket om Ipad är en direkt konkurrent eller ej. Om nu en fläktlös pekplatta kommer ur med 2024 med världens snabbaste CPU spiller det över på Intel/AMD, de ser ut som clowner i när deras >200W desktopmonster får stryk av något sådant.

Gissar att du menar 2020 (inte 2000)

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket av detta vi kommer få se i Arrow Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"med ett löfte om upp till 60 procent bättre battertid än tidigare."
Är väl något iaf? Vet du vad deras meteor har så lägg på 60%

Missade helt den meningen. Tack för infon. Ser ju ut att bli en trevlig liten sak det där

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sålde av mina INTC förra veckan medan jag fortfarande låg plus, satsade på ARM och QCOM istället. Sitter fortfarande på en drös AMD, det återstår att se hur man gör med dom. Mina NVDA ligger 725% plus och jag kommer ligga kvar där. Har även en post AAPL och kommer ligga kvar där än så länge.

Det sammanfattar hur jag ser på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

1984 - CoPilot Edition

https://kopp-medien.websale.net/bilder/gross/133206.jpg

Eller det kanske inte var så du menade

Edit:
I övrigt har Windows (läs Windows CE) rullat på ARM sedan Hedenhös, så jag tycker att Microsoft tydligt visat att de varken vill satsa på mobiler eller renodlade pekplattor igen.

Största sedan Macen lanserades tänkte jag, och den är nog fortfarande större ändå.

Windows CE var namnet till trots inte windows. Inte windows Phone eller Windows RT heller, men denna gången är det Windows! Med 3:epartsstöd och allt, applikationer som Photoshop, lightroom m fl och datorer från flera OEMs. Dotnet är redo, utvecklingsverktygen är redo, och de har lovat prestandaparitet med x64 även för appar som måste emuleras. Det känns lite mer på riktigt den här gången

Visst, de har inte försökt skapa en ny mobilplattform från scratch på ett tag nu, men om de faktiskt kan använda vanliga windows på mobiler, och därmed kan låta var och varannan dotnetutvecklare bli telefonutvecklare, så har de mycket "gratis". Det kan ju bli läge för ett nytt försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Största sedan Macen lanserades tänkte jag, och den är nog fortfarande större ändå.

Windows CE var namnet till trots inte windows. Inte windows Phone eller Windows RT heller, men denna gången är det Windows! Med 3:epartsstöd och allt, applikationer som Photoshop, lightroom m fl och datorer från flera OEMs. Dotnet är redo, utvecklingsverktygen är redo, och de har lovat prestandaparitet med x64 även för appar som måste emuleras. Det känns lite mer på riktigt den här gången

Visst, de har inte försökt skapa en ny mobilplattform från scratch på ett tag nu, men om de faktiskt kan använda vanliga windows på mobiler, och därmed kan låta var och varannan dotnetutvecklare bli telefonutvecklare, så har de mycket "gratis". Det kan ju bli läge för ett nytt försök.

Framförallt är väldigt mycket web-baserat idag som man körde lokalt för 20 år sedan, så mycket behöver inte ens portas över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Intel är chanslösa mot AMD denna generation, sämre energieffektivitet, färre kärnor, lägre AI förmåga.

Blir några tunga år innan de vänder detta, om de någonsin gör det.

Mvh

Oj visste inte att det fanns benchmarks ute. Var hittade du den informationen?

Permalänk
Medlem

bärbart så ointressant hoppas den presterar för de som är intresserade, enda jag använder bärbart fjoll till är jobbdatorn, PLC & siemens mjukvara klarar av 1 kärna så både energieffektivitet batteritid & antal kärnor är ointressant för mitt jobbande.

Har själv aldrig privat sett en enda fördel med bärbart, där fyller telefonen behovet. vurmandet för arm får en att må illa. (använder arm själv(på 1 dator, server + diverse soc s) men debatten är ungefär lika saklig som apple diskussioner,
Har själv slängt ut min apple dator mac mini M1 till fördel för en x299 för musikdatorn, nu när det går att köra luna på windows.
Var allt för begränsad hårdvara på macen)
Sen allt elände med appar istället för riktiga program & nu AI floskeln vi säkert får leva med nu några år.
Nu får det vara färdig gnällt hoppas det dyker upp nåt trevligt & intressant på Computex oxå.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det är högst relevant. Var själv "PC-användare" fram till hösten 2000 2020, bytte till MacOS då allt jag behöver finns även där och "Apple Silicon" var så totalt tekniskt överläget för mitt use-case.

Sen lär det kvitta rätt mycket om Ipad är en direkt konkurrent eller ej. Om nu en fläktlös pekplatta kommer ur 2024 som världens snabbaste CPU spiller det över på Intel/AMD, de ser ut som clowner i när deras >200W desktopmonster får stryk av något sådant.

Folk utanför din bubbla ser varken AMD eller Intel öht, än mindre med känslomässiga epitet som Clowner eller "får stryk".
Fortfarande är fakta att inom många branscher är man låst till det ena eller det andra beroende på defacto-standarder som satts inom branschen.

Lite barnsligt inlägg tycker jag från en respekterad datavetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför är det ingen tvekan om att de har "vänt skutan"?

Sedan 2021 har de har förlorat marknadsandelar inom datacenter, bärbart, GPUer står still, deras fabs är försenade, både Apple och Microsoft (nu) har valt bort dem till fördel för egna lösningar eller andra tillverkare, de missade starten av AI tåget och de ligger dessutom efter både Nvidia och AMD, och de förlorar marknadsandelar mot AMD på marknaden för konsument CPUer.

Vart exakt vinner Intel i nuläget?

Mvh

Om nu Intels roadmap skulle stämma så kommer de att producera produkter på en 14A 2026 och 10A 2027-2028 så då har de väl vänt skutan? Innan P.G. blev CEO så harvade Intel runt i många år med ytterst små ändringar på noderna och jag tycker han har gjort det bra för det är ett stort företag och inte helt lätt att ändra på, att jag själv använder AMD ändrar inte det faktum att Intel kommer må bättre med P.G. än innan.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Folk utanför din bubbla ser varken AMD eller Intel öht, än mindre med känslomässiga epitet som Clowner eller "får stryk".
Fortfarande är fakta att inom många branscher är man låst till det ena eller det andra beroende på defacto-standarder som satts inom branschen.

Sista meningen passar bättre på ditt inlägg

När mobiler som går utan fläkt med heldagars batteritid är snabbare än speldatorer så borde man snabbt inse att pc inte är så bra som det en gång var

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När mobiler som går utan fläkt med heldagars batteritid är snabbare än speldatorer så borde man snabbt inse att pc inte är så bra som det en gång var

fast inte alla vill spela på mobiler eller förvuxna sådana.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På vad?

Jag spelar mycket hellre på en speldator än en telefon och använder gärna telefonen till att ringa med, jag har inte märkt av att mina samtal,sms och facebook scrollande går så värst mycket fortare nu med min iphone än vad det gjorde på min S8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här känns ändå som rätt mycket "nog dags att lämna förra årtusendet bakom sig"

https://images.anandtech.com/doci/21425/Intel_Tech%20Tour%20TW_Next%20Gen%20P-core%20The%20Lion%20Cove%20Architecture_12.jpg
https://images.anandtech.com/doci/21425/Intel_Tech%20Tour%20TW_Next%20Gen%20P-core%20The%20Lion%20Cove%20Architecture_14.jpg
https://images.anandtech.com/doci/21425/Intel_Tech%20Tour%20TW_Next%20Gen%20P-core%20The%20Lion%20Cove%20Architecture_15.jpg

Det här är rätt enorma förändringar sett till kapacitetsökning. Enligt intel själva ska detta då ge ~12 % högre IPC. Man har rejält kört in i en vägg!!!

Intels egna bedömningar av vad kommande APX (kanske största förändringen av x86 ISA någonsin) bedöms ju ge betydligt mer än 12 %, det utan att ändra mikroarkitektur.

Just nu är x86_64 ett rejält gyttjedike sett till prestanda. Ju snabbare vi kan komma bort från det, ju bättre för alla (utom möjligen Intel och AMD).

Hur smidigt tror du en övergång till AXP kan gå?
Varit snack om X86-64-v3 i flera år på Linux-sidan, bryta med processorer äldre än Haswell(2013).
Just nu byggs all kod för att kunna köras på allt sedan K8 från 2004, all exotiska instruktioner göms bakom kod som kollar CPUID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

fast inte alla vill spela på mobiler eller förvuxna sådana.

Med tanke på vilken succé som Steam Deck blivit, så verkar det precis vara det många vill.

Släng på en Backbone One på valfri Android eller iOS tillsammans med RetroArch, så är nog sommarlovet räddat för många!

Idag ger även en Mac Mini samt Mac Studio mycket dator för pengarna. Just iPhone är väl enda Apple-enheten som inte finns med Mx-SoC.

Permalänk
Medlem

Får se hur lunar lake och arrow lake tas emot nu när de kommer efter att AMD redan fått sälja Zen 5 desktop och laptop i 3 månader tämligen utan konkurrens (4 månader för qualcomm på laptop sidan). Och Arrow Lake måste ju vara bra för ersättaren ska väl inte komma förrän slutet av 2026 början av 27 enligt roadmaps tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AnandTech har en deep-dive på Lunar Lake.

Chips&Cheese har också en.

https://chipsandcheese.com/2024/06/03/intels-lion-cove-archit...

Ingen av dem är så bra som Anandtech brukade vara, men läsvärda är de bägge två.

Citat:

Det som ändå är värt att notera är att Lion Cove verkar vara en total redesign av P-core. Nu är det inte längre rimligt att påstå att det finns en tråd tillbaka till ursprungliga Pentium Pro. En av de mest definierade/unika med PPro var att heltals/flyttals ALUs låg bakom lite färre med väldigt funktionsrika ALUs.

Tråd tillbaka finns det väl, men nu är det en ny design, det håller jag med om. Intel har äntligen sprängt schedulern, och det finns massor av exekveringsenheter.

Citat:

På flera sätt känns Lion Cove som en porting av "Apple Silicon" till x86, 8-wide decode, 192(!) kB L1D$ (om det stämmer är det en enorm ökning från tidigare 48 kB)
https://images.anandtech.com/doci/21425/Intel_Tech%20Tour%20TW_Next%20Gen%20P-core%20The%20Lion%20Cove%20Architecture_2.jpg

Tror att man skall formulera det som att de döpte om L1 till L0, gjorde en ny L1 med storlek och latency som L2 var i Nehalem och gjorde L2 ännu större och något långsammare. Den nya L0 är tillbaka på 4 cyklers latency (det hade varit 5 i några generationer). På det hela taget ser cache-hierarkin (storlekar och latency) ut som Nehalem, förutom att Lion Coves L2 är privat medan Nehalem L3 är gemensam.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Är rätt säker på att Apple lämnade Intel var primärt på tekniska meriter och det är har blivit ett väldigt stort problem för Intel att de hamnat så långt efter Apples ARM64. Så för mig, likt nog många andra, är det nog inte alls känslomässigt, det handlar om att läsa innantill och lura ut vilken siffra som är större en den andra för att få grepp om vem som har bästa lösningen.

Microsoft har också nämnt att de noterat Apples framfart, att de väljer att ha ett separat event före Computex ihop med Qualcomm (och bara Qualcomm) kring framtidens "AI PC" är knappast något man, från ett affärsmässigt perspektiv, kan ignorera. Microsoft om någon vet vilken katastrof det är för deras plattform om utflödet av utvecklare till MacOS fortsätter. De har flera gånger pekat på att Windows blev dominerade då väldigt många utvecklare såg det som bästa plattform på 90-talet -> det mesta utvecklades primärt för Windows under lång tid.

Under väldigt många år har lansering av senaste generation x86 automatiskt också betytt att världen fått en ny måttstock på maximal CPU-single-core prestanda. Att tappa det lär inte någonstans vara bra PR.

Ingen såg riktigt Arm som seriösa när de med sina första försök gav sig på servermarknaden med "hundratals kycklingar". Intel kunde enkelt vifta bort det med att peka på hur man aldrig kan ersätta ett par oxar (Xeon) med kycklingar oavsett hur många de är. Intel var 100 % rätt här, deras problem är att de starkaste CPU-kärnorna som finns när man håller sig runt 3-4 GHz (där servers tenderar ligga) är rakt av ARM64 baserade.

Det vi nu ser är att hyper-scaler efter hyper-scaler väljer att bygga sin egen ARM64 lösning. Inte direkt för att Apple råkar ha en pekplatta som är utrustad med världens snabbaset CPU, utan för att de rimligen ställer sig frågan: "hur är det ens möjligt för någon att så totalt dominera perf/W, borde inte Intel/AMD kunna göra något som är minst lika bra?"

SweC har helt missat att länka Nvidias Computex presentation, den var förvånansvärt bra (personligen min klara favorit av Nvidia, AMD, Qualcomm och Intel presentationer) och Jensen tycker på det som i nuläget nog är Intels enda potentiella räddning: ju mer specialiserad kretsarna blir, ju mer beroende blir saker av att ha bra programvara. Intels 3D-drivare är "sådär", men ihop med Apple är man ändå den som ligger på en klar andraplats kring bra programvara för GPGPU, "AI acceleration" etc. Nvidia överlägsen etta, Qualcomm verkar få en hel del hjälp från Microsoft just nu men de kommer gå på pumpen om de inte steppar upp rejält.

Sen kan man fundera vilken tag man bäst använder. Har själv fortfarande svårt att greppa vad Apple lyckats med när man sitter och använder en M3 Max för programutveckling, "AI prylar" och även spel. Det är laptop som ofta inte ens verkar behöva fläkten och den matchar 14900K/7950X i absolut prestanda, det medan CPU-delen drar 20-30 W! Man har en GPU som matchar Radeon 7900XT i GPGPU-laster och kan köra spel i "retina upplösning", samtidigt som den drar 30-40 W. Oavsett vad man vill kalla det är det total utklassning av konkurrensen i alla fall.

Varken Apple eller Nvidia är kanske de som är mest behov av mer pengar just nu. Så hoppas verkligen Qualcomm, Intel, AMD, Arm eller någon mer kan riktning komma in i matchen (Arm har hyperscalers, men de skulle behöva mer rull på mer "normal" server/desktops och det kanske blir Nvidia som tar upp den bollen 2025...). Bryr mig mindre om vem/hur man når dit, så hade inget problem att växla från Linux/x86 till MacOS/ARM64 för få vara med i toppen, byter igen om/när någon har något bättre (och vore skönt att komma ifrån Apple, det är väldigt dyrt...).

Sist: klart det är en bubbla. Vi är på ett teknikform för tekniknördar, det är inget genomsnitt av populationen. Många här har datorn som ett kraftfullt TV-spel och det läget är just CPU-utvecklingen mindre viktigt just nu då även ett par år gamma CPUer verkar vara mer än nog för att driva även de mest avancerade spelen. Här är det nästan bara GPU som spelar roll. För mig är CPU primär flaskhals för det datorn används till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dyluck:

Hur smidigt tror du en övergång till AXP kan gå?
Varit snack om X86-64-v3 i flera år på Linux-sidan, bryta med processorer äldre än Haswell(2013).
Just nu byggs all kod för att kunna köras på allt sedan K8 från 2004, all exotiska instruktioner göms bakom kod som kollar CPUID.

På Linux: väldigt snabbt (2-3 år), men det kommer då bli ännu en ISA då x86-64-v2/v3 lär stanna ett bra tag till.
På Windows: så här långt har det väl egentligen aldrig tagit mindre än ett decennium innan övergången kan anses någorlunda komplett...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Med tanke på vilken succé som Steam Deck blivit, så verkar det precis vara det många vill.

Släng på en Backbone One på valfri Android eller iOS tillsammans med RetroArch, så är nog sommarlovet räddat för många!

Idag ger även en Mac Mini samt Mac Studio mycket dator för pengarna. Just iPhone är väl enda Apple-enheten som inte finns med Mx-SoC.

håller inte med om att apple ger mycket för pengarna det har de aldrig gjort! Sen är de experter på att begränsa utbyggbarhet & tar hiskeligt med pengar för uppgradering, för den som klarar sig med en minsta mini så e priset ok men man får inte mycket där direkt. (har själv gjort det misstaget)

Har själv en Steam deck tänkte att jag skulle använda den när jag är ute i världen & jobbar(typ 7-8 mån per år) men för dåligt för mig. Enda bra med den är att man har sitt steam bibliotek & kan spela lite men som sagt blir för dålig upplevelse precis som det är på en bärbar.
För att återgå till ämnet ska bli intressant & se lunar lake med bara e cores på en soc sen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Folk utanför din bubbla ser varken AMD eller Intel öht,

Men den här tråden är ju för folk inuti bubblan! Det är en frizon.

Kraftuttrycken som används är motiverade baserat på det som händer. Vi har sett samma utveckling i många branscher, de som dominerat länge blir bekväma och plötsligt kommer någon från sidan och gör något som får de etablerade att se ut som losers. Utvecklingen som stagnerat totalt under de etablerade lossnar och vi får ett teknologiskt kvantsprång.

AMD och Intel har förstås några av världens smartaste chipdesigners och deras anställda är inga clowner. Däremot har organisationen som helhet arv i form av affärsmodeller och ingrodda strukturer som blockerar tillsynes uppenbara beslut.

Kodak uppfann enligt vissa källor digitalsensorn, men affärsledningen såg att alla pengar kom från tillverkning av film så de satsade inte på det.

Tesla kom med elbilar och den samlade bilbranchen som kunde gjort elbilar när som helst och tillverkat bilar i över 100 år ber plötsligt kinesiska upstarts om hjälp för att få veta hur man skall göra det bra.

Apple kom med Iphone, Nokia som var den enorma dominanten då hann bara precis få panik innan de försvann. Palm-chefens reaktion är ännu ett exempel - "Vi har funderat länge på hur man gör en bra telefon, datakillarna kommer inte bara knäcka detta".

Intel och AMD är i Kodak-läge skulle jag säga, deras business har varit x86/x64 men om windowslaptops och allahanda servrar går över till ARM64 finns det inte pengar nog i det som återstår för att hålla liv i en arkitektur till. Åtminstone inte om den är underlägsen.

Det sagt, är Lunar Lake underlägsen? Återstår att se än så länge men jäklar var det är spännande här i bubblan just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just nu är x86_64 ett rejält gyttjedike sett till prestanda. Ju snabbare vi kan komma bort från det, ju bättre för alla (utom möjligen Intel och AMD).

Om man vill köra något annat operativsystem än Windows och MacOS så finns det än så länge inget alternativ till x86 + ACPI. Asahi utvecklas ju utan något stöd alls från Apple och Qualcomm har ju historiskt aldrig gett stöd för något OS annat än Windows för deras konsumentkretsar så vitt jag vet.

Personligen så ser jag det som en av de största farorna med att branschen dumpar x86. Alla enheter blir lika nerlåsta som telefoner och surfplattor.

Felstavningar
Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS