Därför kräver billiga kabelanslutna Iphone-hörlurar Bluetooth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Orsaken, visade det sig efter senare efterforskningar, är att en del tillverkare av billiga hörlurar och hörlursadaptrar med Lightning-kontakt har valt Bluetooth istället för att inkludera en DAC och annan elektronik som krävs för att använda Lightning som anslutning för analogt ljud.

Hur omvandlas den digitala information som överförs via Bluetooth till den analoga signal som hörlurarnas drivare måste matas med, om inte av en DAC?

Vad menas egentligen, @alundberg?

vänta inte för mycket svar, han har fortfarande 0 inlägg och 0 kommentarer efter över 800 artiklar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, men i det här fallet är det ju också en "laddkabel", eftersom bara ström går via den. Licensen kanske är för data-protokollet?

"Apple-bloggare". Tror inte han kan särskilt mycket om nånting....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Känner du till Markdown?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Förutom Markdown så är han väldigt bra på att förutsäga hur Apple skall agera och förklara varför de gör vad de gör. Det är hans USP, så att säga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nja, det stämmer väl inte? Slår du på flygplansläget så dödas ju mobilnät, Wi-Fi och blåtand. Att du sen kan slå på den igen utan att aktivera övrigt är ju en annan sak.

Inlägget från twitter är på engelska så jag gissar att det är översatt från Lost som borde vara ”borttappade” eller dylikt.
///

Själv tyckte jag det var lite udda med slutklämmen med kommentaren från Apple-bloggaren som säger att det nog var mer billigt att tillverka en licensen. Ok? Så billigare att tillverka och du behöver ingen licens. Var nog det sistnämnda som gjorde det till en no-brainer för billigt kinesiskt skräp.

Josh Whiton har ju för övrigt varit utvecklare för just blåtand i början av 2000-talet, lite synd att det inte nämns i artikeln.

På iPhone stängs inte bluetooth av med flygplansläge.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Är det Apple som åter igen med flit krånglat till det så att det helt enkelt är enklare och billigare med blåtand för att slippa deras licenser, eller är det här nåt som är krångligt för alla telefoner som inte har 3.5mm uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Är det Apple som åter igen med flit krånglat till det så att det helt enkelt är enklare och billigare med blåtand för att slippa deras licenser, eller är det här nåt som är krångligt för alla telefoner som inte har 3.5mm uttag?

Det finns ju massor med billiga hörlurar som inte kör blåtand och som fullständigt skiter i några licenser. "Tillverkarna" som gör såhär hade ju aldrig betalat någon licens ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att detta uppmärksammas. Jag använder trådbundna hörlurar till ipad i huvudsak för att skapa och spela musik med Korg Gadget och andra virtuella instrument. Då funkar det absolut inte med bluetooth på grund av fördröjningen i ljudsignalen. Det blir omöjligt att spela in ett spår när ljudet kommer ett antal hundra millisekunder efter att man slår an noten.

Nu använder jag visserligen enbart Apples officiella adaptrar från USB-C till 3,5 mm audio, men i knipa där min adapter gått sönder skulle jag mycket väl kunna råka köpa sådant skräp som nämns i artikeln, om jag inte kände till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Jo

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nej.

” Turning on Airplane Mode turns off all radios except for Bluetooth—you can’t make calls, but you can listen to music, play games, watch videos, and use other apps that don’t require network or phone connections. If you turn off Bluetooth while you're in Airplane Mode, your device will remember that and will turn off Bluetooth the next time that you turn on AirPlane Mode.”

Källa: https://support.apple.com/en-us/108785

Case closed!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Nej.

” Turning on Airplane Mode turns off all radios except for Bluetooth—you can’t make calls, but you can listen to music, play games, watch videos, and use other apps that don’t require network or phone connections. If you turn off Bluetooth while you're in Airplane Mode, your device will remember that and will turn off Bluetooth the next time that you turn on AirPlane Mode.”

Case closed!

Du ser vad det står i sista meningen i din väska?
Men visst, Apple vill verkligen, verkligen, verkligen inte att man stänger av BT... Det går ju inte ens att stänga av ordentligt utan att gå in i inställningarna. Och inte ens då kommer enheten ihåg det efter en omstart pga mjukvaruuppdatering e dyl. Otroligt irriterande i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Du behöver en DAC och förstärkare till blutooth-hörlurar också.. Vi absorberar ju tyvärr inte ettor och nollor i hörselsnäckan. Så billigare komponentmässigt blir det ju inte, eftersom du också behöver en BT-mottagare. Det kan ju vara något med licensen som de nämner, men en tidigare kommentar från @mpat verkar ju motbevisa detta.

Du slipper i alla fall skärma 1.5m kabel!

Skrivet av Alling:

Orsaken, visade det sig efter senare efterforskningar, är att en del tillverkare av billiga hörlurar och hörlursadaptrar med Lightning-kontakt har valt Bluetooth istället för att inkludera en DAC och annan elektronik som krävs för att använda Lightning som anslutning för analogt ljud.

Hur omvandlas den digitala information som överförs via Bluetooth till den analoga signal som hörlurarnas drivare måste matas med, om inte av en DAC?

Vad menas egentligen, @alundberg?

Skrivet av Thomas:

Ja, en DAC måste väl användas ändå, så jag håller med om att det där nog inte stämmer. Bara att DAC:en får signal från Bluetooth istället för via Lightning-kontakten.

Misstänker starkt att kostnadsbesparingen kommer från att någon gör billiga chip som integrerar bluetooth och DAC i en komponent. Det finns i alla fall att köpa för att göra en mer högpresterande earbud. Se denna teardown av ett par lurar: https://www.ifixit.com/Teardown/Technics+EAH-AZ40P-S+Bluetoot...

Lurarna är byggda runt en IC som är en kombinerad ARM processor, bluetooth mottagare, DSP och DAC. Det finns lite fler komponenter som mikrofoner, accelerometer och batteri IC. Någon gör tydligen en mer basic variant av MCUn i de där lurarna som du kan bygga superbilliga earbuds av, och i stora mängder nu när det är så populärt med billiga earbuds. Är det bara ljud ut och ström via USB klarar du dig nog på MCUn och en linjärregulator som kostar cent. Alternativt ingång regulatorn i MCUn med så då behöver du bara ICn + några kondingar och resistorer.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Misstänker starkt att kostnadsbesparingen kommer från att någon gör billiga chip som integrerar bluetooth och DAC i en komponent. Det finns i alla fall att köpa för att göra en mer högpresterande earbud. Se denna teardown av ett par lurar: https://www.ifixit.com/Teardown/Technics+EAH-AZ40P-S+Bluetoot...

Lurarna är byggda runt en IC som är en kombinerad ARM processor, bluetooth mottagare, DSP och DAC. Det finns lite fler komponenter som mikrofoner, accelerometer och batteri IC. Någon gör tydligen en mer basic variant av MCUn i de där lurarna som du kan bygga superbilliga earbuds av, och i stora mängder nu när det är så populärt med billiga earbuds. Är det bara ljud ut och ström via USB klarar du dig nog på MCUn och en linjärregulator som kostar cent. Alternativt ingång regulatorn i MCUn med så då behöver du bara ICn + några kondingar och resistorer.

Den lösningen låter alltså inte billigare än en lika liten IC med endast DAC (och inbyggd OP-förstärkare). Men ja, Economies of scale. Den billigaste lösningen lär ju vara den som är producerad i flest miljoner exemplar.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Hade tänkt skriva, jag har för mig att iOS kommer ihåg hur du gjorde första gången du slår på flygplansläge. Slår du på flygplansläge och sedan slår på bluetooth så kommer iOS ihåg det tills nästa gång.

Skrivet av nikwhatsup:

Nej.

Case closed!

Dvs det beror på vad man själv gjort. Så är det på Android och Windows numera också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Mina airpods pro blev stulna. Så jag gick på coop och köpte billiga hörlurar. Skrattade även när bluetooth connected ljöd i den trådade hörluren. Dem gick sönder på 2 månader. Köpte billiga jbl inears hörlurar. Vägrar köpa airpods pro igen om det inte finns en ny version. Faktist nöjd med hur mycket bas de gav i jämförelse. Men dem ramlar ut hela tiden och är stora och skaver ibland. Anc är inge bra. Bästa hörlurar jag har nu är sony xm4 headphones med ett eget eq. Men kommer nog försöka skaffa nya airpods pro i framtiden med tex foam toppar för att få mer bas. Är väl en del av befolkningen som tar hellre överdriven bas i bekostnad av äkta high fidelity ljud kvalite.

Permalänk

Jäklar så sjaskigt det lät -__-

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Köper man billig piratdynga så får man billig piratdynga eller vad är det man brukar säga?

Köper man apple till överpris får man.. ja vad får man egentligen? För att en 1000kr android har inte detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Köper man apple till överpris får man.. ja vad får man egentligen? För att en 1000kr android har inte detta problem.

Inte mina 3000 airpods heller...

Permalänk

Vem skulle få för sig att köpa trådade BT-lurar? Jag kommer inte ens på något så korkat att jämföra med.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Problemet är hörlurarna, inte telefonen så det är rätt irrelevant med kostnaden på telefonen, eller hur?

Skrivet av dr. Dunkel:

Vem skulle få för sig att köpa trådade BT-lurar? Jag kommer inte ens på något så korkat att jämföra med.

Ingen? Det är tillverkaren av hörlurarna som har valt att lura konsumenter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jo, men nu gäller det ju skräpprodukter från t.ex. Wish och dom kan ju inte bry sig mindre.

Vart framgår detta? För i artikeln står det klart och tydligt att han köpte dessa i en butik på flygplatsen, men inget om vad för flygplats eller vad för butik.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Nej.

Case closed!

Skrivet av ztenlund:

Du ser vad det står i sista meningen i din väska?
Men visst, Apple vill verkligen, verkligen, verkligen inte att man stänger av BT... Det går ju inte ens att stänga av ordentligt utan att gå in i inställningarna. Och inte ens då kommer enheten ihåg det efter en omstart pga mjukvaruuppdatering e dyl. Otroligt irriterande i mitt tycke.

Aha, så båda hade typ rätt då Case closed

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vart framgår detta? För i artikeln står det klart och tydligt att han köpte dessa i en butik på flygplatsen, men inget om vad för flygplats eller vad för butik.

Majoriteten av hörlurar man kan köpa på flygplatser är ju billigt skräp från Wish-liknande ställen som säljs till överpris.

Sånt här gäller bara tillverkare som skiter i licenser och som försöker hitta det billigaste sättet att tillverka en skräpprodukt på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

Står inte på förpackningen när man köper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inget konstigt. Jag själv köpte nyss ett diseldrivet elverk som reservkraft. Startmotorn på denna reservkraft går på 230V och kopplas till väggutaget.

Det här måste vara ett skämt, eller?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Det här måste vara ett skämt, eller?

Självklart jag var ironisk. Man måste upp i rejäla disielverk för detta. Som någon tidigare skrev om ups. Däremot disielverk med bilbatteri är inget exotisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Adaptern från Lightning till 3.5mm körde bluetooth

Men får man ström över 3.5mm då?? Kan väl inte vara mycket...
(man måste ju ge kräm till chippet som hanterar bluetooth, DAC och hörlursförstärkning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men får man ström över 3.5mm då?? Kan väl inte vara mycket...
(man måste ju ge kräm till chippet som hanterar bluetooth, DAC och hörlursförstärkning)

Allt det där sitter väl på "lightningsidan" av adaptern, dvs inte efter att det blivit en hörlurskontakt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Allt det där sitter väl på "lightningsidan" av adaptern, dvs inte efter att det blivit en hörlurskontakt?

Aha, fattar nu. Riktigt udda bakvänd lösning i själva 3.5mm kinaadaptern alltså

Bisarrt att det är billigare med bluetooth+dac+förstärkare än bara dac+förstärkare.

...

Å andra sidan är det lite bisarrt att Apple kränger en så relativt vettig DAC+Amp i sin mycket kompakta 3.5mm adapter för typ en ynka hundring! Förvånad att de inte försöker kräma ut mer pengar ur den med tanke på hur dyra alla andra tillbehör kan vara...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart jag var ironisk. Man måste upp i rejäla disielverk för detta. Som någon tidigare skrev om ups. Däremot disielverk med bilbatteri är inget exotisk.

Jag trodde det var stockholms-logik*. Kunde inte läsa mig till att det var ett ironiskt inlägg. Jag anande det, men som sagt men vet inte idag.

*sluta plåga kossor i lador, det finns kött att köpa i affären!