Helgsnack: Var det sämre förr?

Permalänk
Medlem

För några år sedan köpte jag en äldre 486-dator. Den hade haft en batteriläcka som tack och lov "bara" dödat hårddisken och frätt hål i botten av lådan. Jag kopplade ur alla interna sladdar och tog isär den och rengjorde, blästrade och lagade hålet.

Sen upptäckte jag att jag inte visste hur jag skulle koppla de interna sladdarna. En modern dator har tryck vid kontakterna på moderkortet som visar vad som är vad, och kontakterna är nycklade så att de inte går att koppla åt fel håll. Det hade inte den här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Internet var bättre förr iallafall, en av få saker som var bättre förr.

Man var mer öppen men ändå i mindre bubblor, det var mer av en gemensamhet, det var mer fritt, mer ansvarslöst(menar detta som ett barn som inte bär ansvar) och mer oskyldigt.

Socialla media plattformar trappade upp det men slogs ner sedan av företagspolitik, payment processors som ställer krav osv.

Jag tror många saknar internet ca 2010.

Fattar inte dom som tycker internet var bättre förr.
Samma gamla forum som fanns förr finns ju fortfarande kvar. Vanliga hemsidor likaså mm. Sweclockers fanns ju "förr".
Har ju bara tillkommit saker utöver detta men man kan välja precis vad man vill utanför alla "walled gardens".
Saker som wikipedia och Youtube är ju extremt mycket bättre nu.
Jag menar dom har utvecklats hela tiden.
Youtube tex har fantastiskt utbud med allt från musikvideor, hjälpvideor för olika slag, diverse specialintressen mm mm.
Alla streamingtjänster i övrigt som inte heller fanns förr.
Fler saker som man kan göra vid beställningar, bankid mm.
Och hastigheterna är väldigt mycket bättre. Var oftare strul förr ocskå tycker jag.
Nej just Internet är den sak som jag tycker förbättrats mest av allt.
Du är möjligen ute efter att det förr var lite "exklusivare"med diverse smalare sidor innan stora massan dök upp på nätet med sociala medier o näthat mm?

Permalänk
Medlem

Mycket var bättre förr men något jag inte saknar var OS installationer och drivrutiner. Fy fan för Windows xp om man skulle lyckas på in installationen och bota från en sats disk innan sp3, drömmer fortfarande mardrömmar om detta. Plug and play för Linux lämnar ibland en del att önska men jösses vad mycket bättre det har blivit

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

När det gäller personlig uppskattning av underhållning och spel var det mesta bättre förr.

Vilket i sin tur inte behöver betyda att underhållning och spel blivit sämre, utan att dina preferenser har ändras i takt med att du har blivit äldre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilket i sin tur inte behöver betyda att underhållning och spel blivit sämre, utan att dina preferenser har ändras i takt med att du har blivit äldre.

Absolut. Personlig uppskattning som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Tror ändå att överflöd och lättillgänglighet inte gör saker roligare.

Ja, det där är en viktig faktor sett till upplevelsen...
Bättre är inte alltid roligare, inte heller att allt allt är tillgängligt mer eller mindre omedelbart; man når åtminstone i vissa sammanhang en punkt där det snarast bara blir ointressant istället.

Sedan finns det ju andra aspekter som rakt av bara var sämre på alla vis utan att det tillförde något, varken då eller ens med de rosafärgade nostalgiglasögonen på nu...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Beror på hur långt tillbaka man går. Var väldigt jobbigt förr att behöva ställa in saker själv som ljudkort portar och allt vad det var i DOS. Bäst var det runt 2012 typ. SSD fanns så man slapp hårddiskar som man använt innan. Windows 7 var kung. Sandy Bridge var enormt med CPU kraft mot vad saker krävde då och till bra pris. Dollar var billig och grafikkorten kostade inte så mycket så man kunde få mellanklass för 2000kr eller high end för 4000kr.

Å andra sidan kan man vända på det och säga att samma prylar kan du få idag för nästan ingenting och visst du kan inte spela dagens spel kanske men det kunde du inte då heller för de fanns inte. Så ser man så är nu bäst eftersom du kan köpa en dator för hundralappar som skulle kostat 20k då.

En sak som utan tvekan var bättre förr är äganderätten. Förr ägde man sakerna man köpte. Nu kan de dra in ens licens när de så vill. Du äger inget längre. I efterhand började det väl med Steam som krävde internet. Nu är det flera äldre spel man inte ens kan spela längre för att de kräver en server som inte finns som ska godkänna det som Games for Windows Live spelen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Det fanns ju en helt annan entusiasm och upptäckarkänsla på 80-00 talet. Spel man lirade på Amigan kunde kännas helt fantastiska jämfört med något som man spelar en kvart idag och sedan åker det in i garderoben i avvaktan på bättre tider. Fanns även en annan känsla på forum och internet i allmänhet. Det var en blandning av den gamla gemenskapen då man fortfarande träffades och umgicks varvat med det nya digitala.

Sedan är det klart om det är hastighet på internet och antalet poäng i 3dmark som avgör om något är bra eller dåligt. Så kan ju en del tycka saker och ting är mycket bättre idag jämfört med hur det var förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

En sak som utan tvekan var bättre förr är äganderätten. Förr ägde man sakerna man köpte. Nu kan de dra in ens licens när de så vill. Du äger inget längre. I efterhand började det väl med Steam som krävde internet. Nu är det flera äldre spel man inte ens kan spela längre för att de kräver en server som inte finns som ska godkänna det som Games for Windows Live spelen.

Här går det ju faktiskt att rösta med plånboken och inte skaffa produkter som kräver uppkoppling.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

En del egenskaper hos skärmar var bättre förr och en del var sämre. Vi har haft 20 år av kass rörelseskärpa, input lag och avsaknad av scanlines/suddighet som förlorades när vi gick från CRT-skärmar till plattskärmar. Men å andra sidan är skärmarna mycket lättare att flytta på idag.

Suddigheten och scanlines var en del av den grafiska presentation som skaparna av spel förväntade sig och det gick förlorat. Filmskapare klagar på att TV-apparater har lägen med såpopera-effekt och det är liknande med gamla TV-spel och moderna skärmar. På en del moderna konsoler och TV-apparater blir användaren tvungen att stänga av surround-ljud-format för att slippa fördröjning på ljudet.

Det har varit 20 år av "dark ages" för vissa skärm-egenskaper.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fattar inte dom som tycker internet var bättre förr.
Samma gamla forum som fanns förr finns ju fortfarande kvar. Vanliga hemsidor likaså mm. Sweclockers fanns ju "förr".
Har ju bara tillkommit saker utöver detta men man kan välja precis vad man vill utanför alla "walled gardens".
Saker som wikipedia och Youtube är ju extremt mycket bättre nu.
Jag menar dom har utvecklats hela tiden.
Youtube tex har fantastiskt utbud med allt från musikvideor, hjälpvideor för olika slag, diverse specialintressen mm mm.
Alla streamingtjänster i övrigt som inte heller fanns förr.
Fler saker som man kan göra vid beställningar, bankid mm.
Och hastigheterna är väldigt mycket bättre. Var oftare strul förr ocskå tycker jag.
Nej just Internet är den sak som jag tycker förbättrats mest av allt.
Du är möjligen ute efter att det förr var lite "exklusivare"med diverse smalare sidor innan stora massan dök upp på nätet med sociala medier o näthat mm?

Det är till viss del attityden man hade då som jag tittar på men även lite på gatekeeping eller exklusiviteten.
Men jag tittar också på sidor som lagts ner helt eller förändrats så mycket att de inte går att jämföra med hur det har varit.

Men 2010 är inte så länge sedan även man tittar på det lite noggrannare.

2010 fanns bankid (det lanserades 2003), Klarna lanserades 2005, samtliga nätbutiker vi använder idag om fanns då också.
Jag hade stadsfiber med 50 mbit/s ifrån bahnhof.
Youtube tillät i princip vad som helst laddades upp i HD(HD lanserades 2008).
Tumblr var en sida folk faktiskt använde, twitter var inte en cesspool ännu, reddit lika så.
Wikipedia var redan den största och mest väl sköta encyklopedin i världen.
Netflix startade streaming 2007 dock inte i sverige ännu, det fanns ett hundratal grå-streaming sidor redan. Sen fanns det ju andra sätt också. Plex har funnits sedan 2008 t.ex. Men Canal Digital har funnit som On-demand tjänst sedan 2004 som sedan blev streaming. För musik fanns Spotify, Pandora, Last.fm m.m.
Paypal donations fanns så man kunde stötta skapare utan att Visa/Mastercard säger att materialet inte är tillåtet p.g.a någon executive i ett konferensrum säger det är stop till det. Ett beteende som sprider sig till Patreon, Ko-hi m.f senare.

Året 2010 är inte länge sedan men det är innan adpocalypse, shadowbans blev standardiserat och stora aktörer som sprider sin reklam som livsstilsmedia på alla socialaplatformar de kan komma över.

Allt vi har nu hade vi 2010 bara nu är det snyggare, stabilare och med en 200 sidor lång regelbok på vad man får och inte får lov att göra.
Mycket har hänt med internet absolut, mycket utveckling och framgång. Men mycket har också blivit uppoffrat för att komma dit, och det är just den friheten som saknas som jag kanske är mest bitter över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror mycket på vilket perspektiv man har. Mycket är bättre idag men det finns saker som definitivt är sämre också.

En del klagar på att priserna är hutlösa idag och jag kan inte riktigt hålla med om man jämför. T.ex. när jag köpte min Amiga 500 med skärm och extra drive så betalade jag 11000:- 1988. Det motsvarar i runda slängar 26000:- idag, man får en förbaskat kompetent dator för 26000 idag. Amiga 500 var dessutom budget på den tiden så i dagens mått så var den svindyr, då var den förhållandevis billig. När jag några år senare köpte hårddisken på 120MB och 4MB Ram, inklusive kontrollern då, så betalade jag 7500, vilket idag skulle motsvara 13500. Vem skulle betala sådana pengar för lagring och ram idag? Det finns inte på kartan för de flesta.

Så egentligen är hårdvara rätt billigt om man ser ur ett tidsperspektiv.

Andra saker är inte ett dugg bättre dock. Folk är så jäkla stressade idag, man måste alltid vara kontaktbar och gud hjälpe den som inte svarar på en gång när man söker kontakt. Detta började med intåget av internet och den ökade mobiltelefonanvändningen i mitten av 90-talet. För att inte tala om all social media. Före det så fick man vara betydligt mer chill och ta saker lite mer som de kom. Generellt mådde folk mycket bättre mentalt då än idag. Det märks tydligt att den psykiska ohälsan ökat markant de senaste årtiondena, detta är garanterat en av anledningarna. Så ja, detta var utan tvekan bättre förr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

En av dom stora skillnaderna var att man STÄNGDE AV datorn när man gick och la sig. Man loggade ur msn eller icq. Var man inte hemma var man även avstängd från internet. Bilder och kamera var något man hade i fotoalbum och tog när man var ute på charterresa.

Man kunde göra nästan vad som helst på den tiden

Permalänk
Medlem

Också förr var det bättre förr sägs det... tyckte det var trevligast innan PnP när man fick bygla IO, IRQ och DMA och slapp köra extra DOS-program eller låta Windows hantera det, inte för att jag misslyckades med det men kändes som en eftergift åt folk som klagade på något som var enkelt fixat. Kunde man dessutom skriva avbrottshanterare i assembler och skyffla data med DMA så begrep man ju hela grejen också. Optimera config.sys och autoexec.bat var ju en baggis... sen skulle man klämma in Stacker också för att hårddiskarna ändå var dyra och man aldrig kan få för mycket diskplats (det verkar dock vara konstant i tiden!). Och så Ultima 7, ni som vet vet.

Sen var det roligare med Linux förr, när det var mer "hack", reverse engineering och kompilera Alan Cox pre-release av kärnan eftersom de brukade vara stabilast bleeding edge. ADSL 512kbit/s var härligt, minns mitt gamla Nokia med serieporten från Telia. Ville man ha "router" fick man snällt trycka i två nätverkskort i sin hemserver och konfigurera upp IP-tables för masquerading/connection tracking utan någon handbok. Privatpersoner hade ju inte råd med en amerikansk bakdörrad CISCO-router! Inget trådlöst bjäfs och på internet var farorna Echelon (icke-fråga) och script kiddies (icke-fråga). Hemsidesnickrarna kallade sig inte programmerare och den som kunde hårdvara och mjukvara kunde känna sig rätt säker på att inte vara hackad. (Nuförtiden har man ju nästan ingen aning om ens UEFI är kidnappad och om Intel:s ME ligger och fultuffar Minix när strömmen är på, dvs kunskap är oro tills man återimplementerat sin firmware i coreboot)

Minns när jag som 11-åring bytte MFM hårddisk (bygling, controller-&datakabel + lågnivåformatering för er som minns!) i AT:n för att pappa inte hunnit hem från jobbet innan jag fick händerna på grejerna. Bättre förr. Det var väl först 1994-1995 man började bygga själv ordentligt. Minns mitt första Pentium-moderkort (i430FX) från Intel själva med en Pentium 90 som jag överklockade till 120MHz och senare flash:ade med Mr. Bios gratis. Och min kära PPro 180 (i440FX) som fick gå i 233 MHz. Alla hemsnickrade servrar man haft och SCSI-tillbehör med kärva uppstarter på 300W, med skrikande hårddisklager. Och INGA hårddiskar som gick sönder utan att de först blivit misshandlade utan autoparkering eller att lagren gav sig av rent slitage. Gissar på att de flesta nostalgiker här började med en Athlon XP eller så och drömde om vattenkylningen på nätterna?

Nu är allt bara webbfluff och långa exekveringsvägar genom en massa meta-meta-nivåer, etc. Programmerare borde nog anställas genom effektuttagsmätning (i Watt). Rust verkar ju lite kul i alla fall, liksom Pi.

Skrivet på mitt Sun Type 5c.

Stavfel
Permalänk

Sweclockers var bättre förr :S

Permalänk
Medlem

När man skulle installera spel och fick sitta och pilla med Ljudinställningar med IRQ, DMA och något mer.. Minns än idag hur man alltid hade 220 - 5 - 1 Som standard och hoppades att ljudet skulle funka. Min första HDD var på 800Mb eller något och man kunde max ha 2-3 spel installerade. Sedan fick man leta upp cdskivan varje gång man skulle lira...

Nej det var verkligen inte bättre förr.

Permalänk
Medlem

Batterier.

Batterier var sämre förr. Tänker med rysningar tillbaka på Tudors gamla brunstensbatterier med en katt på. Höll i några timmar i ficklampan sen var de slut. (D cell storlek) Och glömde man dem i sin röd-vita ficklampa (med magnet på sidan) så läckte de och förstörde allt.

Batterier var sämre förr.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sånt där som var rätt kul att sitta och lista ut hur man skulle göra och pilla och experimentera.

Man känner sig ju alltid lite nöjd när man lär sig något och kan lösa problem, men ärligt talat finns det väl mycket som är roligare än just det där? Det är väl inget man skulle vilja ha tillbaka? Jag tror också att man har glömt att det mest var frustrerande när det begav sig (och man bara ville att spelet skulle starta (med ljud)).

Permalänk
Hedersmedlem

Satt precis och spelade Sword of Aragon (SSI) från 1989 och mindes mitt pojkrum och PC:n Pappa lånade hem från sitt jobb på IBM. Ja, det var bättre förr.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man känner sig ju alltid lite nöjd när man lär sig något och kan lösa problem, men ärligt talat finns det väl mycket som är roligare än just det där? Det är väl inget man skulle vilja ha tillbaka? Jag tror också att man har glömt att det mest var frustrerande när det begav sig (och man bara ville att spelet skulle starta (med ljud)).

Första gången kände man sig stolt...511te gången var det drygt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

""Det var bättre förr" är något som yttras frekvent. Men är det verkligen så? Vad var egentligen sämre för?"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det är till viss del attityden man hade då som jag tittar på men även lite på gatekeeping eller exklusiviteten.
Men jag tittar också på sidor som lagts ner helt eller förändrats så mycket att de inte går att jämföra med hur det har varit.

Men 2010 är inte så länge sedan även man tittar på det lite noggrannare.

2010 fanns bankid (det lanserades 2003), Klarna lanserades 2005, samtliga nätbutiker vi använder idag om fanns då också.
Jag hade stadsfiber med 50 mbit/s ifrån bahnhof.
Youtube tillät i princip vad som helst laddades upp i HD(HD lanserades 2008).
Tumblr var en sida folk faktiskt använde, twitter var inte en cesspool ännu, reddit lika så.
Wikipedia var redan den största och mest väl sköta encyklopedin i världen.
Netflix startade streaming 2007 dock inte i sverige ännu, det fanns ett hundratal grå-streaming sidor redan. Sen fanns det ju andra sätt också. Plex har funnits sedan 2008 t.ex. Men Canal Digital har funnit som On-demand tjänst sedan 2004 som sedan blev streaming. För musik fanns Spotify, Pandora, Last.fm m.m.
Paypal donations fanns så man kunde stötta skapare utan att Visa/Mastercard säger att materialet inte är tillåtet p.g.a någon executive i ett konferensrum säger det är stop till det. Ett beteende som sprider sig till Patreon, Ko-hi m.f senare.

Året 2010 är inte länge sedan men det är innan adpocalypse, shadowbans blev standardiserat och stora aktörer som sprider sin reklam som livsstilsmedia på alla socialaplatformar de kan komma över.

Allt vi har nu hade vi 2010 bara nu är det snyggare, stabilare och med en 200 sidor lång regelbok på vad man får och inte får lov att göra.
Mycket har hänt med internet absolut, mycket utveckling och framgång. Men mycket har också blivit uppoffrat för att komma dit, och det är just den friheten som saknas som jag kanske är mest bitter över.

Visst fanns (de flesta av) sakerna 2010 också, men samtliga du räknar upp har blivit så oändligt mycket bättre.
Visst bank-id fanns, men väldigt få sidor implementerade den och på den tiden så användes inte QR-koder. Så oändligt mycket smidigare att logga in med en QR-kod idag.
Youtube hade visserligen stöd med HD 2010 men de flesta videor ver oftast i 480p och i vissa fall 720p. 1080 slog igenom på stort en del år senare. 4k fanns inte alls då. Idag är jag besviken om det inte är 4k.
Streaming på playimplementeringar för TV-kanaler eller tidningar var kraftigt sämre då med mkt lägre bandbredd.
SVT Play var inte i närheten lika omfattande och bra. Tror inte dom streamde konstant sina kanaler på den tiden heller.
Paylpal-donationer har väl gått över till Swish nu. Paypal var och har alltid varit skit tycker jag. Avslutade mitt konto för en del år sen.
Jag personligen känner mig inte mindre "fri" idag. Väjer precis allt jag vill tycker jag. Har VPN. Kör helt egenbyggd dator. Blockerar allt jag inte vill se eller störas av med UBlock Origin. Har inga sociala medier alls på mobilen och stängt av så mycket tracking som det går.
Dom siter jag gick in på 2010 går jag fortfarande in på idag med en större behållning.
Tycker också tex att Sweclockers blivit bättre. Känns som dom uppdaterar med nyheter och olika "krönikor" eller spörsmål (som just denna tråd) oftare än då.
Okej vissa "klassiska siter" tycker jag kan ha tappat. Tycker tex att Anandtech är en skugga av sitt forna jag. Tomshardware är fortfarande ok men inte super.
Men på det stora hela, väsentligt förbättrat på i stort sett allt med vissa undantag.

Permalänk
Medlem

Det är sämre idag än vad det kommer vara i framtiden!

Permalänk
Medlem

Dollarkursen och inflationen var långt bättre för några år sedan i alla fall, men det mesta går i vågor och precis allting ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Visst fanns (de flesta av) sakerna 2010 också, men samtliga du räknar upp har blivit så oändligt mycket bättre.
Visst bank-id fanns, men väldigt få sidor implementerade den och på den tiden så användes inte QR-koder. Så oändligt mycket smidigare att logga in med en QR-kod idag.
Youtube hade visserligen stöd med HD 2010 men de flesta videor ver oftast i 480p och i vissa fall 720p. 1080 slog igenom på stort en del år senare. 4k fanns inte alls då. Idag är jag besviken om det inte är 4k.
Streaming på playimplementeringar för TV-kanaler eller tidningar var kraftigt sämre då med mkt lägre bandbredd.
SVT Play var inte i närheten lika omfattande och bra. Tror inte dom streamde konstant sina kanaler på den tiden heller.
Paylpal-donationer har väl gått över till Swish nu. Paypal var och har alltid varit skit tycker jag. Avslutade mitt konto för en del år sen.
Jag personligen känner mig inte mindre "fri" idag. Väjer precis allt jag vill tycker jag. Har VPN. Kör helt egenbyggd dator. Blockerar allt jag inte vill se eller störas av med UBlock Origin. Har inga sociala medier alls på mobilen och stängt av så mycket tracking som det går.
Dom siter jag gick in på 2010 går jag fortfarande in på idag med en större behållning.
Tycker också tex att Sweclockers blivit bättre. Känns som dom uppdaterar med nyheter och olika "krönikor" eller spörsmål (som just denna tråd) oftare än då.
Okej vissa "klassiska siter" tycker jag kan ha tappat. Tycker tex att Anandtech är en skugga av sitt forna jag. Tomshardware är fortfarande ok men inte super.
Men på det stora hela, väsentligt förbättrat på i stort sett allt med vissa undantag.

Swish finns inte globalt tyvärr, jag arbetar och umgås inte bara med folk i Sverige. Så Paypal, Google wallet eller andra sådana tjänster är typ ett krav. Både för frilansarbetet och på resandefot. Paypal var dåligt men är stort sätt obrukbart nu när man kan få konton stängda och pengar frysta för att ett troll anmäler att du sålt pornografi om det är sant eller falskt är ganska orelevant, du får spendera ett par veckor eller månader att återaktivera det. Vilket innebär att du har flera olika mail adresser för att om du har en till allt så blir det att de slår till lite varstans med DMCA claims, anmälningar och annat smått och gott. Detta händer hela tiden för oss frilansade digitala konstnärer.

Tror skillnaden som vi inte delar är hur mycket tid vi är utanför vad som är "normalt" i Sverige.

Sen vet jag inte om jag tycker beslutet att använda adblockers, script blockers, extentions, VPN och att välja inte ha appar till sociala medier på sin mobil är synonymt med frihet, det är ett beslut du tagit och defacto en frihet så sett. Något motiverade dig ju till att ta det beslutet och jag gissar att det beror på att du ville slippa se sakerna som var dåliga, som du säger du ser bara vad du vill se.

Om Swec blivit bättre eller sämre, vet jag inte. Men jag är säker att det gått ifrån en grupp där alla kände alla till ett en plats där färre känner till eller ens bryr sig om att känna till andra. Det är helt naturligt att det blir så. Men det innebär ju inte att jag behöver gilla det.

Jag kan se förbättringar över allt, men också så många övertramp och restriktioner, både på hemmaplan men framförallt utanför.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Joystick utbudet var ju lite sämre förr. sent 80 tal, med en Soundblaster inköpt för att få en joystick port till en väldigt enkel joystick så man kunde köra testdrive, stuntdrive och indy500 på PCn.

Min thrustmaster t2 ratt (vill jag hävda, men kanske var en t1) står sig rätt slätt mot dagens direct drive saker.

Skillnaden i prestanda mellan processorer, 286, 386sx och sen dx.Dyrt att uppgradera flera gånger per år. Idag tänkte jag köpa ett nytt case och grafikkort till min 9700. Den klarar ju spela riktigt bra ännu.

Saknar inte config.sys och autoexec för att jaga rätt på minne så man kunde starta sitt spel.

Multitasking var inte så där jätt kul. Saknar dock Desqview ibland.

En sak som dock var bättre förr var fidonet. Saknar det ibland. Allt som var dåligt gjorde det ju till en hobby. Idag är allt så streamlineat att vem som helst kan göra vad som helst.

Men nä det är mycket som inte var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Både och. För drygt 20, kanske t.o.m. 25, år sen köpte jag min första laptop, begagnad för 5 000:-. Idag får man en hygglig ny laptop för samma peng, och då ska man även komma ihåg att det har varit inflation sen dess! En bra dator för att vara på den tiden, laddad med Win98, och ett löst 56 Kbit/s telefonmodem. Det kändes fantastiskt att kunna ha dator med mig t.o.m. i min stuga! Alternativet i stugan hade fram tills dess varit att åka in till stan och beställa tid på bibblans internetcafé ett par ggr i veckan och läsa mail. Det gick, man visste ju inget annat. Idag finns det väl inte ens internetcaféer? Hörnan på ortens bibliotek där det står ett par ensamma datorer är för det mesta tom, men jag tror att man fortfarande kan låna en dator.

Nu kan man göra de flesta ärenden på datorn/mobilen/plattan istället för att besöka myndigheter och institutioner eller skicka brev. Bekvämt givetvis, men riskerar att skapa ensamhet för dem som inte träffar så många. Papperstidning har jag heller ingen längre, vilket ju är bra på många sätt. Dels kommer den alltid i tid även om det är dåligt väder och tidningsbudet annars inte hade kunnat dela ut tidningen. Och man slipper slösa papper på en tidning man oftast bara läser en gång. Men samtidigt gör man ju inte som förr, när man klippte ut intressanta artiklar och sparade i ett klippalbum. Jag kan tycka det är trevligt att bläddra bland mina och föräldrarnas gamla tidningsklipp, men det är ju en försvunnen epok!

Så visst är många saker bekvämare numera, och bättre om man använder det man har på rätt sätt. Men mer stressat, allt ska ske nu nu nuuuuuuuuuu! Man blir otålig om man får vänta två dagar på ett brev! Jag påminner mig sommaren år 2000 i sommartugeorten. På den tiden var det ytterst ovanligt att se en polisbil med sirener i den lilla stan, men jag såg för ovanlighets skull just det, och fick köra åt sidan när den kom i högsta fart på stora gatan genom centrum. Jag tänkte "Oj! Det står nog i tidningen i morgon vad det var!" Och det gjorde det givetvis. Idag hade jag genast loggat in på tidningens app och velat läsa med detsamma, trots att det inte var livsnödvändigt att veta just där och då!

Permalänk
Medlem

Internet var både bättre och sämre förr.

Idag har vi tillgång till mer material på ett samlat och ordnat sätt.
Men (och nu drar jag hela mänskligheten över en kam) idag är det bara penis-mätar-tävligt och tjäna pengar som är den röda tråden på nätet.

Förr var man på nätet för att man gillade "internet som koncept". Eftersom det var begränsat, både i tillgänglighet och hastighet, så bestod nätet främst av dem som hade ett intresse.

När alla fick internet och det mer eller mindre blev ett krav i vardagen så drogs alla de vanliga beteendena, som man såg/ser överallt, in på nätet.

Det är ju ganska tydligt även idag om man tex jämför ett nischat forum mot valfri social mediaplattform. Det är bara det att i början var hela internet den där nischade platsen.

En sak som definitivt var sämre för var popupper/virus/avsaknaden av antivirus! Man klickade på en länk och det bara small till så hade du 768^32 nya fönster öppna och det var bar att formatera om datorn.

Å andra sidan var man ju duktig på att slipstreama sina installationer så man var tillbaka på ett par timmar.

Ska man se till icke IT-relaterade saker så bytte vi Bosse bildoktorn och MacGuyver mot realityserier.
Saker gick att laga läggare förr men det var ju på bekostnad av prestanda/produktens smidiget.

Permalänk
Medlem

Ja en sak som förbättrats otroligt jämfört med förr är ficklampor, man minns ju de gamla klassiska med glödlampor som hade svagt ljus och dålig batteritid.

En period skulle jag gå 2km enkel väg från busshållplatsen på en kolmörk landsväg och sedan tillbaka åt andra hållet.

När jag började med detta hade jag bara gamla sortens ficklampa med glödlampor och fick släpa på tunga extra batterier.

Då lyckades jag få tag på en av de första led-lamporna som då var svindyr, men vilken skillnad det blev.
Lyste upp så otroligt mycket bättre och batteritiden var fantastisk i jämförelse trots att gamla lampan hade D-batterier och den nya gick på AA-batterier som dessutom var laddbara.

Köpte sedan dessutom en liten CMG Infinity Ultra med självlysande rem som går 20-25timmar på ett AA-batteri och som än i dag används som nödreserv och till camping/uteliv. fungerar perfekt som nattlampa om man vill läsa en tegelstensroman på natten.

En annan sak som förbättrats är bärbart ljud där både batteritider, lagringskapacitet och ljudkvalitet blivit väldigt mycket bättre.
Från första Walkman Sony TPS-L2 (som i Sverige fick heta Freestyle vid lanseringen) som för all del lät väldigt bra med dåtidens mått och gick att stoppa i fickan(krävde visserligen rätt stora fickor då) till att idag kunna ha högupplöst ljud i högsta studiostandard med sig ut.

Men det som var bättre förr var kanske att trots att spelen grafiskt inte är vad de är idag, så fanns det större variation på spelidéer och inte alla dessa lot-lådor och tillköp där spelen är inkompletta vid köp så man måste köpa extra content för ofta mer pengar än man gav för ursprungliga spelköpet.

Är väl trots allt ok att köpa extra plan till flygsimulatorn där får man oftast något komplext som tagit mycket arbete att ta fram och dessutom finns det utmärkta gratisplan att ladda ned som ibland klår köpeplanen som exempelvis när Hype släppte en bra Airbus EC-135 helikopter som var mycket avancerad innan ens Microsoft/Asobo släppt sin första helikopter till MSFS2020.

Men när man ska luras att köpa saker som dyra kosmetiska tillbehör och expansioner som borde funnits med från början så var det faktiskt bättre förr där spelen i regel var kompletta från början på ett sätt de inte är idag.

Internet var friare förr och i princip hela samhället var lite enklare och rakare, idag vågar knappt någon säga något så man inte råkar kränka någon grupps integritet man inte ens visste om fanns av misstag.

Fast å andra sidan vill vi inte ha tillbaka det samhälle där vi hade två kanaler stats-tv och myndigheter såg parabolen (och senare internet)som ett hot mot etablissemangets och medias informationsmonopol. Fast å andra sidan är skräcken för samhällsförvandlingar lika stor idag, är det inte dataspelande som är en stor fara så är det skärmtid o sociala mediers oändliga scrollande som kommer att förvandla människor till hemska monster precis som vi alla blev som hade parabol på taket.(Obs, spår av ironi kan finnas.)

Permalänk
Medlem

Datorer och delar var mycket dyrare förr. Möjligen undantaget GPU kanske. Nu kan man få en rätt bra dator för billig penning, speciellt begagnat.

Däremot kanske det var roligare förr, om man nu tycker det är bra att något är kul. Kan hänga ihop med ålder också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave