Följ Black Week på SweClockers

Casta från mobil till TV "on the go"

Permalänk
Medlem

Casta från mobil till TV "on the go"

Skulle vilja ha en enkel mojäng att koppla in i TVn för att kunna streama från min Android-mobil när jag är på resande fot. Ofta har hotellen en gammal TV som inte har inbyggda appar, och då vore det smidigt att bara kunna köra YouTube/Netflix/SVTPlay etc. från mobilen utan att behöva släpa med laptopen med HDMI. Viktigast att den är snabb att koppla in och få igång, räcker säkert gott med 1080p och stereoljud. Viktigt att den kör egna appar eller liknande så man inte måste spegla telefon-skärmen.

Chromecast faller bort då den kräver att man kopplar upp sig till WiFi vilket är alldeles för meckigt (om inte de senare versionerna kan köra direkt till telefonen?).

Någon som har tips på bra enheter?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ska den köra egna appar måste den väl ha nätverk?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Ska den köra egna appar måste den väl ha nätverk?

Kanske, om den inte kan utnyttja telefonen? Det går ju bort isåfall. Alternativt om man kan Casta från t.ex. YouTube-appen i telefonen och sen rullar videon på på TV'n medans man kan göra annat på telefonen?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Kanske, om den inte kan utnyttja telefonen? Det går ju bort isåfall. Alternativt om man kan Casta från t.ex. YouTube-appen i telefonen och sen rullar videon på på TV'n medans man kan göra annat på telefonen?

Videon skickas inte från telefonen när man castar. Telefonen säger åt den andra enheten var den kan hitta materialet online och sedan spelar enheten upp materialet från källan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Rätta mig om jag har fel här, men ska du casta till en enhet så måste väl båda enheterna vara på samma nätverk?
Man har väl kunnat casta från telefonen och gjort annat med den i hur många år som helst? Inget jag haft problem med i alla fall

En sak som kan vara värt att tänka på, en del TV-apparater på hotell har en typ av egen mjukvara installerad som gör att man inte kan skifta till en annan HDMI port heller

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Om du vill utnyttja hotel teven för att titta på dina egna streamingtjänster så går det om teven har en HDMI som du kommer åt och kan skifta till.
Då kan du koppla in en Chromecast där.
Nästa problem är nätverket. För att kunna kasta så måste de vara på samma nätverk och använda hotel wifi kan vara svårt från chromecast de oftast kräver påloggning. Att använda telefon som hotspot och sedan kasta har jag inte fått igång.
Kört med telefonen som hotspot för en padda och chromecast och då hoppar det igång.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Att använda telefon som hotspot och sedan kasta har jag inte fått igång.

För att göra detta måste man ha två enheter vid setup, en enhet som delar nätet och en andra enhet man använder för att para Chromecast till det utdelade nätverket. När man väl har gjort detta behöver man bara enheten som delar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att göra detta måste man ha två enheter vid setup, en enhet som delar nätet och en andra enhet man använder för att para Chromecast till det utdelade nätverket. När man väl har gjort detta behöver man bara enheten som delar ut.

Stämmer bra, satte upp detta till mina föräldrar i husbilen.

Då kan dom sköta allt från min mors lite bättre telefon.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Verkar svårt det här :/
De flesta hotell jag varit på har man tillgång till HDMI och kan själv byta källa, så det är sällan ett problem. Dock som sagt om dom måste in på samma nätverk måste man sätta upp det på nytt för varje hotell-gästnätverk vilket jag vill undvika. Hotspot från telefonen hade funkat om man kan göra den konfigurationen i förväg (t.ex. hemma) och sen när man är ute och åker så slår man bara igång hotspot på telefonen. Har en gammal Chromecast jag skulle kunna testa det med, men den har varit väldigt ostabil på sistone (Google har väl slutat supportera den modellen)

Någon som testat att "förkonfigurera" telefonen som hotspot och sen fått det att fungera smärtfritt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om internet/wi-fi är ett problem så kanske en liten rese rauter likt denna

Skulle kanske kunna vara en lösning.
Så länge då som du har tillgång till ett nätverksutag i rummet eller om du letar efter en rauter som kan ta mobilt 5G nät med något abonnemang.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Något sånt?
Trådlös dongel som kopplas med HDMI + USB-ström

Annars om man inte tycker det fungerar så är väl en portabel projektor något att kika på.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Skaffa en Chromecast med Google TV, använd mobilen som WiFi-router ?

Jag gör själv så när jag bor på hotell.