Läcka avslöjar konfigurationerna på samtliga RTX 50-kretsar

Permalänk
Medlem

De som tror och hoppas att 5090 kommer kosta under 25 000-30 000 kr lurar sig själva. Det är Nvidia vi pratar om.

Nvidia kommer aldrig att sänka priserna eftersom folk faktiskt betalar dessa sjuka summor.

5080 kommer de givetvis att lägga som ett alternativ mellan 4080 Super och 4090, med en prislapp på 15 000-18 000 kr.

Några eventuella prissänkningar är nog inte att vänta först ett år efter release. Då kan den som väntar säkert spara ett par tusenlappar, men samtidigt gå miste om ett års användning av produkten.

Men för all del, fortsätt göd Nvidia. De kan ju alltid dra in några hundra miljarder ytterligare i rena vinster.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

De som tror och hoppas att 5090 kommer kosta under 25 000-30 000 kr lurar sig själva. Det är Nvidia vi pratar om.

Nvidia kommer aldrig att sänka priserna eftersom folk faktiskt betalar dessa sjuka summor.

5080 kommer de givetvis att lägga som ett alternativ mellan 4080 Super och 4090, med en prislapp på 15 000-18 000 kr.

Några eventuella prissänkningar är nog inte att vänta först ett år efter release. Då kan den som väntar säkert spara ett par tusenlappar, men samtidigt gå miste om ett års användning av produkten.

Men för all del, fortsätt göd Nvidia. De kan ju alltid dra in några hundra miljarder ytterligare i rena vinster.

Är väl inte gaming gpuer som gett."hundra miljarder ytterligare i rena vinster." utan AI gpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mjo, eftersom de har mängdrabatt spelar det roll. Annars är den största kostnaden energi, tid och diverse annat i produktionen per wafer.
AMD har inte direkt konkurrerat på länge så jag tror inte det kommer påverka prissättningen.

Utifrån det här ryktet tror jag Nvidia försöker segmentera genom att erbjuda ett kort för de som är beredda att betala massor bara de får prestanda, samt den bredare massan som är mer priskänslig. Då får vi ett monsterkort och flera kort i lägre segmenten - mindre prestandaökningar från föregående generation men lägre pris.

Min gissning är att 5080 landar på 12-14KKr. Får se hur den gissningen faller ut.

Nvidia anpassar sig efter vad AMD gör, även om det inte alltid är så tydligt. Bägge Super-generationerna (2000 och 4000) var svar på att AMD lanserade något bättre, och de har alltid gjort sådant i viss mån (1070 Ti, 980 Ti och 780 Ti är andra kort som dyker upp i minnet). Det är MYCKET ovanligt att de sänker priset på en hel generation - det enda exemplet jag kan komma på var att de sänkte priserna på 770 och 780 för att konkurrera med 290, och sedan behöll de lägre priserna till 970 och 980 innan de började krypa upp igen med Pascal. Av det skälet tror jag inte på några stora sänkningar. Det som möjligen blir är 5080 på $999 (samma som 4080 Super), eftersom de verkar ha svårt att sälja två kort med priser över $1000.

Sen kan de ju alltid göra små justeringar i pyramiden med exakt vilka kort de gör, men jag känner mig rätt säker på att 5060 kommer att kosta $299, möjligen +10% eller så. De vill väldigt gärna att x070-korten skall kosta $599, men de har glidit ner till $499 flera gånger nu, så 5070 hamnar däremellan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

256-bit minnesbuss = 8x 32-bit minneskretsar. Så med minneskretsar på 2-4GB blir det totalt 16-32GB.

GDDR7 specen tillåter fler storlekar men enligt tidigare rykte från Kopite7kimi är det bara 2GB först ut. Det ska vara möjligt med 2, 3, 4, 6 och 8 GB per krets. Men det kan förstås bara bli spec på papper och bara några varianter får tillverkning (vilket har skett tidigare).
https://videocardz.com/newz/first-generation-of-gddr7-graphic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nvidia anpassar sig efter vad AMD gör, även om det inte alltid är så tydligt. Bägge Super-generationerna (2000 och 4000) var svar på att AMD lanserade något bättre, och de har alltid gjort sådant i viss mån (1070 Ti, 980 Ti och 780 Ti är andra kort som dyker upp i minnet). Det är MYCKET ovanligt att de sänker priset på en hel generation - det enda exemplet jag kan komma på var att de sänkte priserna på 770 och 780 för att konkurrera med 290, och sedan behöll de lägre priserna till 970 och 980 innan de började krypa upp igen med Pascal. Av det skälet tror jag inte på några stora sänkningar. Det som möjligen blir är 5080 på $999 (samma som 4080 Super), eftersom de verkar ha svårt att sälja två kort med priser över $1000.

Sen kan de ju alltid göra små justeringar i pyramiden med exakt vilka kort de gör, men jag känner mig rätt säker på att 5060 kommer att kosta $299, möjligen +10% eller så. De vill väldigt gärna att x070-korten skall kosta $599, men de har glidit ner till $499 flera gånger nu, så 5070 hamnar däremellan.

Nvidia vill ju hålla ledningen i benchmarks men priserna ser då inte ut att ha påverkats av AMD.

Ampere var tekniskt sett en prissänkning, även om marknaden inte höll med där. Med senaste Super-korten har också priserna krupit nedåt.

Skrivet av Fulci:

GDDR7 specen tillåter fler storlekar men enligt tidigare rykte från Kopite7kimi är det bara 2GB först ut. Det ska vara möjligt med 2, 3, 4, 6 och 8 GB per krets. Men det kan förstås bara bli spec på papper och bara några varianter får tillverkning (vilket har skett tidigare).

Om det här stämmer måste det till prissänkningar, annars går skam på torra land. Nog för att Nvidia brukar snåla med VRAM men att fortsätta på 16GB vore faktiskt lite provocerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Citerar mig själv för Anandtech hade en nyhet om att Hynix dröjer till Q1 2025 med sin GDDR7 tillverkning, där de säger 16-24Gbit vilket är 2GB eller 3 GB modellerna. Samsung och Micron säger att de ska procudera sent i år. Men det kan betyda att 5000-serien blir först 2025 om de ska använda GDDR7.
https://www.anandtech.com/show/21435/sk-hynix-to-start-mass-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är nog mer än vad vi tror 😅
Sen beror det på hur många kort man måste kassera/göra till sämre kort per wafer.

Synd att sådan kostnader är hemligheter 😊

Njä, råvarupriserna för kisel är försummbara. (Dessutom används, vad jag vet, inte koppar i själva kretsen utan det är vanligen aluminium). Däremot tror jag folk ofta underskattar hur mycket priserna per wafer har gått upp. Dvs priset för att tillverka en wafer med kretsar.

Toppkorten har självklart ökat snabbare än tillverkningskostnaden, men för X070 och nedåt är jag inte lika säker. Faktum är att AMD är motvilliga att konkurera med pris, vilket jag tror är ett ganska tydligt tecken på att den relativa lönsamheten inte har ökat så mycket som folk påstår när de klagar på Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Citerar mig själv för Anandtech hade en nyhet om att Hynix dröjer till Q1 2025 med sin GDDR7 tillverkning, där de säger 16-24Gbit vilket är 2GB eller 3 GB modellerna. Samsung och Micron säger att de ska procudera sent i år. Men det kan betyda att 5000-serien blir först 2025 om de ska använda GDDR7.
https://www.anandtech.com/show/21435/sk-hynix-to-start-mass-p...

Då blir det kanske lite rimligare med 24GB för 5080 och 16GB för 5070.

Permalänk
Medlem

Ska 5070 återigen ha en minnesbuss på 192 bitar så hoppas jag verkligen inte att den paras med 2GB kretsar. 3GB GDDR7 kretsar är fan minimum för ett kort runt 600$.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Njä, råvarupriserna för kisel är försummbara. (Dessutom används, vad jag vet, inte koppar i själva kretsen utan det är vanligen aluminium). Däremot tror jag folk ofta underskattar hur mycket priserna per wafer har gått upp. Dvs priset för att tillverka en wafer med kretsar.

Toppkorten har självklart ökat snabbare än tillverkningskostnaden, men för X070 och nedåt är jag inte lika säker. Faktum är att AMD är motvilliga att konkurera med pris, vilket jag tror är ett ganska tydligt tecken på att den relativa lönsamheten inte har ökat så mycket som folk påstår när de klagar på Nvidia.

Kisel är väl ändå ca 100k/ton? Mot koppar på 90k

Koppar används för transistorn ihop med guld har jag för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Köp lite nvidia aktier så får du 5090 gratis.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på var du fick dessa siffrorna, men okej. Säg att råvarorna är 100k/ton.

Kisel har en densitet på 2.33g/cm^3 enligt wikipedia. Wafers tjocklek verkar vara under 1mm, men låt oss säga 1mm för enkelhetens skull. Detta resulterar i 0.233g/cm^2.

Ett 4070 har en krets på 290mm^2, dvs nästan 3cm^2. Kislet i ett 4070 väger alltså en bit under 7g.

100k/ton är det samma som 0.1kr/g. (Eller 1kr om du angav det i dollar?) Det råa kislet i ett 4070 kostar då ca 0.7kr (eller 7kr).
Tittar vi på 4090 är det istället 608mm^2, vilket ger ca 1.4kr(14kr) för kislet.

Jag räknade inte med något annat än kislet, men det är en stor majoritet av materialet. Förmodligen täcker mina avrundningar med råge resterande råvaror, men om du vill vara extra pesimistisk kan du avrunda priset uppåt. Säg 2kr(20kr) för grafikkortet som kostar 24k.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Är lite nyfiken på var du fick dessa siffrorna, men okej. Säg att råvarorna är 100k/ton.

Kisel har en densitet på 2.33g/cm^3 enligt wikipedia. Wafers tjocklek verkar vara under 1mm, men låt oss säga 1mm för enkelhetens skull. Detta resulterar i 0.233g/cm^2.

Ett 4070 har en krets på 290mm^2, dvs nästan 3cm^2. Kislet i ett 4070 väger alltså en bit under 7g.

100k/ton är det samma som 0.1kr/g. (Eller 1kr om du angav det i dollar?) Det råa kislet i ett 4070 kostar då ca 0.7kr (eller 7kr).
Tittar vi på 4090 är det istället 608mm^2, vilket ger ca 1.4kr(14kr) för kislet.

Jag räknade inte med något annat än kislet, men det är en stor majoritet av materialet. Förmodligen täcker mina avrundningar med råge resterande råvaror, men om du vill vara extra pesimistisk kan du avrunda priset uppåt. Säg 2kr(20kr) för grafikkortet som kostar 24k.

Snabb googling gav priset om 9345$/ton

Sen gissar jag att du får spill av kisel, så bara för att en wafer är 1mm så används ju mer än så för att framställa själva wafern.

En 300mm krets väger 125g och verkar ha mer än 7g kisel om jag förstår wiki korrekt

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wafer_(electronics)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

192 ner till 84 det skulle betyda att 5090 har mer än dubbelt mot 5080.

Undra om 5090 då kommer kosta mer än dubbelt också. Typ 2500 dollar mot 5080 på 1000 dollar.

Känns som ökningen i lägre segmenten blir minimal medan 5090 ökar rejält. Det låter inte så lovande för alla som inte hade råd med 4090 för 5090 låter ännu dyrare.

Fast, 5080 kommer ju säkerligen också använda sig av GB202. Frågan är bara hur många SM som faktiskt används

Alla som blir perfekt framtagna blir 5090, resten blir 5080 (och kanske 5070*)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag gissar 168 SM enheter på topmodellen , då det verkar stämma med 448bits bus (om man antar att 512 är max) Det blir då exact dubbelt up mot 84 SM enheter på nästa steg neråt.

Permalänk
Medlem

Undrar om nVidia kommer släppa RTX 5000 serien med exklusiv möjlighet till 3X Frame Generation för att skilja de nya mellanklass modellerna (5060-5070) mot 4060-4070 som "bara" har 2x Frame Generation...

Tänker på att programvaran Lossless Scale på Steam ger 2x eller 3x Frame Generation på alla GPUer, och den kostar bara knappt 7€
Så egentligen är det inte hårdvaran som begränsar, bara nVidia som bestämde att det skulle bara funka på RTX 4000 serien när den kom för att få den att verka extra bra jämfört med RTX 3000 serien.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5700X3D | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Whoop whoop!
5090 kanske kommer kunna driva nya Pimax Crystal Light VR headset på tillräckligt bra nivå ändå när man kör DCS.
5090 är ett givet köp för alla flygande VR entusiaster.

Permalänk
Medlem

Är nog mer än vad vi tror 😅
Sen beror det på hur många kort man måste kassera/göra till sämre kort per wafer.

Synd att sådan kostnader är hemligheter 😊

Ja det vore roligt att veta säkert men jag gissar att ett 5090 kostar hundralappar att faktiskt fysiskt tillverka.

Mängden kisel och koppar i en GPU kan man köpa i en mikrovågsugn eller vattenkokare för några hundralappar så kostnaden för detta har ingen betydelse för priset på grafikkort. Det är investeringarna som skall betalas ner som är de stora kostnaderna men de är inte så mycket större nu än vad de varit de senaste 20 åren vad jag vet.

Det som styr priset är nästan uteslutande vad marknaden är villig att betala för varorna. Grafikkort ramlade under kryptoboomen in i en användargrupp som betalde vad som helst därför steg priserna. När priser väl har stigit vill inte bolagen sänka dem igen och man får ha i åtanke att här är det en hel kedja av bolag som är inblandade och ingen av dem vill sänka priserna.

När Asus märkte att folk scalpade 3080 och sålde dem vidare för 2x MSRP så höjde de priserna. När Nvidia såg att Asus höjde så höjde Nvidia priset på gpun. När TSMC såg att gpun blev dyrare höjde de priserna. När TSMC höjder priserna så höjer ASML priserna. Därför kan inte Asus plötsligt sänka priserna om de upptäcker att ingen köper 5090 TUF för 30 000.

Det kommer ta tid att backa igen, men det är absolut helt säkert att om efterfrågan skulle upphöra så kommer priserna sjunka. Dock måste efterfrågan på AI-kretsar också upphöra förstås.

Jag tycker mig se rätt oförändrade lagersaldon vecka efter vecka på grafikkort nu i diverse butiker så kanske har signalen redan gått att ingen vill handla för dagens priser. Man får hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Ja det vore roligt att veta säkert men jag gissar att ett 5090 kostar hundralappar att faktiskt fysiskt tillverka.

Mängden kisel och koppar i en GPU kan man köpa i en mikrovågsugn eller vattenkokare för några hundralappar så kostnaden för detta har ingen betydelse för priset på grafikkort. Det är investeringarna som skall betalas ner som är de stora kostnaderna men de är inte så mycket större nu än vad de varit de senaste 20 åren vad jag vet.

Det som styr priset är nästan uteslutande vad marknaden är villig att betala för varorna. Grafikkort ramlade under kryptoboomen in i en användargrupp som betalde vad som helst därför steg priserna. När priser väl har stigit vill inte bolagen sänka dem igen och man får ha i åtanke att här är det en hel kedja av bolag som är inblandade och ingen av dem vill sänka priserna.

När Asus märkte att folk scalpade 3080 och sålde dem vidare för 2x MSRP så höjde de priserna. När Nvidia såg att Asus höjde så höjde Nvidia priset på gpun. När TSMC såg att gpun blev dyrare höjde de priserna. När TSMC höjder priserna så höjer ASML priserna. Därför kan inte Asus plötsligt sänka priserna om de upptäcker att ingen köper 5090 TUF för 30 000.

Det kommer ta tid att backa igen, men det är absolut helt säkert att om efterfrågan skulle upphöra så kommer priserna sjunka. Dock måste efterfrågan på AI-kretsar också upphöra förstås.

Jag tycker mig se rätt oförändrade lagersaldon vecka efter vecka på grafikkort nu i diverse butiker så kanske har signalen redan gått att ingen vill handla för dagens priser. Man får hoppas.

Produktionen flyttas bara mot AI-kort, och kan då säljas ännu dyrare istället *cry*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan, koppar används för kontakter och liknande, men det huvudsakliga är kisel-brickan som kallas "wafer", som består av extremt rent dopad kisel, och sen använder man sig av olika kemikalier och photoresist/ljus för att bygga upp mönster och specifika strukturer som med kemikalier bildar transistorer. Vid intresse, "etching" "photolithography" ihop med "cpu" och "wafer" är värda sökord, för info/videos som kan ge dig en aning om vad jag flummat ihop i försöket att beskriva det hela.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Sitter idag med en 14.000kr ips monitor med 1440p som inte går över 60mhz och generellt kör ultra high settings på i princip allt i spelväg och har aldrig sett fps droppa under 60fps och 16-32x anisotrpic filtrering.

Är det någon skärm som är kalibrerad för att arbeta med trycksaker eller dylikt?
Vet att många skärmar där färgkalibrering anses extra viktigt fortfarande är 60Hz.

Annars kan man helt klart få tag på en 1440p skärm med högre än 144Hz för mindre än 14000kr.

Att bara röra muspekaren snabbt i Windows så är det skillnad på att använda en 60Hz skärm eller en 165Hz skärm.

Men det hade väl varit trevligt om de som tillverkar proffskärmar kunde ta några steg upp så man kan få en skärm som både är färgkorrekt och klarar 144Hz (eller ännu högre) så man kan få en bästa av båda världar skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Det var länge sedan, koppar används för kontakter och liknande, men det huvudsakliga är kisel-brickan som kallas "wafer", som består av extremt rent dopad kisel, och sen använder man sig av olika kemikalier och photoresist/ljus för att bygga upp mönster och specifika strukturer som med kemikalier bildar transistorer. Vid intresse, "etching" "photolithography" ihop med "cpu" och "wafer" är värda sökord, för info/videos som kan ge dig en aning om vad jag flummat ihop i försöket att beskriva det hela.

Två tummar upp för försöket i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, 5080 kommer ju säkerligen också använda sig av GB202. Frågan är bara hur många SM som faktiskt används

Alla som blir perfekt framtagna blir 5090, resten blir 5080 (och kanske 5070*)

Känns mer troligt att GB203 används till 5080. Ska de hålla priset runt 1000$ krävs en betydligt mindre krets än GB202.
5090 lär antagligen blir som 4090, toppkretsen med ett antal SMs avaktiverade.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Känns mer troligt att GB203 används till 5080. Ska de hålla priset runt 1000$ krävs en betydligt mindre krets än GB202.
5090 lär antagligen blir som 4090, toppkretsen med ett antal SMs avaktiverade.

Den som lever får se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Produktionen flyttas bara mot AI-kort, och kan då säljas ännu dyrare istället *cry*

Ja tyvärr, men för grafikkort tror jag effekten kommer bli att det saknas kort snarare än att korten blir dyrare. Någonstans finns en gräns där ingen är villig att betala priset och jag tror den är under det som 4090 säljs för nu. 4090 är användbar för annat än spel tack vare minnet, men förutom det kortet är ju de dyraste korten på marknaden kring 14000:- (esoteriska kylare åsido).

De läckta specarna hintar om att 5090 kan dra iväg mer mot proffs och därmed kanske också bli dyrare än 4090, medan 5080 och neråt kanske landar på ungefär samma pris som 4080 och neråt. Om då 5080 ger samma prestanda som 4090 (och kanske ytterligare lite till i RT) så vore det inte så illa.

Permalänk
Medlem

Snabb googling gav priset om 9345$/ton

Sen gissar jag att du får spill av kisel, så bara för att en wafer är 1mm så används ju mer än så för att framställa själva wafern.

En 300mm krets väger 125g och verkar ha mer än 7g kisel om jag förstår wiki korrekt

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wafer_(electronics)

De tillverkar inte 1st GPU per wafer.
De försöker klämma in så många fungerande GPUs per wafer de kan.

Skrivet av DasIch:

Nvidia brukar snåla med VRAM men att fortsätta på 16GB vore faktiskt lite provocerande.

Sony eller Microsoft har inte släppt någon PlayStation eller Xbox med 32GB delat minne ännu.
Då kan Nvidia fortsätta sälja kort med 12-16GB VRAM i denna generationen när PlayStation 5 har 16GB delat minne.

Eftersom konsolernas minne är just delat och man inte kan använda hela minnet till enbart grafik så räcker även 12GB långt för att göra PS5 motsvarande spel på PC.

Permalänk
Inaktiv

5090 kommer bli dyrare, I dollar frågan är bara hur mycket. Resten ligger nog kvar

Sedan 4090 släpptes har kisel och koppar ökat med 20% i pris... Även om den peakade 2022 i mars så var den ganska låg i november 2022 mot nu

Skrivet av DevilsDad:

Priset på en rå 300mm wafer beräknas stiga upp till runt 200USD framöver, vilket jag är rätt säker på är en all time high. Dock, så kostar en behandlad wafer på 4nm hos TSMC troligen mellan 10 och 15K USD (detta är dom senaste estimerade siffrorna jag sett*). Så lägger TSMC på ökningen av råmaterial kostnaden på kund så pratar vi ju fortarande bara om 0.5% ökning.

* Så jävla deppigt att se priset på en 5nm wafer idag är i princip den samma som när den introducerades för fyra år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

5090 för 39990 SEK i Sverige!

Billigt! Jag köper bara om det kostar över 80.000 kr. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sista gången som ett 00-chip användes som ett x80-kort var Maxwell. Den ersattes av Pascal 2016, och sedan dess har 00-kortet varit för endast beräkningar. De är inte identiska till sin setup heller - toppkorten spenderar en del extra kisel på att stödja dubbelprecision i flyttalsberäkningar, till exempel.

Så är det. Men det beror enbart på att det inte finns tillräckligt med konkurrens på grafikkortsmarknaden. Hade det varit en mer hälsosam marknad och inte ett oligopol, så hade Nvidia varit tvungna att erbjuda sitt bästa chip till marknaden. AI-hypen har tyvärr förstört marknaden ytterligare. Hoppas att det tar slut snart.

Permalänk
Skrivet av johan4:

Så är det. Men det beror enbart på att det inte finns tillräckligt med konkurrens på grafikkortsmarknaden. Hade det varit en mer hälsosam marknad och inte ett oligopol, så hade Nvidia varit tvungna att erbjuda sitt bästa chip till marknaden. AI-hypen har tyvärr förstört marknaden ytterligare. Hoppas att det tar slut snart.

Är ju uppenbart varken billigt eller enkelt att slå sig in på marknaden? Där av oligopol
Och med flera tillverkare så minskar ju tillgången på wafers

Visa signatur