Jabra lanserar nya flaggskeppshörlurar – och överger konsumentmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Jabra lanserar nya flaggskeppshörlurar – och överger konsumentmarknaden

Elite 8 Active Gen 2 och Elite 10 Gen 2 blir de sista hörlurarna i produktserien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Om Jabra avyttrar verksamheten på samma vis EPOS gjort så är det inte särskilt betryggande.. Senaste mjukvaran för deras premiumsegment är stämplat Februari 15 2022, detta till trots att PC-klienten är fylld med buggar som aldrig åtgärdades.

Spelar ingen roll om man får pengar tillbaka (eller utbyteslurar) på garanti om mjukvaran läggs ned, speciellt då många teknikprylar prylar är minst lika mycket mjukvara som hårdvara idag.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem

Blir priset rätt så kommer jag slå till på ett par Elite 8 Active Gen 2. Behöver nya springarlurar.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk

Tråkigt. Jabra Elite 10 är de bästa inear som jag har testat. Ett problem är inear är hygienartiklar så man har svårt att pröva alla nya modeller för at utvärdera.

Det jag saknar är BT på laddlådan, men det har väl typ ingen?

Permalänk
Medlem

äe favan, deras elite active har varit mina go-to i flera år nu

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Bara till att bunkra då för de som gillar dem.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Vad fan! Mina Jabra Elite Active 75t köpte jag på kampanj och min förväntningar var si så där. De sitter klockrent, även om svetten rinner av mig (löpträning i högsommarvärme) och de dämpar omgivande ljud på étt mycket tillfredsställande sätt.

Haft dem i två år. Jabra hade varit det enda jag tittat på. Nu får vi se om någon köper upp divisionen. Jag håller tummarna för att de kommer fortsätta finnas med annat märke på.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Tråkigt - är trogen Jabra. Hade ett par Evolve 65t som hängde med i 3-4 år, minst två timmar varje dag, tills batteriet gav upp. Nu har jag ett par Elite Active 7 som jag planerar att ha lika länge. ANC:n är obefintlig och fodralet är svåröppnat, men annars är allting super.

Permalänk
Medlem

Så dom överger konsument marknaden för att sälja mer skräp för hutlösa priser till företag =o

Inte direkt förvånande då vi har hundratals evolve 65 på jobbet och med prislappen dom har så förvånar det mig inte alls!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Håller mig till Sennheiser.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag har ett par rätt dyra Jabra Evolve 2 trådlösa.
Stör mig sjukt på att dom går i monoläge när man använder mikrofonen.

Går inte att använda alls för t.ex. att spela och prata samtidigt. Ljudet blir kasst.
Går inte att fixa heller.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk

Ingen förlust. Elite serien duger ändå bara till telefonsamtal inne. Ute frågar alla vad jag pratar i för skit. På cykeln släpper 8 Active igenom all vind. Hear through har ett vitt brus. Testat 65t/75t/75t/7 Active /7 pro/8 Active.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Jag som köpte elite 10 igår... Skit också...

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när du kan kränga skiten till företag för 10x priset...

Aldrig varit ett fan, men det förklaras ju gissningsvis med att de designas i Danmark...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Jag har ett par rätt dyra Jabra Evolve 2 trådlösa.
Stör mig sjukt på att dom går i monoläge när man använder mikrofonen.

Går inte att använda alls för t.ex. att spela och prata samtidigt. Ljudet blir kasst.
Går inte att fixa heller.

Beror tyvärr på begränsningar i själva Bluetooth. Finns än idag helt enkelt ingen standardiserad profil och/eller codec med stöd för ”bra” ljud i båda riktningar samtidigt. Bluetooth har i praktiken bara 2.1 Mbit/s att jobba med under *optimala* förhållanden, ofta mycket lägre, vilket all kommunikation måste ta höjd för.

Cambridge Silicon Radio hittade ett sätt att skicka mono-ljud från mikrofonen under A2DP-profilen (som används för ”bra” stereo-ljud, men bara i en riktning), vilket implementerades i codec:arna FastStream och aptX Low Latency. Hört legender om headset som kanske stödjer dessa, men aldrig sett med egna ögon. Och om man nu hittat ett sådant headset, skall det kopplas till en sändare med samma stöd…

Vissa trådlösa gaming-headset löser helt enkelt problemet genom att dumpa Bluetooth och köra någon annan, icke-standard radioteknik. Men då krävs en dedikerad sändare (i regel en USB-dongel), som ofta är unikt parkopplad till headsetet från fabrik.

Permalänk

Undrar om de slutligen fixat den extremt burkiga mikrofonen då.

Bådet mina 75t och active eller om det är elite 7 har rintigt dålig mikrofon och alla gnäller om att man låter som man pratar genom en konservburk på ett snöre...

I övrigt jäkligt najs lurar. Sitter bra och helt ok ljud i "högtalarna."

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har sprungit flera marathon och halvmara med Elite 7 Active.. Finns det bättre kommer jag slå till!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Snusfri

Hade ett par Jabra Elite Active 75t som pendlarlurar i några år, köpte dom på rea på EG för 499:- och för det priset var dom riktigt trevliga, väl värda pengarna.

Bytte dock upp mig till Google Buds Pro som håller bra mycket högre kvalité på ljudet.

Men det är tråkigt när en aktör lämnar marknaden, fast konkurrensen är stenhård inom In-Ear.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Riktig skitkvalitet med tanke på vad de kostar, är min erfarenhet. Låter bra/ok, dålig mikrofon, när den funkar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om Jabra avyttrar verksamheten på samma vis EPOS gjort så är det inte särskilt betryggande.. Senaste mjukvaran för deras premiumsegment är stämplat Februari 15 2022, detta till trots att PC-klienten är fylld med buggar som aldrig åtgärdades.

Spelar ingen roll om man får pengar tillbaka (eller utbyteslurar) på garanti om mjukvaran läggs ned, speciellt då många teknikprylar prylar är minst lika mycket mjukvara som hårdvara idag.

EPOS avvecklade Gaming-segmentet, men jag har för mig det kom ny klient efter det. Sitter på iPadrn nu så kan inte kolla vad den har för datum vid installation: https://www.eposaudio.com/en/se/gaming/gaming-downloads

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pandemon:

EPOS avvecklade Gaming-segmentet, men jag har för mig det kom ny klient efter det. Sitter på iPadrn nu så kan inte kolla vad den har för datum vid installation: https://www.eposaudio.com/en/se/gaming/gaming-downloads

Just den som inte uppdaterats på över två år nu

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedträd:

Beror tyvärr på begränsningar i själva Bluetooth. Finns än idag helt enkelt ingen standardiserad profil och/eller codec med stöd för ”bra” ljud i båda riktningar samtidigt. Bluetooth har i praktiken bara 2.1 Mbit/s att jobba med under *optimala* förhållanden, ofta mycket lägre, vilket all kommunikation måste ta höjd för.

Cambridge Silicon Radio hittade ett sätt att skicka mono-ljud från mikrofonen under A2DP-profilen (som används för ”bra” stereo-ljud, men bara i en riktning), vilket implementerades i codec:arna FastStream och aptX Low Latency. Hört legender om headset som kanske stödjer dessa, men aldrig sett med egna ögon. Och om man nu hittat ett sådant headset, skall det kopplas till en sändare med samma stöd…

Vissa trådlösa gaming-headset löser helt enkelt problemet genom att dumpa Bluetooth och köra någon annan, icke-standard radioteknik. Men då krävs en dedikerad sändare (i regel en USB-dongel), som ofta är unikt parkopplad till headsetet från fabrik.

Ja jag läste om det.

Dock blir det samma sak när jag kopplar dom över USB.

Tycker det borde gå att få till.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Ja jag läste om det.

Dock blir det samma sak när jag kopplar dom över USB.

Tycker det borde gå att få till.

är du äns säker på att lurarna kör ljud över usbkabel?

mest troligt att usbkabeln bara laddar batteriet och ljudet kör ändå bara bluetooth.

för hittade inget på deras hemsida att de ska kunna anslutas till annat än med blutooth iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är du äns säker på att lurarna kör ljud över usbkabel?

mest troligt att usbkabeln bara laddar batteriet och ljudet kör ändå bara bluetooth.

för hittade inget på deras hemsida att de ska kunna anslutas till annat än med blutooth iaf.

Är säker! Hörlurarna kom med en bluetooth dongel/mottagare. Den är tom urkopplad när jag använder sladd.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Elite Active är mina favoriter, kört dem i många många år och bara bytt en gång för att batteritiden började bli för dålig. Sitter perfekt i mina öron, gillar ljudet , micen bryr jag mig ändå inte nämnvärt om. Pricken över iet är Actives grymma vattenskydd, mina har överlevt det mesta, exempelvis tvättmaskin och legat i trädgården en helg tills jag hittade dem igen.

Permalänk
Medlem

Trivdes med mina active 65t. Men över en natt försämrades batteritiden radikalt. Gick från att klara 2t till numera max 15-20min. Läser på nätet att det skett många andra på spöklikt samma vis. Tyvärr aldrig mer jabra. Och headseten för företag? Vilket skräp.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd, har bra erfarenhet av mina Jabra som använder då jag springer mest. Valde Jabra mestadels för deras Elite 75t som är känt med bra tryck i basen och gillar att det går att konfigurera väldigt omständigt via deras app, bl.a. parametric EQ funktionalitet t.o.m. då mina öronkanaler tycks va annorlunda än medelpersonens och får alltid konstigt förvrängt resonans i mellanregistret som måste tonas ner litegrann för att få IEMs låta mera liknande som over-ear hörlurar så en bra EQ är mer eller mindre en nödvändighet för att jag ska bli nöjd med IEMs och parametric EQ är relativt ovanligt så. Ett stort plus är att de sitter väldigt bra i örat och trillar inte bort fastän man skakar på huvudet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Är det nån som använder in ear till cykling och har något att rekommendera? Även vid bilkörning och samtal.
Eller bara skotta snö utan att den man pratar med blir döv?

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Inte förvånad hade ett par Jabra innan som jag var ok nöjd med, första in-ear jag haft. Men de tappade volym och batteri på ett år och blev snudd på obrukbara.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!

Tråkigt! Jag har haft Elite 75t och nu Elite 5. Mycket nöjd med båda. Vad skall man nu välja nästa gång? Det känns alltför osäkert att köpa Jabra nu. Risken är att mjukvarustödet fallerar oavsett Jabras löften. Snacka är gratis.