Miniräknare som du använder! (programerbara eller inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Coolaste miniräknare jag har haft var en ti 59 , men kunde ladda den med "disketter" som la program på. Tänk den kom ut på marknaden 1977.

Sedan i högstadiet hade en Casio PB 100 ( Det var 80 tal ), den kunde man programmera i basic. Man såg hur formlerna såg ut.. Lärarna visste inte ens vad det var för något.

I högstadiet på 80-talet fick iaf inte vi använda miniräknare annat än på vissa lektioner. I gymnasiet var det räknare med max 100 programsteg, icke grafritande som gällde. Ingen programmering fick finnas i minnet vid provstart.
Hade man haft dagens räknare hade hela mattekursen i gymnasiet varit "lite" enklare...

Permalänk
Medlem

Har en Ti81 som jag faktiskt startar upp emellanåt!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

TI83+ från gymnasietiden, men den används ytterst sällan nu mera.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Beroende på om jag är på jobbet eller på språng så är det i första hand excel, sen kalkylatorn i windows. Men på språng så är det iphones egna.

Sålde precis min gamla TI-83+ som jag använde under gymnasiet 2000-2003 sen igen när jag läste upp betyg 2014.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har en TI-84 i nån låda, och en annan icke-grafräknare (vill minnas att det är en Sharp) som var godkänd på Chalmers när det begav sig (runt 2009) .

Använder annars räknaren i telefon, RealCalc i RPN-läge när jag körde Android. Nu letar jag efter en vettig RPN-räknare för iOS - några tips?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Behöver jag nåt annat än det som finns inbyggti tfn/dator så tar jag fram min gamla trotjänare en HP 48SX som jag köpte under universitetstiden på 90-talet.

Exakt samma gäller för mig.

Permalänk
Medlem

HP12c, en miniräknare jag köpte i början av 80-talet. Fungerar perfekt och finns faktiskt att köpa som ny än idag! Pris en knapp 8-hundring och om jag inte missminner mig, billigare än vad den kostade på 80-talet. Gillar verkligen HP's "omvänd polsk notation". Då slipper man hålla på med paranteser etc utan man räknar som man tänker.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Har en TI-84 i nån låda, och en annan icke-grafräknare (vill minnas att det är en Sharp) som var godkänd på Chalmers när det begav sig (runt 2009) .

Använder annars räknaren i telefon, RealCalc i RPN-läge när jag körde Android. Nu letar jag efter en vettig RPN-räknare för iOS - några tips?

Denna finns i App Store för iOS:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har en Casio CFX-9850G som jag än idag plockar fram för att räkna ut enklare saker. Den har följt mig sedan Natur på gymnasiet, genom högskolans ingenjörsutbildning och nu ligger den bredvid mig på skrivbordet på jobbet. Den var enkel att lägga in lite användbara formler i inför prov på gymnasiet. Gjorde även textbaserade spel på den. En trogen vän.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ack, saknar min Sharp Elsimate från ca 1975-1976, farsan tog hem den från jobbet när den skulle slängas och jag hade den som barn. Den var mycket snabbare på att göra roten ur än de sopiga billiga miniräknarna man fick för en spottstyver på mitten av 1980-talet. Tyvärr försvann den någon gång på vägen, om den inte ligger i en låda från när jag städade ur föräldrahemmet. Snygga gröna siffror också, funkade utmärkt även i skum belysning alltså. Och med 4 AA-batterier räckte den länge.

Annars har jag som alla andra en Casio FX82. Har även en Casio FX4500 och någon mer. Men i vardagen blir det väl ändå operativsystemets kalkylator, sällan jag behöver mer.

Har knappt läst en mattekurs där det behövs miniräknare, men det har ju använts i fysik och kemi etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har en TI-84 Plus som nu hunnit bli 18år gammal. Används just nu inte så ofta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min fysiska hp42s fyller 36 år konstaterade jag när jag räknade fram värdet på denna nyss.

På dator och nalle så installeras alltid free42 och görs som defaulträknare när det är möjligt.

För det flesta så är räknaren man använder under studierna som mer eller mindre följer resten av livet - eller tills den går sönder/förloras, och det är först då när man jagar en ersättare för det som man inser hur fastkörd man är på sin gamla räknares knappuppsättningar och funktioner och att en likadan som ersättare är ofta omöjlig att hitta och den nya man köper känner man motstånd att arbeta med då det inte går lika fort som innan och blir snart liggande i skrivbordslådan efter detta.

För min del var första miniräknaren lite för dålig för att bli en följeslagare - det var en programmerbar TI57 med LED och uppladdningsbar batteri och typ bara höll några få dagar innan det var tvunget att laddas igen - men det värsta var att den glömde allt så fort den stängdes av, även inslagna programmen. Ti59 med minnesremsor som kunde ladda in program var då en våt dröm som studentekonomin inte hade råd med... och hp-räknarna var långt förbi även de bättre TI-räknarna i pengar.

Några år in i början av yrkeslivet så köptes sagda hp42s och den har följt sedan dess och en key-faktor var att den aldrig glömde något som redan var inslaget i program eller register - och överlevde även batteribyte om den var avstängd under operationen och det inte tog för lång tid (fanns en lite elektrolyt-konding som försörjde RAM-minnet under operationen)

- och den absolut viktigaste 'egenskaper' som har använts även långt efter studentlivet var att den räknar numeriskt med komplexa tal sömfritt och utan speciallägen och på de allra flesta matematiska funktioner - vilket är himla viktigt när man höll på med transmissions-prylar och olika former av impedanser och matchningar men även inom elkraft som att räkna på faskompenseringar, förimpedanser med komplexa värden etc. - oj vad det hade underlättat om man hade den typen av räknare när man läste ellära och om växelströmskretsar under studenttiden. - just dennes komplex-värde hantering borde ha varit default på alla tekniska miniräknare riktat mot ingenjörer...

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Casio TI-89 under studietiden och nu kör jag vidare med den, fast i mobilen.
Om man äger räknaren, kan man använda dess ROM som emuleras (eller något sånt.. ) och den funkar precis som den fysiska räknaren fast då i mobilen. Använder den kanske inte dagligen, men flera gånger i veckan i alla fall.

/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Har en Ti-83Plus sen gymnasiet som kanske används någon gång per år. Annars är det räknaren i mobilen eller Wolfram|Alphas mobilapp som jag köpte för en massa år sedan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Mac och Iphone

Jag använder macens miniräknare och iphones miniräknare.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I högstadiet på 80-talet fick iaf inte vi använda miniräknare annat än på vissa lektioner. I gymnasiet var det räknare med max 100 programsteg, icke grafritande som gällde. Ingen programmering fick finnas i minnet vid provstart.
Hade man haft dagens räknare hade hela mattekursen i gymnasiet varit "lite" enklare...

Vår lärare hade ingen koll. Om eleven hade Casio Fx82 eller Casio Pb100f pocket computer... Hade även Hp 48 som polsk notation men den blev stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Vår lärare hade ingen koll. Om eleven hade Casio Fx82 eller Casio Pb100f pocket computer... Hade även Hp 48 som polsk notation men den blev stulen.

psst , RPN = omvänd polsk notation

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Denna har fungerat i alla år. Tar ingen plats och behöver inga batteribyten.

Permalänk
Medlem

TI-82

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk

Jag fick en HP 20S när jag började på gymnasiet 1987. Jag har den kvar och är rätt säker på att det fortfarande är samma uppsättning batterier i den. Möjligen bytt en gång efter jag köpte den.

De som hade täta(re) föräldrar hade säklart en HP 28S med graf-funktion. The cool kids.

HP gjorde fantastiska miniräknare på den tiden.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

HP42s tog med sig många av funktionerna som först implementerades i HP28C/HP28S - bl.a att man gjorde komplexa tal som en egen datatyp och samtidigt gjorde att alla matematiska funktioner också kunde hantera komplex datatyp - i princip så implementerade man alla de komplexa funktioner som språket Lisp hade i sig och med samma gränser.

HP28C största problem när den en gång begav sig var bristen på RAM-minne och var bara 2 kByte och därför kom det ganska snart ut HP28S med 32 Kbyte RAM - för på den tiden var det dyrt med RAM och speciellt statisk RAM som på dessa miniräknare.

Och samma sak ser man på orginalversionerna av hp10, hp1, hp12 (bussines-räknaren som säljs än idag), hp15C (som tydligen har en collectors edition rullande just nu) och den mycket sällsynta programmerare-räknaren hp16 med rätt begränsade antal programsteg och i hp15c fall försvann 5 lagringsregister när man slog på komplexa delen och att lagringsregister kunde omvandlas till programsteg (7 programsteg per register) när man hade förbrukat upp ordinarie utrymmet programminne.

HP42S hade 8 kByte RAM, dock har jag aldrig hittills kört slut på den

HP:s räknare behövde man sällan byta batterier och det var batteriets egna självurladdning som satte gränsen, billiga nonamebatterier höll mycket kortare tid än märkesbatterier, jag vet då jag har provat några uppsättningar under åren - det fins ett dokumenterad fall där batterierna som följde med räknare (hp12C) höll i 30 år.

Permalänk
Medlem

Använder flera, men favoriten är en HP 42S (har tre stycken), eller den nya förbättrade klonen DM42 från SwissMicros.

Ibland blir det en modern version (nåja, kom för ca 10-15 år sedan) av en i klassik form, HP 35S:

Den senaste miniräknaren jag köpte är dock en nyutgåva av HP 15C som kom förra året av HP/Moravia:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag kör med Free42 på min iPhone: https://apps.apple.com/se/app/free42/id337692629

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/