WWDC-veckan 2024: De största nyheterna från Apples utvecklarfest

Permalänk
Melding Plague

WWDC-veckan 2024: De största nyheterna från Apples utvecklarfest

AI-integrationer och en fristående lösenordshanterare är bland de stora nyheterna från Apples utvecklarkonferens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kalkylator i iPad trodde jag aldrig skulle komma. Känns som det var något Apple bestämt att räkna gör man inte på en iPad.

Bra att det kommer för småsegt att gräva fram mobilen när man håller iPad i händerna bara för att använda kalkylatorn.

Men inget super intressant.

Min MacBook Air stöds inte mer men var väntat. Fortfarande några av av säkerhets uppdateringar brukar de ge så Sonoma borde uppdateras till 2026.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag beställde en iPad efter presentationen. Jag velade fram och tillbaka vilken iPad modell.
Men kom fram till om man jag vill iPaden i väskan utan något fodral som är extra arbete att ta ur, så blev iPad 2024 Air det dyraste jag kunde gå på med tanke på risk av repor.
Och jag tänker framförallt använda Ai funktionerna för anteckningar med penna och sedan kalkylatorn, så det blir att köra beta versionen av iPad os 18 direkt på den. Jag gissar dock att exemplen fungerar bra i Apple anteckning, sedan vill man ju flytta anteckningarna till något annat.

Något jag tycker suger på iPad och Androidplattor är om man vill dela skärm från en PC utan att installera en massa programvara med skit i. Så får man använda hdmi utgången på datorn, koppla in en hdmi videoinspelningskort och sedan en usb c adapter in i iPaden eller Androidplattan och den dyker där upp som en webbkamera.
Det känns inte seriöst på en surfplatta som ibland kostar långt över 20 000kr.

För mig känns det självklart att folk vill ta en usb c kabel direkt från datorn in i iPaden/androidplattan och den fungerar som skärm direkt i Windows, linux, macOs etc.

Permalänk
Medlem

Allt det där presenterades väl i måndags kväll på eventet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Allt det där presenterades väl i måndags kväll på eventet?

Japp

Permalänk
Medlem

Själv ser jag framemot hur mycket man kan ställa in på iOS 18 i nya kontroll centret och att man nu kan låsa/dölja appar med lösenord.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Allt det där presenterades väl i måndags kväll på eventet?

Ja, och skribenten här tycks tro att det är det som gäller och som är det viktigaste. WWDC är ju så mycket mer än keynoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvsylta:

Ja, och skribenten här tycks tro att det är det som gäller och som är det viktigaste. WWDC är ju så mycket mer än keynoten.

Ja märkligt, mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja märkligt, mycket märkligt.

Ja har ju vart en del event, blev förvånad att swe inte brydde sig så mycket om de.

Permalänk
Datavetare

Ser inte att man nämner den riktiga revolutionen som vi antaligen kommer få se alla andra kopiera!

Man kan nu dra fönster till kant/hörnet av skärmen och genom magi (AI?) så tar fönstret upp halva alt. en kvadrant av skärmen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan inte säga det bättre än Steve, och Steve, från Gamers Nexus och Hardware Unboxed: AI, AI, AI, AI, AI, AI...

Hela branschen är helt AI-skadad.

Permalänk

Appen Meddelanden får stöd för SMS-meddelanden via satellit

Även Imessages går att skicka över satellit.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För mig känns det självklart att folk vill ta en usb c kabel direkt från datorn in i iPaden/androidplattan och den fungerar som skärm direkt i Windows, linux, macOs etc.

På MacOS finns i alla fall den där Sidecar-funktionen:
https://support.apple.com/en-us/102597

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag beställde en iPad efter presentationen. Jag velade fram och tillbaka vilken iPad modell.
Men kom fram till om man jag vill iPaden i väskan utan något fodral som är extra arbete att ta ur, så blev iPad 2024 Air det dyraste jag kunde gå på med tanke på risk av repor.
Och jag tänker framförallt använda Ai funktionerna för anteckningar med penna och sedan kalkylatorn, så det blir att köra beta versionen av iPad os 18 direkt på den. Jag gissar dock att exemplen fungerar bra i Apple anteckning, sedan vill man ju flytta anteckningarna till något annat.

Något jag tycker suger på iPad och Androidplattor är om man vill dela skärm från en PC utan att installera en massa programvara med skit i. Så får man använda hdmi utgången på datorn, koppla in en hdmi videoinspelningskort och sedan en usb c adapter in i iPaden eller Androidplattan och den dyker där upp som en webbkamera.
Det känns inte seriöst på en surfplatta som ibland kostar långt över 20 000kr.

För mig känns det självklart att folk vill ta en usb c kabel direkt från datorn in i iPaden/androidplattan och den fungerar som skärm direkt i Windows, linux, macOs etc.

Förmodligen Apple's sätt att säga "köp en Mac också" för att kunna använda iPaden som en extra skärm.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Själv ser jag framemot hur mycket man kan ställa in på iOS 18 i nya kontroll centret och att man nu kan låsa/dölja appar med lösenord.

Skrivet av Yoshman:

Ser inte att man nämner den riktiga revolutionen som vi antaligen kommer få se alla andra kopiera!
https://www.youtube.com/watch?v=RXeOiIDNNek&t=3328s

Man kan nu dra fönster till kant/hörnet av skärmen och genom magi (AI?) så tar fönstret upp halva alt. en kvadrant av skärmen.

Ja jäklar, Apple börjar komma ifatt både Android och Linux i grundläggande funktionalitet.

Såg att de dessutom uppfunnit möjligheten att flytta ikoner på hemskärmen, innovativa som få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Såg att de dessutom uppfunnit möjligheten att flytta ikoner på hemskärmen, innovativa som få.

Flytta ikoner har väl varit möjligt att göra länge så det låter konstigt att de sa att de har uppfunnit det nu.

felstavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag beställde en iPad efter presentationen. Jag velade fram och tillbaka vilken iPad modell.
Men kom fram till om man jag vill iPaden i väskan utan något fodral som är extra arbete att ta ur, så blev iPad 2024 Air det dyraste jag kunde gå på med tanke på risk av repor.

För mig känns det självklart att folk vill ta

Varför skulle repor vara ett problem? Finns ju både skärmskydd i härdat glas och slimmade fodral alternativt Dbrand skins som skyddar mot repor utan ett fodrals otymplighet..

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av Mango:

Varför skulle repor vara ett problem? Finns ju både skärmskydd i härdat glas och slimmade fodral alternativt Dbrand skins som skyddar mot repor utan ett fodrals otymplighet..

Jag har haft surfplatta utan skydd i ryggsäcken i troligen 12år, inte ett enda problem har jag upplevt med någon repa.
Men sedan har vi den där Murphys lag. När jag för första gången har en riktigt dyr surfplatta, ja då kommer den av någon anledning säkert få repor.
I början kommer jag använda ett billigt fodral, sedan skippar jag. Det är smidigare utan, jag vill ej nedgradera denna känsla att snabbt trycka in och ut surfplattan i väskan.

Skärmskydd brukar försämra skärmen, både bild och respons.