1440p/QHD på 4K/UHD är en skalningsfaktor 1,5x som man bara kör enkel matematisk skalning, bi-linear etc. vilket då ger en viss mjukhet.
Då är den där smaksaken om mild blurrighet vs. tydlighet mycket en faktor om vad som stör en minst eller mest. 1440p på QHD-native är förstås tydligast men har också en distinkt pixelstruktur som man kanske omedvetet gillar eller inte gillar. Då kan en mjukare skalning med 1440p på 4K/UHD upplevas som en förbättring eftersom pixelstrukturen inte är där. Nästan som gratis anti-aliasing. Eller som en försämring, rent av besvärande för man var så van med att låta ögat fokusera på pixelstrukturen.
Detta blir mer komplicerat med moderna GPU:er där man kan välja skalning i drivrutinen. Moderna spel kan erbjuda andra skalningsmetoder, dels resolution scaling, dels sådant som DLSS och FSR. Mycket mer att välja mellan och mycket mer att lära sig. Fast då kan man få det resultat man önskar snarare än det enda som erbjuds. Inklusive att välja kanske 1080p i grunden för att få högre FPS, en skalning som fungerar på 4K/UHD både matematiskt och tack vare tätare pixelstruktur.
Jag skulle säga att den enda gången 1440p/QHD på 4K/UHD är sämre är ifall man som person är väldigt fäst vid den där QHD-native-pixelstrukturen. För tekniken öppnar upp för så mycket mer valmöjligheter. 1440p/QHD native på skärm är starkt begränsat. Därför är detta en vanesak mer än något annat vill jag påstå.
Det optimala är ju 8K som skalar matematiskt perfekt med 1080p, 1440 och 4K. Samtidigt är pixlarna så små att man mer eller mindre kan (i teorin i alla fall) emulera legacy-skärmarna pixelstrukturer för den som gillar detta. Eller om man så vill och spelmotorn tillåter: Rendera med konstant FPS snarare än konstant upplösning. 8K på skrivbordet blir närmast amorf i sin upplösning och då kan man skala hur man vill.