Veckans fråga: Vilka sociala medier hänger du på?

Permalänk
Medlem

Inget förutom Discord för chatt med kompisar, reddit för nyheter om spel/teknik. Skulle dock inte klassa dom som sociala medier.

Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers, reddit och discord hamnar väl rätt högt.

Youtube. Men det hamnar väl kanske på andra sidan strecket. Visst kan det vara socialt också - men användarmöstret är väl oftast mer likt linjärTV eller streamingtjänster. Alltså utan social interaktion och med envägskommunikation

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Instagram och Whatsapp men whatsapp ser jag mer som en SMS tjänst än som social media.

Jag skulle gärna avsluta Instagram men känner jag behöver det som singelkarl (av någon orsak).

Permalänk

Jag håller koll på jobb- och hobby-nära intressen via Mastodon. I övrigt får folk kontakta mig över sms/telefon/mail.

Permalänk
Medlem

Ganska precis tagit bort både instagram och Facebook. Instagram inte lagt upp något på 2 år, känner de inte gav mig någonting. Facebook inaktiverade jag och hade kvar Messenger men var ju aldrig någon som jag pratade med där. Skulle jag ångra mig att önska ta tillbaka instagram eller Facebook/messenger har jag någon vecka till sen försvinner allt och kan inte ångras. Nu är det typ bara whatsapp men vet inte om jag kan kalla det ”socialmedia”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ni som inte har några sociala medier, Är ni medvetna om att ni blir uteslutna från events och saker? Inte av illvilja men pga smidighet.

Alltid ställt mig som frågande till det här. Facebook etc är ju överlägset när man ska planera in saker och blir alltid så krångligt att få ut samma information som alla andra kan nå själva på 30 sec.

Dom kanske hänger på Osocial media 😄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ni som inte har några sociala medier, Är ni medvetna om att ni blir uteslutna från events och saker? Inte av illvilja men pga smidighet.

Alltid ställt mig som frågande till det här. Facebook etc är ju överlägset när man ska planera in saker och blir alltid så krångligt att få ut samma information som alla andra kan nå själva på 30 sec.

Jag tog bort Facebook för många år sedan. Sedan dess har inte en enda kotte (bortsett från familjen) gratulerat mig på min födelsedag. Jag tappade dessutom kontakten med majoriteten av min bekantskapskrets.

Det kändes såklart väldigt tråkigt. Men om vår relation var såpass ytlig, är det ändå relationer som jag klarar mig bra utan.

Det här med att man 'måste' finnas på sociala medier, är ett ytterst ohälsosamt och olyckligt beteende av långvariga missbrukare. De har hamnat såpass djupt nere i träsket, att deras verklighetsuppfattning har blivit fullständig förvrängd.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Finns det ens social media för privatpersoner längre? Jag uppskattade exempelvis instagram på den tiden ens vänner postade inlägg. Idag är det ju bara reklaminlägg från vidriga kändisar och företag. Ingen jag känner använder någon som helst social media för annat än att skriva "grattis" en gång per år.

Som redan påpekats, bra sätt att hålla koll på evenemang.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Finns det ens social media för privatpersoner längre? Jag uppskattade exempelvis instagram på den tiden ens vänner postade inlägg. Idag är det ju bara reklaminlägg från vidriga kändisar och företag. Ingen jag känner använder någon som helst social media för annat än att skriva "grattis" en gång per år.

Som redan påpekats, bra sätt att hålla koll på evenemang.

Du har Mastodon, Pixelfed, GoToSocial, Misskey, Pleroma, Friendica, Diaspora, med mera. Listan kan göras lång.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Lemmy och discord för att spela med grabbarna

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Är inte det grundanledningen till att ha sociala medier? Och då använder man det väl?

Skulle säga delvis,. det jag menar att jag enbart använder det för att ha tillgång till Messenger och WhatsApp där jag har vissa kontakter.

All annan skit som folk håller på med att allt ska delas i profiler och grupper etc det ignorerar jag helt.

Permalänk
Medlem

Garmin Connect 4 the win!

Permalänk
Medlem

Usenet var nog den första sociala medier-plattformen. Om jag minns rätt från barndomen var det även ett protokoll man kan ha fel.

Skrivet av Molotov:

Dom kanske hänger på Osocial media 😄

Förutom att det heter "asocial" på ren svenska då

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Usenet var nog den första sociala medier-plattformen. Om jag minns rätt från barndomen var det även ett protokoll man kan ha fel.

Förutom att det heter "asocial" på ren svenska då

Ok alltid lär man sig nå nytt.
Har alltid sagt osocial och vill minnas höra det också 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Folk gnäller över Google och hur man samlar in uppgifter men har inga problem med att använda Facebook, Instagram, Twitter, Reddit, Discord, Sweclockers och allt vad det nu heter. Lulz, säger jag bara.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem

"Hänger" på FB pga föräldrarna, hänger egentligen inte längre på någon plattform förutom när jag söker efter något.

Swec är väl närmaste jag kan kalla att hänga runt en stund då det är vettiga diskussioner, Reddit borde vara samma men då allt baseras på upvotes så är det egentligen helt meningslöst och ger absolut noll diskussion om saker.

Permalänk
Medlem

Ingen av dem och har aldrig haft heller, mest av princip.
Även i syfte att försvåra kartläggning och datainsamling.

Använde WhatsApp en gång i tiden när det bara var en meddelandeapp och innan det köptes upp av Fb. Betydligt billigare och smidigare att skicka meddelanden via datatrafik än SMS då, när det senare var enormt dyrt. Har sen istället Telegram, men även det har gått ifrån vad det en gång var till något annat.

Sökningar på nätet leder mycket ofta till Reddit, så även om jag inte har konto el skriver där så hamnar jag där ofta.

Jag är däremot väldigt aktiv Teams-användare då det är ett av mina primära arbetsverktyg, nästan enbart i direktkontakt med folk och lägger knappast någonsin upp något i något gemensamt team.

Vägrar använda emojis el div symboler, som en del envisas med. Känns löjligt på något sätt. Stör mig på folk som bara svarar med "tumme upp" på något som är mer än ja/nej-fråga, känns oengagerat och fattigt.

Permalänk

det som saknas enligt denna är tumblr

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem

Lite på Reddit, lite på "annat" = Twitter (det finns inget X) + BlueSky + Mastodon.

Samtliga enbart och endast för nyhetskonsumption. Socialt trams göre sig icke besvär.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte en enda ActivotyPub-baserad mjukvara är med i pollen.

Jag har inte använt några av de "vanliga" stora sociala medie-(o)tjänsterna på säkert 8+ år. De senaste 6 åren har jag endast använt mig av Mastodon.

Edit: Jag har gjort några korta vändor med Pleroma, GoToSocial och Pixelfed också.

Permalänk
Medlem

Ingen dålig kartläggning Sweclockers gör, all data kommer att säljas vidare bara så att ni vet. 😃