Intel Arrow Lake för stationära datorer släpps i oktober

Permalänk
Melding Plague

Intel Arrow Lake för stationära datorer släpps i oktober

Lunar Lake är först ut med lansering i september, medan Arrow Lake väntas komma i oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande nyheter!
Jag sitter just nu med en i9 11900, är det dags att uppgradera, eller har det hänt för lite än så länge på Intel-fronten?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Spännande nyheter!
Jag sitter just nu med en i9 11900, är det dags att uppgradera, eller har det hänt för lite än så länge på Intel-fronten?

11900 är inte så pjåkig ändå, jag hade nog stannat på den faktiskt, inte värt än att byta platform, minne etc än i min mening:)

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Om vi ser testerna av Core Ultra 9 285 i oktober då antar jag 9000X3D dyker upp i november.

Visa signatur

| 7800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Snapdragon X kör väl sina 45 TOPS på en NPU i samma krets?

Kör Lunar Lake AI-beräkningar på sina vanliga kärnor eller har den också någon form av extra beräkningsenhet för AI?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Om vi ser testerna av Core Ultra 9 285 i oktober då antar jag 9000X3D dyker upp i november.

Exakt så

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Spännande nyheter!
Jag sitter just nu med en i9 11900, är det dags att uppgradera, eller har det hänt för lite än så länge på Intel-fronten?

Extrem skillnad!
Blir nog ett ganska rejält lyft om du switchar till en 14900k/13900k eller tom vilken som helst i serien (inklusive 14600k).
Dels så har du nya E-cores som lyfter prestandan rejält. Mee tillhörande extra cache.
Dels så var det ett arkitekturiell lyft med 13:e serien.
Och till sist så är dom klockade högre också.

Räkna med klart mer än dubbla prestandan för många applikationer (ej spel), i vissa fall 2.5 ggr snabbare.

https://www.youtube.com/watch?v=c6VT9aDyfpY

Liknande om du switchar till AMDs värstingar....

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Joppis:

Snapdragon X kör väl sina 45 TOPS på en NPU i samma krets?

Kör Lunar Lake AI-beräkningar på sina vanliga kärnor eller har den också någon form av extra beräkningsenhet för AI?

Lunar Lake har likt Snapdragon X en dedikerad NPU. Detsamma gäller för Ryzen AI 300 (Strix Point).

Permalänk
Medlem

Blir lagom att bygga ny burk då i samband med att Win10 slutar supportas. Min 2500k har gjort sitt. Lär väl bli 2-3000% bättre prestanda.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Spännande nyheter!
Jag sitter just nu med en i9 11900, är det dags att uppgradera, eller har det hänt för lite än så länge på Intel-fronten?

Extrem skillnad. Du sitter på en riktig dålig CPU, "waste of sand" för att citera GN. 10-serien var bättre. Det hjäper inte att det är en non-K med base clock på 2.5 GHz. Jag hade en likadan, men uppgraderade så fort det gick till en 12900K.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Om vi ser testerna av Core Ultra 9 285 i oktober då antar jag 9000X3D dyker upp i november.

Det finns ett rykte som säger att AMD skulle kunna släppa 9000x3d redan i September, men många spekulerar att AMD väntar till efter Intel Arrow Lake för att ge Intel en liten smäll och ta tillbaka prestandakronan omgående, vilket jag ser som en trolig strategi.

https://videocardz.com/newz/rumor-suggests-amd-ryzen-9000x3d-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Spännande nyheter!
Jag sitter just nu med en i9 11900, är det dags att uppgradera, eller har det hänt för lite än så länge på Intel-fronten?

Jo väldigt stor skillnad. Jämnfört med Intel 11900K vs 13900K så ca 25% mer enkeltrådad prestanda, ca 200-300% flertrådad.

Permalänk
Medlem

låt mig gissa, Intel kommer gå över 500 watt för värsting modellen under full last? xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

låt mig gissa, Intel kommer gå över 500 watt för värsting modellen under full last? xD

Förhoppningsvis nu med en ny arkitektur så kan de få ner strömförbrukningen en del. Blir att vänta på tester och se vad de lyckats koka ihop.

Permalänk
Datavetare

Lunar Lake och Arrow Lake är verkligen svår-gissade trots att det är rätt nära release.

Å ena sidan känns inte 14 % IPC ökning för Lion Cove, vilket kommer vara ungefär prestandaökningen givet att det går att öka frekvensen mer, speciellt spännande.

Å andra sidan känns 14 % nästan märkligt lågt givet hur mycket förändringar Intel verkar gjort i Lion Cove. En sak att ha med sig här är att det är 14 % i SPEC och ett par andra benchmark (och hela suiterna, inte bara cherry-pick av deltester)

Som referens, ska man tro de läckta resultatet får Zen 5 10 % IPC ökning i just SPECInt. Däremot visar t.ex. GB6 att Zen 5 får >25 % i AVX-512 optimerade fall p.g.a. att intern data-path nu är 512 bitar mot 256 i Zen4.

Av allt att döma saknar desktop Lion Cove AVX-512 stöd, man introducerar antagligen AVX10 som är nästa generation AVX där alla instruktioner från AVX-512 finns med fast de finns bara i 128 och 256-bit för klient-plattformen medan Xeon även får 512. Finns en del saker primärt för AI där AVX-512 instruktioner ger en hel del även om de inte är 512-bit.

Men stjärnan i Arrow Lake, och än mer i Lunar Lake, verkar bli Skymont. Även här använder Intel SPECInt och i så fall kan man nog utgå från att Skymont verkligen har IPC motsvarande Raptor Lake.

Här är det bara SPEC, så inget Intel själva drömt ihop utan en benchmark som är "the benchmark" för servers. Fast lite märkligt att man bara tar med SPEC för Skymont medan Lion Cove inkluderar flera benchmarks (fast inkluderar SPEC).

Men för klientsystem är single-thread betydligt viktigare än multi-thread. Att Skylake ser riktigt bra ut påverkar i praktiken bara MT för desktop Arrow Lake men kan bli viktigare för Lunar Lake där det även kan påverka perf/W en hel del (och det behövs givet att man är heltalsfaktorer efter Apple och 50-100 % efter Snapdragon X).

Som sagt svårbedömt, men tror både Arrow Lake och Zen5 blir rätt "meh" just då de endast kan förlita sig på IPC medan tidigare generationer även kunnat höja frekvens. Är mer Lunar Lake som kan överraska, i nuläget i båda riktningarna...

Edit: både Lion Cove och Zen 5 verkar också ha en del "regressions". Går inte att se vad det är i Lion Cove, i Zen 5 verkar bl.a. "path finding" deltestet i GB6 visar på lägre prestanda i Zen 5 mot Zen 4 ISO-frekvens. Inte helt oväntat att något blir sämre när man gör större förändringar, i Zen 5 verkar front-end rätt rejält omdesignad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

"14 procent högre IPC än föregångaren Meteor Lakes" för Lunar Lake.
Det betyder ~2400*1,14 = ~2700 i Single Core i Geekbench 6, alldelse för lågt för att vara konkurrenskraftig kommer vara den långsammaste nya mobila CPU:n 2024 (2025?)
Som dessutom släpps sist.

Lite antaganden baserat på benchmarks och leaked benchmarks.
Apple M4 ~37% snabbare, Snapdragon Elite ~7% snabbare, Zen 5 ~7% snabbare i single core.
Antagligen kommer samtliga vara betydligt bättre i multi core, speciellt Zen 5.
AMD kommer nog ha betydligt snabbare gpu än Snapdragon och snabbare än Lunar Lake.

Snapdragon har nog bättre energi effektivitet än Zen 5 och Lunar Lake.
Lunar Lake kanske har bättre energi effektivitet än Zen 5.

Men sämst prestanda och näst sämst energi effektivitet, ser mörkt ut för Lunar Lake och Intel.
Intel skulle behövt +25% i prestanda för att vara ett första val.

Totalt sett kommer nog M4 ha bäst prestanda och energi effektivitet, tillsammans med anpassad mjukvara och OS.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/leaked-lunar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Extrem skillnad!
Blir nog ett ganska rejält lyft om du switchar till en 14900k/13900k eller tom vilken som helst i serien (inklusive 14600k).
Dels så har du nya E-cores som lyfter prestandan rejält. Mee tillhörande extra cache.
Dels så var det ett arkitekturiell lyft med 13:e serien.
Och till sist så är dom klockade högre också.

Räkna med klart mer än dubbla prestandan för många applikationer (ej spel), i vissa fall 2.5 ggr snabbare.

https://www.youtube.com/watch?v=c6VT9aDyfpY

Liknande om du switchar till AMDs värstingar....

Skrivet av Wolfkin:

Jo väldigt stor skillnad. Jämnfört med Intel 11900K vs 13900K så ca 25% mer enkeltrådad prestanda, ca 200-300% flertrådad.

Tack för alla svar!
Jag kommer att hålla mig kvar vid non K-cpuer framöver eftersom jag kör SFF och inte är intresserad av vare sig överklockning eller de funktioner som Z-chipset erbjuder. En eventuell i9 15900 skulle alltså vara ett ordentligt lyft för mig ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för alla svar!
Jag kommer att hålla mig kvar vid non K-cpuer framöver eftersom jag kör SFF och inte är intresserad av vare sig överklockning eller de funktioner som Z-chipset erbjuder. En eventuell i9 15900 skulle alltså vara ett ordentligt lyft för mig ?

En aktuell 14900k skulle vara ett ordentligt lyft för dig.
Inte säkert att den nya serien blir ett sånt jättelyft. Hyperthreading är borttaget tex så det blir färre trådar totalt.
Känns lite som 11-serien där man tog bort någonting, cores i det fallet, trådar i det här fallet.
Dom satsar/slösar mer processor die-space för AI-funktioner med "NPU-cores" som har hand om det. Man får alltså betala för något som man kanske inte direkt efterfrågat...
Single core kommer att bli snabbare men frågan är lyftet för multicore? Kan tom bli så att den presterrar sämre på multicore, precis som vid 11-serien jfrt med 10...

Fast vi får vänta och se benchmarks för den. Och vad priset blir.
Man har också förmodligen nått "världens ände" med klockfrekvenser runt 6 Ghz, så det finns inte så mycket att hämta där heller jfrt med vad tex 13 o 14-serierna gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En eventuell i9 15900 skulle alltså vara ett ordentligt lyft för mig ?

Det som är viktigt när man ställer den frågan är ju att nämna vad man kommer använda datorn till. Då får du nog bättre svar.
Kika på prestandatestet för sånt du gör och vad processorn presterar vid 65w eller vad du vill begränsa dig till.
Bättre är det garanterat men frågan är om du ens märker av det.
Jag tror inte jag hade märkt om någon monterade in ex ett i7 14700k system istället för ryzen 5 7600 i min dator utan att berätta det. Eftersom det enda krävande jag gör med datorn är att spela och mitt grafikkort är ju ett ganska klent. Men i teorin är i7an ganska mycket snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det som är viktigt när man ställer den frågan är ju att nämna vad man kommer använda datorn till. Då får du nog bättre svar.
Kika på prestandatestet för sånt du gör och vad processorn presterar vid 65w eller vad du vill begränsa dig till.
Bättre är det garanterat men frågan är om du ens märker av det.
Jag tror inte jag hade märkt om någon monterade in ex ett i7 14700k system istället för ryzen 5 7600 i min dator utan att berätta det. Eftersom det enda krävande jag gör med datorn är att spela och mitt grafikkort är ju ett ganska klent. Men i teorin är i7an ganska mycket snabbare.

Värt att nämna är att jag kör min processor upplåst, dvs att den aldrig är cappad till 65 watt
Användningsområden är främst spel - Flight Simulator och kommande GTA 6

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Värt att nämna är att jag kör min processor upplåst, dvs att den aldrig är cappad till 65 watt
Användningsområden är främst spel - Flight Simulator och kommande GTA 6

Då skulle du komma långt med en i7-processor. Ger mest bang for the buck när det gäller spel. Eller tom en i5.
Alternativt ngn Ryzen i mellansegmentet.

Permalänk
Medlem

@Magnus303 Tror inte vi vet med säkerhet att HT försvinner även för Arrow Lake, men ryktena säger ju det. Med Lunar Lake är det bekräftat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Då skulle du komma långt med en i7-processor. Ger mest bang for the buck när det gäller spel. Eller tom en i5.
Alternativt ngn Ryzen i mellansegmentet.

Tänker du att en i9 t.om. är ett sämre alternativ?
Jag förstår resonemanget att att en i7 är bättre lämpad för spel, men speciellt när det kommer till datorer så snålar jag inte, utan väljer gärna det bästa om budgeten tillåter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tänker du att en i9 t.om. är ett sämre alternativ?
Jag förstår resonemanget att att en i7 är bättre lämpad för spel, men speciellt när det kommer till datorer så snålar jag inte, utan väljer gärna det bästa om budgeten tillåter

Nja, allt givet med ordentlig kylning mm så är den förstås "The top dog".
Bang for the buck när de gäller spel? Inte märkbar skillnad. Mest för tunga program som är mycket flertrådsberoende.
Problemet är just kylning tycker jag.
i9:or (och även i7) mer eller mindre kräver vätskekylning av det tyngre slaget (de minsta alternativen går bort).
Står man ut med att köra på det (och betala ännu mer därefter) så är det väl ok.
Men vill man ha en så tyst dator som möjligt så är vissa Air-alternativ vägen att gå.
Svårt att få ett väldigt tyst system med dom pumpar som går igång vid vätskekylning.
Men det är ju jag det (som kör en överklockad i5 13600k "on air" som är i princip helt tyst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Nja, allt givet med ordentlig kylning mm så är den förstås "The top dog".
Bang for the buck när de gäller spel? Inte märkbar skillnad. Mest för tunga program som är mycket flertrådsberoende.
Problemet är just kylning tycker jag.
i9:or (och även i7) mer eller mindre kräver vätskekylning av det tyngre slaget (de minsta alternativen går bort).
Står man ut med att köra på det (och betala ännu mer därefter) så är det väl ok.
Men vill man ha en så tyst dator som möjligt så är vissa Air-alternativ vägen att gå.
Svårt att få ett väldigt tyst system med dom pumpar som går igång vid vätskekylning.
Men det är ju jag det (som kör en överklockad i5 13600k "on air" som är i princip helt tyst).

Javisst så är det verkligen!
Jag kör ju datorn i sign, så kylning är absolut inget bekymmer
EDIT: Men jag håller mig som sagt till icke K-modeller med tanke på mina förutsättningar i ett SFF-chassi

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Magnus303 Tror inte vi vet med säkerhet att HT försvinner även för Arrow Lake, men ryktena säger ju det. Med Lunar Lake är det bekräftat.

Ja... Får väl hoppas det.
Men var det inte just det med att dom satsar "die-space" på AI med "NPU-cores"? Blev liksom inte plats med hyperthreading.
Får väl hoppas att dom behåller hyperthreading.
Men läser man den här artikeln, https://www.pcgamesn.com/intel/arrow-lake-guide och kollar in just benchmarksen för multithreads där dom påstås vara 14% snabbare i genomsnitt och 21% snabbare i vissa toppfall så har man eventuellt missat en grej.
Om man läser vid y-axeln så stå det att mätningen gäller "Normalized to Intel Core 13900k PL1=Pl2=253W".
Det ska väl tolkas som att det är prestanda som normaliserats vid just 253W och inte topprestandan?
Man framhåller ju att dom är mer efficient och det här kan väl antyda att det finns betydligt mer att hämta för 13900k än 253W (den går ju klart över 300W).
Dessutom förmodligen "Cherry-picked" benchmarks så i verkligheten ännu lägre. Förmodligen.
Isåfall är det väl ingen hyperthreading?
Eller har jag tolkat det fel?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Magnus303:

Inte säkert att den nya serien blir ett sånt jättelyft. Hyperthreading är borttaget tex så det blir färre trådar totalt.

Det som talar för att multi-thread prestanda är där vi kommer se den större förbättringen hos Arrow Lake, även om nu HT försvinner, är att E-kärnorna får sådan väldigt stor ökning i IPC och är trots allt 16 sådana kärnor i topp-modellen och 12 i näst högsta.

Stämmer det Intel hävdar handlar det om 38 % IPC-ökning för heltal och 68 % IPC-ökning för flyttal från Gracemont (E-core i Raptor Lake / Meteor Lake) till Skymont (E-cores i Arrow Lake / Lunar Lake).

Vilket i så fall placerar Skymont på samma IPC som Raptor Cove både för heltal och flyttal.

Och vad det gäller cherry-pick: Intel lär knappast visa något som säger "we suck". Men det positiva är att man hävdar att siffrorna är tagna från SPECint/SPECfp. Stämmer det handlar det ändå om bransch-standarden för hur man mäter prestanda hos servers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Magnus303 Det har pitchats som en fördel att ta bort HT från P-cores (länk nedan). Tanken är att renodla P-cores för en-tråds-prestanda och sedan lägga till E-cores för att kompensera för bortfallet av trådar. Inte nödvändigtvis för att ge plats för NPU.

Får se om HT returnerar i framtida produkter, annars vet vi nog inte om det bara är en pitch för att förklara interna problem (som det ryktats).

https://youtu.be/4Nl3SF-m4JY?si=7LwosfAUCim9Wpgi&t=1094

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som talar för att multi-thread prestanda är där vi kommer se den större förbättringen hos Arrow Lake, även om nu HT försvinner, är att E-kärnorna får sådan väldigt stor ökning i IPC och är trots allt 16 sådana kärnor i topp-modellen och 12 i näst högsta.

Stämmer det Intel hävdar handlar det om 38 % IPC-ökning för heltal och 68 % IPC-ökning för flyttal från Gracemont (E-core i Raptor Lake / Meteor Lake) till Skymont (E-cores i Arrow Lake / Lunar Lake).
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/06/2024-06-04_8-50-43.jpg

Vilket i så fall placerar Skymont på samma IPC som Raptor Cove både för heltal och flyttal.

Och vad det gäller cherry-pick: Intel lär knappast visa något som säger "we suck". Men det positiva är att man hävdar att siffrorna är tagna från SPECint/SPECfp. Stämmer det handlar det ändå om bransch-standarden för hur man mäter prestanda hos servers.

Var det inte det som reste en del frågetecken? Lyftet för P-cores skulle procentuellt sett inte då vara i härheten av e-cores (typ bara 10-20%) och därmed placera dom som nästan jämbördiga?
Och vad vet man om turbo frequencyn på de nya e-coren?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Magnus303:

Var det inte det som reste en del frågetecken? Lyftet för P-cores skulle procentuellt sett inte då vara i härheten av e-cores (typ bara 10-20%) och därmed placera dom som nästan jämbördiga?
Och vad vet man om turbo frequencyn på de nya e-coren?

Inget är ju satt i sten än, men P-kärnorna verkar klocka marginellt lägre och E-kärnorna kan man väl anta klockar ungefär som idag (de maxar på ~4 GHz och det är ungefär vad ARM64 modeller också ligger på nu).

För single-thread blir ju prestandalyftet en direkt funktion av IPC-ökning hos Lion Cove, vilket enligt Intel är ca 16 % 14 %.

För multi-thread beror det på fördelningen P-kärnor vs E-kärnor, för toppmodellen blir det (om Intel IPC siffror stämmer i verkligheten) ca 30 % för heltal och ca 50 % för flyttal.

Det sjunker till 28 % samt 46 % för 8/12 P/E-kärnor (i7), blir även samma för 6/8 P/E-kärnor (i5).

Vad det gäller HT verkar det som Lion Cove finns i ett par varianter. Den som används i Lunar Lake har verkligen inte transistorerna för att köra HT, det är inte bara avstängt. Möjligen gäller samma sak för Arrow Lake. Men allt pekar på att Lion Cove för Xeon kommer ha HT, d.v.s. det är i så fall nu ett "byggblock" som man läggas med där det är vettigt.

Sen är det ju så att en stor andel av de som hänger på SweC undrar egentligen: vad blir ökningen i spel? Det som talar för en OK ökning för Lion Cove i spel är att man dragit upp storlek på cache rätt mycket, frågetecknet är att man ökat L2$ och L1I$, inte L3$ (7800X3D har en väldigt stor L3$). Så oklart exakt hur mycket det gör i spel...

För egen del ser de läckta resultat rätt trista ut. Bryr mig primärt om kompileringsprestanda, där ser både Lion Cove och Zen 5 ut att få rätt medioker ökning på ~10 %

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer