Tips på billig o bra biwire kabel eller liknande lösning?

Permalänk
Medlem

Tips på billig o bra biwire kabel eller liknande lösning?

En av mina döttrar har köpt en begagnad stereo, Technics SL-CH7 inkl cd o band, på loppis (300kr) där det inte följde med högtalarsladdar till högtalarna.
Såg att det var biwire (fyrledarkabel) istället för de vanliga två.
Vad är bästa lösningen för att få det bra men så billigt som möjligt? Säljaren har lovat att den fungerar bra men vi har ju inte testat då vi inte har någon kabel.
Går det att dra två vanliga kablar till varje högtalare?

Funderade på dessa men verkade som att det bara fanns 3 meter i lager och känns som att det kan bli för kort

https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-rondo-4x16-hogtalarkabel...

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utmärkt och du behöver inte ansluta biwiring (dvs alla fyra) utan två räcker gott och väl, precis som på vanliga högtalare. Det finns vissa som påstår att biwiring är bra, andra att det är ren snakeoil då kablarna bara leder ström till två olika kontakter på högtalarna.

Dvs koppla som en "normal" stereo och jag tvivlar starkt på att någon kommer höra någon skillnad och det kommer fungera utmärkt.

Som syns drar de ström från samma förstärkardel på stereon, har man två sådana kallas det bi-amp och gynnar högtalare som är extremt svårdrivna.

Edit:
Jag har t ex bi-wire option på mina Klipsch och använder det inte och kan helt ärligt säga att jag inte hört någon skillnad när jag testat med bi-wire.

Följande mening tycker jag sammanfattar det hela rätt bra;
"At its core, bi-amping gives your speakers more usable power rather than a single channel's worth of power divvied up between the woofer and tweeter." Dvs helt onödigt för de flesta system/högtalare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det kommer fungera utmärkt och du behöver inte ansluta biwiring (dvs alla fyra) utan två räcker gott och väl, precis som på vanliga högtalare. Det finns vissa som påstår att biwiring är bra, andra att det är ren snakeoil då kablarna bara leder ström till två olika kontakter på högtalarna.

Dvs koppla som en "normal" stereo och jag tvivlar starkt på att någon kommer höra någon skillnad och det kommer fungera utmärkt.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0672/2283/1394/files/bi-amping.jpg

Som syns drar de ström från samma förstärkardel på stereon, har man två sådana kallas det bi-amp och gynnar högtalare som är extremt svårdrivna.

Så då räcker det med en röd och svart per högtalare och använda 2 av 4 portar, dvs svarta och röda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Så då räcker det med en röd och svart per högtalare och använda 2 av 4 portar, dvs svarta och röda?

Gjorde en liten edit på mitt inlägg, men ja, det kommer fungera utmärkt att göra precis så Bi-wiring ger mer ström till olika delar och påstås då kunna separera tweeter, diskant och bas bättre. Kan tänka mig att detta KAN ha effekt på riktigt high-end högtalare, men då är jag tämligen säker på att man även kör med extra slutsteg och/eller förstärkare för att driva extremt tungdrivna högtalare. Men då samma förstärkare skickar ut ström till samma högtalare är bi-wiring, enligt mig, mer av snakeoil... med extrem high-end som möjligt undantag.

Som sagt, hör noll skillnad på mina Klipsch rp-280f när jag provat bi-wiring från samma förstärkare då den har tillräckligt med kraft för att ge strömmen via "1 kanal" istället för att dela upp den på två.

Dvs det kan ha effekt om man har två olika förstärkare som driver samma högtalare, en som ger ström till HF och en till LF (den övre och nedre delen av kontakterna på högtalarna). Men även här, det rör sig mer om extremt high-end i det läget.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Så då räcker det med en röd och svart per högtalare och använda 2 av 4 portar, dvs svarta och röda?

Nu tittade jag lite på en bild av denna stereo, har den fyra olika färger och uttag för högtalarna även på förstärkaren? I så fall är det att dra vanliga högtalarkablar från varje uttag och matcha med varje färg. Det betyder två högtalarkablar till varje högtalare i det läget. Grå, Blå, Röd, Svart. Vissa märken etc har speciallösningar av någon "okänd" anledning....

Det jag skrivit ovan gäller bi-wiring generellt som bilden i ovan inlägg visar och inte om förstärkaren har en special-lösning i sig som enbart gäller just hur de satt upp sina system.

Men vanliga högtalarkablar fungerar dock, behövs inga specialkablar för det, men om det är 4 uttag även på förstärkaren skulle jag koppla enligt färgschemat de använder.. dvs grå -> grå, blå -> blå, röd ->röd och svart -> svart.

Även om jag skulle tro att enbart svart/röd skulle fungera utmärkt ändå då de säkerligen är "sammankopplade" på insidan av högtalaren. Dvs både grå/blå hänvisar till just HF/LF också vilket svart/röd också gör.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut på högtalaren och stereon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Så här ser det ut på högtalaren och stereon

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bara färgmatcha med vanliga högtalarkablar, behövs inga speciella kablar i alla fall.

Skulle som sagt även tippa på att det räcker med svart/rött, du kan ju testa och se... och sedan använda fler kablar till grå och blå för att se om du hör någon skillnad Skulle även tippa på att HF och LF "sitter ihop" på insidan... på bi-wire högtalare ser man ofta en metalplatta som länkar ihop dem, så även om det bara går en kabel till två av uttagen räcker det med ström då de är sammanlänkande.

Men oavsett, vanliga högtalarkablar räcker utan problem. I absolut värsta fall är det två högtalarkablar som går till varje högtalare

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte frågan om biwire utan det är en 4 kanalig förstärkare som gör att systemet är med "aktiva högtalare" (men förstärkaren är inte integrerad i högtalarlådan) vilket kan göra det olämpligt att använda andra högtalare än de det ursprungligen designades för.

Det behövs ingen speciell kabel men du behöver nått med 4 ledare eller 2 par 2 poliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Följande mening tycker jag sammanfattar det hela rätt bra;
"At its core, bi-amping gives your speakers more usable power rather than a single channel's worth of power divvied up between the woofer and tweeter." Dvs helt onödigt för de flesta system/högtalare.

Det där är rätt vilseledande generalisering och rent generellt blir strömmatning "bättre" med flera ledare och/eller kanaler, det finns t.ex en anledning till varför det inte bara är en "gigantisk" rail för 12V på datorer. Nu behöver det inte vara någon hörbar skillnad i alla möjliga scenarion men att avfärda det helt är fel.

I detta fall är H och L är high och low dvs det finns ett delningsfilter inblandat och har såldes inget med bi-amping att göra i traditionell mening och då ska ("bör") alla anslutningar användas.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla inlägg.
så sista budet är att jag kanske bör köpa en kabel liknande den jag länkade till i första inlägget eller finns det något bättre/billigare?
Tror att 4-6 meter bör räcka, för 2-3 meter per högtalare.

Det här är snäppet dyrare än den jag länkade till men flera meter finns i lager, då det bara fanns 3 meter kvar av den billigare varianten.
https://www.brl.se/sv/artiklar/supra-rondo-4x25-hogtalarkabel.html

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hogtalar/103110-supra-rondo-4x25/

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du har för anslutningar så skulle jag ärligt talat säga att ~1.5mm2 är lämpligare, ljudmässigt i detta fall lär det inte bli någon hörbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Med tanke på vad du har för anslutningar så skulle jag ärligt talat säga att ~1.5mm2 är lämpligare, ljudmässigt i detta fall lär det inte bli någon hörbar skillnad.

tack, var kan man köpa det?
Har du någon länk eller förslag hur man hittar det?

Permalänk
Medlem

Lägg inte ner flera hundra kronor på Suprakabel, det finns ingen anledning. Ta det du har hemma bara. Men du ska koppla alla fyra portar till motsvarande på förstärkaren (bi-amp). Har du verkligen ingenting hemma så skulle jag köpa https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-5G1,5/p/49...

Den 5e ledaren skippar du bara eller tvinnar ihop med en annan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Bara färgmatcha med vanliga högtalarkablar, behövs inga speciella kablar i alla fall.

Skulle som sagt även tippa på att det räcker med svart/rött, du kan ju testa och se... och sedan använda fler kablar till grå och blå för att se om du hör någon skillnad Skulle även tippa på att HF och LF "sitter ihop" på insidan... på bi-wire högtalare ser man ofta en metalplatta som länkar ihop dem, så även om det bara går en kabel till två av uttagen räcker det med ström då de är sammanlänkande.

Men oavsett, vanliga högtalarkablar räcker utan problem. I absolut värsta fall är det två högtalarkablar som går till varje högtalare

Men hallå, du tar ju bort metallblecken alt. jumperkabeln, om du kör biwire eller biamp. Då är de inte ihopkopplade vare sig på in- eller utsidan av högtalaren om terminalerna inte bara är för syns skull (kan säkert finnas modell "kinesium"). Att de går till varsin del av filtret är ju hela konceptet. Kör man aktiv delning så har man inga filter alls i högtalaren. Kör man aktiv delning utanför högtalaren så har man inget filter före elementen Särskilt i en konsumentprodukt kanske man ev. sätter i något som hindrar folk från att elda upp diskanten dock.