Cat6a utanpåliggande dosa med kabel från golvet?

Permalänk
Medlem

Cat6a utanpåliggande dosa med kabel från golvet?

Hej,

Jag har dragit två cat6a kablar i rör på betonggolv som ska få ett trägolv på reglar ovanför sig. Min tanke är att montera ett utanpåliggande nätverksuttag på väggen och att kablarna ska komma in snyggt underfrån i dosan.

Men jag kan inte hitta att någon tillverkare har ett sådant uttag, de jag hittar verkar ta in kabeln från sidan.

Jag har keystones cat6a som jag kan använda men lyckas ändå inte hitta en utanpåliggande panel och dosa för montage där jag får ta in kabeln underifrån (dvs från golvet).

Kanske är det min kunskap som brister här, eller så letar jag dåligt? Kan någon hjälpa mig att hitta rätt?

Tack!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hej,

Jag har dragit två cat6a kablar i rör på betonggolv som ska få ett trägolv på reglar ovanför sig. Min tanke är att montera ett utanpåliggande nätverksuttag på väggen och att kablarna ska komma in snyggt underfrån i dosan.

Men jag kan inte hitta att någon tillverkare har ett sådant uttag, de jag hittar verkar ta in kabeln från sidan.

Jag har keystones cat6a som jag kan använda men lyckas ändå inte hitta en utanpåliggande panel och dosa för montage där jag får ta in kabeln underifrån (dvs från golvet).

Kanske är det min kunskap som brister här, eller så letar jag dåligt? Kan någon hjälpa mig att hitta rätt?

Tack!

Du tar fram avbitaren och klipper ett hål i uttaget bara. Så gör elektrikern. Sedan då eftersom det låter som att det är utanpåliggande, så en kabel-list från golvet och upp.

Normalt sett sätter du ju en infälld dosa Och rören i väggen, i ditt fall från golvet och upp.

Vilka uttag du ska köra med, så ska de matcha eluttagen. Samma modell är snyggast. Om du kör Schneider exxact, elko, trend, renova osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du tar fram avbitaren och klipper ett hål i uttaget bara. Så gör elektrikern. Sedan då eftersom det låter som att det är utanpåliggande, så en kabel-list från golvet och upp.

Normalt sett sätter du ju en infälld dosa Och rören i väggen, i ditt fall från golvet och upp.

Vilka uttag du ska köra med, så ska de matcha eluttagen. Samma modell är snyggast. Om du kör Schneider exxact, elko, trend, renova osv.

OK! Vi kör renova men den serien har inte nätverksuttag för utanpåliggande montage. Så det är svårt att matcha. Du råkar inte veta någon utanpåliggande som kan tänkas fungera ihop med renova?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Vad händer om du köper en dosa då och monterar den direkt på väggen? Det är svårt att se på bilderna om dosan har hål i sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

OK! Vi kör renova men den serien har inte nätverksuttag för utanpåliggande montage. Så det är svårt att matcha. Du råkar inte veta någon utanpåliggande som kan tänkas fungera ihop med renova?

Jodå, du köper en förhöjningsram till Renova som du sedan monterar nätverksutaget i. Dvs du klipper ur hålet i förhöjningsramen.

Exempelvis: https://www.eldirekt.se/elmaterial/antenn-tele-datauttag/reno...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

OK! Vi kör renova men den serien har inte nätverksuttag för utanpåliggande montage. Så det är svårt att matcha. Du råkar inte veta någon utanpåliggande som kan tänkas fungera ihop med renova?

Förhöjningsram, en så hög så möjligt. Då det ofta blir trångt i dosor för nätverk och man vill vara snäll mot kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jodå, du köper en förhöjningsram till Renova som du sedan monterar nätverksutaget i. Dvs du klipper ur hålet i förhöjningsramen.

Exempelvis: https://www.eldirekt.se/elmaterial/antenn-tele-datauttag/reno...

Det var som tusan! Nu kommer frun bli riktigt glad här hemma om det här fungerar.

Svårt att se på bilderna om det går att klippa i ramen underifrån för att dra in kabeln. Har du gjort det här själv och vet att det fungerar?

En till fråga, renovas nätverksutag verkar komma med färdiga kontakter men det finns inga bilder på hur det ser ut på baksidan. Är det färdiga keystones eller hur ser det ut?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Det var som tusan! Nu kommer frun bli riktigt glad här hemma om det här fungerar.

Svårt att se på bilderna om det går att klippa i ramen underifrån för att dra in kabeln. Har du gjort det här själv och vet att det fungerar?

En till fråga, renovas nätverksutag verkar komma med färdiga kontakter men det finns inga bilder på hur det ser ut på baksidan. Är det färdiga keystones eller hur ser det ut?

Inte på just Renova-ramar, men andra förhöjningsramar

Renova (tillverkaren Schenider) kör inte Keystone, även om de är snarlika. De kör ett system som heter Actassi. Men ja, det är färdiga moduler som du sätter på kabeln, https://www.se.com/se/sv/product/VDIB17716U01/modularjack-act...

Du behöver i princip bara en avbitartång för att sätta på kontakten - väldigt enkelt och smidigt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tänk på att försöka få en så snäll böjning på kabeln som möjligt, för tvär böj kan påverka prestanda.

Om du vill fördjupa dig i detta, sök på "bend radius cat 6a"

Permalänk
Medlem

Kör med Renova och har en med förhöjningsram där kontakten kommer in underifrån.
Det är samma ram som till kontakt/brytare.

Finns kulotång för håltagning, billigast är nog Biltema
Om man nu, som jag, är svag för att inhandla verktyg som används en gång

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Stort tack allihopa för att ni svarat i tråden. Nu har jag tillräckligt att gå på för att se om jag kan få till installationerna i källaren. Ska bara beställa material och eventuellt verktyg för jobbet. Men 339kr hos Biltema för två hål lät som två rätt dyra hål, får se om jag har något lämpligt hemma kanske en borr eller liknande samt lite sandpapper för att göra rundade hål istället för skarpa.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Stort tack allihopa för att ni svarat i tråden. Nu har jag tillräckligt att gå på för att se om jag kan få till installationerna i källaren. Ska bara beställa material och eventuellt verktyg för jobbet. Men 339kr hos Biltema för två hål lät som två rätt dyra hål, får se om jag har något lämpligt hemma kanske en borr eller liknande samt lite sandpapper för att göra rundade hål istället för skarpa.

30cm över golvet, då ser du inte under uttag. Såvida du inte kryper på golvet. Så det behöver inte bli så perfekt?

Permalänk
Medlem

@xtQ kolla på YouTube, där kan du hitta videos hur man monterar kontakter, klämmer fast kablarna etc. Du kan säkert hitta något som ger dig lite tips etc. Biltema har en del grejer, Kjell har annars bra prylar också vad gäller datanät.

Permalänk
Medlem

Sådanhär har jag använt för göra mycket snygga hål i förhöjningsramar.
https://www.biltema.se/verktyg/borr/metallborr/koniskt-stegbo...

Permalänk
Medlem

En lite uppdatering:

Har kört med Cat6 uttag från Renova, utanpåliggande. Det blev kanonsnyggt och även frun är nöjd med lösningen!

Stort tack till alla inblandade i tråden som kom med råd och hjälp!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB