Följ Black Week på SweClockers

Köp av höj- och sänkbart skrivbord – vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Köpte Brizley Premium via DPJ jag också, men hörnskrivbordsvarianten. Typ 3 månader sedan bara, så jag kan inte säga hur bra det håller med åren.

Är riktigt nöjd. Gillar hur rejält det känns, och lång garanti. Tycker det är rätt snabb motor, skönt med minnesfunktion men drygt att behöva hålla in knappen tills den når fram till inställd minnesposition. Stadigt när man står, funkar att luta sig emot.

Tyckte dock monteringsinstruktionerna var lite otydliga, tog ett tag innan jag fattade vad dom menade att jag skulle göra (och inte göra). Men återigen, är riktigt nöjd. Bytte ut IKEA Bekant hörnskrivbord som inte var höj- och sänkbart. Blev en stor skillnad i "rejälhet", och nu kan jag stå och jobba hemifrån också!

Angående det köpte jag för övrigt en ståmatta som gjorde det jäkligt mycket skönare att stå. Funkar ju minst lika bra med ett par bra skor men det är inget jag har på mig i hemmet... så ja, det är ett bonustips! https://www.clasohlson.com/se/Ergonomisk-stamatta,-Deltaco-DE...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Min arbetsterapeft sa att raka med ett sådant där magstöd är bättre.

https://www.ergonomiprodukter.se/underarmsstod/

Alldeles för dyrt och onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Halloj!

I samband med att en ny dator är på ingång planerar jag att uppgradera resten av jobbstationen. När det gäller valet av skrivbord är jag dock osäker på hur jag ska gå vidare. För att hålla det enkelt: jag är ute efter ett höj- och sänkbart skrivbord. Det viktigaste är att bordet är stabilt och skakfritt vid stående läge. Jag är normallång (180 cm), så bordet behöver inte höjas till någon extrem höjd.

Mina alternativ sträcker sig från enklare lösningar från IKEA till lite dyrare och omständligare alternativ.

1. Ett alternativ från IKEA: Deras senaste modell av höj- och sänkbara skrivbord heter Mittzon. Har någon här erfarenhet av just den modellen? Det finns inte så mycket information om det på t.ex. Reddit jämfört med deras äldre modeller. Jag har också sett att Idåsen (utgående modell) fortfarande finns i lager i vissa butiker. Den verkar ha ganska robusta ben. Skulle det kanske vara bättre att välja den modellen istället för den senaste (om den nu ens går att få tag i från den lokala IKEA-varuhuset)?

2. Något annat än IKEA: Jag har sett att DJP erbjuder en premiummodell som ser tilltalande ut. Minnesfunktionen är ett plus och den har högre maxbelastning (120 kg) än IKEA:s alternativ (80kg).

3. Sätta ihop ett eget bord: Något som båda ovanstående modeller saknar är en bordsskiva i massivt trä. Jag tycker att en massiv träskiva, särskilt i valnöt eller mörkare ek, är väldigt charmig. Problemet med detta alternativ är att allt måste köpas separat. Vilket stativ skulle ni rekommendera i så fall? Min händighet sträcker sig till att montera IKEA-möbler och jag har varken tid eller ork att köpa, betsa och olja en träskiva själv. Finns det ställen som erbjuder dessa tjänster (jag vet att Bauhaus erbjuder sågservice, men jag är tveksam om de hjälper till med betsning och oljning)? Dessutom måste skivan monteras och om något strular vid senare skede är det inte lika enkelt att utnyttja garantin som med de tidigare nämnda alternativen. Sedan gissar jag på att priset kan dra iväg i och med att jag söker efter en finare bordskiva. Detta alternativ är nog det jag funderar minst på, i och med att känns lite mer omständligt samt tidskrävande gentemot de två ovan.

Budgetmässigt tänker jag mig ett tak på cirka 6000 kr (plus någon tusenlapp om det gör någon större kvalitetsskillnad).

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Eftersom du är normal-lång så funkar alla borden för dig. Vi hade Ikea Bekant på mitt förra jobb, de är helt okej. Hemma ville jag ha ett bredare, 180cm och så behövde jag högre höjd än deras billiga bord, så jag fick köpa DJP:s premium-bord. Det är helt okej det med. Kanske att DJP:s är lite stabilare än Ikeas, men inget jag tänkt på eller stört mig på med någon annan modell.

Ett tips: Om du köper ett från DJP, är att du kan köpa deras hjul till. Så blir det enklare att flytta när du skall städa. Det är tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Är riktigt nöjd. Gillar hur rejält det känns, och lång garanti. Tycker det är rätt snabb motor, skönt med minnesfunktion men drygt att behöva hålla in knappen tills den når fram till inställd minnesposition. Stadigt när man står, funkar att luta sig emot.

Siffrorna är alltså inte i sig knappar som gör att man kan välja den minnespositionen?

Permalänk
Medlem

Varför tycks det omöjligt att göra borde som blir bredare utan att för den sakens skull också bli djupare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Siffrorna är alltså inte i sig knappar som gör att man kan välja den minnespositionen?

På hörnskrivbordet skiljer sig knapparna jämfört med de rektangulära skrivborden. Kan vara så att rektangulära skrivborden har bättre funktionalitet där. Hörnskrivbordet har bara upp-, ner-, och M-knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

De har ändrat knappsatsen/kontrollpanelen ganska nyligen. Jag köpte mitt i julas och då ser det ut såhär:

Men nu har de siffror. Då kan man ha fler profiler. Jag frågade i deras chatt om det gick att uppgradera men det gick ej. Har dock ingen supernytta av det personligen men kändes bara lite surt då de till och med sänkt priset med någon hundring sedan jag köpte.

Om jag ska nämna någon nackdel med det rektangulära premium bordet så är det 2 saker :

1. lite dålig kabelhantering för kabeln till knappsatsen och hissen. Känns som de enkelt kunde borrat några hål eller satt märlor man kunde fäst kablarna i. Jag tog dubbelhäftande tejp:

2. Minnet töms när man kopplar bort elen. Nu är det väl inte hela världen men ändå. Har satt en tejpbit på baksidan av benet så jag vet var jag vill ha den.

Kabelhållaren jag köpte verkar utgått från sortimentet. Riktigt bra grej med centralt fäste så man kan dra upp och ner. Ljusår bättre än sånt där trådback skit. 😍 . Kinnarps ger jag inte mycket vad gäller deras skrivbord, överpriser. I DPJs premium bord är det tysta och bra Bosch motorer.

Hade jag köpt privat hade jag nog tagit något billigare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Secretlab MAGNUS Pro. https://secretlab.eu/pages/magnus-pro
Detta bord kostar en hel del, men... DAMN!

Själv kör jag med ett Arozzi Arena Moto Gaming Desk och har gjort så i några år nu. Det är helt ok.

Permalänk

Jag gillar detta skrivbordet, har ett sådant hemma. Robust och väldigt smidigt med de tre minnesknapparna för olika höjdprofiler. Jag är över medellängd och kan höja en bit högre än vad jag behöver, trots att jag står på en ergonomisk matta.

https://www.dustinhome.se/product/5011321874/hoj-och-sankbart...

Finns även något större som vid skrivande stund är rabatterat.

https://www.dustinhome.se/product/5011321854/hoj-och-sankbart...

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

Köpte ben på netonnet för 990:- (på kampanj men helt ok för ordinarie pris) sen hade jag en bänkskiva från IKEA för 350:-

https://www.ikea.com/se/sv/p/lilltraesk-baenkskiva-vit-lamina...

Grymt nöjd, känns riktigt stabilt och har minnesfunktion. Som skärm kör jag tvn på en hiss framför, om skärmen är på samma är bänkskivan lite för grund.

Permalänk
Skrivet av Robostar:

Secretlab MAGNUS Pro. https://secretlab.eu/pages/magnus-pro
Detta bord kostar en hel del, men... DAMN!

Har själv det skrivbordet, är hur nöjd som helst

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Har själv det skrivbordet, är hur nöjd som helst

Blir det inte kallt på vintern och svettig på sommaren med metall?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Purgatory:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/ga...

Köpte ben på netonnet för 990:- (på kampanj men helt ok för ordinarie pris) sen hade jag en bänkskiva från IKEA för 350:-

https://www.ikea.com/se/sv/p/lilltraesk-baenkskiva-vit-lamina...

Grymt nöjd, känns riktigt stabilt och har minnesfunktion. Som skärm kör jag tvn på en hiss framför, om skärmen är på samma är bänkskivan lite för grund.

Intressant förslag, måste nog vara en uppenbar grej men har inte tänkt på att man kan montera ihop skrivbordet med två separata produkter. Blir nog så jag gör när jag fixar ett höj- och sänkbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Intressant förslag, måste nog vara en uppenbar grej men har inte tänkt på att man kan montera ihop skrivbordet med två separata produkter. Blir nog så jag gör när jag fixar ett höj- och sänkbart

Just bänkskiva hade jag inte tänkt på innan, det skulle bara vara temporärt men den råkade passa perfekt med den största deskpaden från Inet så fick vara kvar Skivan har och en stor radie på kanten som är skönt för handlederna.

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Halloj!

I samband med att en ny dator är på ingång planerar jag att uppgradera resten av jobbstationen. När det gäller valet av skrivbord är jag dock osäker på hur jag ska gå vidare. För att hålla det enkelt: jag är ute efter ett höj- och sänkbart skrivbord. Det viktigaste är att bordet är stabilt och skakfritt vid stående läge. Jag är normallång (180 cm), så bordet behöver inte höjas till någon extrem höjd.

Mina alternativ sträcker sig från enklare lösningar från IKEA till lite dyrare och omständligare alternativ.

1. Ett alternativ från IKEA: Deras senaste modell av höj- och sänkbara skrivbord heter Mittzon. Har någon här erfarenhet av just den modellen? Det finns inte så mycket information om det på t.ex. Reddit jämfört med deras äldre modeller. Jag har också sett att Idåsen (utgående modell) fortfarande finns i lager i vissa butiker. Den verkar ha ganska robusta ben. Skulle det kanske vara bättre att välja den modellen istället för den senaste (om den nu ens går att få tag i från den lokala IKEA-varuhuset)?

2. Något annat än IKEA: Jag har sett att DJP erbjuder en premiummodell som ser tilltalande ut. Minnesfunktionen är ett plus och den har högre maxbelastning (120 kg) än IKEA:s alternativ (80kg).

3. Sätta ihop ett eget bord: Något som båda ovanstående modeller saknar är en bordsskiva i massivt trä. Jag tycker att en massiv träskiva, särskilt i valnöt eller mörkare ek, är väldigt charmig. Problemet med detta alternativ är att allt måste köpas separat. Vilket stativ skulle ni rekommendera i så fall? Min händighet sträcker sig till att montera IKEA-möbler och jag har varken tid eller ork att köpa, betsa och olja en träskiva själv. Finns det ställen som erbjuder dessa tjänster (jag vet att Bauhaus erbjuder sågservice, men jag är tveksam om de hjälper till med betsning och oljning)? Dessutom måste skivan monteras och om något strular vid senare skede är det inte lika enkelt att utnyttja garantin som med de tidigare nämnda alternativen. Sedan gissar jag på att priset kan dra iväg i och med att jag söker efter en finare bordskiva. Detta alternativ är nog det jag funderar minst på, i och med att känns lite mer omständligt samt tidskrävande gentemot de två ovan.

Budgetmässigt tänker jag mig ett tak på cirka 6000 kr (plus någon tusenlapp om det gör någon större kvalitetsskillnad).

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

rekommenderar ett bord som är minst 90 cm djup. 80 cm är skit.
köpte en rol ergo 160x90 på blocket för 2000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Är det lätt att montera den? Avskyr att montera möbler som ej är ifrån IKEA. Senaste Mio-möbeln hade otroligt undermåliga instruktioner till skillnad från vad IKEA brukar komma med.

Jag ska inte låtsas att något av dem var svårt att montera, men instruktionerna för det billigare bordet de kallar "standard" hade märkbart sämre instruktioner än det snäppet dyrare "professional" även om ingen av dem var på gränsen att jag hade blivit bortskrämd av att ha kollat dem i förväg.

Vi köpte ett av varje och är nöjda med båda, om något paff att skillnaden i just manualerna var så stor

Permalänk
Medlem

Måste liksom andra också rekommendera Ikeas Uppspel. Dubbla motorer och väldigt stabilt.
Köpte med tillhörande skiva som däremot inte är nåt vidare. En riktig damm-magnet som är svår att hålla ren.
Blir nog en ny djupare skiva i framtiden, har moddat denna med ett extra hyllplan i bakkant för skärmen.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem

Jag liksom en del andra i denna tråden har:
https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-hoej-och-...

Hade först ett standard med bara en motor. Jag gillade det inte, lät mycket och det liksom "gungade" nästan när man först skulle höja/sänka det. Det fanns inga siffror så varje gång man skulle höja eller sänka så fick man testa sig fram vilken höjd som var optimal. Nu har jag siffrorna i huvudet så jag vet vad som passar mig.

Det var inte mycket dyrare men värt det. Utöver att man fick borra egna hål så var det väldigt lätt att montera.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har idåsens benkonsturktion (ej elektriskt utan manuellt höj/sänkbart) från IKEA och tycker att de för sitt pris är ruskigt bra. Rejäl och stabil! https://www.ikea.com/se/sv/p/idasen-underrede-foer-bordsskiva... Jag kan absolut säga att basen/benkonstruktionen är bra för standardmodellen. Om den ändrats något i bärighet/stabilitet för den elektriska varianten kan jag dock ej säga något om.

Kör med en 160x80 skiva ovanpå men kommer framöver byta skiva till en något längre men smalare för att passa bättre dimensionsmässigt på i mitt kontor.

Edit: Hade kanske inte rekommenderat en skiva som är 80cm djup på dessa ben om man är en sådan som hänger mot sitt skrivbord, då ska man nog kapa skivan till ett något smalare mått. Vet ej om denna farhåga är berättigad men man ser på bilderna att där skivan monteras så är det inte mycket underrede längst hela djupet utan lite mer centrerat, om ni förstår hur jag menar.
Kanske ser annorlunda ut på den elektriska varianten...

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Står också i startgropen för att köpa ett höj/sänkbart bord.
Men jag har en fundering gällande vad som blir bäst att göra med datorlådan.

Hur har ni gjort med den? Har ni den stående på bordet, hängande på undersidan, eller någon helt annan lösning?

Permalänk
Medlem

Min bror köpte en likadan modell som var ej höjbar och
sänkbar.
Den var ostabil som tusan men min envishet visade sig vara
korrekt när jag insistera att skruva isär bordet och göra om
från början men att dra åt skruvarna hårdare och då förbättrade sig den.

Det vart något fult märke på undersidan så det är bättre att göra hårt från början.

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter själv med ett IDÅSEN från IKEA och sonen har ett UPPSPEL. Båda är mycket bra. De har också överlevt ned och uppmontering vid en flytt utan att jag märker någon försämring.

Vi har även ett BEKANT höj och sänkbart för en extra arbetsplats. Det är en märkbar skillnad. IDÅSEN och UPPSPEL är helt stabila. De rör sig i princip inte utan beter sig som fasta skrivbord. BEKANT kan vara lite svajigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Står också i startgropen för att köpa ett höj/sänkbart bord.
Men jag har en fundering gällande vad som blir bäst att göra med datorlådan.

Hur har ni gjort med den? Har ni den stående på bordet, hängande på undersidan, eller någon helt annan lösning?

Jag har en SFF-dator (i det största laget, CoolerMaster NR200P). Den står på skrivbordet, funkar bra eftersom det här skrivbordet är så jäääkla stort. Har man typ Lian Li PC-O11 ställer man det nog på golvet istället då det tar sån plats.

Permalänk
Medlem

Köpte Sanodesk EQ från Amazon våren 2021 och bänkskiva av ek från K-rauta, sågade ut i den formen jag ville ha och som passade mitt kontor perfekt, därefter behandlade jag med vaxlack. Med några tillbehör som undercarriage för datorn och overhead bordskiva som utökar nyttjbar yta på bordet fulländade skapelsen.

Fortfarande jättenöjd och Sanodesken är riktigt bra, robust, tung, minnen, digital visare, 2 motorer etc. Tyvärr har Sanodesk EQ utgått sedan dess men de nyare Sanodesk modellerna borde inte vara sämre. Lyfter 150kg. Kommer aldrig byta ut den förrän den pajar, vilket med generell erfarenhet inte kommer ske förrn 20+ år.

Kommer även sedan dess aldrig köpa färdiga diton eftersom jag upptäckt tjusingen med att kunna forma den perfekta bordet, med bänkskiva som är robust att kunna lägga till flera olika tillbehör och som inte lämnar fula hål eller märken eftersom ek inte smular efter sig som med industriella pressade och lackade bordskivor gör.

Det fina är att om man flyttar, och har ny kontor då är det bara att skruva loss den gamla bordskivan och forma nytt till Sanodesken då de alla (!) är även justerbara på bredden!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Kinnarps 180x80 på Blocket. Supernöjd.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gick tillbaka till IKEA, dock till ett större varuhus än senast (IKEA Gallerian). Fick möjlighet att testa på borden på riktigt. Mittzon var extremt instabil, vilket även den anställde som hjälpte mig höll med om. De med mindre bordsskiva var mer stabila jämfört med större alternativa. Idåsen var stabil, men saknar sparfunktion vilket gör att den nog måste falla bort. Även Uppspel var instabil vid ståläge (tyckte även att den var snäppet för låg i ståläge).

Funderar om t.ex. Mittzon blir mer stabil med saker och ting på, jämfört med IKEA:s exempel i varuhuset som knappt har 1kgs belastning? Annars är det DJP och AZ Design som jag får kolla upp igen. Som sagt, är det ingen smärre skillnad mellan de två märkena (premiumalternativet)?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sötpotatis:

Gick tillbaka till IKEA, dock till ett större varuhus än senast (IKEA Gallerian). Fick möjlighet att testa på borden på riktigt. Mittzon var extremt instabil, vilket även den anställde som hjälpte mig höll med om. De med mindre bordsskiva var mer stabila jämfört med större alternativa. Idåsen var stabil, men saknar sparfunktion vilket gör att den nog måste falla bort. Även Uppspel var instabil vid ståläge (tyckte även att den var snäppet för låg i ståläge).

Funderar om t.ex. Mittzon blir mer stabil med saker och ting på, jämfört med IKEA:s exempel i varuhuset som knappt har 1kgs belastning? Annars är det DJP och AZ Design som jag får kolla upp igen. Som sagt, är det ingen smärre skillnad mellan de två märkena (premiumalternativet)?

IDÅSEN har sparfunktion med app. Du kan koppla den till Bluetooth och styra den. Men efter att ha haft detta skrivbord nu ett tag så vet jag inte varför jag tyckte det var viktigt. Det är inte svårt att ställa in höjden bra manuellt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vi har ett Ikea Bekant som jag hade turen att få tag på precis i början av pandemin. EFtersom alla skulle ha hemmakontor var det brist på det mesta vad gäller kontorsprodukter. Jag kan också konstatera att priserna har stigit rejält sen dess. Hur som har vi använt det dagligen som hemmakontor och det fungerar fortsatt bra.
För egen del skulle jag inte bry mig om finesser som minneslägen mm. Jag har personligen aldrig upplevt det som en svårighet att hitta rätt läge vare sig hemma eller på jobbet.
Till skrivbordet har vi en Kinnarpsstol och för egen del skulle jag prioritera att lägga pengarna på en bra stol över ett "avancerat" skrivbord, men du kanske inte behöver välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Gick förbi DJP:s butik i Stockholm. Servicen var lite sådär.
Hursomhelst tog jag en titt på deras premiumbord som jag länkade till tidigare. Med kabelhål, ett uttag, kabelhantering, frakt etc. kommer ett bord ligger lite över 10 000kr.

Hur kom du upp i 10K? Jag köpte ett 180 cm DPJ premium med kabelränna för under 5k för ett par år sedan och vad jag kan se skulle samma kombo kosta ca 6k idag med frakt. Om de tar 4k för att borra hål för genomföring och uttag så köp en billig hålsåg, lock och uttag för ett par hundringar och fixa det själv.

Är förresten supernöjd med mitt DPJ premium, är snyggt, stabilt och funkat felfritt under två års heltidsarbete.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG