Förvandlar Samsung-tv till smart Linux-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

LG är bland de värsta. Här är vad man hittat när man analyserat datan som skickas:
- Programnamn
- Mikrofondata
- Onlinebeteeende
- ACR Automatic Content Recognition. Den ser alltså automatiskt vad du tittar på med hjälp av Shezam-liknande tjänster.
- Sökhistoria
- Analys av vilka som är dina favoritprogram och filmer
- Vad dina filer heter på intern lagring och eventuell USB-sticka. Även filer som den inbyggda filhanteraren inte ser.

Att stänga av datadelning gjorde ingen skillnad då den fortsätter sända datan ändå. Dessutom kommer den fråga varje dag tills du tackar ja om du tackar nej.

Jag använder aldrig någon inbyggd smartfunktion och kopplar inte upp någon tv mot nätet. Jag kopplar inte ens upp tv'n för uppdateringar utan jag uppdaterar dem över USB om det behövs.

Hittade info från PC World som säger det som du tar upp. Det är allvarligt att detta sker, men kan tänka mig att de flesta gör likadant. Undra hur det är med Chromecast TV och Google. Hur mycket samlar de in om man använder en sådan till TVn. Det är så svårt när man inte äger sin data alls längre. vad man än gör så blir man på något sätt spårad.

De säger iaf att de ska fixa det i en uppdatering, men det har de säkert inte gjort.

Skrivet av Yasko:

Går du in i "hemmahubben" så ser du att den visar screenshot över senaste du använt just i detta "hdmi input", det är en "feature". Därifrån är det inte svårt gissa att annat också kan tas i hemlighet. Har "godkänt" minimalt i deras användaravtal men blir inte förvånad om man ger de den rätten då man är tvungen att godkänna det översta avtalet för att den ska sluta trakassera en(dyker upp i skärmen regelbundet tills du sagt ja).

På min hemmahub är det live när datorn är på. Skärmdump på hemskärmen. Men om den skickar skärmdumpar till Lgs server är ju frågan. Jag trodde i din org. inlägg att den tar en skärmdump på allt du tittar på och skickar till deras server direkt med jämna mellanrum. Om det sker så är det ju allvarligt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tror nog majoriteten kör med apparna i TVn, alla jag känner gör det iaf förutom jag själv då som har en Shield TV.

Skrivet av Leffe_B:

Säger tvärtom... Vi använder vår LGs smarta funktioner. Skitskönt att det funkar med skärmsläckare osv automatiskt till skillnad från om extern källa används. Funkar dessutom rätt bra till och med...

Tror att 99% använder det som finns i TVn och har den uppkopplad när det kommer till TV-apparater från senaste 5 åren.

Helt otroligt, man upphör aldrig att förvånas.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Vill @alundberg ge någon kommentar kring artikeln och felaktigheterna i den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har inte ens tvn uppkopplad till internet utan till en dator. Tvns OS är laggigt och dåligt, varför hålla på med sånt. Linux hade väl kanske förbättrat det lite men det är fortfarande sämre än bara koppla in en pc till tvn

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Hur kan denna artikel bumpas med "Missa inte" efter medlemmarnas kommentarer?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Detta kommer leda till stora DRM problem och som max 720p bildkvalitet utan hdr och dåligt bithastighet.

Fin ide. Men betalar man för en 4k tv med hdr osv är detta en mycket dålig ide att byta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

På min hemmahub är det live när datorn är på. Skärmdump på hemskärmen. Men om den skickar skärmdumpar till Lgs server är ju frågan. Jag trodde i din org. inlägg att den tar en skärmdump på allt du tittar på och skickar till deras server direkt med jämna mellanrum. Om det sker så är det ju allvarligt.

Tar de skärmdump på hemskärmen sådär så innebär att de kan ta skärmdump när som helst. Sen tvingas vi säga ja till ett användaravtal också, gud vet vad man tvingats säga ja till.

Som sagt, undvik LG om integritet är viktig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vill @alundberg ge någon kommentar kring artikeln och felaktigheterna i den?

Knappast, han har aldrig skrivit i forumet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Lösningen med laptopen bakpå såg Sovjetisk ut, men ett bra sätt återvinna hårdvara som microsoft och apple glömde.

Permalänk
Medlem

Det är ju så här jag använder min LG48OLED

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att monitorer dvs utan massa smart tv funktioner kostar mer När det är gratis, är det du som är produkten

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har i 10 tal år kört med div externa från raspberry till nuc, vet inte vad som skiljer mot detta om han inte flashat om det inbyggda oset är de ju sak samma, kan lätt göms en raspberry inne i tv...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Även om artikeln handlade om en enkel HTPC-liknande lösning så fick det mig att upptäcka HDMI-CEC USB-interfacet. Hade stängt av CEC- funktionen på TVn förut för att det var något strul. Men har ju sedan dess skaffat lite fler burkar att koppla in så när jag testade igen så fungerade en av dessa bra att styra med CEC. Kom då på att Rasberry Pi har inbyggt stöd för CEC och kunde lätt få den att styra TVn. Skulle nämligen vilja ha en Bluetooth-knapp som när man trycker på den startar TV, visar en hemsida och när man trycker igen så stängs TVn av. Detta gick bra att få till. Men det jag inte lyckades med var att även ställa till baks TVn från HDMI till till TV-ingång innan jag slår av den. Någon vet om det går?

Artikeln nämnde också Sway linux desktop environment och en intressant fjärrkontroll. Har inte kollat mer på detta men även om det var en "simpel" artikel så fick man i alla fall tre konkreta tips på "byggblock" som man kan använda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det finns en anledning till att monitorer dvs utan massa smart tv funktioner kostar mer När det är gratis, är det du som är produkten

Därför behöver vi kompetenta hackare i det här området. Finns någon inom LG tex?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Kul att ingen mod kommenterat ännu

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Artikeln nämnde också Sway linux desktop environment och en intressant fjärrkontroll. Har inte kollat mer på detta men även om det var en "simpel" artikel så fick man i alla fall tre konkreta tips på "byggblock" som man kan använda!

Sway har jag kört länge på min mainburk. Helt underbar tile-baserad window manager. Det är således ingen desktop environment alls. Skribenten verkar inte ha så bra koll där heller.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag vet inte hur de andra märkena är men håll er borta från LG, spioneriprogram deluxe om ni frågar mig.

Jag funderar på TCL eller liknande vid nästa köpt av samma anledning. Samsung/LG osv har ju totalt förstört sina OS. Vissa av Kinesiska tillverkare/modeller verkar dock köra relativt rent Google TV. Då deras egna OS bara kan användas till Kinesiska marknaden, så man drar bara in en enkel "off the shelf" lösning utan tjafs när man ska sälja till väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Jag funderar på TCL eller liknande vid nästa köpt av samma anledning. Samsung/LG osv har ju totalt förstört sina OS. Vissa av Kinesiska tillverkare/modeller verkar dock köra relativt rent Google TV. Då deras egna OS bara kan användas till Kinesiska marknaden, så man drar bara in en enkel "off the shelf" lösning utan tjafs när man ska sälja till väst.

Hissense eller vad det heter verkar vara kompetent märke. Men ur integritetsynpunkt vet jag inte.

Min prioritet var bra gaming TV förr, nu är de flesta relativt bra. Nu blir det integritet som är prio nästa gång. Vad vi behöver är kompetenta hackare här om man ska köra stora märkena.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Men ur integritetsynpunkt vet jag inte.

Känns nästan som att det är bättre att CCP får min data. LG/Samsung säljer säkert skiten vidare medans när det kommer till Kineserna, kanske den iaf stannar där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Känns nästan som att det är bättre att CCP får min data. LG/Samsung säljer säkert skiten vidare medans när det kommer till Kineserna, kanske den iaf stannar där!

Kinesen kan inte skada dig. Bryssel, Washington och Stockholm kan skada dig.

Hade du bott i Kina så hade det varit tvärtom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Är rädd för att koppla upp min tv mot nätet. Har en Samsung. När jag köpte den var det snack om automatiska uppdateringar som Samsung slängde ut som gjorde tvn sämre. Och man kunde varken stänga av uppdateringarna eller gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Kinesen kan inte skada dig

Njae, sanning med modifikation. Kan helt klart ställa till med saker om hårdvaran genom bakdörrar ger access till ditt hemmanätverk. Nu finns det ju ingen direkt anledning till att Kineserna skulle bemöda sig med att attackera mig som person.

Men var jag politiker eller eller högt uppsatt inom större internationellt företag. Skulle jag nog tänka mig för både en eller två gånger innan jag fyllde hemmet med hårdvara från kinesiska företag som TCL, vilka är delvist statligt ägda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Njae, sanning med modifikation. Kan helt klart ställa till med saker om hårdvaran genom bakdörrar ger access till ditt hemmanätverk. Nu finns det ju ingen direkt anledning till att Kineserna skulle bemöda sig med att attackera mig som person.

Men var jag politiker eller eller högt uppsatt inom större internationellt företag. Skulle jag nog tänka mig för både en eller två gånger innan jag fyllde hemmet med hårdvara från kinesiska företag som TCL, vilka är delvist statligt ägda!

Det är sant, om du är politiker, har nyckelposition inom staten eller något viktigt företag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Därför behöver vi kompetenta hackare i det här området. Finns någon inom LG tex?

Dem flesta är väl i princip en android telefon med stor skärm. Borde inte va så svårt att få root access. Inte orkar gräva men skulle gissa på att det finns

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Kul att ingen mod kommenterat ännu

Inte bara "vanliga" medlemmar som har tröttnat på den låga redaktionella nivån.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Kinesen kan inte skada dig. Bryssel, Washington och Stockholm kan skada dig.

Hade du bott i Kina så hade det varit tvärtom.

Att vara vänsterextremist är inte något att skämmas för.

Visa signatur

NES.