Spionapplikation hackad – miljontals kunder drabbade

Permalänk
Melding Plague

Spionapplikation hackad – miljontals kunder drabbade

Inkräktarna stal tio år gamla loggar från personer som i vissa fall ville spåra andra utan att de visste om det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste ärligt säga att jag inte hyser särskilt stort agg mot att en dylik tjänst hackas. Går den att använda som nämns i artikeln så är den riktigt otrevlig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vilken hemsk tjänst, fy fan. Hade gärna hållt reda på var mina barn är, ifall något skulle hända, men att spionera ... Fy fan.

Edit: ser på kartan att det finns många kunder i Sverige också. Cancer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sånt här borde ju Google och Apple ha inbyggda skydd för som meddelar användaren att ett spionprogram är aktivt i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Sånt här borde ju Google och Apple ha inbyggda skydd för som meddelar användaren att ett spionprogram är aktivt i mobilen.

Lär ju bara komma massa larm mot dom själva då....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Oj.. typ inga ryska och kinesiska områden som är markerade... Var denna tjänst usa-eu specificerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Oj.. typ inga ryska och kinesiska områden som är markerade... Var denna tjänst usa-eu specificerade?

Skulle väl tro att staten håller hårt på såna tjänster där, du vet, man vill ju inte att kreti å pleti ska kunna göra vad dom gör skälva

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Stämmer ganska bra med den här kartan tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Måste ärligt säga att jag inte hyser särskilt stort agg mot att en dylik tjänst hackas. Går den att använda som nämns i artikeln så är den riktigt otrevlig.

Borde gå att åtala får dataintrång när detta verktyg används.

Tyvärr så går det kanske inte att sätta åt företaget, om det marknadsförs som ett verktyg för dataintrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Lär ju bara komma massa larm mot dom själva då....

Varför det? Det kan de säkert filtrera bort själva. För övrigt så kan man läsa Androids källkod, om man vill. Att företag lägger till egna tjänster på det är något som de får stå för. Ja, jag tittar på dig Samsung.

Permalänk
Medlem

How the turn tables

Permalänk
Medlem

"arbetsgivare för att övervaka sina medarbetare" en medarbetare är en som man arbetar med, inte en som man anställt och som arbetar under en för då är de anställda. Att använda ordet "medarbetare" är ett larvigt sätt att få det att låta som att en anställd är värd annat än det de proucerar för företaget. Liknande sak gäller ordet "brukare" när det kommer till assistans inom sjukvård, hemtjänst och liknande. Ett sätt att på ett falskt vis få det att låta som patienten är något mer fastän de inte är det.

Ordvrängningar för att få saker att verka vara annorlunda än de är för att det ska få en själv att verka mer human och medmänsklig. Men självklart gillar den som anställer folk ordet, det får ju henom att verka vara mindre överlägsen fastän denne i en klar majoritet av fallen fyller sitt bankkonto till max medan hans/hennes anställda sliter för varenda krona och varenda förmån. Möjligen större procent i mindre orter som är på liknande nivå som sina anställda men det suddar inte ut verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

"arbetsgivare för att övervaka sina medarbetare" en medarbetare är en som man arbetar med, inte en som man anställt och som arbetar under en för då är de anställda. Att använda ordet "medarbetare" är ett larvigt sätt att få det att låta som att en anställd är värd annat än det de proucerar för företaget. Liknande sak gäller ordet "brukare" när det kommer till assistans inom sjukvård, hemtjänst och liknande. Ett sätt att på ett falskt vis få det att låta som patienten är något mer fastän de inte är det.

Ordvrängningar för att få saker att verka vara annorlunda än de är för att det ska få en själv att verka mer human och medmänsklig. Men självklart gillar den som anställer folk ordet, det får ju henom att verka vara mindre överlägsen fastän denne i en klar majoritet av fallen fyller sitt bankkonto till max medan hans/hennes anställda sliter för varenda krona och varenda förmån. Möjligen större procent i mindre orter som är på liknande nivå som sina anställda men det suddar inte ut verkligheten.

Det är inte ordvrängningar alls utan det är snarare du som inte är tidsenlig och ser det från fel perspektiv.
Medarbetare har man för att uppnå ett gemensamt mål, på samma som ett fotbollslag har medspelare. Det går inte att göra arbetet utan dem. Brukare är också det korrekta ordet då personen använder (brukar) välfärden så att de kan ta del av samhället på ett bättre sätt och upp till deras egen kapacitet.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man först blir spionerad på utan sitt medgivande och sedan säljs alla data som stulits av mig till någon annan som ska missbruka mina data på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är inte ordvrängningar alls utan det är snarare du som inte är tidsenlig och ser det från fel perspektiv.
Medarbetare har man för att uppnå ett gemensamt mål, på samma som ett fotbollslag har medspelare. Det går inte att göra arbetet utan dem. Brukare är också det korrekta ordet då personen använder (brukar) välfärden så att de kan ta del av samhället på ett bättre sätt och upp till deras egen kapacitet.

Man kan använda ordet Löneslavar ochså, och det stämmer rätt bra på deltidsarbetande kvinnor i tjänstesektorn.
Och otidsenlig är man inte bara för att man inte vill använda "modeord" utan kallar saker för dess vedertagna namn.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av RRWH:

Man kan använda ordet Löneslavar ochså, och det stämmer rätt bra på deltidsarbetande kvinnor i tjänstesektorn.
Och otidsenlig är man inte bara för att man inte vill använda "modeord" utan kallar saker för dess vedertagna namn.

Vedertaget när din generation växte upp kanske? Men hette säkert nåt annat innan dess. Och då fanns säker vresiga gubbar o ojade sig att nu minsann så förstörs språket!

En oändlig cykel av en aldrig sinande ström vresiga själar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

"arbetsgivare för att övervaka sina medarbetare" en medarbetare är en som man arbetar med, inte en som man anställt och som arbetar under en för då är de anställda.

Nu har du då dock fel här.
Medarbetare kommer inte primärt från "folk man arbetar med", utan snarare från "medarbetarskap".
Det i sin tur skall ses som en pol till "ledarskap", och handlar om hur deltagande du är på arbetsplatsen, och man brukar ex gradera medarbetsskap genom att prata om hur mycket ansvar som chef deligerat till medarbetarna enligt ex "medbestämmandelagen".

Med andra ord: en medarbetare är någon som arbetar under en arbetsledare. Vilket oftast är en chef.
Detta blir att medarbetare är folk som arbetar tillsammans eftersom de oftast är under samma chef, men är alltså inte den primära definitionen.

Se ex
https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/ekonomisk-ordlis...
https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/kommunikation/vad-ar-me...
https://www.ledarna.se/branschforeningar/ledarna-inom-offentl...

Likadant har du fel i det du säger om "brukare". Brukare är ett bredare ord än "patienter" då patient primärt är ett begrepp för folk i kontakt med vård.
Betyder i praktiken "person som brukar en sammhällstjänst".
Se ex https://termbank.socialstyrelsen.se/docs/Bruktext.pdf

Citat:

term: brukare
definition: (inom socialtjänst:) person som får, eller som är föremål för en utredning om
att få, individuellt behovsprövade insatser från socialtjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRWH:

Ditt inlägg skapar så många frågor. Vad menar du med Löneslavar? En majoritet av hela världens befolkning torde jobba för pengar. Vad menar du med att det (Löneslavar) skulle stämma rätt bra på deltidsarbetande kvinnor i tjänstesektorn? Har denna grupp lägre löner än heltidsarbetande kvinnor?

Den generella löneskillnaden mellan män och kvinnor förklaras numera till stor del av att yrken så som undersköterskor, hemtjänst, grundskollärare, barnskötare, butikssäljare, städare, vårdbiträden med flera är tungt kvinnodominerande (88% av alla undersköterskor är kvinnor). Dessa yrkeskategorier har en generellt låg lön vilket gör att som grupp tappar kvinnor mot män i lön.

Otidsenlig är man när man inte längre är förmögen att utveckla sitt språkbruk och man börjar tycka att "woke" är töntigt. Då svänger man sig lätt med att saker är "vedertagna" men när det gäller språket så är det levande.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bara jag som vill spionera på varenda jäkel men vill inte att nån spionerar på mig..? 😁

Skrivet av Chibariku:

Bra fynd! Visar ju att folk vill övervaka andra.

Skrivet av tintinj:

Ingen av dem termerna är väl fastställda i lag?
Alltså handlar det om vilken tid man lever i.

Jobbade ett kort tag på en "daglig verksamhet" där äldre utvecklingsstörda fördrev tid. Där var det 'brukare' som gällde. Sa jag 'patient', 'kund' eller så så tittade en anställd på mig o sa: "brukare".

🙄

Tror jag ska skapa en tråd om det här med termer i samhället.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ingen av dem termerna är väl fastställda i lag?
Alltså handlar det om vilken tid man lever i.

Jobbade ett kort tag på en "daglig verksamhet" där äldre utvecklingsstörda fördrev tid. Där var det 'brukare' som gällde. Sa jag 'patient', 'kund' eller så så tittade en anställd på mig o sa: "brukare".
🙄

Det finns dock en god anledning till det. En funktionsvarierad person uppfyller inte "normen" för vad normal betyder, men det är deras normalitet och det är utifrån deras perspektiv man ska se det. Den dagliga verksamheten du refererrar till handlar oftast om att hjälpa dessa människor att komma så nära ett normalt liv de kan. Att använda begreppet patient kan antyda att de är sjuka och åtminstone i teorin bli friska. Så är inte fallet. Kund är de inte heller, utan det är snarare den dagliga verksamheten, hemtjänsten etc som är kund till brukaren. Detta enligt Lagen om valfrihetssystemet, LOV, där just brukarna av tjänsterna får välja utförare.

Permalänk
Medlem

Om någon har, eller haft, en svartsjuk partner bör dennes mail kollas upp i databasen. Kanske se vi någon ny metoo-trend? Undra hur många som använt sin primära mail. Äktenskapliga kriser är att vänta.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.