Amazon Prime Day är tillbaka – maxa fyndchansen med SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Går det att spela spelen även när man sagt upp prime? Du måste alltså claima spelen och man har inte tillgång till ett stort bibliotek med spel?

De flesta spelen kommer antingen i GOG koder eller skickas automatiskt till sitt Epic konto. Man måste claima spelen i tid och sedan behåller man de för alltid. Men nja inget fritt bibliotek av spel vad jag vet.

Jag brukar skaffa Prime när det kommer spel jag vill prova, i detta fallet ville jag också vara beredd om det var något intressant på rean. Sen när jag har en aktiv prenumeration försöker jag kika lite på Prime Video, fallout serien var grym faktiskt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det några bra spel då? Jag kollade snabbt vad som skulle komma och insåg att det inte var nåt av intresse. Men har ingen koll på vad som finns i utbudet i övrig?

Poängen med prime är att du ska inbilla dig att du har gratis frakt och expressleverans och således sparar pengar fastän det med största sannolikhet händer att det går någon/några månader per år när du faktiskt inte beställer något men ändå betalar den månatliga avgiften om 59 kr. Gratisfrakten blir således sjukt dyr i slutendan för de allra flesta innehavare av primemedlemskap samtidigt som medlemmarna inbillar sig att amazon skulle vara billigt alternativ till koncentionella butiker. Det händer väl att de gör kortsiktiga förlustavffärer för att locka in folk i den här jättescamen. Jag själv och min farsa är levande exempel på folk som blivit scammade på detta sätt. Har nog inte beställt något sedan maj. Och farsan har nog glömt bort att avsluta sitt prime sedan förra primedays typ.

Du får givetvis stå för din egen kalkyl baserat på dina förutsättningar och ditt eget helhetsövervägande sett till bland annat priserna på vad just du vill köpa, frakt, erbjudanden, streaming och spel etc., det gör inte saken till en scam om just ni inte (alltid) har någon poäng eller oavsiktligen glömt bort att säga upp tjänsten.

Skrivet av Entash:

Ibland kan de ge bort riktigt bra spel, ha koll i digitala spelfynd tråden ibland så brukar det nämnas. Från idag ska de ge bort Suicide Squad, Rise of Tomb Raider och Chivalry 2 (De två sistnämnda har dock Epic gett bort tidigare så kanske inte så speciellt).

Tidigare har de gett bland annat Fallout 76, New Vegas Ultimate edition, Fallout 3 GOTY, Dead Space 2, Battlefield 1/4/5, Jedi Fallen Order, NFS Heat, Mass Effect LE, Rage 2 och Deathloop.

Allt tal om Prime Gaming fick mig att hoppa in och kolla lite, hade missat Bramble: The Mountain King

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Poängen med prime är att du ska inbilla dig att du har gratis frakt och expressleverans och således sparar pengar fastän det med största sannolikhet händer att det går någon/några månader per år när du faktiskt inte beställer något men ändå betalar den månatliga avgiften om 59 kr. Gratisfrakten blir således sjukt dyr i slutendan för de allra flesta innehavare av primemedlemskap samtidigt som medlemmarna inbillar sig att amazon skulle vara billigt alternativ till koncentionella butiker. Det händer väl att de gör kortsiktiga förlustavffärer för att locka in folk i den här jättescamen. Jag själv och min farsa är levande exempel på folk som blivit scammade på detta sätt. Har nog inte beställt något sedan maj. Och farsan har nog glömt bort att avsluta sitt prime sedan förra primedays typ.

Det är din bild.
Framför allt jag - men frugan också, tittar på en hel del av innehållet som finns på prime video, det räcker egentligen för min del för att jag ska tycka det är värt 59 kronor i månaden. Sen att frakten är gratis på mina 4-5 inköp jag gör årligen hos amazon är bara en bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det några bra spel då? Jag kollade snabbt vad som skulle komma och insåg att det inte var nåt av intresse. Men har ingen koll på vad som finns i utbudet i övrig?

Poängen med prime är att du ska inbilla dig att du har gratis frakt och expressleverans och således sparar pengar fastän det med största sannolikhet händer att det går någon/några månader per år när du faktiskt inte beställer något men ändå betalar den månatliga avgiften om 59 kr. Gratisfrakten blir således sjukt dyr i slutendan för de allra flesta innehavare av primemedlemskap samtidigt som medlemmarna inbillar sig att amazon skulle vara billigt alternativ till koncentionella butiker. Det händer väl att de gör kortsiktiga förlustavffärer för att locka in folk i den här jättescamen. Jag själv och min farsa är levande exempel på folk som blivit scammade på detta sätt. Har nog inte beställt något sedan maj. Och farsan har nog glömt bort att avsluta sitt prime sedan förra primedays typ.

Nu fär du allt lugna ner dig. 🙂 Jättescam? 59 kr per månad för deras streamingtjänst är riktigt bra pris. Finns det någon billigare streamingtjänst idag? Sedan får man godbitar ifrån prime gaming också. Om man skaffar prime bara på grund av fraktkostnader och sedan knappt handlar något så tänker man nog lite fel. Gratis frakt och prime days ser jag som bonus.

Permalänk
Medlem

Såg förresten denna detaljen i Amazons kundtjänst:

Verkar alltså som Amazon har prisgaranti dessa dagar, så om priset på något man köpt går ner inom snar framtid så återbetalar Amazon mellanskillnaden. Riktigt bra lösning imo.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

Hur gör du förresten kopplingen till att den utökade kostnaden skulle kunna vara kopplat till "regulatory fees" (vad det nu betyder).

För detta är inget som är specat i ordern, och klickar man under prisuträkningen där "regulatory fees" nämns, kommer man bara till nån generisk hjälpsida.

Inte heller visas något kring extra avgifter när man klickat på "see details".
<Uppladdad bildlänk>

Vi kanske använder olika klienter eller har olika inställningar, men för mig så syns det både på den vanliga summeringen och under detaljerade vyn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vem är de som styr över rabatterna? Är det amazon centralt eller företagen vars produkter som säljs?

Jag hade lagt drygt 30 produkter i korgen inför prime days, och det är två (2!) som har fått rabatt, och det var nån fattig historia om typ 5%.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Går det att spela spelen även när man sagt upp prime? Du måste alltså claima spelen och man har inte tillgång till ett stort bibliotek med spel?

Man claimar och behåller dem för evigt.
Jag har fått alla total warhammer spelen 1-2 via epic.
Har även fått en del bättre spel som marvel, desthloop etc

Även kosmetika i många stora online spel för den som bryr sig eller packs till hearthstone

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man claimar och behåller dem för evigt.
Jag har fått alla total warhammer spelen 1-2 via epic.
Har även fått en del bättre spel som marvel, desthloop etc

Även kosmetika i många stora online spel för den som bryr sig eller packs till hearthstone

Så under de månader jag haft prime utan att aktivt claima spel eftersom jag aldrig varit inne där så har jag för evigt gått miste om alla spel som funnits där? 😅
Ännu ett skäl för mig att säga upp skiten helt ärligt. Det är ju en form av manipulationstaktik att de försöker få en att aktivera sig i att surfa runt inne på plattformen när de likväl kunde ha lagts till i ditt bibliotek automatiskt utan att man aktivt behöver claima spelen?
Du behöver ju exempelvis inte claima de serier eller videor du vill se med amazon prime video?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så under de månader jag haft prime utan att aktivt claima spel eftersom jag aldrig varit inne där så har jag för evigt gått miste om alla spel som funnits där? 😅
Ännu ett skäl för mig att säga upp skiten helt ärligt. Det är ju en form av manipulationstaktik att de försöker få en att aktivera sig i att surfa runt inne på plattformen när de likväl kunde ha lagts till i ditt bibliotek automatiskt utan att man aktivt behöver claima spelen?
Du behöver ju exempelvis inte claima de serier eller videor du vill se med amazon prime video?

De finns på https://gaming.amazon.com/home

Och ligger kvar i ca 30 dagar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Många rabatter måste ju "claimas", inte bara på Amazon, men det väger de ju in när de gör kampanjerna. Eftersom jag ofta kommer över fri-frakt-gränsen beloppsmässigt spelar just Prime mindre roll för den saken, men jag tycker ändå att Prime är ganska värt det även om jag ofta skyr prenumerationslösningar online.

Exempel : betala ett par hundra för Eniros navigeringsapp med sjökort. Japp.
Betala 42 kr per månad för den nya uppdaterade (och på en del sätt faktiskt klart bättre) appen? Och man betalar ett år i taget? Nja. Det blir nog pass på den.

(fotnot: det gick ett tag att installera om betalappen (Nautical Classic) man köpt även när man bytte telefon, den möjligheten togs bort (men gick att krångla sig förbi med installation av rätt .apk) och det gör det extra surt att betala för Skippo som appen nu heter)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så under de månader jag haft prime utan att aktivt claima spel eftersom jag aldrig varit inne där så har jag för evigt gått miste om alla spel som funnits där? 😅
Ännu ett skäl för mig att säga upp skiten helt ärligt. Det är ju en form av manipulationstaktik att de försöker få en att aktivera sig i att surfa runt inne på plattformen när de likväl kunde ha lagts till i ditt bibliotek automatiskt utan att man aktivt behöver claima spelen?
Du behöver ju exempelvis inte claima de serier eller videor du vill se med amazon prime video?

Gissar att Amazon betalar utgivarna baserat på hur många som claimar spelen. På så sätt blir det inte så dyrt för dem att ge bort spel. Hade man gett till alla aktiva automatiskt, vilket inkluderar äldre som inte bryr sig alls, skulle de förmodligen behöva en annan struktur för betalningen. Men jag är inte insatt och den teorin du nämner är inte omöjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så under de månader jag haft prime utan att aktivt claima spel eftersom jag aldrig varit inne där så har jag för evigt gått miste om alla spel som funnits där? 😅
Ännu ett skäl för mig att säga upp skiten helt ärligt. Det är ju en form av manipulationstaktik att de försöker få en att aktivera sig i att surfa runt inne på plattformen när de likväl kunde ha lagts till i ditt bibliotek automatiskt utan att man aktivt behöver claima spelen?
Du behöver ju exempelvis inte claima de serier eller videor du vill se med amazon prime video?

Ja, precis som hos alla andra som ger bort spel gratis, så måste du aktivt gå in och välja vilka du vill ha. Inget konstigt med det.
Sen att jämföra med film och serier så kan man ju säga att det faktiskt är likadant där, alla filmer och serier finns inte kvar för evigt på alla streamingtjänster, om ens någon. Så då måste du ju aktivt gå in och titta på dom, innan dom försvinner.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Prime day spelen suicide squad, chivalry2 och rise of the tomb raider är aktiva nu. För prime medlemmar
Finns här

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

För er som har problem med att plånboken är för tjock kan jag varmt rekommendera denna pepparkvarn:
https://www.amazon.se/MANNKÖK-Pepper-Professional-powerful-ba...

Om man nu kan kalla en pepparkvarn för nästan två tusen spänn ett bra pris vet jag inte, men det går nog inte få den billigare än så!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Ja, precis som hos alla andra som ger bort spel gratis, så måste du aktivt gå in och välja vilka du vill ha. Inget konstigt med det.
Sen att jämföra med film och serier så kan man ju säga att det faktiskt är likadant där, alla filmer och serier finns inte kvar för evigt på alla streamingtjänster, om ens någon. Så då måste du ju aktivt gå in och titta på dom, innan dom försvinner.

Fast prime är ju inte gratis?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ett skämt till rea

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Har samma problem som vissa andra här...lägger en vara i kundvagnen för att sedan checka ut och då blir priset helt plötsligt högre.

Nä Amazon...detta året var Prime Day katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Nä Amazon...detta året var Prime Day katastrof.

Var ingen höjdare förra året heller.

Permalänk
Medlem

Mycket missnöjd jag med. Sen att dom plockar bort saker. Tex Jabra Elite 8 Active som var hela 90kr billigare än konkurrenterna. Inte en chans att dom sålde slut på samtliga färger. Samma med robotdammsugaren som nu är ordinarie fakepris.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Ett skäl till att bojkotta amazon är det faktum att de ser oss svenskar som tredje klassens världsmedborgare. De har bra erbjudande i exempelvis Tyskland och övriga världen på diverse 1440p-skärmar mm. Modeller som inte ens finns på svenska amazon eller som för oss är till ordinarie pris. Luckurativa erbjudanden avser andra, och vi får skiten som blir över som övriga världen inte vill ha. Typ så fungerar det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryzer:

Samma med robotdammsugaren som nu är ordinarie fakepris.

Är väl inget direkt konstigt med flash deals och tidsbegränsade erbjudanden.
Men vilken robotdammsugare? X10:an är kvar på erbjudande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilken då? X10:an är kvar på erbjudande.

Ja.
Denna jag syftade på som var nere på 5000kr
Visst 11k är kanske fakepris, men ändå helt ok för 5k.
Var ingen flashdeal eller begränsning vad man kunde se. Dom bara tog bort ''REA''-priset.

https://www.amazon.se/iRobot-Wi-Fi-robotdammsugare-f%C3%B6rem...

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Mäh...suttit och scrollat i en timma nu. Det får nog räcka, enda som skulle ha kunnat vara intressant var Sennheiser 599 eller Philps Fidelo X2HR, men de äger man redan :/

Vissa saker var billigare innan rean, i alla fall 1TB Western Digital SN850X som jag köpte för knappa månaden sedan för 879kr och som nu under Prime days kostar 1079kr med 5% rabatt, och då hade den jag köpte en heatsink på till och med. Blixterbjudanden känns bättre än Prime day faktiskt. Men då får man iofs hålla koll typ varje dag

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det blev en luftrenare för min del, om någon hittar något bättre så får man gärna hojta till!

800i
https://amzn.eu/d/035DL9oI

600
https://amzn.eu/d/0iaMY9Se

Velade mellan 800- och 600-serien, men det blev en 800 i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett skäl till att bojkotta amazon är det faktum att de ser oss svenskar som tredje klassens världsmedborgare. De har bra erbjudande i exempelvis Tyskland och övriga världen på diverse 1440p-skärmar mm. Modeller som inte ens finns på svenska amazon eller som för oss är till ordinarie pris. Luckurativa erbjudanden avser andra, och vi får skiten som blir över som övriga världen inte vill ha. Typ så fungerar det.

Jag satt och tittade på att bygga en nas/server med 20TB användbar utrymme (efter nån raid#) på amazon.se men mest bara en massa okända(för mig) märken och troligen inte alla delar som skulle behövas heller.
Jämförde med datorbyggarn på inet och plockade ihop något.. hamnade på över 50tkr, tror inte det hade blivit så mycket billigare på amazon.. (Kan man lita på dessa billigare/okända märkena t.ex.?)

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att jag var ute efter ett kit med sous vide.. Lika dyrt som att springa in på elgiganten som handla på amazon (iaf nu när jag tittade lite snabbt). För att komma igång med sous vide utan att ha något av grejerna redan, så hamnar man ju på 4000+ för vacumförpackare, påsar, sous vide-pinne och en onödigt dyr plastlåda där det står sous vide i beskrivningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag satt och tittade på att bygga en nas/server med 20TB användbar utrymme (efter nån raid#) på amazon.se men mest bara en massa okända(för mig) märken och troligen inte alla delar som skulle behövas heller.
Jämförde med datorbyggarn på inet och plockade ihop något.. hamnade på över 50tkr, tror inte det hade blivit så mycket billigare på amazon.. (Kan man lita på dessa billigare/okända märkena t.ex.?)

Hur i hela friden kom du upp i 50k för en NAS på 20 TB? Behöver du verkligen kraftfull hårdvara?
Borde gå att få ihop under 20k utan problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur i hela friden kom du upp i 50k för en NAS på 20 TB? Behöver du verkligen kraftfull hårdvara?
Borde gå att få ihop under 20k utan problem.

Klickade i lite "villhöver" på inet-byggaren.
Här är listan jag villhövade ihop igår https://www.inet.se/datorbygge/b1535574/villhover-nas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Klickade i lite "villhöver" på inet-byggaren.
Här är listan jag villhövade ihop igår https://www.inet.se/datorbygge/b1535574/villhover-nas

Jaha, ska det vara enbart SSD så drar ju priset för lagringen iväg en del hur man än gör med övriga komponenter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS