Få entusiaster vill betala extra för AI i hårdvara

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte betala extra för mjukvaran heller. ChatGPT och liknande tjänster är IMO kanske en kul leksak och ett OK redskap lite då och då, men jag ser helt ärligt inte allt tillräckligt mycket nytta att jag skulle överväga betala en prenumeration för det.

Skulle tro att mycket av varför dessa (framför allt ChatGPT) blivit så pass populärt är just för att det är gratis. Jag kan ha fel, men tror att om de tagit betalt för det redan från början så hade det nog inte nått i närheten av den popularitet som vi ser idag.

Permalänk
Medlem

Måste ju finnas en användarbas för att det ska vara värt att utveckla något för det.
Även om vi har 0 användning av det i flera år så finns det där att utveckla emot. vem vet kanske kommer nåt för oss med i framtiden.
Lite som "rtx" fanns ingen användning för den delen när korten såldes. och de var såklart inte starka nog att faktiskt kunna utnyttjas på ett bra sätt i 20x0 serien. Men grunden lades och nu har vi raytracing som ser bra ut i vissa titlar. och svartmagin som är dlss.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmy Fox:

Skulle tro att mycket av varför dessa (framför allt ChatGPT) blivit så pass populärt är just för att det är gratis. Jag kan ha fel, men tror att om de tagit betalt för det redan från början så hade det nog inte nått i närheten av den popularitet som vi ser idag.

Det måste helt klart upplevas innan man ser nyttan. Annars är det ju lätt att avfärda som glorifierad googling, lögnaktig papegoja eller leksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag minns så väl hur många på datorforum ratade smartphones, när iPhones kom så hånade dessa personer Amerikaner som övernattade i kö för senaste iPhone etc. Min uppfattning är att datanördar var mer emot smartphones än vanligt folk och det är de fortfarande när det gäller spela på mobiler. Likaså behovet att ha den senaste hårdvaran.

Ai är också ett område som datanördar brukar rata av olika anledningar. Jag ser Ai utvecklingen mer som internet, när man fick pröva internet början av 90talet, så ansåg många datanördar att det faktisk var lite tråkigt. -Om man inte kunde använda det hemma till att ladda hem spel.

Håller med om din reflektion, mycket märkligt tycker jag personligen, är man teknikintresserad så borde man vara intresserad av nya saker som dyker upp…

Jag håller med de som är kritiska mot AI att det IDAG inte är lösningen på allt, men jag tycker det är lika spännande som när internet började bli tillgängligt för privatpersoner. Potentialen finns där och det det är otroligt kul att vara med nu i början.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med om din reflektion, mycket märkligt tycker jag personligen, är man teknikintresserad så borde man vara intresserad av nya saker som dyker upp…

Ofta är har man väl samtidigt starka åsikter för och mot olika saker? Kanske har man haft Nokia så länge man kan minnas, och om man kör Windows kan man kanske inte tänka sig något från Apple…

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Medan alla stora företag storsatsar på AI är en stor majoritet entusiaster skeptiska att betala mer för komponenter med AI-tillskott.

Läs hela artikeln här

Grejen är väl så här:
Konsumenter har inte en aning om vad de vill ha. Machine Learning (det som kallades AI utan att vara det innan LLM:er började kallas AI utan att vara det) är skitbra och folk har betalat extra för att få CPU-acceleration av sådana funktioner oavsett om de vetat det eller inte i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ofta är har man väl samtidigt starka åsikter för och mot olika saker? Kanske har man haft Nokia så länge man kan minnas, och om man kör Windows kan man kanske inte tänka sig något från Apple…

Vad har Apple med saken att göra? Är nog mer som om man var för eller emot internet när det kom.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad har Apple med saken att göra? Är nog mer som om man var för eller emot internet när det kom.

Hur man positionerade sig mot iphone.

Permalänk
Medlem

AI hårdvara kommer tyvärr säkert vara hårdvarukrav för nästa Windows version.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Sötast

Visst, jag kan lägga en liten prislapp på ett instickskort till servern.
Att betala mer för all framtid på laptops å desktops? Nej, varför skulle man vilja det? Företagen som säljer lär älska idén...

Permalänk
Sötast
Skrivet av GizmoTheGreen:

Menar mer att om man inte vill ha AI så pucklar dom på det ändå med molnlösningar = mer information lämnar min enhet som jag inte vill.

Apple, Android, Microsoft, alla ska ju in på AI jippot så man kan inte undvika det.
Bästa är ju då hårdvara så det sker mer lokalt. (ingen garanti, men...)

Svaret är ju dock inte riktigt så dystert, men krävande och svårt för gemene man.

Självhosta tjänster som är FOSS.
Betala för tjänster med riktiga pengar och inte med sin data.
Skippa operativsystem samt mjukvara som är kränkande (främst microsoft so far)
Köra custom roms på mobilen som är helt degooglade.

Vägen är lång men definitivt ännu inte omöjlig.

Permalänk
Medlem

Personligen: Genom att jobba på ett "AI" företag vet jag hur mycket bluff detta inkl många andra företag är. Bränner endast investerares pengar. Och jag tror även att som nörd som gillar hårdvara så läser/ser man produktrecensioner och tar ju inte mer en 1-2 minuter innan den som recenserar en AI produkt är negativ

I framtiden dock, men alldeles för tidigt idag

Permalänk
Skrivet av plajton:

Personligen: Genom att jobba på ett "AI" företag vet jag hur mycket bluff detta inkl många andra företag är. Bränner endast investerares pengar. Och jag tror även att som nörd som gillar hårdvara så läser/ser man produktrecensioner och tar ju inte mer en 1-2 minuter innan den som recenserar en AI produkt är negativ

I framtiden dock, men alldeles för tidigt idag

Mycket inom Ai idag handlar om att ta reda på vilken data man behöver ha för att Ai i morgon ska fungera bra. Där man kommer fram till att viss data saknas och man nu loggar denna så man har denna data i framtiden.

Jag själv undviker dock aktivt Ai delar i projekt, då det går åt mycket pengar.

Angående artikel titeln så tycker jag man bör särskilja lite eller mycket pengar. Liksom en 1000 lapp extra för lite bättre Ai är det säkert många datanördar som kan tänka sig, att betala långt över 10 000kr och ständigt uppgradera hårdvaran för Ai är det mindre som vill. Detta även om de är superintresserade av Ai, men vill ej slösa pengar.

Vi går även emot ett konstigt läge. Liksom privat så fungerar den Ai som finns på webben alldeles utmärkt, det finns inget större behov att använda något annat. Det är i jobb där Ai behövs, men man råkar ut för 2st dilemma. På vilket sätt tänker man använda privat hårdvara och mjukvara? Det finns många problem med detta.
Sist med inte minst så använder man beskattade pengar för produkter som endast används i företagssyfte. Många kommer kanske göra detta med Ai tjänster i framtiden om de nu blir "riktigt bra", kanske betala upp emot 20 000kr/året privat pengar för något som de endast använder i jobbet.

Det blir en intressant framtid att se om över 10år, när Ai på allvar kan hjälpa personer..

Permalänk
Medlem

Har inte förstått riktigt skilnaden mellan "Smart" och "AI" än. I alla fall framför allt inte på konsument sidan.
Och vad är det som gör att prylen är "Smart" eller "AI" mer än bara namnet igentligen?
Tycker inte direkt att varken min TV (lg oled) eller mobilen (S22) är speciellt "Smarta" .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad har Apple med saken att göra? Är nog mer som om man var för eller emot internet när det kom.

För det första invänder jag emot ”för eller emot”, vill du/ni ha ”AI”, kör på’t..

Sen kan det vara som att vara för/emot internet, problemet med den jämförelsen är ju att du väljer något som vi vet är en framgång.
Det kan också vara, som andra har varit inne på, som att vara för/emot 3D-skärmar, böjda skärmar eller 3D-skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Men... Man får inget 'på köpet'. Det betyder bara att kostnaden betalas på annat sätt.

Allt, precis ALLT, måste betalas för, och 'löna' sig för företagen.

Såklart är det så, men frågan var om vi skulle betala extra för att få AI.
Fanns det två likvärdiga modeller där den ena har AI och den andra inte, för samma peng ja då hade jag tagit AI.
Hade AI kostat mer så hade jag valt bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Svaret är ju dock inte riktigt så dystert, men krävande och svårt för gemene man.

Självhosta tjänster som är FOSS.
Betala för tjänster med riktiga pengar och inte med sin data.
Skippa operativsystem samt mjukvara som är kränkande (främst microsoft so far)
Köra custom roms på mobilen som är helt degooglade.

Vägen är lång men definitivt ännu inte omöjlig.

Jo det är klart men du har tekniskt sett redan betalt för "varan" för att sen köra FOSS =andras+eget arbete.

För en vanlig oteknisk svensson som vill ha en vanlig android lur utan AI, en vanlig laptop utan AI, bara tuta och köra inte installeta custom os/rom och självhosta egna services så finns det liksom inga alternativ kvar.

Hade gärna betalt MS för ett windows som var "dumt", tänk win11 fast mer i stil med win7. men det finns liksom inte : )

Custom roms har jag kört sedan android telefoner var en grej men senaste köret med att slåss mot play integrity gjorde att jag installera stock rom och låste bootloader så jag kan köra bankapparna (och mcdonalds appen).

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har inte förstått riktigt skilnaden mellan "Smart" och "AI" än. I alla fall framför allt inte på konsument sidan.
Och vad är det som gör att prylen är "Smart" eller "AI" mer än bara namnet igentligen?
Tycker inte direkt att varken min TV (lg oled) eller mobilen (S22) är speciellt "Smarta" .

Smart är inget annat än marknadsföringsspråk för att en enhet har en datorkrets med en nätverksuppkoppling av något slag, inget mer än så.

AI, så som det används idag, är marknadsföringsspråk för system som använder sig av maskininlärning, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med om din reflektion, mycket märkligt tycker jag personligen, är man teknikintresserad så borde man vara intresserad av nya saker som dyker upp…

Jag håller med de som är kritiska mot AI att det IDAG inte är lösningen på allt, men jag tycker det är lika spännande som när internet började bli tillgängligt för privatpersoner. Potentialen finns där och det det är otroligt kul att vara med nu i början.

Har man varit med i "branschen" ett tag har man sett så många av dessa bubblor komma och gå, Dotcom, Big Data, VR/AR, Crypto/NFT o.s.v., att man ser igenom företagens hype. Säger inte att dessa teknologier (inklusive AI) helt saknar värde, men det är en del av cykeln att allt blir väldigt uppblåst och hajpat som lösningen på precis allt och alla problem eftersom så många nya företag startas och söker investerare. Sedan inser folk att användningsområdet är betydligt smalare och marknaden är mycket mindre än vad man trodde, en massa företag köps upp/går i konkurs och marknaden når någon form av balans. AI är här för att stanna, men man kommer inte längre kunna tiodubbla värdet på sitt företag genom att lägga till "AI" i namnet, precis som att man inte längre kan göra det genom att lägga till "dot com" i sitt företagsnamn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har man varit med i "branschen" ett tag har man sett så många av dessa bubblor komma och gå, Dotcom, Big Data, VR/AR, Crypto/NFT o.s.v., att man ser igenom företagens hype.

Varit i branschen sen -94, så absolut, men ser personligen betydligt mer fundamenta i AI än mycket annat.

Både dotcom och big data har onekligen blivit guldgruvor, men det gäller att förstå att saker tar tid, folk är otåliga och tror att man ska ’get rich quick’. AI kommer mogna och vinnarna kommer generera stora pengar samtidigt som de som bara försöker rida på hype:n kommer att gå under.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

''AI är mänsklighetens största bedrift''

-Al Gore

Intressant, vill gärna veta i vilket sammanhang han sagt detta...

Har du en källa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Intressant, vill gärna veta mer om detta...

Har du en källa?

Ledtråden finns i namnet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ledtråden finns i namnet^^

Ja, och min googling gav inget resultat.

Och eftersom det är du som har citerat Al Gore, vänder jag mig till dig.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Får jag det på köpet är det bra men det är inget jag skulle betala extra för, jag tror att de allra flesta förstår att AI är i början på sin resa och att ny hårdvara kommer bli utdaterad tidigare än förr och därför vill nog de flesta inte betala extra för det.
Stora företag satsar febrilt för att behålla sin position och försöka ta marknadsandelar, det är en väsentlig skillnad på dessa företag och privatpersoner som inte går att jämföra.
AI på hårdvara anpassad för företagen är väldigt mycket mer kraftfull än det entusiaster får i sina datorer med konsumentprodukter.

Blir nog mer eller mindre ofrivilligt att folk får betala mer för vanlig hårdvara som inkluderar detta, lite som 3060 med RT-kärnor som du inte kan spela någonting med RT på om du vill ha spelbar prestanda.

Man får inget på köpet, enda sättet att pusha detta är att tvinga folk, nu finns det ett val att inte köpa hårdvaran men vi har ju sett hur det har fungerat senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, och min googling gav inget resultat.

Och eftersom det är du som har citerat Al Gore, vänder jag mig till dig.

Tror de är lite åt det här hållet här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Blir nog mer eller mindre ofrivilligt att folk får betala mer för vanlig hårdvara som inkluderar detta, lite som 3060 med RT-kärnor som du inte kan spela någonting med RT på om du vill ha spelbar prestanda.

Man får inget på köpet, enda sättet att pusha detta är att tvinga folk, nu finns det ett val att inte köpa hårdvaran men vi har ju sett hur det har fungerat senaste åren.

Det går faktiskt alldeles utmärkt att inte köpa hårdvara, frågan är väl bara hur många som kan ta sig ur det digitala knarket (spel).

Dock var frågan om man vill betala extra för att få AI, det vill inte jag.

Permalänk
Medlem

I nuläget skulle AI inte tillföra något som jag har nytta av och då känns det helt onödigt att betala för det, kom jag på ett användningsområde så blir det istället värt något.
AI är intressant och kommer säkert som så mycket annat att bli användbart i det dagliga livet, men det är lång väg dit än, iaf för privatpersoner