Intel bekräftar anledningarna till problem med instabilitet

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar anledningarna till problem med instabilitet

Intel verkar äntligen ha hittat roten till den senaste tidens problem med instabilitet hos processorer från företagets Core 13- och 14000-serier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inb4: 15% lägre prestanda, haha.

Permalänk
Medlem

Tyckte jag lästa att Intel även sa att det har varit CPUer som oxiderat men ska ha varit fixat sedan 2023?

Så ny mikrokod med hur stor prestandaförlust? Får man pengar tillbaka för mellanskillnaden i förlorad prestanda nu eller blir det "Vi lOvAr BaRa UPP TILL huehuehue"?

De väntar även med utrullningen till efter nya Ryzen släppts, så klart inte med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Inb4: 15% lägre prestanda, haha.

Skrivet av LeVvE:

Tyckte jag lästa att Intel även sa att det har varit CPUer som oxiderat?

Så ny mikrokod med hur stor prestandaförlust? Får man pengar tillbaka för mellanskillnaden i prestanda nu eller?

Har det ens varigt några problem med processorer som har körts på ''stock'' voltage?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Det där tog en bra stund att fixa! De måste funderat länge på hur de ska låtsas som att det regnar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har det ens varigt några problem med processorer som har körts på ''stock'' voltage?

Moderkortstillverkare som Asus har satt "stock" voltage på tok för högt rakt ur lådan så "ja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Moderkortstillverkare som Asus har satt "stock" voltage på tok för högt rakt ur lådan så "ja".

Det var ju inte svaret på min fråga.
Om moderkortstillverkarna satt stock voltage för högt är det ju en överklockning. Det intressanta i sammanhanget är om dom även blir ostabila med Intels ''stock'' settings.
Eller om moderkortstillverkarna fått för höga världen från Intel.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Låter nästan skumt, att de tog så lång tid att fixa men samtidigt som en rejäl kovänding, sist jag läste om detta skylde ju intel friskt på moderkortstilverkaran o dess cpu profiler, (vet inte om jag missat något i mellantiden iofs)

Permalänk
Medlem

@Ryzer
Även Asus "stock" inställning har varit överklockad, med andra moderkortstillverkare som gjort samma sak. Inte default inställningar nu, utan "intel baseline" stock inställningar har vart överklockade av Asus bland annat.

Så "ja" instabilitet har även hänt med "stock" inställningar vilket är vad jag kört sedan releasedagen av 13700K . Att ordentligt överklocka löste stabilitetsproblemen, att manuellt sätta intel baseline löste även stabilitetsproblemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Moderkortstillverkare som Asus har satt "stock" voltage på tok för högt rakt ur lådan så "ja".

Intel har haft åratal på dig att säga till dem om de tyckte det var för högt. Istället var de nöjda med att deras processorer presterade bättre. Inte bara ASUS som gör så är i stort sett alla tillverkare som gör så.

Det förklarar inte heller servermoderkorten som inte har någon form av OC eller något och som är utformade för stabilitet först. Där Wendell nämnt att de hade massor med problem.

Intel har flugit för nära solen när de försökt komma ifatt AMD.

AMD gjorde liknande med fina FX när Intel var mer effektiva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas så en bugg i mikrokoden är väl rätt rimlig förklaring?

Permalänk
Hedersmedlem

Men det verkar ju fortfarande vara ett problem som blir värre och värre med tid -- så jag antar att det de menar är att mikrokoden ger för hög spänning, vilket på sikt skadar kislet?
Och därmed är deras fix med mikrokoden något som ser till att problemet inte förvärras med tiden, men inte något som faktiskt löser stabilitetsproblemen hos de som redan har dem?

Självklart vet Intel bättre än vad jag gör, men efter all brist på transparens så litar jag inte alls på att detta är hela lösningen... Jag förväntar mig att det är mer till denna historian, och att den kommande mikrokodsuppdateringen inte fullständigt löser problemen för de processorer som blivit instabila.

Edit: detta inlägg av Vlad11 är exakt vad jag också tänker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Använder gen12, men ASUS-brädan har stöd för gen12-13-14 och därför har jag haft småkoll på uppdaterade versioner av BIOS. Kan inte minnas mig ha sett så många uppdateringar; fem versioner hittills under 2024, med nya defaults och performance-lägen och allt vad det är för samtliga CPU SKU's.

Har inte uppdaterat än eftersom min maskin fungerar fint, men tänkte läsa upp om vilka nya defaults som satts för min CPU. Kanske kunde man få väck litet volt till inte så värst prestandaförlust etc.

Jag vet inte om 13 & 14 är uppskrämda gen 12, men mycket har hänt sedan Ryzen skakade om marknaden och wattslafs verkar hur som helst inte vara modellen för att hålla jämna steg.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Thomas:

Men det verkar ju fortfarande vara ett problem som blir värre och värre med tid -- så jag antar att det de menar är att mikrokoden ger för hög spänning, vilket på sikt skadar kislet?
Och därmed är deras fix med mikrokoden något som ser till att problemet inte förvärras med tiden, men inte något som faktiskt löser stabilitetsproblemen hos de som redan har dem?

Självklart vet Intel bättre än vad jag gör, men efter all brist på transparens så litar jag inte alls på att detta är hela lösningen... Jag förväntar mig att det är mer till denna historian, och att den kommande mikrokodsuppdateringen inte fullständigt löser problemen för de processorer som blivit instabila.

Ja.
De som har problem just nu bör köra en RMA.
De som inte har problem skall uppdatera till senaste BIOS samt köra patchen när den kommer för att undvika att få problem.

Tråd på Reddit där Lex från Intel berättar mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men det verkar ju fortfarande vara ett problem som blir värre och värre med tid -- så jag antar att det de menar är att mikrokoden ger för hög spänning, vilket på sikt skadar kislet?
Och därmed är deras fix med mikrokoden något som ser till att problemet inte förvärras med tiden, men inte något som faktiskt löser stabilitetsproblemen hos de som redan har dem?

Självklart vet Intel bättre än vad jag gör, men efter all brist på transparens så litar jag inte alls på att detta är hela lösningen... Jag förväntar mig att det är mer till denna historian, och att den kommande mikrokodsuppdateringen inte fullständigt löser problemen för de processorer som blivit instabila.

Edit: detta inlägg av Vlad11 är exakt vad jag också tänker.

Intel erkänner att problemet med felaktiva voltmatningar är orsaken till instabilitetsproblemen och att microcode-fixen inte kommer göra att instabila CPU:er tillfrisknar. Det är reklamation som gäller i de fallen.

Litar inte heller på men hoppas verkligen att detta är lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Intel erkänner att problemet med felaktiva voltmatningar är orsaken till instabilitetsproblemen och att microcode-fixen inte kommer göra att instabila CPU:er tillfrisknar. Det är reklamation som gäller i de fallen.

Litar inte heller på men hoppas verkligen att detta är lösningen.

Det verkar ju så enligt inlägget på reddit (tack @THB!) men det står inget överhuvudtaget om det i nyheten eller i inlägget på Intels forum -- vilket ju är jäkligt fult. De verkar försöka mörka att detta inte kommer lösa problemen för de som redan har dem snarare än att göra det tydligt att de med skadade processorer måste göra en RMA.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Intel erkänner att problemet med felaktiva voltmatningar är orsaken till instabilitetsproblemen och att microcode-fixen inte kommer göra att instabila CPU:er tillfrisknar. Det är reklamation som gäller i de fallen.

Njae? Så pass mycket har de ju inte sagt. Man kommer bara hela vägen dit med en del läsande mellan raderna (men då är det ju egna antaganden man pratar om, inte vad Intel sagt), vilket väl är en del av problemet angående just kommunikationen.

Om vi bryter ned det:

Skrivet av underd0g76:

Intel erkänner att problemet med felaktiva voltmatningar är orsaken till instabilitetsproblemen

De säger (erkänner?) iaf att detta är *ett* problem de identifierat. Vi kan hoppas att det är det enda problemet.

Skrivet av underd0g76:

och att microcode-fixen inte kommer göra att instabila CPU:er tillfrisknar. Det är reklamation som gäller i de fallen.

Det där är ju något som Intel sagt något om, det enda man kan väga in där är väl att de i allmänna termer hänvisat kunder att kontakta kundservice om man har problem.

Vad de faktiskt sagt är väl istället enbart:
* De har identifierat att förhöjd spänning ligger bakom stabilitetsproblem i vissa CPUer
* De har identifierat att den förhöjda spänningen orsakats av en (felaktig) algoritm i mikrokoden
* De kommer släppa uppdaterad mikrokod som rättar detta
* Kunder som har problem med sina CPUer hänvisas att kontakta kundservice

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intel verkar äntligen ha hittat roten till den senaste tidens problem med instabilitet hos processorer från företagets Core 13- och 14000-serier.

Läs hela artikeln här

De har väl redan släppt uppdateringen med mikrokod 125 eller kommer en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

De har väl redan släppt uppdateringen med mikrokod 125 eller kommer en annan?

Vad artikeln handlar om är att Intel igår uttalade sig om en framtida mikrokoduppdatering som ska lösa ett sånt här problem.

"Intel is currently targeting mid-August for patch release to partners following full validation."

(Om det är något som redan flyter omkring ute i verkligheten före valideringsprocessen så är det ytterligare en nivå av förvirring)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men det verkar ju fortfarande vara ett problem som blir värre och värre med tid -- så jag antar att det de menar är att mikrokoden ger för hög spänning, vilket på sikt skadar kislet?
Och därmed är deras fix med mikrokoden något som ser till att problemet inte förvärras med tiden, men inte något som faktiskt löser stabilitetsproblemen hos de som redan har dem?

Gissningsvis kan de inte göra det helt ogjort, har material redan förändrats tillräckligt så kan det liksom aldrig återfriskna till samma skick som när de lämnar fabriken, och det varierar nog från exemplar till exemplar. Men troligen kan många enheter fungera ändå om de matas på "snällare" sätt... och resten får Intel bannemig byta åt kunderna kostnadsfritt.

Skulle säga att de bör åta sig att byta enheter som bara närmar sig riskzonen, om de vill öka på sitt goodwill-konto.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Beroende på batch och model borde det gå att estimera hur långt degraderingen har pågått.
Så kanske går att fixa med mikrokod så att majoriteten av processorerna går stabila genom att dra ner prestandan.
Jag vet bara att jag själv skulle bli skogstokig, men dom som företag vill ju absolut inte göra en RMA för hela entusiast gen 13+14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har det ens varigt några problem med processorer som har körts på ''stock'' voltage?

Ja, det visade sig nyligen att processorer som använts för spelservrar i workstation- och server-moderkort baserade på chipset W680 visat sig ha en väldigt hög failure rate (bortåt 50% enligt en källa till Level 1 Techs). Dessa moderkort kör konservativa inställningar och har därmed aldrig är varit över det du kallar "stock", om nu inte processorn själv begärt det.

Skrivet av Dyluck:

Beroende på batch och model borde det gå att estimera hur långt degraderingen har pågått.
Så kanske går att fixa med mikrokod så att majoriteten av processorerna går stabila genom att dra ner prestandan.
Jag vet bara att jag själv skulle bli skogstokig, men dom som företag vill ju absolut inte göra en RMA för hela entusiast gen 13+14.

Det duger dock inte i mitt tycke. En förlängd garanti för detta problem så att man fortfarande kan få processorn utbytt om den uppvisar stabilitetsproblem om några år är det enda som är acceptabelt (annat än en RMA i preventivt syfte, men det känns lite överdrivet ). Det är inte konsumentens fel att Intel sålt en defekt produkt som dör i förtid.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det har ju rapporterats om stora problem även i server-parker osv, så detta verkar gå långt bortom att spänningen på några gamer-moderkort från ASUS skulle vara problemet.

Men hoppas för alla drabbade att Intels fix funkar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man kunnat undervolta och överklocka processorn samtidigt utan bekymmer så lär det inte vara några som helst problem att minska "standard"-spänningen lite utan förlust av prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har det ens varigt några problem med processorer som har körts på ''stock'' voltage?

Ja, det är det som Wendel från Level1Tech kommit fram till genom att begränsa sin undersökning till CPU-er från datacenter och W680 chipset. Dessa har typiskt lågt satt voltage och restrektiva inställningar i BIOS fokuserat på stabilitet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag har fått köra min 13700K med lite BIOS-tweaks för att få den stabil, det visade sig först med shader-compile i UE5 spel som inte ville vara med.

Men så under semestern tog jag tag i det och installerade senaste BIOS med lite fixar för detta och nu är den stabil med default inställningar + XMP, går fortfarande upp till 250W när man spelar Cinebench. Vet inte om eller hur mycket långsammare den blivit men det kan ju inte vara så mycket. Jag brukar inte benchmarka mer än för stabilitet.

Så det är bra att det är på rätt väg, och mitt agg mot Intel har iallafall mildrats lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad artikeln handlar om är att Intel igår uttalade sig om en framtida mikrokoduppdatering som ska lösa ett sånt här problem.

"Intel is currently targeting mid-August for patch release to partners following full validation."

(Om det är något som redan flyter omkring ute i verkligheten före valideringsprocessen så är det ytterligare en nivå av förvirring)

De släppte en för ett par dagar sedan som ska åthärda något av problemen. Så ja förvirring finns.

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas nån form av test snart där man kan finna ut om man skulle vara utsatt eller inte. Orkar inte tanken med att 1: Installera nytt bios (och ny mikrokod) och 2: Installera Geforce paketet 10 gånger för att kanske finna ut om min cpu har ett fel eller inte. Framför allt inte om man har ett redan tokstabilt system.

Den bondfixen på den youtubekanalen blir ju bara idiotisk.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har fått köra min 13700K med lite BIOS-tweaks för att få den stabil, det visade sig först med shader-compile i UE5 spel som inte ville vara med.

Men så under semestern tog jag tag i det och installerade senaste BIOS med lite fixar för detta och nu är den stabil med default inställningar + XMP, går fortfarande upp till 250W när man spelar Cinebench. Vet inte om eller hur mycket långsammare den blivit men det kan ju inte vara så mycket. Jag brukar inte benchmarka mer än för stabilitet.

Så det är bra att det är på rätt väg, och mitt agg mot Intel har iallafall mildrats lite.

RMA'a din cpu om den redan uppvisat problem (och just dekomprimering i UE5 är väl ett ställe problematiken särskilt visar sig), det är vad intel också föreslår om jag förstått det hela rätt.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

RMA'a din cpu om den redan uppvisat problem (och just dekomprimering i UE5 är väl ett ställe problematiken särskilt visar sig), det är vad intel också föreslår om jag förstått det hela rätt.

Glhf!

Jag tror att dom säger att man skall RMA'a om nya bios inte löser problemet. Sen kan det ju vara så att den faktiskt blivit degreaderad ändå. Jag vet inte, så länge den går stabilt är jag nöjd.