Permalänk

WiFi extender för laddbox/balancer?

Hej.
Installerar DEFA Power i hemmet, men är tvungen att ha balancer/lastbalanserare.
Då krävs WiFi, för inget annat alternativ går att lösa praktiskt.

Lastbalanseraren måste sitta i ett uthus där elskåp, vattenledningar, värmepumpar, elkablar, betonglego i etage, stålkonstruktion trapp och isolerade väggar hindrar mitt hem-wifi.

Vill hitta en 'snorbillig range-extender lösning', typ 'repeater wifi-4', eller t.o.m. 2st billiga wifi-4, om sådant ens funkar?

Har även en äldre oanvänd router wifi-5, kanske den går att kombinera med en wifi-4 extender?

Min hemrouter är wifi-6, enkel, trådad från mediaskåp, men står i tv-rummet på motsatt sida från uthuset. ISP fiber 1000/1000.

Fysiskt är det bara 10 meter utomhus mellan full wifi, vid bilen/laddboxen, till uthuset där det inte ens funkar med öppen dörr..

Hjälp?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Nätverk-över-elnätet-lösning? Det behövs ju ingen bandbredd att tala om, några tiotals kbit/s lär räcka?

Behöver manicken tillgång till internet eller till ditt nät? Är ett begagnat 4G-modem och något billigt abb/kontantkort ett alternativ?

Det går antagligen att få något på 2.4 GHz med rundstrålande antenner att fungera genom två ytterväggar och 10 meter luft, men jag tvivlar på att någon här tänker garantera det i avsaknad av kunskap om planlösning och byggmaterial.

Sätt upp din gamla router på ett bra ställe i huset, utan internet men med Wi-Fi igång för att få en uppfattning om hur det skulle funka med en vanlig sketen WiFi-nod med den placeringen. Eller flytta befintlig Wi-Fi router temporärt och kolla signalstyrka/MCS-nivå. Tänk på att bara för att det går att höra Wi-Fi: på ens håller så behöver det inte fingera på andra.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Nätverk-över-elnätet-lösning? Det behövs ju ingen bandbredd att tala om, några tiotals kbit/s lär räcka?

Behöver manicken tillgång till internet eller till ditt nät? Är ett begagnat 4G-modem och något billigt abb/kontantkort ett alternativ?

Det går antagligen att få något på 2.4 GHz med rundstrålande antenner att fungera genom två ytterväggar och 10 meter luft, men jag tvivlar på att någon här tänker garantera det i avsaknad av kunskap om planlösning och byggmaterial.

Sätt upp din gamla router på ett bra ställe i huset, utan internet men med Wi-Fi igång för att få en uppfattning om hur det skulle funka med en vanlig sketen WiFi-nod med den placeringen. Eller flytta befintlig Wi-Fi router temporärt och kolla signalstyrka/MCS-nivå. Tänk på att bara för att det går att höra Wi-Fi: på ens håller så behöver det inte fingera på andra.

'Manicken' behöver nog internet för en slags 'full funktionalitet', men den behöver bara signal till laddboxen.
Signalkablar kunde vi ju lösa under andra världskriget, tycker man!

Ahh, det sista du nämner är intressant, min äldre wifi5 router, kan den fungera som en 'brygga'?
Eller jag tänker nog fel? Min ordinarie är tp-link archer 1500-nånting...
Jag tänkte om jag placerar gamla routern vid ytterdörren mot parkeringen, att den kunde länka vidare, men så funkar nog inte nätverk router-router, då blir den ena 'sändare' och den andre bara 'mottagare' av wifisignalen!
Jag har testat wifitäckningen via min telefon, jag har bra täckning ut till min parkering, laddar ned i 250-280 via TPTEST när jag sitter på förarplats.
EDIT: Och jag har testat på samma vis i uthusbyggnaden, bara 8-10 meter från parkeringen, där är det noll, även med öppen dörr!
Bild från min ytterdörr till uthusdörren där noll WIFI finns...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika sätt att lösa det.
Om din router supportar OneMesh så borde det räcka med att köpa en extender som supportar OneMesh.
Här är de enheter som OneMesh supportar: https://www.tp-link.com/se/onemesh/product-list/
Förhoppningsvis så når då nätverket fram.

Powerline är ett annat sätt att fixa det. En enhet i huset och en med Wifi i uthuset.

En Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 ger ett riktat 2,4Ghz med lång räckvidd. Om det räcker är ju alltid svårt att säga.
Kan eventuellt kombineras med din gamla router.
Om den gamla routern går att sätt i Bryggläge (Bridge Mode), detta innebär att den tar in Wifi och skickar vidare till Ethernets portarna, så kan du lösa det med den.
Sedan kopplar du in Loco M2 in en port

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det finns lite olika sätt att lösa det.
Om din router supportar OneMesh så borde det räcka med att köpa en extender som supportar OneMesh.
Här är de enheter som OneMesh supportar: https://www.tp-link.com/se/onemesh/product-list/
Förhoppningsvis så når då nätverket fram.

Powerline är ett annat sätt att fixa det. En enhet i huset och en med Wifi i uthuset.

En Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2 ger ett riktat 2,4Ghz med lång räckvidd. Om det räcker är ju alltid svårt att säga.
Kan eventuellt kombineras med din gamla router.
Om den gamla routern går att sätt i Bryggläge (Bridge Mode), detta innebär att den tar in Wifi och skickar vidare till Ethernets portarna, så kan du lösa det med den.
Sedan kopplar du in Loco M2 in en port

Jag hittar min router i listan, i listan krävs ver. 3.0 där jag har version 1.2.
Min router är en TP-link Archer AX1500. (men version 1.2, kanske bara kräver ny firmware?)
Enligt TP-links hemsida kan jag skapa mesh med "EasyMesh"

Min gamla router är en D-link (dir-842) AC1200, hittade den!

Men iom att jag inte behöver så hög hastighet kanske nån enklare extender funkar?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag hittar min router i listan, i listan krävs ver. 3.0 där jag har version 1.2.
Min router är en TP-link Archer AX1500. (men version 1.2, kanske bara kräver ny firmware?)
Enligt TP-links hemsida kan jag skapa mesh med "EasyMesh"

Min gamla router är en D-link (dir-842) AC1200, hittade den!

Men iom att jag inte behöver så hög hastighet kanske nån enklare extender funkar?

Problemet med en enklare extender som inte har mesh är att de pajar farten på hela nätverket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Problemet med en enklare extender som inte har mesh är att de pajar farten på hela nätverket.

Men denna borde duga: https://www.amazon.se/dp/B095SYK1R9/ref=asc_df_B095SYK1R9/?ta...

TP-links egen, stöder One Mesh, och den går igenom väggar o.s.v.?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Men denna borde duga: https://www.amazon.se/dp/B095SYK1R9/ref=asc_df_B095SYK1R9/?ta...

TP-links egen, stöder One Mesh, och den går igenom väggar o.s.v.?

Du kommer att få en AP närmare laddboxen men om det fungerar kan man inte säga utan testa.
De är mycket som spelar in t.ex. tjocklek och material på väggarna, säkerhetsdörrar (dessa har en stålskiva i sig och ger radioskugga).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Är det något man lär sig av olika forum för laddboxar och alla liknande devices för el är att de ofta, nästan i regel på något magiskt sätt hatar meshing och 2.4GHz är snudd på krav.
Tror som ovan att du kanske ska kika på en elnätsextender och hitta samma fas i garaget, köp inte en wifi extender eller mesha dit en AP.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Är det något man lär sig av olika forum för laddboxar och alla liknande devices för el är att de ofta, nästan i regel på något magiskt sätt hatar meshing och 2.4GHz är snudd på krav.
Tror som ovan att du kanske ska kika på en elnätsextender och hitta samma fas i garaget, köp inte en wifi extender eller mesha dit en AP.

Ja, vi ska ju in i elskåpet/mätarskåpet och rota i alla fall, så en lösning via en av trefaskablarna borde gå.

Själva 'sändaren' sätter jag i ett 230-uttag nära routern, antar jag?
Vilket av de billiga märkena skulle ni valt?
EDIT: När jag läser din sista rad tänker jag ändå: att som sista alternativ kan man sätta upp en "AP", accesspoint, via nätverkskabel. (gamla routern) Jag har inget emot att dra en nätverkskabel på fingerdjup i gruset, djupare än så går inte att handgräva här, det är sprängsten och fyllnadsmassor från gammal gruvdrift. Jag såg platta nätverkskablar som går att dra ut i fönstertätningen (till utomhusextenders). Om man helt enkelt bortser från att gräva enligt reglerna!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Både defa power och defa balancer går att koppla upp med sladd. Vilket jag själv skulle föredra

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.