Jag tror vi är 2-3 år från att se elbilar ligga på ungefär samma priser som lika påkostade bensinbilar brukade göra, möjligen med lite påslag eftersom återförsäljarna kommer vilja roffa åt sig en del av den bränslebesparingen som de vet kunderna räknar in när de budgeterar.
Hoppas du har rätt, men är inte alls lika övertygad själv om att det kommer gå så fort. Ofta tar den här typen av förändring längre än man hoppas/tror.
Nästa bil blir en elbil, lär inte finnas några relevanta alternativ närmaste åren. Kan som tur är skjuta upp det minst ett år till, gammelbilen gick åter igen genom besiktning utan anmärkning. Jämförde kostnaden på den mot en Tesla 3 LR i Tesla-kalkulatorn, en ny T3LR blir nästan 4x dyrare att äga mot existerande bil (det på 1500 mil, har flera bilar men denna bil rullar ungefär den sträckan per år), så kul är det inte att köra bil...
Jag tycker inte vi skall vänta i nuläget, jag tycker det skall in alla investeringar samhället kan mobilisera för att se till så att den sista avgasbilen försvinner från städerna snarast. En generation som slipper veta vad avgaser och motorbuller i morgonrushen är kan inte födas snabbt nog, och jag vill hinna uppleva det själv också. Det är kul när det händer så stora (positiva!) förändringar och man får vara med om det.
Är denna del jag inte alls får ihop, i alla fall om "avgasbil" är lika med ICE oavsett bränsle.
Är inte det viktiga att ersätta oljebehovet på bästa sätt? Den gigantiska fördelen med ICE körandes på "rent bränsle" (vätgas, biogas, ammoniak, eller whatever som är CO2 neutralt) är ju att en sådan bil är lika bra eller bättre på alla punkter mot en ICE som kör på olja.
BEV är bättre på vissa saker, men är tyvärr en rätt lång lista med saker som den, i nuläget, är sämre på. Vissa verkar vara rätt viktiga för dig, t.ex. så har BEV högre PM10 utsläpp (PM10 är den storlek som är primära orsaken till problem med luftvägar, PM2,5 är det som kan direkt tas upp genom huden medan större än PM10 är det som hamnar på åkrar, sjöar etc som även det är värre med BEV).
Specifikt kring PM10/PM2,5 har väte/biogas/ammoniak alla den stora fördelen att de minskar partikelutsläpp med 5-10 gånger till från de redan låga nivåerna moderna ICE har, tail-pipe emission är idag mindre än 1/10-del av totala PM10 utsläppen.
Jag minns ljudet av morgonrusningen i en storstad, trafiken, lastbilarna, mopederna - vore kul om någon gör en inspelning typ "centrala Frankfurt 2010 vs 2030".
Så fort en ICE/BEV rullar är skillnaden ljudnivå försumbar, i alla fall om vi jämför med modern otto-motor ICE (diesel är lite mer högljudd). Men visst, när bilarna står stilla är BEV helt tyst och får känslan att man droppat den funktionen i ICE (var ju vanligt för ett par år sedan att motorn stannar helt, men tror något faktiskt gjorde matten och insåg att det nog inte var en så bra idé...).
Är det verkligen det eller är det tidningsankor? Exakt det argumentet för Kobolt försvann ju exempelvis men artiklar från 2020 och äldre ligger ju kvar och sprider felaktig information.
Det är något man inte kan ge ett definitivt svar på eftersom vi nästan förutsätter att batterikemi kommer förändras kraftigt framåt.
De rapporter jag refererade till här är från 2022-2023 och tittade enbart på litium eftersom det är en komponent som då (och än idag) behövs i alla relevanta batterikemier för elbilar.
Tidigare räknande många med att mängden litium som skulle användas per bil skulle gå ned tack vare effektiviseringar. I praktiken har det motsatta hänt p.g.a. allt större genomsnittlig storlek på batteriet.
"Problemet" med denna beräkningar är: den är irrelevant om vi t.ex. får ett genombrott med natriumsalt batterier. När dessa rapporter skrevs så var litium-priset i kraftig ökning p.g.a. att man började närma sig tillverkningskapaciteten, 2H 2023 och fram till nu har priset rasat då försäljningen legat klart under den prognos man haft.
Antaget att övergången går "ungefär enligt plan" och att batterikemi primärt bygger på litium kommer produktionen vara en trång sektor runt 2030, däremot har vi nu en känd reserv av litium som överstiger behovet det kommande decennierna. Är nog mer mängden grundvatten (krävs brutala mängder grundvatten för att extrahera litium) som är flaskhals, inte litium.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer