Ärvt Ipad efter dödsbo.

Permalänk
Medlem

Ärvt Ipad efter dödsbo.

Tja forumet! Jag har ärvt en Ipad efter ett dödsbo och nu när jag startar upp den så är den aktiveringslåst och jag har ingen aning om min släktings Apple id eller aktiveringskod. Hur går man tillväga? Är det kontakta Apple som gäller eller finns det något annat sätt. Testamente och bouppteckning finns tillgängligt om sådant skulle krävas.

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |
ASUS TUF Gaming 750W | Xiaomi 34" G34WQi Curved 180 Hz

Permalänk
Medlem

Kontakta apple och hoppas på tur tror jag är det enda som går att göra. Osäker på om dom kommer återställa den dock så bäst att inte räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kontakta apple och hoppas på tur tror jag är det enda som går att göra. Osäker på om dom kommer återställa den dock så bäst att inte räkna med det.

Okej. Jag får ta kontakt med Apple då och se vad dom säger

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 32GB DDR4 3200Mhz | XFX Radeon RX 6700 XT Qick 319 |

Permalänk
Medlem

Om Apple inte ändrat sina rutiner så kommer de kräva kvitto på iPaden. Har du inte det tror jag inte att de kommer ta bort aktiveringslåset. Men det var ~5 år sen jag var i svängen, så det kanske har ändrats sen dess.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle nästan bli förvånad om du lyckas få den upplåst. Har en Iphone själv med kvitto från polisen att jag är ägaren men det hjälpte ej.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Skulle nästan bli förvånad om du lyckas få den upplåst. Har en Iphone själv med kvitto från polisen att jag är ägaren men det hjälpte ej.

Vet inte vad du menar med "kvitto från polisen", men har du ett inköpskvitto från ÅF där serienumret framgår så ska det gå. Det räcker dock inte bara med polisanmälan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vet inte vad du menar med "kvitto från polisen", men har du ett inköpskvitto från ÅF där serienumret framgår så ska det gå. Det räcker dock inte bara med polisanmälan.

Låter ju bra märkligt att jag ska kunna ärva ett helt dödsbo med allt vad det innebär men inte kunna låsa upp en ipad. Dom måste ju kunna se att serienumret stämmer med namnet på ägaren som jag ärvt av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ge det några år så kommer EU styra upp att det måste gå att låsa upp döda människors konton överallt, så länge man har bevis. Detta problemet kommer bara bli större och större. Om 70 år har de flesta som idag är vuxna dött, och alla kommer ha haft massor med konton...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Låter ju bra märkligt att jag ska kunna ärva ett helt dödsbo med allt vad det innebär men inte kunna låsa upp en ipad. Dom måste ju kunna se att serienumret stämmer med namnet på ägaren som jag ärvt av?

Apple har inga uppgifter om ägaren, mer än vilket AppleID som är inloggat på enheten (dessa kan vara vad som helst, funkar som ett vanligt epostkonto), samt om man frivilligt angivit någon annan information.

Även om det är drygt för den i din situation så är det tacksamt att Apple månar om integriteten och inte allt för lättvindigt understöder vem som helst att nyttja enheten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hittade en Iphone, försökte få tag i ägaren (pratade med ägarens flickvän, fick ett nummer till henne, fick inte tag i henne och telefonen dog), lämnade in till polisen. Efter 3 månader gick telefonen till mig enligt svensk lag. Därav kvitto från polisen. Försökte också få apple att ta telefonen och på något sätt få tag i originalägaren, men det gick inte heller.

OT: Jag hoppas att TS lyckas få upp den!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ge det några år så kommer EU styra upp att det måste gå att låsa upp döda människors konton överallt, så länge man har bevis. Detta problemet kommer bara bli större och större. Om 70 år har de flesta som idag är vuxna dött, och alla kommer ha haft massor med konton...

Ja något måste dom nog göra annars lär det säkerligen bli problem framöver. Jag skiter väll egentligen i paddan tycker bara det känns så jävla fyrkantigt att man ska behöva kasera den bara för att ägaren är död. Paddan kanske är flera år gammal och något kvitto finns då inte. Tack för er hjälp iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Hittade en Iphone, försökte få tag i ägaren (pratade med ägarens flickvän, fick ett nummer till henne, fick inte tag i henne och telefonen dog), lämnade in till polisen. Efter 3 månader gick telefonen till mig enligt svensk lag. Därav kvitto från polisen. Försökte också få apple att ta telefonen och på något sätt få tag i originalägaren, men det gick inte heller.

OT: Jag hoppas att TS lyckas få upp den!

Aha, då förstår jag. Förvånar mig inte att Apple inte godtag det, då det dels är ett svenskt upplägg som inte med lätthet går att applicera internationellt (och blir därmed administrativt tungt för Apple). Dels går det att diskutera huruvida det immateriella materialet i telefonen verkligen är Polisens att ge bort. Men det är en sidofråga.

Visa signatur

---

Permalänk

Inte för att vara taskig, men frågan är om Apple ens får låsa upp surfplattan? En lagändring är som sagt på gång och det är en komplicerad fråga.
Problemet för alla tillverkare att ge någon åtkomst till en annans persons personliga filer är att om de ej har lagstiftningen med sig så medverkar de väl till dataintrång?
Det är inte självklart att när någon dör att denna släktingar vill att andra ska ha tillgång tills dens personliga filer.

En annan fråga är om tillverkaren kan låsa upp så enheten kan nollställas, d.v.s att hårdvara som är värt pengar ej blir obrukbar. Det sista tycker jag verkligen tillverkare borde tvingas göra vid dödsfall, även om detta också blir komplicerat för dem. De flesta enheter (ej Apples) idag så finns inget lås som hindrar.

Permalänk
Medlem

Nu är ju "Activation lock" först och främst en form av stöldskydd vilket i grunden är bra.

Finns inget som skulle hindra Apple att ha någon form av funktion där man separerar själva aktiveringsskyddet mot själva innehållet på enheten, dvs för att komma åt några filer så måste du ha access till kontot men enheten går att nollställa och återställa formaterat till ny användare / ägare. Detta tror jag dock aldrig kommer hända eller något som Apple kommer gå tillbaka till innan det kom i och med iOS 7 och runt 2013...

Resultatet av Activation lock är att enheter som i TS exempel (dödsfall) blir helt obrukbara om man inte kan få fram ett orginalkvitto. Men finns även exempel på andrahandsförsäljning där ägaren glömt slå av iCloud så detta är ett kritiskt steg att kontrollera innan köp.

Även vanligt på arbetsplatser och skolor som inte har enheterna i MDM utan individuella konto. Nedan är bara en exempelbild från Reddit men ja, snacka om e-waste. Inte alltid en större organisation kan få fram kvitton på individuella enheter som Apple kräver för att låsa upp enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Vi hade en kund som inte kom åt sitt eget appleID (Minns inte exakta omständigheter), men saknade kvitto på plattan så apple tvärvägrade så den blev till sist skrotad och en ny fick köpas in.
Därav tror jag det är bäst att räkna med att den är elektronikskrot, Men värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Vi hade en kund som inte kom åt sitt eget appleID (Minns inte exakta omständigheter), men saknade kvitto på plattan så apple tvärvägrade så den blev till sist skrotad och en ny fick köpas in.
Därav tror jag det är bäst att räkna med att den är elektronikskrot, Men värt ett försök.

Det låter som att jag bör sluta fundera här och nu och skicka den till skrot. Absolut inte värt att lägga ner mer tid på. Det var att jag hittade den i en låda efter dödsboet och började fundera på om det skulle gå att återställa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde vara olagligt att göra en sån låsning av hårdvara...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Borde vara olagligt att göra en sån låsning av hårdvara...

Det är ju inte Apple som låser den utan det är ju slutanvändaren. Jag tycker det är rimligt att konsumenten får välja hur pass mycket han/hon vill låsa sin egenköpta hårdvara.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det är ju inte Apple som låser den utan det är ju slutanvändaren. Jag tycker det är rimligt att konsumenten får välja hur pass mycket han/hon vill låsa sin egenköpta hårdvara.

Ja, om man fick en sån fråga/val efter att man loggat in på sitt Apple konto/iCloud konto, något man inte får idag. Man måste själv gå in och stänga av det. Många vet nog inte ens om denna inställning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag är dåligt insatt men visst går det väll att fabriksåterställa paddan så allt på den raderas? Jag kan förstå att apple vill skydda våran integritet men borde inte själva applekontot bli låst då och att du kan logga in på ett nytt konto? Om sakerna sparas i något form av moln som är låst till kontot? Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Jag är dåligt insatt men visst går det väll att fabriksåterställa paddan så allt på den raderas? Jag kan förstå att apple vill skydda våran integritet men borde inte själva applekontot bli låst då och att du kan logga in på ett nytt konto? Om sakerna sparas i något form av moln som är låst till kontot? Eller är jag ute och cyklar?

Tror inte man kan fabriksåterställa den heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är kört för dig. Har råkat ut för samma sak. Fattar inte att man inte kan fabrikåterställa Apple saker.. dumt företag. Nästa platta blir android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Skrivet av FX9:

Tror inte man kan fabriksåterställa den heller.

Du kan återställa den via DFU mode och en dator med iTunes (eller vad den nu heter nuförtiden) och då raderas allt på enheten. Däremot kommer man behöva ange apple-id och lösenord om Hitta min Enhet var aktiv innan återställningen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Ja, självklart. Du kan också skicka in en förfrågan till Apple om att radera hela Apple ID-kontot, då försvinner också det som ligger i "molnet" / iCloud.

https://support.apple.com/sv-se/102431

Lär krävas någon form av dödsattest.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

... Apple månar om integriteten och inte allt för lättvindigt understöder vem som helst att nyttja enheten.

Integriteten är en annan sak, de de gör är att ingen någonsin kan använda en Apple produkt igen om den är låst.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Integriteten är en annan sak, de de gör är att ingen någonsin kan använda en Apple produkt igen om den är låst.

Ingen kan använda en enhet om de inte kan vidimera ägandeskap*, ja.

Men vi glider från ämnet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ingen kan använda en enhet om de inte kan vidimera ägandeskap*, ja.

Men vi glider från ämnet.

Precis och det var just det TS hade bekymmer med. ett otyg för att Apple skall få sälja fler enheter och bidra till mer e-skrot. imho.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xfade:

Precis och det var just det TS hade bekymmer med. ett otyg för att Apple skall få sälja fler enheter och bidra till mer e-skrot. imho.

Samtidigt kan man motivera det som att det är bra genom att göra produkterna mindre stöldbegärliga och minskar potentiallen att produkterna säljs dyrt och finansierar brottsligverksamhet.

Jag tycker nog gott att om jag sätter kryptering och full låsning på produkten så ska den vara obrukbar för en bov.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Samtidigt kan man motivera det som att det är bra genom att göra produkterna mindre stöldbegärliga och minskar potentiallen att produkterna säljs dyrt och finansierar brottsligverksamhet.

Jag tycker nog gott att om jag sätter kryptering och full låsning på produkten så ska den vara obrukbar för en bov.

+1 Det var ju ett stort problem med dessa stölder innan Apple införde sagda funktioner.