Råd nätverk 100 m2 tvåplanshus i trä
Hej!
Letar efter en vettig lösning på ett hemmanätverk till ett litet 100 m2 tvåplansparhus byggt i trä.
Vänder mig till er om råd som kan detta mycket bättre än mig. Har försökt läsa på men blir inte så mycket klokare.
Jag vill ha bra täckning på wifi i hela huset men även ute på altanen om det går (se bild). Vill även ha LAN till 1-2 stationära datorer på övre plan.
Fiber kommer in vid entrén precis vid ytterdörren på entreplan (beställt 250/250). Därefter går en TP-kabel (cat-6 tror jag) upp till Klk i sovrum 3 på övre plan. Nuvarande ägare har satt en router där och kör wifi för hela huset därifrån, inget mer. Dom säger att det fungerar bra, men jag vågar inte lita på det helt. Tyvärr finns det inga fler LAN-kablar dragna i huset till dom olika rummen.
Min tanke är att jag ha en stationär dator med LAN i sovrum 3 och eventuellt en till stationär i hall på övre plan (inte säker på wifi eller LAN här).
Vad tror ni krävs för att åstadkomma mina önskemål? Min tanke har varit att prova att sätta en router där nuvarande ägarare har sin i Klk sovrum 3 på övreplan och testa hur det fungerar. Denna router behöver då vara av en sort som går att bygga ut med fler delar om det inte visar sig vara tillräckligt bra. Vad ska man då bygga ut med? Behövs mesh? Någon speciell produkt ni rekommenderar? Jag är inte så bra på detta så ni får gärna vara övertydliga.
Tacksam för alla svar jag kan få!