Råd nätverk 100 m2 tvåplanshus i trä

Permalänk
Medlem

Råd nätverk 100 m2 tvåplanshus i trä

Hej!

Letar efter en vettig lösning på ett hemmanätverk till ett litet 100 m2 tvåplansparhus byggt i trä.
Vänder mig till er om råd som kan detta mycket bättre än mig. Har försökt läsa på men blir inte så mycket klokare.

Jag vill ha bra täckning på wifi i hela huset men även ute på altanen om det går (se bild). Vill även ha LAN till 1-2 stationära datorer på övre plan.

Fiber kommer in vid entrén precis vid ytterdörren på entreplan (beställt 250/250). Därefter går en TP-kabel (cat-6 tror jag) upp till Klk i sovrum 3 på övre plan. Nuvarande ägare har satt en router där och kör wifi för hela huset därifrån, inget mer. Dom säger att det fungerar bra, men jag vågar inte lita på det helt. Tyvärr finns det inga fler LAN-kablar dragna i huset till dom olika rummen.

Min tanke är att jag ha en stationär dator med LAN i sovrum 3 och eventuellt en till stationär i hall på övre plan (inte säker på wifi eller LAN här).

Vad tror ni krävs för att åstadkomma mina önskemål? Min tanke har varit att prova att sätta en router där nuvarande ägarare har sin i Klk sovrum 3 på övreplan och testa hur det fungerar. Denna router behöver då vara av en sort som går att bygga ut med fler delar om det inte visar sig vara tillräckligt bra. Vad ska man då bygga ut med? Behövs mesh? Någon speciell produkt ni rekommenderar? Jag är inte så bra på detta så ni får gärna vara övertydliga.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Permalänk
Medlem

I princip kan du köra ett MESH med Wifi6-7 med en del där fibern går in och en annan på övervåningen så du kan koppla in datorn i sovrum 3. Fördelen med mesh är att du kan flytta runt enheterna för optimal täckning

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag kör Decos mesh med 3 stycken XE75. Det jag framförallt allt gillar är att de har 3xgigabit per enhet så man kan köra trådat mellan enheterna och ändå ha utgångar kvar så jag behöver bara en switch i mitt kontor/spelrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

I princip kan du köra ett MESH med Wifi6-7 med en del där fibern går in och en annan på övervåningen så du kan koppla in datorn i sovrum 3. Fördelen med mesh är att du kan flytta runt enheterna för optimal täckning

Är det två routrar jag behöver då som stödjer mesh eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe99:

Är det två routrar jag behöver då som stödjer mesh eller hur funkar det?

Normalt köper man ett paket med två (eller tre) enheter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Okey försöker förstå. Om man leker med tanken att man köper ett 2-pack deco xe75. Behöver jag då även köpa en router till det? Eller räcker det att sätta en enhet direkt vid fiberingång och den andra på övervåning med trådat mellan?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Någon annan produkt som är bra? Tror ni att enbart en enhet på övervåning blir för klent? Alltså ingen enhet på entreplan.

Permalänk
Skrivet av Wolfe99:

Okey försöker förstå. Om man leker med tanken att man köper ett 2-pack deco xe75. Behöver jag då även köpa en router till det? Eller räcker det att sätta en enhet direkt vid fiberingång och den andra på övervåning med trådat mellan?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Någon annan produkt som är bra? Tror ni att enbart en enhet på övervåning blir för klent? Alltså ingen enhet på entreplan.

Om du sätter första deco som router nära/i vardagsrummet(kanske lite kabel i kanal) och kopplar till fibern.
Sen drar/kopplar du kopplar in kabeln som går till klk och sätter nästa Mesh där omkring, kan alltid sätta switch där inne och montera Mesh enheten mer centralt.

Det borde räcka kan jag tycka...

Edit
1 enhet blir nog på gränsen men man kan ju alltid testa först 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att undvika kabeldragning på entreplan.. Man kan inte ha enhet 1 på överplan kopplat till fibern och enhet 2 står trådlöst i vardagsrum? Kanske är korkat😁

Permalänk
Skrivet av Wolfe99:

Hade hoppats på att undvika kabeldragning på entreplan.. Man kan inte ha enhet 1 på överplan kopplat till fibern och enhet 2 står trådlöst i vardagsrum? Kanske är korkat😁

Man vill helst ha backhaul. (kabel mellan dem) annars brukar dem bli extremt stora prestanda drops.
Självklart kan du testa.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Trähus brukar vara enklare att få bra täckning i, mycket möjligt att det räcker med en enhet. Brukar vara enklast att testa på plats då täckningen beror på placeringen, hur mycket brus det finns och vad som går i väggarna och golvet. Finns flera appar till mobilen man kan använda för att läsa av uppkoppling/länk för närliggande WiFi (signalstyrka, frekvens, länkhastighet etc).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Trähus brukar vara enklare att få bra täckning i, mycket möjligt att det räcker med en enhet. Brukar vara enklast att testa på plats då täckningen beror på placeringen, hur mycket brus det finns och vad som går i väggarna och golvet. Finns flera appar till mobilen man kan använda för att läsa av uppkoppling/länk för närliggande WiFi (signalstyrka, frekvens, länkhastighet etc).

Helt rätt, där jag bor nu är det 140 + 140 kvm(källare) 1st Unifi ac-ap-pro ger täckning i hela huset.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roosterx:

Helt rätt, där jag bor nu är det 140 + 140 kvm(källare) 1st Unifi ac-ap-pro ger täckning i hela huset.

Håller med. TS hus är väldigt likt min flickväns tidigare hus. Hon hade bra täckning med en AC-AP-LR längst upp i mitten av huset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En router kommer räcka låter det som

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Med en ac-ap-pro/ac-ap-rl behöver jag då också en router eller kopplar jag den rätt till fibern? Vart ska routern stå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En router kommer räcka låter det som

Min första tanke var att börja med en router på överplan och se om det räcker. Men då vill man ju ha en router man kan lätt kan bygga ut. Vill ju inte köpa fel router...

Permalänk
Medlem

Använd eller låna något gammalt skrot för att ta reda på hur förutsättningarna är. Återkom när du har mätningar på signalstyrka där du eventuellt skulle placera mesh-noder. Finns ingen anledning att stressa innan du flyttat in.

Om du bygger med kabel så går det alltid att få till täckning med fler AP, då köper man till utrustning som marknadsförs som AP och lägger till dessa, samt anpassar kanal och sändningsstyrka. Fördelen med trähus är ju att det är enkelt att dra kabel genom väggar och golv.

Nackdelen med att inte ha ett helt integrerat system kan vara att roaming fungerar sämre än med proprietära lösningar. Men ingen behöver ju egentligen roaming utöver vad klienter ändå gör, det handlar mest om FOMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe99:

Tack för alla svar.
Med en ac-ap-pro/ac-ap-rl behöver jag då också en router eller kopplar jag den rätt till fibern? Vart ska routern stå då?

Ja, du behöver en router för att få routing, brandvägg och NAT. Unifis hårdvara med två ethernetkontakter går att routa med, men inte med orginalmjukvaran och inte i fantastiska hastigheter.

Rimligtvis i entren mellan mediakonverteraren och AP:n nätverksmässigt, eftersom du då har möjlighet att slå på eventuell WiFi i routern och experimentera med om du får bättre täckning. Men huvudsaken är ”routern ytterst mot internet”.

Du vet att AC snart är två generationer gammalt? Det kommer dock att funka fint, tills tillverkaren överger mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Använd eller låna något gammalt skrot för att ta reda på hur förutsättningarna är. Återkom när du har mätningar på signalstyrka där du eventuellt skulle placera mesh-noder. Finns ingen anledning att stressa innan du flyttat in.

Om du bygger med kabel så går det alltid att få till täckning med fler AP, då köper man till utrustning som marknadsförs som AP och lägger till dessa, samt anpassar kanal och sändningsstyrka. Fördelen med trähus är ju att det är enkelt att dra kabel genom väggar och golv.

Nackdelen med att inte ha ett helt integrerat system kan vara att roaming fungerar sämre än med proprietära lösningar. Men ingen behöver ju egentligen roaming utöver vad klienter ändå gör, det handlar mest om FOMO.

Det låter vettigt, jag gör nog så. Inflytt är om 2 veckor. Återkommer om ca 2-3 veckor efter jag gjort lite mätningar med en äldre router.

Stort tack allihopa!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wolfe99:

Min första tanke var att börja med en router på överplan och se om det räcker. Men då vill man ju ha en router man kan lätt kan bygga ut. Vill ju inte köpa fel router...

Problemet som jag ser det är att man sällan vill sätta en router där blir mest optimalt WiFi. Vem vill ha en spindel med åtta armar i taket i hallen? Unifi och några andra AP's ser ut som en brandvarnare och smälter in på ett helt annat sätt.

Skaffar du en sådan lösning så blir du inte beroende av att kunna "bygga ut" routern. (Vad det över huvud taget innebär.) Den största anledningen jag kan se till att byta saker i nätverket är för att man vill ha bättre WiFi, och med AP-lösningen så kan/ska du stänga av WiFi i routern och bara köra den som en router.

När det kommer till Mesh och andra liknande lösningar så kan jag bara tipsa om att kolla upp hur pass långlivade de är. Kan du köpa ett system idag och komplettera med fler satelliter om fem år, eller måste du då byta hela systemet? Någon som har ett äldre mesh-system som vet?
När vi nyligen flyttade kompletterade jag med ytterligare en Unifi AP, då detta nya hus är stor yta i ett plan, så det räcker inte med en. Men jag funderar nu också på att använda en AP AC Lite som jag också har liggande för att täcka upp ett hörn som fortfarande har lite klent WiFi. Unifi-systemet har funnits länge och det kommer hela tiden nya produkter som du kan koppla in i samma system.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe99:

Det låter vettigt, jag gör nog så. Inflytt är om 2 veckor. Återkommer om ca 2-3 veckor efter jag gjort lite mätningar med en äldre router.

Stort tack allihopa!

Att jag rekommenderade mesh är så att du slipper kabeldragning och kan vara mer flexibel med placering.

Undvik wifi5 eller AC. Det märks stor skillnad i latency (rapphet) i faktiskt användande även om AC kan uppnå höga datahastigheter.
WIFI6E eller 7 kanske är onödigt dock.

Kan vara klokt att testa med en gammal router först dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies