Bugg i Windows 11-uppdatering slår ut ljudenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur många påverkas, dock? Jag uppgraderade Nov 2022 och har i princip inte haft något problem överhuvudtaget.

I just detta exempel:

"You are more likely to experience this issue if you are using a USB 1.0 audio driver based DAC (Digital to Analog converter) in your audio setup"

så någon andel av de som har USB-baserade ljudenheter. (Har själv det, men inte problem, så har väl "fel" grejer för att det ska inträffa kanske)

Förmodligen en liten andel av användarna men i absoluta tal tillräckligt många för att det ska vara ett problem.
Att de här artiklarna kommer först några veckor efter släppen passar väl också ihop med den bilden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Verkar ha haft tur den här gången då. Inga problem då min DAC fungerar som vanligt

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man ska få Microsoft att förstå att man bygger fristående program som använder oprativsystemet inte tusan implementerar man dem i systemet. Finns inte en chans i Hel... att någon kvalitetskontroll hinner lösa allt skit som på månadsbasis petas in i skiten....Microsofts VD måste vara den sämsta vdn i historien och den platsen är svår att ta när man inte har mer än en uppgift att fylla! Det säkraste och de bästa programen till en plattform som används av 89% och en årsomsättning som motsvara halva Afrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du syftar på Windows 11 så är det korta svaret nej.

Windows 10 var verkligen den stora Problemlösaren, kanske då särskilt för oerfarna användare som inte klarade att tweaka Windows själva. Sedan Windows 11 kom ut har det varit en kräftgång mellan olika perioder av mer eller mindre allvarliga problem. Sen är det nog antagligen gamers och power users som lidit mest av det, den genomsnittliga surf & mail-användaren har väl antagligen primärt drabbats av alla icke-valbara UI-för[ändringar/sämringar].

Det vore kul om vi snart kom till en stabil Windows 11 utan massa glitchar som åtminstone jag personligen förknippar med något man lägger krut på att jobba bort i beta-stadiet. Nu är vi snart 4½ år efter release, och det känns tämligen absurt att världens största desktop-OS fortfarande verkar vara i beta.

Kritiken till Windows 10 var på samma sätt som kritiken till Windows 11 är nu. Den ansågs inte vara problemlösaren, däremot ansågs den vara "problemlösaren" till Windows 8 och 8.1. Problemet då var att eftersom folk hade enorma svårigheter med 8 och 8.1 så var det istället 7 vs 10.
Det var samma sak när Windows Xp kom, och även när Windows 7 kom. Många har i alla år riktat kritik till det nya operativsystemet som Microsoft har släppts. Det är inget nytt och det är oftast inget problem då allt inte är perfekt med det nya. Däremot när det blir obefogat skit tillslut och känslor blandas in att folk inte kan ta till sig det som är bra med nyare Windows. Jag som själv inte haft eller upplevt några problem med Windows 11, är inte lika högljudd som alla som är kritiska. Enligt mig är Windows 11 stabil. Sen har det i alla år kommit patchar som pajar något, det var och är så även på Windows 10 än idag och då är Windows 10 inne på sitt sista år.

Programvaror är i sak alltid i beta, så länge programvaran är i produktion. Det utvecklas alltid, hela tiden. Vilket är bra!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul på rent hypotetiskt plan hur Windows skulle fungera om de gjorde en enkel grund stabil.
Som det känns ju så är det ju värre än någonsin med lapptäcke där saker går sönder i kaskad av andra system
(tänk MS-Dos på lite steroider, skitenkel men det startar till ett gui som är stabilt) Och som man därefrån får lägga till de komponenter man vill ha i sitt operativ. (Ungefär som Linux gör)

När jag startar upp en gammal maskin med Windows 98 på så gör den det jag förväntar mig, på bråkdelen av minnet och lagringsutrymmet, behöver jag utöka funktionerna så installerar jag det som behövs.
Även med slimmade Windows 10/11 installationer så måste det ju vara Gigabytes och åter Gigabytes med programvara/tjänster som gemeneman aldrig kommer starta eller ha behov av.
(Ja det är inte dyrt med Ramminne eller SSD, men det är inte poängen)

Permalänk
Medlem

Jag minns tydligt vilka enorma problem jag fick med min f.d zen dac v2 efter uppgraderingen från win 10 > 11. Provade otaligt antal usb kablar och av / ominstallerade drivrutiner. Har även installerat USBDeview för att ta bort diverse drivrutiner men mina problem kvarstod. Köpte tillslut en helt annan dac (DX3 Pro+) som fungerar NÄSTAN felfritt i windows.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Microsoft : *hurr* Why do you not upgrade to Win11 from Win10 guyZzz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Alltså jösses, sker det nånsin nåt bra med Windows längre, eller är det SweC som har tagit på sig negativkepsen?

Skrivet av TWHoang:

Oj, nu fick jag svar på några av mina ljudproblem i Windows 11. Tyvärr är man låst till Windows 11 på jobbet.

Skrivet av evil penguin:

En milslång lista mer eller mindre kritiska säkerhetsfixar varje månad är väl huvudanledningen att folk installerar uppdateringar öht.
(Samma gäller ju för den delen MacOS, Ios, Android...)

Se t.ex. sammanställning här för Windows januari-uppdatering 2025: https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-jan...

Skrivet av Sveklockarn:

Om du syftar på Windows 11 så är det korta svaret nej.

Windows 10 var verkligen den stora Problemlösaren, kanske då särskilt för oerfarna användare som inte klarade att tweaka Windows själva. Sedan Windows 11 kom ut har det varit en kräftgång mellan olika perioder av mer eller mindre allvarliga problem. Sen är det nog antagligen gamers och power users som lidit mest av det, den genomsnittliga surf & mail-användaren har väl antagligen primärt drabbats av alla icke-valbara UI-för[ändringar/sämringar].

Det vore kul om vi snart kom till en stabil Windows 11 utan massa glitchar som åtminstone jag personligen förknippar med något man lägger krut på att jobba bort i beta-stadiet. Nu är vi snart 4½ år efter release, och det känns tämligen absurt att världens största desktop-OS fortfarande verkar vara i beta.

Skrivet av GizmoTheGreen:

fixa en bugg och fixen pajja andra grejor.

Skrivet av BrottOchStraff:

Man blir ju inte super taggad på att byta från Windows 10, med alla dessa problem i 11 som det konstant rapporteras om.

Skrivet av SirMacke:

Undrar om denna även är det som gör att vi har flertalet kunddatorer där mikrofonerna slutat fungera.
Lenovo Laptops Intel/Realtek-ljudkort.

Skrivet av walkir:

Har ingen fungerande mikrofon (extremt låg input) på min Thinkpad T14 Gen1 sedan vi fick Windows 11 23H2 på jobbet.

Finns idag ingen annan fix än att köra med externt ljudkort via just USB.

Får väl ny laptop lagom till att vi går över till 24H2

Skrivet av Sveklockarn:

Bytte själv till Windows 11 på primära gamingburken i helgen, annars kört på jobbet i åratal. Att sitta och köra olika desktop-appar mot fjärrskrivbord är inte ett bra mått på hur väl W11 fungerar, vilket tycks vara bedömningsunderlaget för på tok för många, och kanske särskilt inte när man har en dedikerad IT-avdelning som tar hand om alla problem.

Det är ju alltid en viss inlärningskurva att byta Windows-version, tror det finns några som fastnar där, att "det nya Windows är skit" för att de personligen inte kan det lika väl som föregångaren. Sen verkar det finnas en oerhörd mängd som avfärdar ALL kritik mot Windows med att de som klagar tillhör gruppen som inte vill/orkar/kan ta inlärningskurvan, vilket snabbt bli tröttsamt att argumentera emot.

Det finns absolut märkbara förbättringar under skalet i W11, även om potentialen av dem kanske inte har kommit till sin rätt ännu, och det är väl egentligen där jag känner att det är väldigt konstigt att Microsoft har gått från stabiliteten i W10 till detta regelbundet återkommande knäppa-gylfen-med-boxhandskar-fummel. Windows skulle också kunnat erbjuda kunderna MYCKET större flexibilitet med sitt UI än man har nu. Här behövs attitydjustering av modellen trubbigt våld mot MS-basen (istället för användarbasen).

Det känns mest som att någon bestämt ett arbiträrt nummer för hur många förändringar nya versionen ska ha, och sen har man släppt lös horder av inhyrda programmerare som fått spotta sitt digitala spott i den gigantiska spottkopp vi nu känner som Windows 11.

Skrivet av Thomas:

Hur många påverkas, dock? Jag uppgraderade Nov 2022 och har i princip inte haft något problem överhuvudtaget.

Skrivet av Radovic:

I DID IT NOW vänliga kollega...

Skrivet av Airikr:

Men suveränt! Välkommen till en mycket bättre och friare värld

Nästa steg: bli av med Meta-tjänsterna (om du har några) och gå över till Mastodon, Pixelfed och/eller Signal eller XMPP Och om du är fast vid TikTok: Loops (från skaparen av Pixelfed, @dansup). Eller YouTube: PeerTube.

Värt att notera är att Signal är centraliserat, medan XMPP är decentraliserat, precis som vad Mastodon, Pixelfed, Loops och PeerTube är. På så sätt kan du kommunicera med personer som inte är på en enda server, utan på olika servrar från hela världen. Och man kan följa och interagera med till exempel Pixelfed- och PeerTube-användare via Mastodon.

Sen kräver Signal ett mobilnummer för att skapa ett konto (sämst) och de är sedan 2018 (orkar inte läsa alla deras blogginlägg) beroende av Big Tech för att ens fungera (supersämst). Signal fick först pengar från den amerikanska staten (varningstecken), och nu för tiden är tjänsten finaniserad av donationer (som det egentligen ska vara ända från början).

Källa: https://wired.com/story/signal-operating-costs/

Men! En sak i taget Njut av Linux.

Skrivet av Radovic:

@Airikr Yes jag tar det pö om pö. Jag försökte skapa en User (förutom root administratör) men lyckades inte så ja, just nu njuter jag av en lugn dator 💻 man samtidigt är jag Taggad att fortsätta utforska världen och förbättra för mig och alla andra i den mån man kommer att kunna göra i framtiden.

Bra råd angående Signal. Tick ✅ Tock använder jag inte. Bra tips tack.

Skrivet av Radovic:

Ahhh Du menar meta som i FB. Jag tänkte på meta data...

Visst jag kan gå över till Mastodon, Pixelfed bara det går bra att kommunicera med alla andra som har Metatjänsterna - eftersom man får anta att folk som sitter på Meta inte kör Linux...

Jag bytte i rättan tid. ❤️ Och så inget about that I am against Windows please. Jag har citerat både Het och Get kommentarer.

Jag är inte emot de som använder 👥 Windows men så här glad har jag inte varit på länge just att att Jag får 🐑 slippa problem och This and That som Windowsanvändare får 🐑 stå ut med.

Jag ska villigt erkänna (detta är helt sant och något jag skämdes för att erkänna innan ) att nu har jag Lust att gå och sätta mig framför Datorn att jobba och det *vet* jag är en direkt följd av att jag har en lugnare IT atmosfär i datorn. Det tog emot förut...nu... Ja man har en glädje av att de facto kunna få gå och rädda världen 🌏 eller ja...åtminstone hjälpa jurister och annat folk att få översätta lite dokument...

Ha det super alla. För som någon sa:

Sweclockers världens bästa forum...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Glad att jag har hållit tillbaka uppdateringen än så länge.

vem orkar köra win 11..med allt strul..kör Win 7 o Win 10 (dual boot)

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kritiken till Windows 10 var på samma sätt som kritiken till Windows 11 är nu. Den ansågs inte vara problemlösaren, däremot ansågs den vara "problemlösaren" till Windows 8 och 8.1. Problemet då var att eftersom folk hade enorma svårigheter med 8 och 8.1 så var det istället 7 vs 10.
Det var samma sak när Windows Xp kom, och även när Windows 7 kom. Många har i alla år riktat kritik till det nya operativsystemet som Microsoft har släppts. Det är inget nytt och det är oftast inget problem då allt inte är perfekt med det nya. Däremot när det blir obefogat skit tillslut och känslor blandas in att folk inte kan ta till sig det som är bra med nyare Windows. Jag som själv inte haft eller upplevt några problem med Windows 11, är inte lika högljudd som alla som är kritiska. Enligt mig är Windows 11 stabil. Sen har det i alla år kommit patchar som pajar något, det var och är så även på Windows 10 än idag och då är Windows 10 inne på sitt sista år.

Programvaror är i sak alltid i beta, så länge programvaran är i produktion. Det utvecklas alltid, hela tiden. Vilket är bra!

Kommenterar det mesta i mitt inlägg jag skrev efter det du citerar: #20746471

Bara för att du inte sett eller upplevt några problem själv så är det inte lika med att Windows 11 är i avsaknad av tekniska problem. Det är det jag kommenterar. Blanda inte ihop folks ovilja till förändring, eller oviljan att ta en inlärningskurva i ett nytt OS, med att fördelarna inte är tillräckligt stora för att göra sig besväret att byta. De flesta vill bara använda sin dator.

Har själv precis installerat Windows 11 24H2 på två nybyggda datorer, och fick bl.a. buggen där BitLocker-kryptering aktiveras automatiskt utan att användaren fått en återställningsnyckel. Nu var det lätt att fixa eftersom jag råkar vara såpass intresserad att jag kände till problemet i förväg, men för en ovan användare hade det riskerat leda till att de förlorat all sin data vid något hårdvarufel eller utbyte av någon maskinvara relaterad till lagringen.

Vad någon godtycklig surfare tycker är ett stabilt OS är kanske inte en särskilt användbar måttstock heller, när både programprestanda och grundläggande maskinvarufunktioner i W11 haft periodvisa problem stora nog för att uppmärksammas utanför supportforumen de postats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Uppdateringen kan dock rullas tillbaka om bekymmer uppstår

Läs hela artikeln här

Men vad bra, synd att det var så JÄÄÄVLA viktigt att tvinga på oss skiten som endast en handfull ville ha till att börja med. Nästa gång kan de väl beta-testa på frivilliga istället!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

24H2 ger mig flashbacks till Windows Me.

Tyckte Windows ME var helt fantastiskt när det begav sig, men jag var ganska så nybörjare på den tiden.
Tyckte det var så häftigt att man kunde ha teman som ändrade utseende på hela användargränssnittet med både ljud och bild.

Körde ett Matrix tema som gav ett härligt grönt utseende.
Kommer ihåg varje gång det blev ett fel och meddelandet spelades upp med...
"I imagine that right now, you're feeling a bit like Alice. Tumbling down the rabbit hole?"

Använder Windows 11 på min lilla NUC och än så länge sköter den sig väl.
Muskelminnet behöver väl tränas lite men använder den mest med KODI och lite vågsvall på världsvidanätet.

Tråkigt att det ska strula så för elvan så jag avvaktar med den bärbara så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bara för att du inte sett eller upplevt några problem själv så är det inte lika med att Windows 11 är i avsaknad av tekniska problem. Det är det jag kommenterar. Blanda inte ihop folks ovilja till förändring, eller oviljan att ta en inlärningskurva i ett nytt OS, med att fördelarna inte är tillräckligt stora för att göra sig besväret att byta. De flesta vill bara använda sin dator.

Har själv precis installerat Windows 11 24H2 på två nybyggda datorer, och fick bl.a. buggen där BitLocker-kryptering aktiveras automatiskt utan att användaren fått en återställningsnyckel. Nu var det lätt att fixa eftersom jag råkar vara såpass intresserad att jag kände till problemet i förväg, men för en ovan användare hade det riskerat leda till att de förlorat all sin data vid något hårdvarufel eller utbyte av någon maskinvara relaterad till lagringen.

Vad någon godtycklig surfare tycker är ett stabilt OS är kanske inte en särskilt användbar måttstock heller, när både programprestanda och grundläggande maskinvarufunktioner i W11 haft periodvisa problem stora nog för att uppmärksammas utanför supportforumen de postats på.

Jag säger inte heller att Windows 11 har noll problem bara för jag inte upplevt problemen själv, varken privat eller på jobbet. Däremot har jag haft problem med saker runt omkring, som office-paketet på Windows 11 i början, men det förvann efter någon månad. I övrigt har jag nog varit beskonad dom problem som patchar har haft, för alla nyheter så har jag inte upplevt dom problemet själv. Och den med bitlocker, är öfr mig inte ett problem då jag ändå använder ett Microsoft-konto så min bitlockernyckel finns automatiskt på min profil på webben. Därför är det problemet inte ett problem för just mig som faktiskt använder ett "cloud-konto" för att logga in privat på min dator. På jobbet har vi GPOer som styr och ställer och ett AD där nycklarna läggs in per datorobjekt, så där är det inte heller ett problem. Som ett exempel på att jag har tydligen "rätt" scenarion för att inte uppleva problemen som problem.

Och vet att för en del har Windows 11 varit problematiskt, både av misstag från Microsoft (som vi läser om minst en gång i månaden) och av egna misstag, att man inte förstår eller vill göra något annorlunda "än man alltid har gjort". Men denna diskssuon har varit exakt identiskt när Xp kom, När 7:an kom och när 10:an kom. Kritiken till 8 var befogad, då den var sämre rent objektivt då startknappens osynliga plats var dåligt, även om 8.1 förbättrade upplevelsen så var det helt rätt at Microsoft att gå tillbaka till "vanlig startmeny" i och med Windows 10. Även om jag personligen inte upplevde problem med 8 eller 8.1, så förstår jag den kritiken.

Men, min poäng är att denna diskussion när ett nytt OS kommer, oftast är väldigt färgad av att det är någon sak man inte gillar och då helt plötligt är hela OS:et katastrofdåligt .... Det som är min poäng. Som att döma någon för hur deras näsa ser ut, så man klarar inte av att se resten som kanske är fantastiskt.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

(...). .

Fast:

1. Det är inte enskilda användare som klagar enbart ja eller godtycklig surfare
2. Window använder sig gärna av de godtyckliga surfarna när de Rullar Ut sina saker (då är de inte godtyckliga längre)
3. Det är ju väldigt Få användare som lägger upp sina besvär på (ett?) Microsofts forum
4. Någon godtycklig surfare 🏄 finns det säkert (någon bonde på 65+ som blott använder Windows för att knacka in sina ekonomiska iakttagelser som skickas till revisorn, pliktskyldigast) och det är som du säger dessa kanske man inte kan räkna med ur ett mjukvaruperspektiv.

Precis som när överklassen sa att "Den enskilde är s#it och vet inte ett s#kit" fast överklassen kunde existera tack vare $s#iten$...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk

KB5050094 från Microsoft Update Catalog verkar fixa problemen med USB-ljud.

[Digital/Analog converter (DAC) (känt problem)] Åtgärdat: Det kan uppstå problem med USB-ljudenheter. Detta är mer troligt när du använder en DAC-ljuddrivrutin baserad på USB 1.0. USB-ljudenheter kan sluta fungera, vilket stoppar uppspelningen.

[USB-ljudenhetsdrivrutiner] Åtgärdat: Felmeddelandet "Det går inte att starta den här enheten" visas i kod 10. Detta inträffar när du ansluter till vissa externa ljudhanteringsenheter.

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/january-28-2025-kb5...

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5050...

Visa signatur

snorleffe