Intel instabila processorer utreds inför grupptalan

Permalänk
Melding Plague

Intel instabila processorer utreds inför grupptalan

En amerikansk advokatbyrå har inlett undersökning om Intels struliga processorer för att starta en grupptalan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

går fasen inte bra nu för dom, sen att deras kommande processorer ser ut att bli en repris av "MEEH" cpuer gör det inte direkt bättre =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Intel får betala ut kompensation till samtliga ägare av Intels 13:e och 14:e generationens Core-processorer, vilket kan bli en rätt omfattande summa.

Troligen bara amerikaner isåfall.

Permalänk
Medlem

Undra hur andrahandsvärdet kommer se ut med dessa CPUer? Kommer folk vilja riskera att köpa en begagnad 13/14 serie prolle?

Får hoppas Intels kommande fix inte dräper prestandan märkvärt heller.

Detta har verkligen varit en soppa...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Snart dags å köpa Intel, inte riktigt än men ge det några månader 😏

Permalänk
Hedersmedlem

Inb4 kunderna får rabattkupong på 50 kr vid köp av en Intel-CPU samt många dollarmiljoner till advokatbyrån i arvode

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är pga detta min dator kraschar halvfrekvent när XMP är påslaget. Borde kanske vara ram-minnena men det går väl via processorn vad jag vet?

Permalänk
Medlem

Jag försvarar inte att man släppet trasiga produkter nu så missförstå mig inte nu.

Förr släpptes CPUer/GPUer med fasta specifikationer.
Ex 2GHz vid 1.5v sen var saken klar.

Idag har vi 1500 olika parametrar som ändras dynamiskt, inte minst för automatisk överklockning. Så att dessa problem skulle uppstå förr eller senare är ju inget jättekonstigt.

Klart man inte ska sälja trasiga saker men det som kommer hända nu är att tillverkarna kommer lansera alla kretsar med fasta "tråkiga" specifikationer. Sen får användaren klicka i "Hyper Mode" i bios för att då hamna i det vi idag kallar "normalläge ut ur kartong".

MEN med den lilla notisen att "Hyper Mode" röjer all garanti och det är helt upp till användaren att ta beslutet/ansvaret.

Så antingen får man en modern cpu utan garanti eller en seg historia med garanti framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Undra hur andrahandsvärdet kommer se ut med dessa CPUer? Kommer folk vilja riskera att köpa en begagnad 13/14 serie prolle?

Får hoppas Intels kommande fix inte dräper prestandan märkvärt heller.

Detta har verkligen varit en soppa...

Troligen rätt mycket för kunniga köpare.
För okunniga, nog ingenting.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Jag försvarar inte att man släppet trasiga produkter nu så missförstå mig inte nu.

Idag har vi 1500 olika parametrar som ändras dynamiskt, inte minst för automatisk överklockning. Så att dessa problem skulle uppstå förr eller senare är ju inget jättekonstigt.

Klart man inte ska sälja trasiga saker men det som kommer hända nu är att tillverkarna kommer lansera alla kretsar med fasta "tråkiga" specifikationer. Sen får användaren klicka i "Hyper Mode" i bios för att då hamna i det vi idag kallar "normalläge ut ur kartong".

MEN med den lilla notisen att "Hyper Mode" röjer all garanti och det är helt upp till användaren att ta beslutet/ansvaret.

Så antingen får man en modern cpu utan garanti eller en seg historia med garanti framöver.

Amd har ju redan detta. Vanlig klockning ur kartong inom säkra gränser och sedan pbo som röjer garantin om jag fattat det rätt.
Intel har nog helt enkelt pressat för hårt och aggressivt för att behålla prestanda tronen och något har gått fel.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Slappa Intel får nog snart ta sig i kragen..går inte leva på de gamla meriterna längre !

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Intel får väl snart köpa kretsar från AMD och sedan slipa bort AMD loggan och sätta dit en Intel istället.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Amd har ju redan detta. Vanlig klockning ur kartong inom säkra gränser och sedan pbo som röjer garantin om jag fattat det rätt.
Intel har nog helt enkelt pressat för hårt och aggressivt för att behålla prestanda tronen och något har gått fel.

Hur ska AMD veta om du haft PBO aktiverat? Det kan de inte. Så garantin gäller.

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas hela den här skandalen kommer kosta dom många miljarder, dom jävlarna skyllde ju för fan på användarna ett bra tag när dom redan visste om att det var deras fel.

Permalänk
Medlem

Har inga proplem alls i något spel. Eller värmeproblem med min setup???

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo all typ av OC röjer ju i princip garantin men nu kommer de säkert införa hårdvarulås. Ex, när du låser upp en funktion brinner en säkring. Säkring bränd = ingen garati.

Permalänk
Medlem

Jag har en 13900KF prolle och har inte haft några som helst problem över ett års tid. Så jag hoppas det förblir så. 96GB ram med XMP I enabled. Har kört med Asus profilen fram till förra veckan då jag hoppade över till Intel baseline.

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Intel har, jag förmodar utan avsikt, matat för hög spänning i sin mikrokod till CPUerna. Det har vad jag förstått inte berott på att power limits plockats bort utan att även processorer som körts med hårda gränser degraderats. Sannolikt har Intel inte förstått var gränsen för sitt eget kisel går utan pressat det hela lite för långt för att kunna hänga på AMD.

Det är skillnad på AMDs PBO, eller Intel upp till 12th gen där CPUerna inte matats med för mycket spänning oavsett power limits. Detta är en jätteskandal. Minns inte senast vi såg något av denna magnitud. Och det faktum att Intel försökte och fortfarande till viss del försöker ducka sitt ansvar är helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vänta nu har du totalt missat att både intel och AMD har "säkringar" i cpuerna som gör absolut ingen nytta alls utöver att indikera om cpun har varit överklockad, va en stor grej för några år sen och även några år innan det när det upptäcktes i avtalen från både intel och AMD att all form av överclockning röjer garantin, just då mer specifikt XMP och liknande funktioner för minnet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Har själv en 13600kf , haft den i typ 1,5år eller längre. (Sen dom kom ut) 0 problem. Men kommer inte våga köpa intel igen🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Vänta nu har du totalt missat att både intel och AMD har "säkringar" i cpuerna som gör absolut ingen nytta alls utöver att indikera om cpun har varit överklockad, va en stor grej för några år sen och även några år innan det när det upptäcktes i avtalen från både intel och AMD att all form av överclockning röjer garantin, just då mer specifikt XMP och liknande funktioner för minnet.

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inb4 kunderna får rabattkupong på 50 kr vid köp av en Intel-CPU samt många dollarmiljoner till advokatbyrån i arvode

Folk är helt fria att stämma intel och betala advokater ur sina egna fickor och sen ta smällen om de förlorar.

Systemet har ju fördelen att man inte behöver betala för att stämma, nackdelen att advokatbyrån drar in en hel del om de vinner, å andra sidan så tar de som sagt hela smällen om de skulle förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

i cpuerna finns det små små små säkringar som går sönder så fort du aktiverar xmp, pbo osv så dom kan se om du har aktiverat det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

i cpuerna finns det små små små säkringar som går sönder så fort du aktiverar xmp, pbo osv så dom kan se om du har aktiverat det.

Haha va?

AMD har alltså säkringar som går sönder när kunden köpt en processor och aktiverar PBO, en funktion som AMD även marknadsfört väldigt väldigt hårt? Lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej det gör det inte.... Och vad händer om MoBo skickar för hög spänning via auto?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

När Intel helt bekräftar att både tillverkningen och buggar är åtgärdade så skulle jag rekommendera ALLA med en gen 13 och 14 cpu att reklamera den för att få ut en nytillverkad. Ingen som vet vad för fel som ligger och väntar i de gamla, samt att andrahandsvärdet på de påverkade kommer vara noll

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Jo all typ av OC röjer ju i princip garantin men nu kommer de säkert införa hårdvarulås. Ex, när du låser upp en funktion brinner en säkring. Säkring bränd = ingen garati.

Vid standard boost gäller garantin och så mycket mindre än tex pbo är det inte.
Multiplier lås var vanligt förr för att hindra oss överklockare, turligt för oss fanns FSP att pilla på.
Så hårdvarulås är inget direkt nytt. Det har försvunnit då cpuerna ändå ligger så nära gränsen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Folk är helt fria att stämma intel och betala advokater ur sina egna fickor och sen ta smällen om de förlorar.

Systemet har ju fördelen att man inte behöver betala för att stämma, nackdelen att advokatbyrån drar in en hel del om de vinner, å andra sidan så tar de som sagt hela smällen om de skulle förlora.

Vilken smäll? Det är bara att de jobbat förgäves

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det gör det inte.... Och vad händer om MoBo skickar för hög spänning via auto?

Joo det gör det

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-says-over...

Och ja artikeln är för just Threadripper och 7000 serien men det existerar även på övriga cpuer.. Sen är det inte i alla fall just en säkring, ibland kan det vara en resistor (Mer eller mindre samma sak) eller något annat som fysiskt ändrar sig permanent när man akriverat vissa funktioner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det beror helt enkelt på om man är en ärlig konsument eller om man ljuger när man hävdar garanti.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe