Samsungs ordförande ryter till mot Apple-härmande

Permalänk
Melding Plague

Samsungs ordförande ryter till mot Apple-härmande

Jay Y. Lee ska ha sett rött när han såg hur lika nya Galaxy Watch Ultra och Galaxy Buds 3 är Apples motsvarande produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga: Den vänstra är en airpod pro.

Bra att han ryter till så vi får lite nyutveckling istället för säker och tråkig "inspiration" av andra företag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För att förtydliga: Den vänstra är en airpod pro.

Bra att han ryter till så vi får lite nyutveckling istället för säker och tråkig "inspiration" av andra företag.

Tack!
Satt och trodde de var samma och tänkte att en jämförelse sida vid sida var det minsta man kunde förvänta sig att denna typ av artikel. 🤣

(Nej, har varken Apple eller Samsung hemma och även om jag är insatt i hur deras telefoner ser ut så har jag noll koll på deras hörlurar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För att förtydliga: Den vänstra är en airpod pro.

Bra att han ryter till så vi får lite nyutveckling istället för säker och tråkig "inspiration" av andra företag.

Den vänstra är faktiskt den högra AirPod Pro.

Permalänk

Inte jättekonstigt att produkterna blir lika, antar att både Apples och Samsungs produktutvecklare har ungefär samma utbildningsnivå och erfarenhet, och här ska de båda grupperna lösa samma problem. Båda ska också ha samma "universalpassform" för att passa så många öron som möjligt.

Med det sagt, hade jag inte gjort dom vita om jag jobbat på Samsung.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Jay Y. Lee blev så upprörd över likheten mellan Samsungs och Apples nya produkter att han hade kunnat säga: "Har vi verkligen blivit så inspirerade av Apple att vi måste inkludera 'Designed in Cupertino' på våra produkter?" Det är som om någon i mobildivisionen missförstod orden "använd gärna som inspiration" och istället tog det som "kopiera hela grejen." Kanske nästa gång borde Samsung överväga att skicka ett "Thank You" -kort till Apple för alla designtips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Inte jättekonstigt att produkterna blir lika, antar att både Apples och Samsungs produktutvecklare har ungefär samma utbildningsnivå och erfarenhet, och här ska de båda grupperna lösa samma problem. Båda ska också ha samma "universalpassform" för att passa så många öron som möjligt.

Med det sagt, hade jag inte gjort dom vita om jag jobbat på Samsung.

Det handlar ju om hundratals designbeslut längs flera år av produktutveckling, när saker är så här lika är det plagiat och inget annat

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Wiczor:

Tack!
Satt och trodde de var samma och tänkte att en jämförelse sida vid sida var det minsta man kunde förvänta sig att denna typ av artikel. 🤣

Jag trodde också att lurarna på bilden var från samma tillverkare 😁
Ser ju så lika ut 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hur kan Samsungs styrelseordförande Jay Y. Lee inte veta i förväg hur designen på Galaxy Buds 3 och Galaxy Watch Ultra ser ut innan produktion? Ser mera ut media hittar på och blåser upp som vanligt. Tror mera på att han ryter för kvalitets kontroll var dåligt innan det släpptes. Galaxy Buds 3 och Watch Ultra drabbar av massvis med problem och tror mera detta är vad Jay Y. Lee blir rasande för.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hur många olika sätt finns att designa såna som inte redan finns?

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Hur många olika sätt finns att designa såna som inte redan finns?

Tidigare Buds har inte sett ut som AirPods… ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur kan Samsungs styrelseordförande Jay Y. Lee inte veta i förväg hur designen på Galaxy Buds 3 och Galaxy Watch Ultra ser ut innan produktion? Ser mera ut media hittar på och blåser upp som vanligt. Tror mera på att han ryter för kvalitets kontroll var dåligt innan det släpptes. Galaxy Buds 3 och Watch Ultra drabbar av massvis med problem och tror mera detta är vad Jay Y. Lee blir rasande för.

Det är inte så förvånande, egentligen. Samsung är ett av världens största konglomerat som tillverkar allt från oljeriggar, transportskepp och kläder till mikroprocessorer. Därtill har divisioner för livförsäkringar, biomedicinsk teknik och allt möjligt knasigt. Vill påstå att det är omöjligt för en enskild individ att hålla koll på alla dessa delar på egen hand, utan han måste förlita sig på ett cheferna gör sitt jobb.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ren slump:

Permalänk

exakt lika lika som en fiat och en ferarri?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

exakt lika lika som en fiat och en ferarri?

Gui.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Gui.
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som vilken Samsung klocka som helst sen dem bytte till Android för 4? år sedan?

Det enda som är lika på klockorna är armband och att Samsung fick för sig att ha oranget runt knappen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Viking

Jämförelse av hörlurarna:

Att det gäller både vanliga och Pro-modellen säger ju en del.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Bortsett från färgen så tycker jag inte att de är så lika.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Inte jättekonstigt att produkterna blir lika, antar att både Apples och Samsungs produktutvecklare har ungefär samma utbildningsnivå och erfarenhet, och här ska de båda grupperna lösa samma problem. Båda ska också ha samma "universalpassform" för att passa så många öron som möjligt.

Med det sagt, hade jag inte gjort dom vita om jag jobbat på Samsung.

Märkligt då att så lite kopieras från Samsung till Apples design vilket borde bli resultatet.

Passformen tror jag har minimal med
Detta att göra.
Designen är AO här och Apple är den som ”alla” vill ha.
De hade kunnat gjort de fyrkantiga utan att det påverkat passformen för att
Nämna ett exempel.

Samsung är bara inte tillräckligt stora på designinnovation så de blir tvungna att titta på konkurrensen för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

exakt lika lika som en fiat och en ferarri?

Inte konstigt, Fiat ägde Ferrari fram till 2016

Permalänk
Medlem

Lyssna på mina nya Buds...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Discokungen

Jag ska ta väl hand om mina Buds 3 Pro. Äntligen kommer en bra form på lurar av hög kvalitet som inte saknar 2/3 av funktionerna med en Android-telefon. Sen är ju Galaxy Watch Ultra mest lik på namnet, orangea knappen och att de tvunget också skulle marknadsföra med orange armband.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur kan Samsungs styrelseordförande Jay Y. Lee inte veta i förväg hur designen på Galaxy Buds 3 och Galaxy Watch Ultra ser ut innan produktion? Ser mera ut media hittar på och blåser upp som vanligt. Tror mera på att han ryter för kvalitets kontroll var dåligt innan det släpptes. Galaxy Buds 3 och Watch Ultra drabbar av massvis med problem och tror mera detta är vad Jay Y. Lee blir rasande för.

Eller hur! Var också förvånad att VD skulle se produkten först när den lanserades publikt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur kan Samsungs styrelseordförande Jay Y. Lee inte veta i förväg hur designen på Galaxy Buds 3 och Galaxy Watch Ultra ser ut innan produktion? Ser mera ut media hittar på och blåser upp som vanligt. Tror mera på att han ryter för kvalitets kontroll var dåligt innan det släpptes. Galaxy Buds 3 och Watch Ultra drabbar av massvis med problem och tror mera detta är vad Jay Y. Lee blir rasande för.

Han är styrelseordförande för hela Samsung koncernen, inte VD för bolaget som utvecklar/säljer hörlurar. De här hörlurarna är nog inte ens med på "top-hundra-listan" över de viktigaste Samsung lanseringarna i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller hur! Var också förvånad att VD skulle se produkten först när den lanserades publikt.

Nu är han väl förvisso inte VD utan styrelseordförande men jag har svårt att se att han har insyn i alla produkter som Samsung tar fram.

Permalänk
Medlem

Samsung har förutom att härma Apples design även härmat Apples prisbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För att förtydliga: Den vänstra är en airpod pro.

Bra att han ryter till så vi får lite nyutveckling istället för säker och tråkig "inspiration" av andra företag.

Känns snarast som om han bara är ute efter PR. Finns inte en chans att en sådan produkt inte godkänts av en hel rad med mellanchefer och skapats i enligthet med design-guider.

Ren så kallad "lip service". De kopierar gärna, ofta och mycket Apple med ett leende. Sen när folk ifrågasätter låtsas chefen vara kränkt och ovetande, om än jag sätter mina byxor på att han personligen godkänt dessa med ett leende just för att de är så lika Apple. Typiskt Samsung, bara kopiera aldrig innovera

Permalänk
Medlem

Namnsättningen också, man tyckte alltså inte att det räckte med att bara plagiera designen

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Gui.
<Uppladdad bildlänk>

ja de kunde väl fixat hexagoner eller något annat simpelt...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Namnsättningen också, man tyckte alltså inte att det räckte med att bara plagiera designen

Vilken namnsättning syftar du på? Watch Ultra? I så fall ska det sägas att Samsung var före Apple med att använda Ultra som suffix.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500