uBlock Origin slutar snart fungera i Google Chrome

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sidde:

Det är inget normalt beteende för firefox iaf, varken på macOS eller Linux iaf.
Jag startar om firefox när jag startar om datorn, det är när datorn behöver bootas om kanske varannan månad eller liknande. Alltid ett gäng tabbar med youtube uppe, ofta pausade.

Vilka tillägg kör du?

Jag har kört firefox som mainbrowser TILLS dess att jag gick över till macbook.

Inte nog med att firefox sällan håller ens 60fps, men efter någon timme igång så blir den så seg att macbooken är nära på att krasha. Den går ner i hastighet med gissningsvis 95% över i princip alla applikationer.

Från att undvika allt chromiumbaserat som pesten kände jag mig helt enkel tvungen att byta.

Synd att Apple inte fixar safari så att det går att installera addons enkelt och gör dem gratis för utvecklare så att man kan få samma addons som alla andra webbläsare...

Permalänk

Min pi-hole gör jobbet bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

uBlock Origin Lite (uBOL) ska ersätta gamla uBlock Origin och fungerar med Manifest V3. Bara att byta, aktivera standardfilter och tuffa på som vanligt

Den ska inte ses som en ersättning. https://github.com/uBlockOrigin/uBOL-home/wiki/Frequently-ask...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Min pi-hole gör jobbet bra

Pi-hole är ganska dåligt överlag, funkar inte öht på t.ex. youtube eller Twitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vilka tillägg kör du?

Jag har kört firefox som mainbrowser TILLS dess att jag gick över till macbook.

Inte nog med att firefox sällan håller ens 60fps, men efter någon timme igång så blir den så seg att macbooken är nära på att krasha. Den går ner i hastighet med gissningsvis 95% över i princip alla applikationer.

Från att undvika allt chromiumbaserat som pesten kände jag mig helt enkel tvungen att byta.

Synd att Apple inte fixar safari så att det går att installera addons enkelt och gör dem gratis för utvecklare så att man kan få samma addons som alla andra webbläsare...

Så få som möjligt.
Ublock Origin, YesScript2, Disable WebRTC, Ghostery

Jag har kört Phoenix/Firebird/Firefox på OSX i över 20år nu iaf utan sådana problem som du beskriver.

Permalänk
Medlem

pfBlock NG på pfSense maskinen är allt jag behöver för alla klienterna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Så få som möjligt.

Jag har kört Phoenix/Firebird/Firefox på OSX i över 20år nu iaf utan sådana problem som du beskriver.

Dock är "så få som möjligt" = inga alls

Går utmärkt att köra webbläsare utan addons

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lassekongo83:

Antar att det beror på vad man förväntar sig och vad man har använt uBlock för.

I mitt fall har jag installerat uBO och aldrig pillat på en inställning, där uBOL i detta fallet inte har upplevts annorlunda i det minsta med fullständigt filterläge aktiverat.

Antar att de flesta använt pluginet likt mig själv för att blockera ads och inte mycket mer

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Sen jag bytte till Brave för ett drygt år sedan (från Firefox) så har jag inte sett något behov alla med addons. Brave har till och mer fler intressanta verktyg för att blockera reklam, cookie banners, YouTube shorts (äntligen!), Youtube recommended och mycket mer, saker jag inte hade i Firefox ens med flera tillägg (kanske finns men det känns alltid lite sådär att ge en hel serie tillägg tillgång till min webbläsare, man ökar ju potentiella attack vektorer ju fler man släpper in).

Upplever Brave snabbare också, hade liknande problem som andra beskriver att Firefox var hungrigt och inte höll nån bra framerate på laptopen som hade några år på nacken.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Glad att jag bytte till Brave för några år sedan. Chrome använder jag bara när nöden kräver, dvs för de testmoment i jobbet som stipulerar att Chrome ska användas.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Vilka tillägg kör du?

AdGuard och Wipr är bra adblockers för Safari.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Chromium-baserade, firefox rullar galant med UBlock Orgin.

Du skrev specifikt Chrome.

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Sen jag bytte till Brave för ett drygt år sedan (från Firefox) så har jag inte sett något behov alla med addons. Brave har till och mer fler intressanta verktyg för att blockera reklam, cookie banners, YouTube shorts (äntligen!), Youtube recommended och mycket mer, saker jag inte hade i Firefox ens med flera tillägg (kanske finns men det känns alltid lite sådär att ge en hel serie tillägg tillgång till min webbläsare, man ökar ju potentiella attack vektorer ju fler man släpper in).

Upplever Brave snabbare också, hade liknande problem som andra beskriver att Firefox var hungrigt och inte höll nån bra framerate på laptopen som hade några år på nacken.

Låter som vi har två olika Brave browsers, min går så sjukt långsamt oavsett om det är på en monster desktop med över 300Gb ddr5 rRAM eller mobil att jag allt som oftast tror att browsern kraschat eller måste klicka på refresh knappen upprepade gånger för att den överhuvudtaget ska ladda in sidor.
Helt hopplös att använda till vardags surf om du frågar mig.
Men visst den "funkar" för att blockera reklam rätt bra, stund att den inte helt sällan även vägrar visa en enda bild på sidan ifråga.
Så med det sagt, vet inte vad jag tycker är jobbigast, trasiga hemsidor eller reklam.

Permalänk
Medlem

Hmm, märkligt beslut. Vi får se om det kommer någon fix.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tittar man tillräckligt länge på firefox reddit, så nix.

Så bra att du inte har några problem med din firefox, DÅ har INGEN annan något problem heller... för "det funkar för mig, således funkar det för alla"..

Det fungerar inte för dig, så det är trasigt för alla?

Jag har inte heller upplevt några problem med läckande minne.
Se det som ett tecken och spendera mindre tid på reddit

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

jaha, får väl ge Firefox en chans då

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

jaha, får väl ge Firefox en chans då

Testa floorp om du inte blir nöjd med FF

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av sweisdapro:

<3 Floorp

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst om manifest v3 är det säkrare för oss användare men samtidigt som nackdelen blir att inte plugin får göra som de vill. Som det är nu så får de härja fritt känns det som. Så ett + och ett - för oss användare men +++ för Google som får mer kontroll. Jag är emot Manifest v3 men att de säkrar upp är jag för.

Vi litar ju på Ublock/ Violentmonkey och andra stora. Men det finns så mycket skumma plugin som många bara kör in. Och det känns som man är noga nu för tiden vad appar på sin telefon får tillgång till, men godkänner alla plugin att läsa alla sidor man går till.

Jag kör aldrig Chrome utan kör Firefox. Fungerar mycket bra över lag och vill köra den i framtiden, men om det blir strul så byter jag till Vivaldi som är riktigt bra.
Många tipsar om floorp men jag litar inte riktigt på en liten skara utvecklare till en sådant viktigt program som webbläsare, sista versionen av floorp var 9 juli (enligt github) och FF uppdateras 26 jul. Det finns många roliga och bra webbläsare men känner nog mer att jag litar på större aktörer.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Tillägget "I don't care about cookies" har blivit sålt till Avast och är inte att lita på längre.
uBlock Origin har en lösning för popups i Inställningar > Filterlistor > Cookie-meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Tillägget "I don't care about cookies" har blivit sålt till Avast och är inte att lita på längre.
uBlock Origin har en lösning för popups i Inställningar > Filterlistor > Cookie-meddelanden.

Bra info, skulle nästan bli en nyhet för att folk skulle byta bort den nu. Problemet vi har i världen, bra saker blir uppköpta av sämre företag för att de är populära program/plugin. Utvecklaren vill sluta jobba och köpa en ny villa. Alla skulle nog gå med på det när sedelbuntarna snurrar framför näsan på en.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

<3 Floorp

Instämmer om Floorp. Körde länge Librewolf men det blev aningen omständigt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vad jag har läst om manifest v3 är det säkrare för oss användare men samtidigt som nackdelen blir att inte plugin får göra som de vill. Som det är nu så får de härja fritt känns det som. Så ett + och ett - för oss användare men +++ för Google som får mer kontroll. Jag är emot Manifest v3 men att de säkrar upp är jag för.

Det är nog bara en word fluff-försäljningsargument google kör med.

Skrivet av Motsols:

Skrivet av Lagers:

Bra info, skulle nästan bli en nyhet för att folk skulle byta bort den nu. Problemet vi har i världen, bra saker blir uppköpta av sämre företag för att de är bra. Utvecklaren vill sluta jobba och köpa en ny villa. Alla skulle nog gå med på det när sedelbuntarna snurrar framför näsan på en.

Det finns "i STILL dont care about cookies", den skulle vara bättre vad jag förstått..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är nog bara en word fluff-försäljningsargument google kör med.

Läste denna nu av ghostery, det kan ju vara mer bluff som du säger av Google än vad man tror. De är rätt duktiga på detta. Jag kommer att ha kvar Firefox så länge det går och hoppas att fler byter till Firefox. Men vi kämpar mot ett företag som nästan äger Internet så det blir inte lätt att få vanligt folk att på telefonerna byta ut deras Chrome eller Samsung browser att börja köra Firefox. Helst när den inte är bättrepå telefonen som Chromium-baserade.

Citat:

Det finns "i STILL dont care about cookies", den skulle vara bättre vad jag förstått..

Den kanske finns, men jag själv kör med den som är i Ublock. Fungerar okej. Hoppas verkligen det blir någon ändring på dessa cookie-rutor snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag testar nog några olika den dagen Chrome inte funkar längre.

Skrivet av DavidtheDoom:

Förstår hur du tänker, men det rör nog närmare 5 eller 6 olika maskiner där både minne, IMC och moderkort skiljer sig för mig. Det är tyvärr Firefox som mjukvarumässigt har bekymmer, vart? Ja det är tiotusenkronorsfrågan iom utvecklarna också vill lösa detta problem. Troligen är det ju en uppsjö fel och inte ett enskilt fel.

Fast va? Du har ju inte testat Firefox sen 2021 om jag förstår dig korrekt, hur kan du vara så säker om dagens Firefox mjukvara har minnesproblem?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har floorp en vettig profilhantering? Första jag saknade i FF

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Har floorp en vettig profilhantering? Första jag saknade i FF

Floorp är mer eller mindre "bara" ett skal till Firefox, typ. Så den har mest troligen exakt samma profil-hantering som vanliga FF (Har inte floorp på den här datorn att jag kan kolla)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sidde:

Så få som möjligt.

Hmm, detta glädjer mig, jag har haft andra problem på min m1 som jag tyckt varit out of character så att säga. Batteritiden ny var ju nästan 20h, numera 6-10 på en laddning och antalet cykler är under 200.

Vissa av sakerna jag googlar stämmer dock för några andra, men de har aldrig särskilt många kommentarer och oftast är det andra som svarar med "konstigt, mitt är inte så"

Som t.ex choppy/jerky scrolling in firefox. Det var ett av mina större issues.

Windows hade jag bara nukat för längesen men har ännu inte orkat sätta mig in i hur man blåser en mac bäst. Insikt?

Permalänk
Medlem

Äh, är Firefox så j-vla bra egentligen?
Kört den som "extra backupläsare" och körde den innan Chrome blev bra, typ runt 2012.
Tycker den är allmänt segare(visar ju tester också).
Chrome har fördelen med fullständig Googeintegrering.
Tycker inte Firefox i övrigt rent funtionellt ger några fördelar.
Det klart dom som vill gå emot strömme och vara mer trackingfria "vara emot the evil google" så kan jag förstå.
Att säga att Chrome är bra (och Google i allmänhet) verkar var som att svära i kyrkan för många här...
Brave annars också ett väldigt vettigt alternativ. Speciellt som dom säger sig stöda v2 och därmed UBlock Origin fullt ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det klart dom som vill gå emot strömme och vara mer trackingfria "vara emot the evil google" så kan jag förstå.

Förutom senaste "skicka en massa info för att trackas"-inställningar som är opt-out som standard.