uBlock Origin slutar snart fungera i Google Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Just nu kör jag inte firefox alls, eftersom den läcker minne som ett såll.
Titta tillräckligt på youtube-klipp så kommer FF att läcka som ett såll, till sdu stänger det fönster som läcker.

Gör ingen skillnad.

Verkar som det var ett temporärt problem i v126.0.0 som löstes med v126.0.1. Knappast ett problem i dagsläget i alla fall.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Kollade lite och den ser intressant ut, vet du om den har inbyggd mouse gestures? De som finns som tillägg funkar inte överallt i firefox och kan inte göra vissa saker som jag annars är van vid med Vivaldi, och var huvudsakliga anledningen till att jag aldrig gick över till firefox när jag försökte senast.

AFAIK finns det inte utan det är isåfall med tillägg men kan vara så att det funkar bättre i Floorp då jag förstår det som att de gått längre med att integrera Gesturefy, jag har dock inte testat.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Verkar som det var ett temporärt problem i v126.0.0 som löstes med v126.0.1. Knappast ett problem i dagsläget i alla fall.

Det har bara varit temporärt de senaste 10+ åren, så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det har bara varit temporärt de senaste 10+ åren, så nej.

Du verkar vara ensam om det, iallafall här på forumet. Jag har som sagt inte haft problem alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du verkar vara ensam om det, iallafall här på forumet. Jag har som sagt inte haft problem alls

Tittar man tillräckligt länge på firefox reddit, så nix.

Så bra att du inte har några problem med din firefox, DÅ har INGEN annan något problem heller... för "det funkar för mig, således funkar det för alla"..

Permalänk
Medlem

Det finns ju en risk att du har massa jävla virus och skit på datorn, jag kan inte få firefox att lagga iaf

Permalänk
Medlem

Mitt uBlock Origin bråkat ett tag redan.
Har en Chrome-flik varit öppen en stund (säg, över 30 minuter) så har uBlock helt och hållet klappat ihop, extremt störigt.

Detta blir väl bara spiken i kistan lite, har redan börjat spana efter ersättare, alternativt gå tillbaks till Firefox, var ju nått decennium senast.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tittar man tillräckligt länge på firefox reddit, så nix.

Så bra att du inte har några problem med din firefox, DÅ har INGEN annan något problem heller... för "det funkar för mig, således funkar det för alla"..

Det är möjligtvis någon addon eller plugin du kör som orsakar minnesläckan. Har du testat att inaktivera och felsökt detta?

Själv har jag kört Firefox sen typ 2006, funkar hur bra som helst för mig. Kör bara uBlock origin, Bitwarden och I don't care about cookies som tillägg.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

AFAIK finns det inte utan det är isåfall med tillägg men kan vara så att det funkar bättre i Floorp då jag förstår det som att de gått längre med att integrera Gesturefy, jag har dock inte testat.

Hmm jag kanske får ta tid och testa det då, om det skulle funka bra så är det inte längre något stort hinder för mig att byta till Firefox så skulle vara nice.

Edit: Har nu bytt över till Floorp, allt funkar inte som jag hade hoppats på men funkar tillräckligt bra för att jag ska ge den en ärlig chans.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Har använt den tidigare men nu kör jag "Violent Monkey". Har en del skript däri.

Använde ochså Tampermonkey innnan men det blir väl och byta tillbaka till det igen för när jag skulle installera Violentmonkey så stog det att även det tillägget kange skulle sluta funka.

Permalänk
Medlem

Man kan testa sin adblocker här:
- https://adblock-tester.com/
- https://d3ward.github.io/toolz/adblock

Med uBlock Origin på Firefox fick jag 100/100 på första och 134/135 på andra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har chrome på mobilen och firefox på datorn...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Exydia:

Verkar som det var ett temporärt problem i v126.0.0 som löstes med v126.0.1. Knappast ett problem i dagsläget i alla fall.

Skrivet av VinterSolen:

Det har bara varit temporärt de senaste 10+ åren, så nej.

Skrivet av jnsson:

Du verkar vara ensam om det, iallafall här på forumet. Jag har som sagt inte haft problem alls

Skrivet av VinterSolen:

Tittar man tillräckligt länge på firefox reddit, så nix.

Så bra att du inte har några problem med din firefox, DÅ har INGEN annan något problem heller... för "det funkar för mig, således funkar det för alla"..

Jag kliver in här också och jag hade FF problem med minnesläckor så skarpt att jag var tvungen att byta webbläsare. Datorn fungerade inte med webbläsaren alls.

Detta byte skedde 2016, testade Firefox igen 2017, 2018, 2020 samt 2021 och alla gångerna har det varit något bekymmer med minne och primärt videoelement. Även reklamelement har varit problematiska.

Sedan är det såklart väldigt kul att FF funkar felfritt för vissa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Varför använder folk googles webläsare? Skulle inte ta i världens största annonsförsäljares webläsare med tång

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Bytte till(baka till) Firefox som min plattformsöverskridande standardwebbläsare år 2023 och har inte haft några problem alls vad jag kan minnas. Knarkar mycket reddit och youtube.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hoppas (och tror) att detta bidrar till att FireFox får en ordentlig uppsving i antal användare.

Själv har jag kört Firefox längre än jag kan minnas, runt 20år..... Aldrig haft anledning att titta på nått annat...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

"For as long as we’re able (and assuming the cooperation of the extension authors), Brave will continue to support some privacy-relevant MV2 extensions—specifically AdGuard, NoScript, uBlock Origin, and uMatrix"

"Will MV2 extensions still work in Brave?
Yes, for now. We recognize the importance of supporting existing Manifest V2 extensions. We have force-enabled Manifest V2 support in the Brave browser, ensuring that you can continue to use your favorite extensions without interruption. In June 2025, Google plans to remove all remaining Manifest V2 items from the Chrome Web Store. While Brave has no extension store, we have a robust process for customizing (or “patching”) atop the open-source Chromium engine. This will allow us to offer limited MV2 support even after it’s fully removed from the upstream Chromium codebase."

https://brave.com/blog/brave-shields-manifest-v3/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Då byter jag väl tillbaka till Firefox då, eftersom de tvingar mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 57josa:

uBlock Origin kommer enligt källor, tydligen att snart sluta fungera i Google Chrome. Några bra förslag på alternativ?
Byta webläsare eller annat adblock verktyg? Kom gärna med förslag.

https://www.bleepingcomputer.com/news/google/google-chrome-wa...

https://www.pcforalla.se/article/2417574/popular-annonsblocke...

<Uppladdad bildlänk>

Sägs handla om mycket mer än bara Ublock Origin. Bland annat lastpass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kliver in här också och jag hade FF problem med minnesläckor så skarpt att jag var tvungen att byta webbläsare. Datorn fungerade inte med webbläsaren alls.

Detta byte skedde 2016, testade Firefox igen 2017, 2018, 2020 samt 2021 och alla gångerna har det varit något bekymmer med minne och primärt videoelement. Även reklamelement har varit problematiska.

Sedan är det såklart väldigt kul att FF funkar felfritt för vissa.

Använder FF som primär då den låter en ta bort allt skit från högerklicksmenyn i kontext, något ingen annan tillåter.
Men måste starta om firefox efter ett par timmars användning, främst när man använt youtube länge, för att den börjar sega eller bete sig konstigt.

Permalänk
Medlem

Om man nu inte gillar reklam och spårning så fattar jag inte varför man kör chrome

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leiri:

Använder FF som primär då den låter en ta bort allt skit från högerklicksmenyn i kontext, något ingen annan tillåter.
Men måste starta om firefox efter ett par timmars användning, främst när man använt youtube länge, för att den börjar sega eller bete sig konstigt.

Jag konsumerar Youtube med 2.35x hastighet, gissa hur ofta ff skulle paja då! 😢

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Någon som vet om detta gäller alla chromium-baserade webbläsare eller enbart Chrome?

Samtliga.

Alternativa Chromium-baserade läsare kan såklart välja att återinföra stöd för MV2, men hur väl de kommer kunna bibehålla stödet återstår att se. Det finns ju full möjlighet att Google kan fula och aktivt försöka sabotera kompatibiliteten i Chromium och göra det jobbigt för de som gör så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Om man nu inte gillar reklam och spårning så fattar jag inte varför man kör chrome

Är ju inte bara Chrome som påverkas

Permalänk
Medlem

uBlock Origin Lite är gjord för v3 och kommer fortsätta fungera, har kört den länge och har inte märkt nån större skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Är ju inte bara Chrome som påverkas

Chromium-baserade, firefox rullar galant med UBlock Orgin.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Använder FF som primär då den låter en ta bort allt skit från högerklicksmenyn i kontext, något ingen annan tillåter.
Men måste starta om firefox efter ett par timmars användning, främst när man använt youtube länge, för att den börjar sega eller bete sig konstigt.

Vill man både kunna ta bort eller lägga till saker i högerklicksmenyn OCH slippa starta om hela tiden pga av, bland annat, minnesläckor, så installerar man Vivaldi.

https://help.vivaldi.com/desktop/appearance-customization/cus...

(Alltså, det finns andra webläsare som tillåter en att ändra i kontextmenyerna...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Man kan testa sin adblocker här:
- https://adblock-tester.com/
- https://d3ward.github.io/toolz/adblock

Med uBlock Origin på Firefox fick jag 100/100 på första och 134/135 på andra.

Testade med uBlock Origin Lite (funkar i v3), fick 96/100 på första och 134/135 på andra

Permalänk
Medlem

Hej firefox! Google kan ta sig i brasan. Tack för allt, dags att gå vidare.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Använder FF som primär då den låter en ta bort allt skit från högerklicksmenyn i kontext, något ingen annan tillåter.
Men måste starta om firefox efter ett par timmars användning, främst när man använt youtube länge, för att den börjar sega eller bete sig konstigt.

Det är inget normalt beteende för firefox iaf, varken på macOS eller Linux iaf.
Jag startar om firefox när jag startar om datorn, det är när datorn behöver bootas om kanske varannan månad eller liknande. Alltid ett gäng tabbar med youtube uppe, ofta pausade.