Följ Black Week på SweClockers

Android-skadeprogram länsar konton och nollställer telefoner

Permalänk
Musikälskare

Skönt man sitter på iPhone när sånt här händer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fast om det kommer upp en fråga "vill du installera den här appen fast den inte kommer från Play Butiken" så är det snudd på 0 skydd för dom som detta riktas mot. Samma sak om dom får frågan att ge behörighet för "tillgänglighetsfunktioner". Vet inte hur SMS'et ser ut men användaren uppmanas säkert att klicka ja/acceptera eller så gör folk bara det ändå.

Några här raljerar och tycker att folk får "skylla sig själv". Visst, man önskar att många var mer försiktiga, men det är faktiskt inte så enkelt för många. Även att installera riktiga appar kräver ofta att användaren ger tillåtelse till saker som det är otydligt vad det innebär. "Google Play" låter ju inte heller i mina öron som det mest seriösa.

Så samtidigt som man behöver fortsätta informera om att användare ska läsa och tänka igenom innan dom trycker på saker så behöver seriösa aktörer jobba på att göra allting tydligare och mer lättförståeligt. Det är ett samhällsproblem att vissa (främst äldre) inte vet hur dom ska hänga med/lära sig teknikutvecklingen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Fast om det kommer upp en fråga "vill du installera den här appen fast den inte kommer från Play Butiken" så är det snudd på 0 skydd för dom som detta riktas mot. Samma sak om dom får frågan att ge behörighet för "tillgänglighetsfunktioner". Vet inte hur SMS'et ser ut men användaren uppmanas säkert att klicka ja/acceptera eller så gör folk bara det ändå.

Några här raljerar och tycker att folk får "skylla sig själv". Visst, man önskar att många var mer försiktiga, men det är faktiskt inte så enkelt för många. Även att installera riktiga appar kräver ofta att användaren ger tillåtelse till saker som det är otydligt vad det innebär. "Google Play" låter ju inte heller i mina öron som det mest seriösa.

Så samtidigt som man behöver fortsätta informera om att användare ska läsa och tänka igenom innan dom trycker på saker så behöver seriösa aktörer jobba på att göra allting tydligare och mer lättförståeligt. Det är ett samhällsproblem att vissa (främst äldre) inte vet hur dom ska hänga med/lära sig teknikutvecklingen.

plus att de som faller för det är vana vid att "man måste ju göra knepiga saker med den däringa tekniken för att den ska fungera nuförtiden" så det är ju extremt svårt att utbilda bort, det som för dig och mig är klart som korvspad att det är scam låter för dem vilken vanlig teknikgrej som helst.

Frågan är vad som hade hänt om politikerna hade börjat lägga över ansvar på telekombolagen och bankerna att stävja upp här. Som det är idag så skeppar de ju glatt vidare sms och samtal från bedragare som tom kan spoofa nummer som om de kom från banken eller skatteverket, något som telekombolagen egentligen borde kunna blocka på två sekunder om de bara hade brytt sig (eller rättare sagt tvingats att bry sig).

Samma med bankerna, att det kan gå transaktion efter transaktion till kända målvakter är något de borde kunna stoppa ganska snabbt och lätt.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Och snart kommer Apple tvingas öppna för externa App Store och Virusen kommer att hagla där också tyvärr, känns som det är skurkarna som tvingat fram denna idiotiska EU lag tyvärr. Men personligen kommer jag aldrig ladda hem något utanför App Store.

Fattar inte varför EU vill påtvinga allt att vara lika dant, jag vill ha ett säkrare slutet system och om man inte vill det så kan man ju få välja något annat. Men nu skall man fixa så att alla system blir osäkra och att lurendrejare lättare kan komma åt bankkonton och ID mm. Vad är vinsten med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Och snart kommer Apple tvingas öppna för externa App Store och Virusen kommer att hagla där också tyvärr, känns som det är skurkarna som tvingat fram denna idiotiska EU lag tyvärr. Men personligen kommer jag aldrig ladda hem något utanför App Store.

Bara för att EU gör det möjligt för att installera de appar du vill så betyder det inte att du måste göra det. Även om du inte känner dig komfortabel med externa appar på din enhet så betyder det inte inga andra ska få installera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Bankid/swish/banken borde ha en sammanverkan att minst en gång per år kräva att ha en övre gräns på digital betalning. Sätt maxgräns. Sedan en personlig kod som krävs bytas varje år. Du blir hackad på bankid kod xxxxxx. Försöker du swisha/överföra 25.000 kr? Spärrad tills du slår in säkerhetskoden.

Jag får krav från Swish att verifiera om var 90:e dag för att kunna se transaktioner. Sedan finns en gräns samt ett större belopp som först måste aktiveras innan det kan användas. Ändras beloppen måste det även godkännas både hos Swish och hos banken.

Skrivet av XPerion:

Jag får hela tiden SMS (mail) om outhämtade paket, verifiera adress bla bla och ska klicka på en länk för verifiera. Såna SMS tas bort direkt.
Sånt skit borde regeringen fokusera om och tvinga operatörer blocka. Istället slösar tid på jaga pirater och tvingar operatörer ge ut ip adresser eller blockera streaming sajter.
Att scammers vet ens telnr är allvarlig säkerhets risk redan.

Bara att du får SMS etc om icke uthämtade paket etc. gör att jag misstänker att du hej vilt sprider ut uppgifter om dig själv till höger och vänster. Jag får aldrig SMS / samtal om sådana saker. Jag har visserligen hemligt telefonnummer, men jag är extremt noga med vem jag ger uppgifter till och gör bara köp på internet med isolerade kort där banken i förväg vet om köpet. Tar max två minuter att förbereda ett sådant köp där belopp anges och verifiering med mobilt bank-id görs. Dessutom är köpet begränsat till min IP-adress vilket gör att det är omöjligt att göra en transaktion från en annan adress. Sedan får jag alltid en verifiering av alla köp med kort direkt till telefonen, vilket gör att det går att se om fel företag / belopp inträffar. Eller varning om fel pin-kod inträffat.

Skrivet av friArsenik:

Med tanken på tiden vi lever i så ekonomin kan spricka hos väldigt många vanliga människor om de blir av med 49 tusen från sitt bankkonto.

Skulle snarare säga 4 900 kr. Men det är strategin som avgör, inte beloppet. Jag ser däremot ingen anledning till att man skulle behöva mer än 3 500 kr i fickpengar under månaden. I så fall är det ett planerat inköp eller möjligen något som plötsligt kräver ett inköp, som trasig telefon eller mikrovågsugn. Skulle ditt boende plötsligt brinna ner / vattenskadas så är det ditt försäkringsbolag som står för kulorna. Här skulle i princip livsuppehållande gå först som mat och kläder ev. hotellrum eller att slagga på soffan över natten hos en nära vän / släkting. Skulle din vän / släkting behöva betala åt dig för att komma fram så är det max mellan en enkelbiljett och en taxiresa om det är samma stad.

Ska du hjälpa någon, begär att få prata med personen. Går alltid att identifiera röst / logik hos någon du känner vilket gör det svårt för någon annan att härma, speciellt logik (hur personen pratar, ordföljd etc).

Skulle det gälla större pengar som drivs av inkasso eller kronofogden kan man alltid begära att få en avbetalningsplan. Det snabbaste man kan göra här är att kontakta ett företag och erbjuda en överenskommelse för en avbetalning. I 99% av fallen går företagen med på en lösning då det är enklare än att driva det genom inkasso / kronofogden. Skulle man hjälpa en släkting att städa bort en skuld så skulle företagen / kronofogden mer än gärna kunna skicka en sammanfattning av vad som är aktuellt. I ett sådant här fall, begär att få total insyn.

Dom få gånger jag slarvat med en faktura har jag omedelbart kontaktat företaget och genast erkänt. Samtliga gånger har man kommit överens om en lösning som gått att lösa inom 48 timmar. Ofta har man kommit undan utan extra avgift just för att man varit snabb.

Tänk på att det är skillnad på att inte ha pengar och att bara ha glömt att betala.

Jag kan inte komma på en enda kostnad som skulle vara livsavgörande inom 24 timmar och dyrare än 500 kr, i alla fall inte i Sverige. Utomlands så har du vanligen din hemförsäkring eller ditt kreditkort / resebolag alternativt europeiska sjukförsäkringskortet vilket ger sjukvård i Europa samt hjälp med ambulansflyg om det behövs.

Med lite sunt förnuft skulle alla belopp över 1 000 kronor må bra av att vänta.

Några saker jag skulle säga när det gäller pengar:

• Lägg upp en budget för året som inkluderar fasta utgifter samt mat/drivmedel om du har kort/faktura hos någon matjätte / mack.

• Använd en fickpeng för övriga privata saker som frisör, kläder, mediciner, fika, bio etc.

• Spara genast pengar varje månad så fort du får in dom. Har du stora belopp och längre tid till förfallodatum överväg att spara under tiden.

• Använd en 10-årig avskrivningsperiod för saker som, ny tv, dator telefon etc. Dela beloppet på 10 år så vet du vad det kostar varje månad att köpa nytt.

• Har du stora belopp i sparande (100 000+) överväg att dela upp i en buffert + fasträntekonto. En buffert bör vara minst 3 månadslöner / 40 000 kr och kunna vara tillgänglig inom 24 timmar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bara att du får SMS etc om icke uthämtade paket etc. gör att jag misstänker att du hej vilt sprider ut uppgifter om dig själv till höger och vänster. Jag får aldrig SMS / samtal om sådana saker. Jag har visserligen hemligt telefonnummer, men jag är extremt noga med vem jag ger uppgifter till och gör bara köp på internet med isolerade kort där banken i förväg vet om köpet. Tar max två minuter att förbereda ett sådant köp där belopp anges och verifiering med mobilt bank-id görs. Dessutom är köpet begränsat till min IP-adress vilket gör att det är omöjligt att göra en transaktion från en annan adress. Sedan får jag alltid en verifiering av alla köp med kort direkt till telefonen, vilket gör att det går att se om fel företag / belopp inträffar. Eller varning om fel pin-kod inträffat.

Jag är också restriktiv med att ge ut mitt nummer och får också såna ibland, inte ofta men det händer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag får krav från Swish att verifiera om var 90:e dag för att kunna se transaktioner. Sedan finns en gräns samt ett större belopp som först måste aktiveras innan det kan användas. Ändras beloppen måste det även godkännas både hos Swish och hos banken.

Skulle snarare säga 4 900 kr. Men det är strategin som avgör, inte beloppet. Jag ser däremot ingen anledning till att man skulle behöva mer än 3 500 kr i fickpengar under månaden. I så fall är det ett planerat inköp eller möjligen något som plötsligt kräver ett inköp, som trasig telefon eller mikrovågsugn. Skulle ditt boende plötsligt brinna ner / vattenskadas så är det ditt försäkringsbolag som står för kulorna. Här skulle i princip livsuppehållande gå först som mat och kläder ev. hotellrum eller att slagga på soffan över natten hos en nära vän / släkting. Skulle din vän / släkting behöva betala åt dig för att komma fram så är det max mellan en enkelbiljett och en taxiresa om det är samma stad.

Ska du hjälpa någon, begär att få prata med personen. Går alltid att identifiera röst / logik hos någon du känner vilket gör det svårt för någon annan att härma, speciellt logik (hur personen pratar, ordföljd etc).

Skulle det gälla större pengar som drivs av inkasso eller kronofogden kan man alltid begära att få en avbetalningsplan. Det snabbaste man kan göra här är att kontakta ett företag och erbjuda en överenskommelse för en avbetalning. I 99% av fallen går företagen med på en lösning då det är enklare än att driva det genom inkasso / kronofogden. Skulle man hjälpa en släkting att städa bort en skuld så skulle företagen / kronofogden mer än gärna kunna skicka en sammanfattning av vad som är aktuellt. I ett sådant här fall, begär att få total insyn.

Dom få gånger jag slarvat med en faktura har jag omedelbart kontaktat företaget och genast erkänt. Samtliga gånger har man kommit överens om en lösning som gått att lösa inom 48 timmar. Ofta har man kommit undan utan extra avgift just för att man varit snabb.

Tänk på att det är skillnad på att inte ha pengar och att bara ha glömt att betala.

Jag kan inte komma på en enda kostnad som skulle vara livsavgörande inom 24 timmar och dyrare än 500 kr, i alla fall inte i Sverige. Utomlands så har du vanligen din hemförsäkring eller ditt kreditkort / resebolag alternativt europeiska sjukförsäkringskortet vilket ger sjukvård i Europa samt hjälp med ambulansflyg om det behövs.

Med lite sunt förnuft skulle alla belopp över 1 000 kronor må bra av att vänta.

Några saker jag skulle säga när det gäller pengar:

• Lägg upp en budget för året som inkluderar fasta utgifter samt mat/drivmedel om du har kort/faktura hos någon matjätte / mack.

• Använd en fickpeng för övriga privata saker som frisör, kläder, mediciner, fika, bio etc.

• Spara genast pengar varje månad så fort du får in dom. Har du stora belopp och längre tid till förfallodatum överväg att spara under tiden.

• Använd en 10-årig avskrivningsperiod för saker som, ny tv, dator telefon etc. Dela beloppet på 10 år så vet du vad det kostar varje månad att köpa nytt.

• Har du stora belopp i sparande (100 000+) överväg att dela upp i en buffert + fasträntekonto. En buffert bör vara minst 3 månadslöner / 40 000 kr och kunna vara tillgänglig inom 24 timmar.

att du inte får sms är inget annat än ren flax, extremt få av scammarna som läser av siter för att komma över nummer, alla köper antingen läckta datbaser från operatörer eller kör lwardialing.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

”Bingomod” sprids via SMS-phishing och möjliggör för bedragare att skicka pengar till sig själva från offrens bankappar.

Läs hela artikeln här

Ut fra beskrivelsen i art. ligner denne kod MS Recall gjennom å ta bilder som vil bli sent for å siden bli brukt for å få adgang til alt som ikke krever fysisk bekreftelse (biometrisk data) av bruken av mobilen eller enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Undrar om det blir en attack mot "svenska" enheter i framtiden. Så vitt jag vet så är det inte bara BankID som man måste gå igenom, utan om man vill lägga till en ny mottagare för att överföra pengar/betala, så behöver man en kod från en säkerhets dosa (gäller Swedbank i alla fall). Så blir det svårt.

Men vi har Swish! Som behöver begränsas via bankappen för säkerhets skull.

Jag behöver ingen dosa för att lägga till nya mottagare på Swedbank, räcker med mobilt bankid