Alla fyndtips från mellandagsrean

Söker cykel (ej SIBA) att cykla till jobbet med i GBG

Permalänk

Söker cykel (ej SIBA) att cykla till jobbet med i GBG

Hej,

Söker en cykel (ej el) att cykla till jobbet med. Kan ingenting om cyklar, har inte ägt en cykel på över 20 år, så jag har ingen aning om vilken typ av cykel som är lämplig, men jag bor i Frölunda och har tänkt cykla in till stan, så jag behöver ju inte ingen cykel med traktordäck iaf, men det kan ju vara bra om man kan ta sig fram även om det är lite snö och is.

Lämnar priset lite öppet då jag inte vet vad man behöver ge för att få en cykel med hyffsad kvalitet.

Sista cykeln jag hade fick jag på köpet när jag köpte en TV på SIBA för drygt 20 år sedan, och på den trycktes hjulet ihop när jag bromsade med handbromsen. Så ingen SIBA-cykel tack.

Fördel om den finns att hämta i Göteborg.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om happyride.se när det gäller cyklar beg. Är lite som Sweclockers fast för cykel tokiga. Man behöver konto precis som här. Mvh Wiktor

Permalänk
Skrivet av Honskadad:

Kan tipsa om happyride.se när det gäller cyklar beg. Är lite som Sweclockers fast för cykel tokiga. Man behöver konto precis som här. Mvh Wiktor

Ok, tack!

Permalänk

Kan du inget om cyklar så skulle jag börja med en sådan här:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/mountainbike-mtb/mountai...
Sedan köpa till ett par dubbdäck att använda mellan december-mars.

Det går att hitt billigare och bättre begagnat, men det är alltid att något måste justeras, köpas till, småfixas osv.
Kan man då inte de olika komponentstegen så kan det vara svårt att se vad som är en bra deal och om det där rasslet beror på slitage, eller om det inte blir bättre på den här nivån.

Permalänk
Skrivet av Bubben141:

Kan du inget om cyklar så skulle jag börja med en sådan här:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/mountainbike-mtb/mountai...
Sedan köpa till ett par dubbdäck att använda mellan december-mars.

Det går att hitt billigare och bättre begagnat, men det är alltid att något måste justeras, köpas till, småfixas osv.
Kan man då inte de olika komponentstegen så kan det vara svårt att se vad som är en bra deal och om det där rasslet beror på slitage, eller om det inte blir bättre på den här nivån.

Ok, tack, men inget kedjeskydd och inga stänkskärmar?

Permalänk

Gjorde en varukorg med kedjeskydd, lysen, reflexer, hjulreflex, ringklocka, skärmar och ett dubbdäck på biltema. Hamnade strax under 1100. Sedan är frågan hur trygg du är med att montera allt. Biltema har ett pris för att montera en vykel, vet inte om du kan förhandla till att de monterar de övriga delarna du köper där också.
Jag jobbar inte på biltema, men är svårt att slå deras prisvärdhet på cykelkomppnenter.

Annars tar du dig till en cykelhandlare där du kan prova olika storlekar och få hjälp med montage osv. Men då hamnar det nog på ett par tusenlappar till.
En pendlarcykel som skall gå i snö kommer också få sin beskärda del salt. Det sliter enormt, så kan vara skönt att inte ha för mycket pengar utlagda heller.

Permalänk

Här är komponentlistan jag plockade ihop för att få den laglig och pendlarvänlig:

Bygellås, 19,5 cm
27-0643

CYKELSKÄRMAR 29"
27-1811

Cykeldäck dubb 28", 38–622 mm
27-197

Cykelreflexsats, fram och bak
27-0134

Fram- och baklyse
27-1778

Hjulreflexer, 4 st.
27-0135

Kedjeskydd MTB
27-0520

Ringklocka, snabbfäste
27-0163

Permalänk
Skrivet av Bubben141:

Gjorde en varukorg med kedjeskydd, lysen, reflexer, hjulreflex, ringklocka, skärmar och ett dubbdäck på biltema. Hamnade strax under 1100. Sedan är frågan hur trygg du är med att montera allt. Biltema har ett pris för att montera en vykel, vet inte om du kan förhandla till att de monterar de övriga delarna du köper där också.
Jag jobbar inte på biltema, men är svårt att slå deras prisvärdhet på cykelkomppnenter.

Annars tar du dig till en cykelhandlare där du kan prova olika storlekar och få hjälp med montage osv. Men då hamnar det nog på ett par tusenlappar till.
En pendlarcykel som skall gå i snö kommer också få sin beskärda del salt. Det sliter enormt, så kan vara skönt att inte ha för mycket pengar utlagda heller.

Skrivet av Bubben141:

Här är komponentlistan jag plockade ihop för att få den laglig och pendlarvänlig:

Bygellås, 19,5 cm
27-0643

CYKELSKÄRMAR 29"
27-1811

Cykeldäck dubb 28", 38–622 mm
27-197

Cykelreflexsats, fram och bak
27-0134

Fram- och baklyse
27-1778

Hjulreflexer, 4 st.
27-0135

Kedjeskydd MTB
27-0520

Ringklocka, snabbfäste
27-0163

Oj tack, vilket jobb, va snällt! Har sett att en del cykelbutiker har rea nu också, kan kolla runt lite o jämföra. Men då har jag något att utgå ifrån iaf.

Permalänk

Alternativt kolla med någon rea cykel på xxl https://www.xxl.se/white-ax-scarlet-red-24-hybridcykel-herr-r...

MTB från biltema är säkert bra, men geometrin är tänkt att använda uppför och i terräng. En mer traditionel cykel sitter man mer bekvämt vid plan asfalt cykling och får ofta plats med bredare dubbdäck till vintern.

Sedan är biltema oftare mer prisvärt sett till tillbehör såsom stänkskydd, men xxl monterar tillbehör gratis när du köper hos dem.

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

Alternativt kolla med någon rea cykel på xxl https://www.xxl.se/white-ax-scarlet-red-24-hybridcykel-herr-r...

MTB från biltema är säkert bra, men geometrin är tänkt att använda uppför och i terräng. En mer traditionel cykel sitter man mer bekvämt vid plan asfalt cykling och får ofta plats med bredare dubbdäck till vintern.

Sedan är biltema oftare mer prisvärt sett till tillbehör såsom stänkskydd, men xxl monterar tillbehör gratis när du köper hos dem.

Ok, tack, den hade dock ingen dämpning på framgaffeln, är det viktigt?

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Ok, tack, den hade dock ingen dämpning på framgaffeln, är det viktigt?

Cyklar du i stan skulle jag säga att det kan kvitta (även om GBG har viss "underhållsskuld" vad gäller vägbanor...). Har mest kört med stel gaffel och föredrar kontrollen det framför meket/service med stålfjäder dämpare.

Personligen tror jag du kan hitta en bättre cykel på happyride.se för pengarna som dessutom har all utrustning redan installerad. Men då får du chansa på att lita på att cykeln inte är sliten och lots på happyride säljaren (även om jag hittills aldrig haft en dålig säljare där och det mesta är "rätt" prissatt)

Permalänk

PS.
Det finns stadscyklar med (kortare) dämpning än MTB och som då har bättre sittposition för pendelcykling. Så gör ett par sökningar på "hybrid-cykel" så lär du hitta några som är utrustade med 60mm dämpning som kan hjälpa till lite med trottoarkanten.

MTB är utformade som de är för att man ska kunna luta bäckenet bakom sadeln när man åker nedför. MTB däck som du får med dig på Biltema cykeln kommer inte vara roliga att köra på asfalt, "gummidubbarna" kommer vibrera som tusan i händerna.

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

PS.
Det finns stadscyklar med (kortare) dämpning än MTB och som då har bättre sittposition för pendelcykling. Så gör ett par sökningar på "hybrid-cykel" så lär du hitta några som är utrustade med 60mm dämpning som kan hjälpa till lite med trottoarkanten.

MTB är utformade som de är för att man ska kunna luta bäckenet bakom sadeln när man åker nedför. MTB däck som du får med dig på Biltema cykeln kommer inte vara roliga att köra på asfalt, "gummidubbarna" kommer vibrera som tusan i händerna.

Ok, tack för info