Veckans fråga: Hur ofta uppgraderar du datorn?

Permalänk
Medlem

Nuvarande blir 7 år i höst (Blir nyköp när de nya serierna släpps i slutet av iår eller början av nästa)
Den jag hade innan denna tuffade p i 8 år.
Bytt något grafikkort påvägen. Men resterande har en livslängd på 7-8år hos mig.

Jag tillhör den gruppen som inte bryr sig om ett mb har stöd för nästkommande gen då jag byter så sällan.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Kör en 4670K i min burk, GPUn pajade så nu sitter det en 6750XT i så blir lite av en bottleneck.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade från en sandy bridge 3930k till en ryzen 7900x i år.

så från cirka 2011 till 2024 blir bara 13 år skillnad.

Tror jag ska byte lite oftar än så cirka 5-10 år eller så i framtiden..

Permalänk

Uppgraderade från en 4770k till en r5 5600 och senare från 1070 till 3070 förra året för att "de var så viktigt att ha" när man köpte 4k tv. Datorn har inte jobbat många timmar sen dess, men det kan vara bra att ha 😉

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Vid behov 🙂 Mobo+cpu+ram höll 10ish år 2500k->5700x. Gpu vart ??? - >gtx580->begagnat 1070

Permalänk
Medlem

Mellan 3-4 år för större ändringar av CPU/moderkort eller grafik kort

prestandan spelar större roll om det är dags att upgradera.
Jag behöver minst 50%+ mer FPS i spel för att jag ska vilja uppgradera grafikkort

Men när det gäller andra uppgraderingar som HDD/SSD, skärm, mus etc. då blir det en eller två ändringar per år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag brukar bygga datorerna rejält från början så det behövs sällan några ändringar. Till slut blir de bara utdaterade och byts efter kanske 8-12 år eller så.

Permalänk
Medlem

Blir sällan uppgradering då jag ofta har samma dator så pass länge så att det blir nybygge istället. Brukar i regel bli ungefär vart 5-7 år eller nåt sånt. Sitter på AM4 plattformen nu (med en 5800X3D), så det lär inte gå att uppgradera inom samma plattform, så det blir garanterat nybygge nästa gång också. Skulle väl möjligen kunna uppgradera grafikkortet, men frågan är om det är värt det, med tanke på vad priserna är just nu.

Permalänk
Medlem

Tidigast vart sjätte år med byte av allt, enbart grafikkortet som jag ibland uppgraderar lite oftare.

Har helt enkelt tappat suget på flertalet moderna spel, väldigt sällan jag känner att jag missar något på att spela på lägre grafik eller helt enkelt vänta något år, tycker ändå man oftast blir blåst om man köper spel när de är nya.

Permalänk
Medlem

Kändes som man hade sandy bridge i evigheter men det var bara 6 år mellan den och första gen ryzen. Uppgraderar väl egentligen varje komponent typ var femte år, blir sällan helt nytt. Men något blir väl köpt var annat år iaf, så valde 2-4.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Tidigare var det typ antingen grafikkortet eller cpu/moderkort/ram osv en gång i året ungefär, nu är det nog mera 2-4 år som gäller pga. långsammare utveckling och högre priser.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Bytte väldigt ofta ett tag, men nyttjar knappt mina datorer längre så byter väldigt sällan. Mina macar får leva så länge det bara går med tanke på hur svindyra de är. Men PC:arna får väl sig lite småuppdateringar ibland.
Nu har man ju 3 barn som behöver uppgraderingar till sina datorer med..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tänkte hoppa över DDR5 helt eftersom jag inte ser någon flaskhals på RAM så 2030-ish någonstans antar jag.

Tyvärr hur man nu ser på det, så bytte jag nätaggregatet i augusti 2022, strax innan ATX 3.0 kom ut. Så antar att det dröjer till 2032 / 2034 innan det är förbrukat garantimässigt. Anledningen var att förra chassit var rangligt och nätaggregatet där var över 15 år gammalt.

Svårt att avgöra om det enbart var chassit / kylning (fläkt) som påverkade moderkortet (böjning / kortslutning) eller om det är moderkortet som är permanent skadat. Har inte sett några fel när man kört moderkortet utanför. Kanske som en off-line backup? Var ändå tvungen att byta både MB och CPU då 1800x och 5800x inte är kompatibla på samma moderkort, i någon riktning.

Halva ramen på WS går att använda på gamla moderkortet. vilket skulle ge 3 maskiner med 64GB RAM.

Vet inte hur man ska gå till väga där men man får väl se. Känns inte som man skulle behöva byta upp något som inte går sönder just nu i alla fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Köpte en dator så sonen fick min gamla som är 7 år gammal, den håller fortfarande, när den går sönder blir de väl en ny till mig.
Men drar mig verkligen med dagens priser...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Köper ingen stationär dator igen, den sista köptes 2011, strax efter det började priserna skena, när jag funderade på runt 2014-15 så hade priserna på många av komponenterna börjat skena så då bestämde jag mig för att inte köpa någon nytt alls och sluta spela på PC, lätt mitt bästa beslut.

Permalänk
Medlem

Om det inte är ett stort teknikskifte eller något som går sönder så brukar jag vänta tio år. Det gäller både dator och monitor. Dessutom undviker jag att köpa komponenter som har funnits mindre än ett år på marknaden för att slippa barnsjukdomar.

För en månad sedan var det dags att byta rubbet (utom högtalarna) och det blev en mini-PC med AMD-processor och en 32 tums monitor med QLED-skärm (där fuskade jag med ettårsgränsen). Det blev en tydlig förbättring: mycket större arbetsyta på skärmen och mycket bättre bildkvalitet, mer än dubbelt så mycket minne, lite rappare CPU och en integrerad GPU som klarar de flesta spel med hygglig prestanda.

Permalänk
Medlem

Nybygge efter ett par år, mest då för att intel har så kort livslängd på sina socklar. Dock blev det lite snabbare nybygge nu senast då jag absolut ville gå över till AMD, så det blev knappa 1,5 år, men förväntar mig nu att bara uppgradera enstaka komponenter tills det inte görs några nya CPU till AM5-sockeln. Som jag förstår minst till 2027, men kanske håller lika länge som AM4?

Permalänk
Medlem

aldrig. och min dator är från 2017. spelar på höga inställningar i alla spel med mitt gtx1080 som kostade 6 tusen ny.

Permalänk
Medlem

Normalt ny dator efter 3-4 år. Brukar sällan ändra komponenter i datorn under dessa 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Laptop tämligen ofta, eller pc-laptop tämligen ofta, MacBook tämligen sällan.
Den stationära tänker jag för mig själv att den fortfarande är tämligen ny. Socket 2011 i7 3820, men insåg nyligen att den släpptes 2012...
Har tuffat på länge även i spel med ett 570-kort från 2017 men nu börjar det gå lite segt...

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk

Varannan gång gpu och cpu+mobo+minne. 2-3 år mellan uppgraderingar. Nu sist blev det 4070 ti super från ett 2080 ti. Sex år sen jag köpte det. 11700k från 2021 får hålla ett tag till. Om man slår ut det lägger jag lite drygt 4000 i uppgraderingar per år vilket är en del men jag kör simulatorer och alltid behöver mer hästkrafter.

Håller man det bara någotsånär upp to date och inte köper bleeding edge kan man hålla kostnaden nere. Ofta behövs inte heller uppgradering för att få en bra upplevelse. Inte så stor skillnad mellan generationerna idag heller så prylarna räcker längre. Innan kunde man köpa billigt begagnat men det är lite sämre med det nu. Mitt gamla kort är 1000kr dyrare på Tradera och går nu på runt 3500 vilket är helt galet.

Kollar man på steams hw survey ser man att de flesta kör på budgetprylar så att det behövs bättre för att ha kul är nog i de flesta fall ett rikemansproblem för fps-jägare. Fast det är som med vilken hobby som helst 🙂

Fast just nu är jag lite villrådig med tanke på Intels senaste fadäs och AMDs senaste processorer och AM5 som är mer framtidssäker som det verkar. Jag är Intel-nörd av rang så det blir inte lätt nästa gång... Just nu känns det skönt att jag inte fick för mig att exceptionellt uppgradera cpu också.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det blir några fler uppgraderingar, med tanke på priserna. När en spelkonsol är billigare än bara en GPU så ser jag ingen anledning att använda datorn för att spela Kanske köper 6–10 år gamla komponenter om ett par år om jag måste.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1