Permalänk
Medlem

Köpråd oled-skärm

Tänkte kolla om någon köpt en 27 tums gaming oled och vad ni tycker om den isåfall?.
Sitter på en 4k ips skärm nu och mitt grafikkort får jobba lite för mycket så vill köra 2560 x 1440 istället.

Permalänk
Medlem

Jag går i samma banor att gå över till oled och har fastnat för Dells 2725df, ser stilren ut och inte överdrivet massa tuffa ljuseffekter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hondaxl:

Tänkte kolla om någon köpt en 27 tums gaming oled och vad ni tycker om den isåfall?.
Sitter på en 4k ips skärm nu och mitt grafikkort får jobba lite för mycket så vill köra 2560 x 1440 istället.

Eftersom du sitter på 4K-skärm, rendera i 2560x1440 (med eller utan modern uppskalningsteknik) så är saken löst. Eller rendera i 1920x1080 för ännu högre FPS/mindre belastning.

Du måste inte rendera allt i 4K för att du har en 4K-skärm. En stor del av poängen är att du kan välja och skala efter behov – eller köra 4K när det passar som bäst – på ett sätt som ingen 2560x1440-skärm klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom du sitter på 4K-skärm, rendera i 2560x1440 (med eller utan modern uppskalningsteknik) så är saken löst. Eller rendera i 1920x1080 för ännu högre FPS/mindre belastning.

Du måste inte rendera allt i 4K för att du har en 4K-skärm. En stor del av poängen är att du kan välja och skala efter behov – eller köra 4K när det passar som bäst – på ett sätt som ingen 2560x1440-skärm klarar av.

Jo det vet jag:) fast är mer intresserad av att uppgradera till en oled-skärm och då till 2560x1440.
Och skulle vilja ha ett tips på någon som faktist ha köpt en.

lite sugen på denna.
https://www.inet.se/produkt/2225796/asus-27-rog-strix-xg27aqd...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hondaxl:

Jo det vet jag:) fast är mer intresserad av att uppgradera till en oled-skärm och då till 2560x1440.
Och skulle vilja ha ett tips på någon som faktist ha köpt en.

lite sugen på denna.
https://www.inet.se/produkt/2225796/asus-27-rog-strix-xg27aqd...

Argumentet du anger för bytet är att ditt grafikkort inte riktigt orkar driva 4K och att du därför vill köra 2560x1440. Nu skriver du att du redan vet att detta inte är ett problem med en 4K-skärm. Då blir retoriska motfrågan att varför då ange det som huvudargument till att börja med?

Där läser jag mellan raderna att det är något annat du söker svar på även om du kanske inte riktigt kan formulera vad. Helt okey att inte alltid kunna peka ut riktigt exakt man frågar efter. Snarare regel än undantag.

Vill du ha "tips" på OLED-skärm är det inte svårare än att kolla prisjakt på OLED-skärmarna och vilka som rankas högst.

Så några ledande frågor runt det som skiljer sig 27 tum 4K/IPS mot 27 tum 1440p/OLED, specifikt Asus XG27AQDMG

1) Söker du OLED-egenskaperna med lägre eftersläpsnivåer? – för det blir bättre med Asus XG27AQDMG eller annan gaming-OLED

2) Söker du OLED-egenskaperna med svärta och kontrast? – för det blir bättre, särskilt vid HDR, ifall HDR-spelande är en grej för dig, oavsett Asus XG27AQDMG eller annan gaming-OLED

3) Förmågan att köra 240 Hz och matcha i FPS? – för det lär bli bättre, särskilt om du har en 4K-skärm med lägre frekvens, särskilt om du idag kör 60 Hz. Detta är oavsett skärm så länge den nyare har en påtagligt högre frekvens än din nuvarande skärm.

4) Upplösning och detaljnivå med att rendera i 2560x1440 kan du ju redan testa idag. Skillnaden mellan att rendera 2560x1440 och skala till 4K på din skärm, respektive köra 2560x1440 native är på 4K-skärmen/skalning blir det mjukare medan native-skärmen istället uppvisar en distinkt pixelstruktur eftersom du går från ≈163 ppi ned till ≈109 ppi. Detta förvärras av att du går från en reguljär RGB-struktur på en IPS till en WOLED med RWBG-struktur hos Asus XG27AQDMG eller annan 1440p-OLED. Det är en distinkt skillnad mellan vad du har idag och skärmen du funderar på.

5) Användning utanför spelandet. Om du har datorn till annat är det av ovanstående själ en distinkt skillnad mot att köra Windows i 4K med 150% skalning och 2560x1440-native. Märks väldigt väl på text och extra så med OLED-subpixelstrukturerna i låga ppi.

6) Förmågan till skalning. När du kliver ned till 2560x1440-native med jämförelsevis tydlig pixelstruktur tappar du fömågan till skalning. Rendering i lägre upplösning likt 1080p skalar riktigt dåligt på grund av låg pixeltäthet och du tappar möjligheten att prioritera FPS på samma sätt som med en 4K-skärm som fungerar utmärkt med 1080p-rendering.

7) 4K är fortfarande 4K. 2560x1440-skärmar kan aldrig återskapa detaljrikedomen som är möjlig med 4K/UHD. Aliasing-effekter kommer alltid bli mycket tydligare.

Summa summarum: Är detta en "uppgradering"? Beroende på vad du prioriterar kan det vara det. Om allt du prioriterar är punkt 1–3 så är Asus XG27AQDMG en uppgradering mot vad du har. Om du sätter värde vid punkt 4–7 riskerar det vara en stark försämring. En annan person som utgår annan skärm kan ha helt andra svar på detta, likt ifall man sitter med en 1080p/144-skärm. Då är Asus XG27AQDMG mer eller mindre en förbättring på alla punkter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bara som en snabb jämförelse om pixelsrukturer. Från rtings test av Acer XV275K (IPS/4K) och Asus XG27AQDMG

WOLED/1440p:

4K/IPS:

För en del användare är detta direkt avgörande. Andra har andra prioriteringar.

Permalänk
Medlem

MASSA TEXT...

Ok jag vill endast ha recensioner från folk som har köpt en oled.
Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har också en 4K skärm och funderat på köpa 2k skärm pga att 2k är mindre krävande.

Ska man då bara ändra i spelinställningar dvs köra 2k i graphic settings istället för 4k? Eller behöver man göra något annat för att rendera i 2560x1440 i en 4k skärm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hondaxl:

MASSA TEXT...

Tack så mycket.

FYI: jag skriver egentligen inte för dig, utan för alla andra som också läser tråden, funderar på samma saker och vill lära sig mer om hur saker fungerar och hur man fattar bättre beslut.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hondaxl:

MASSA TEXT...

Tack så mycket.

Första steget är att avgöra om du skulle föredra en WOLED (LG) eller en QD-OLED (Samsung). Det finns fördelar och nackdelar med båda. Just nu är QD-OLED ungefär 1000-2000kr dyrare, men har också 360Hz istället för LG:s 240Hz (i 1440p-panelerna). Sen finns det fler ganska stora skillnader, så jag rekommenderar dig att kolla på någon video om skillnaderna:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

Jag har också en 4K skärm och funderat på köpa 2k skärm pga att 2k är mindre krävande.

Ska man då bara ändra i spelinställningar dvs köra 2k i graphic settings istället för 4k? Eller behöver man göra något annat för att rendera i 2560x1440 i en 4k skärm

Det är faktiskt inte svårare än att ställa in att du ska rendera spelen som 2560x1440 eller 1920x1080. Då kan du jämföra resultatet, till exempel vad du vinner i FPS och vad du förlorar i visuell kvalitet.

Situationen blir mer komplex i och med att du idag kan skala på flera olika sätt, likt att ställa in olika skalning via grafikkortet på moderna grafikkort och att en del moderna spel adderar DLSS/FSR-skalning. Detta öppnar för balans mellan grafisk kvalitet och FPS-nivåer. Mycket mer flexibelt då olika spel vinner på olika strategier. Men som skrivet: mer komplext och mer tidskrävande att jämföra olika inställningar.

Värt att tänka på och som ofta missuppfattas: När du sänker från 3840x2160 till 2560x1440 eller 1920x1080 ser det genast mycket sämre ut för att du vid det här laget är van med 4K-renderingen. Du har trots allt gått från 8,3 till 3,7 respektive 2,1 megapixel.

Det du upplever där kommer att gälla om du väljer en skärm med lägre upplösning. Tycker du 2560x1440 ser mycket sämre ut på din 4K-skärm så är det inte "skalningens fel". Det kommer se precis lika illa ut på en 1440p-skärm också. Med skillnaden att du med 1440p-skärmen dessutom får en tydligare subpixelstruktur och dessutom tappar förmågan att köra 4K de gånger spelen vinner på 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är faktiskt inte svårare än att ställa in att du ska rendera spelen som 2560x1440 eller 1920x1080. Då kan du jämföra resultatet, till exempel vad du vinner i FPS och vad du förlorar i visuell kvalitet.

Situationen blir mer komplex i och med att du idag kan skala på flera olika sätt, likt att ställa in olika skalning via grafikkortet på moderna grafikkort och att en del moderna spel adderar DLSS/FSR-skalning. Detta öppnar för balans mellan grafisk kvalitet och FPS-nivåer. Mycket mer flexibelt då olika spel vinner på olika strategier. Men som skrivet: mer komplext och mer tidskrävande att jämföra olika inställningar.

Värt att tänka på och som ofta missuppfattas: När du sänker från 3840x2160 till 2560x1440 eller 1920x1080 ser det genast mycket sämre ut för att du vid det här laget är van med 4K-renderingen. Du har trots allt gått från 8,3 till 3,7 respektive 2,1 megapixel.

Det du upplever där kommer att gälla om du väljer en skärm med lägre upplösning. Tycker du 2560x1440 ser mycket sämre ut på din 4K-skärm så är det inte "skalningens fel". Det kommer se precis lika illa ut på en 1440p-skärm också. Med skillnaden att du med 1440p-skärmen dessutom får en tydligare subpixelstruktur och dessutom tappar förmågan att köra 4K de gånger spelen vinner på 4K.

Men då får man köpa typ en 27 tums 4k annars ser ju lägre upplösningar horribla ut?
Sen undrar jag om detta stämmer när det kommer till 1440p. Delar du 2160p med 1440p så får du 2,25 pixlar. Detta måste väl sänka kvalitén en aning?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alteam:

Men då får man köpa typ en 27 tums 4k annars ser ju lägre upplösningar horribla ut?
Sen undrar jag om detta stämmer när det kommer till 1440p. Delar du 2160p med 1440p så får du 2,25 pixlar. Detta måste väl sänka kvalitén en aning?

Ja, det är skillnad x2,25 i antal pixlar mellan 2160p och 1440p. Faktor x1,5 på höjden och x1,5 på bredden, dvs x2,25 totalt. Det blir mer än "en aning" i skillnad, även om alla förstås inte mentalt ser fördelarna med 4K-rendering mot 1440p-rendering. Beror på spelen i fråga och hur man spelar dem.

Ifall du är van med att rendera spelen i 4K riskerar 1440p och 1080p att upplevas som en försämring, oavsett om du skalar på 4K/UHD-skärm eller renderar dem native på en lågupplöst skärm. Det är verkligen faktor x2,25 eller x4 mindre information på skärmen.

Därför kan det vara svårt att backa nedåt i upplösning om man blivit vad med 4K. Vilket då beror på hur man använt sin tidigare skärm. För den som kör enbart kör rappa shooters är detta kanske ingen förlust. Andra spel och annan användning riskerar bli en omöjlig försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

FYI: jag skriver egentligen inte för dig, utan för alla andra som också läser tråden, funderar på samma saker och vill lära sig mer om hur saker fungerar och hur man fattar bättre beslut.

Ok inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Första steget är att avgöra om du skulle föredra en WOLED (LG) eller en QD-OLED (Samsung). Det finns fördelar och nackdelar med båda. Just nu är QD-OLED ungefär 1000-2000kr dyrare, men har också 360Hz istället för LG:s 240Hz (i 1440p-panelerna). Sen finns det fler ganska stora skillnader, så jag rekommenderar dig att kolla på någon video om skillnaderna:
https://youtu.be/VVVmuxmPtG8?si=rozBfgsakHg52vig

Jo samsungs 360 hz är ju intressant men prislappen är lite för saftig:)
Denna har jag tittat på med https://www.inet.se/produkt/2222834/aoc-27-agon-ag276qzd-oled...
Är det billigare priset enbart pga av märket? nån som vet.

Permalänk
Medlem

Hur är det med inbränningar, kanske inte så skoj att se olika ikoner/taskbar inbränt när man kollar på film etc?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megacrash:

Hur är det med inbränningar, kanske inte så skoj att se olika ikoner/taskbar inbränt när man kollar på film etc?

Det finns några talesätt man inte längre kan använda för de inte längre stämmer riktigt.

"Det går som tåget"
"Som ett brev på posten"

Tågen går ju inte så jättebra och Posten vill ju närmast avveckla sig själv.

Ett nytt talesätt är detta med inbränningar och OLED. Det går inte att längre att diskutera OLED utan att det kommer en fråga om inbränningar. Tio år nu av samma "OLED: Hur är det med inbränningar?"

Om du råkat missat alla gånger detta ämne diskuterats förut är det alltid en risk med inbränningar på egentligen alla skärmar och att detta är relaterat till hur de används. Är man orolig för inbränningar på en modern OLED ligger mycket i hur man är villig i att fördjupa sig i produktens egenskaper och hur man är benägen och villig att påverka ett möjligt ett riskbeteende. Svaret på frågan varierar alltså. YMMV.

Rent konkret har de tester som görs krävt att man kör en OLED medvetet riskfyllt, dvs extra ljusstarkt med statiskt innehåll i vad som i slutändan är runt 3000 timmar för att skapa permanenta förändringar. Vilket kan uppstå efter månader om man verkligen jobbar på det. Eller som andra kan berätta om sina OLED-modeller som tuffat på flera år utan några som helst problem. YMMV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack! Jag behöver alltså inte ändra windows display resolution till 2k, jag kan låta det stå på 4k. Men jag måste ändra spelets graphics settings till 2k?

Då får jag alltså samma bild på en 4k skärm som om jag hade en 2k skärm. Eftersom att jag ändrade spelets graphis settings till 2k.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hondaxl:

Jo samsungs 360 hz är ju intressant men prislappen är lite för saftig:)
Denna har jag tittat på med https://www.inet.se/produkt/2222834/aoc-27-agon-ag276qzd-oled...
Är det billigare priset enbart pga av märket? nån som vet.

Den tror jag har LG:s första generation av 1440p OLED och därför lider av ganska låg ljusstyrka. Den här har jag, och den har andra generationen med bättre ljusstyrka i SDR. Så det är nog värt det lilla extra:
https://www.proshop.se/Skaerm/265-LG-27GS95QE-B-2560x1440-QHD...

Men då hamnar vi närmare 360Hz-panelerna i pris (blank skärm):
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-27-tums-360-hz-qd-o...
Eller Samsungs variant med en mattare skärm:
https://www.computersalg.se/i/20994913/samsung-odyssey-oled-g...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

Tack! Jag behöver alltså inte ändra windows display resolution till 2k, jag kan låta det stå på 4k. Men jag måste ändra spelets graphics settings till 2k?

Då får jag alltså samma bild på en 4k skärm som om jag hade en 2k skärm. Eftersom att jag ändrade spelets graphis settings till 2k.

Du får inte exakt samma bild på två skärmar med olika upplösning eftersom du per definition kör helt olika paneler med olika egenskaper. Däremot är informationsmängden fortfarande 2560x1440 pixlar oavsett om du skalar eller inte. Det blir ändå olika presentation eftersom skalningen på 4K-skärmen med exempelvis nearest neighbour-algoritm innebär att en stor del av pixlarna är framräknade vilket ofta ger ett mjukt intryck. 1440p-skärmen native 2560x1440 kommer istället lägga en synlig pixelstruktur över bilden.

Du kommer dessutom få olika – fast kanske snarlika – resultat om du kör 2560x1440 som signal respektive låter mjukvaran skala. Kör du 2560x1440 som bildsignal hamnar skalning hos skärmen som gör på sitt hårdkodade sätt. Skalar du i spelen gör spelen på sina sätt och du kan påverka en hel del. Skalar du via GPU, likt att köra spelen i borderless-läge kommer GPU:n istället styra mer över skalningen eftersom skärmen fortfarande matas med 3840x2160.

Detta blir ju då mer komplicerat och flytande med skalning som DLSS och FSR. Det kan alltså finnas många sätt att skala och vilket som passar bäst är någon man måste ta tiden och pröva sig fram.

-----

BTW, "2K" är en beteckning för 2048x1080 eller 1920x1080. Många använder "2K" missvisande om 2560x1440 som enligt K begreppets lösa logik då borde vara "2,5K". Men det är oftast enklare att säga 1440p så vet man inom kontext av 16:9-formatet att det är just 2560x1440 man talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varför köper man då ens 2k skärmar om de kostar lika mycket som 4k skärmar om det är så att man kan få exakt samma upplevelse på en 4k skärm som en 2k skärm + att man kan köra 4k.

Dagens 2k OLED, QDLED, WOLED och alla andra OLED typer, kostar lika mycket som 4K OLED +-3000. + att dessa 4k OLEDs kan köra 240hz, är det då inte väldigt värt att köpa 4k OLED än 2k OLED, om det bara kostar +-3000kr extra, om du ändå kan få samma upplevelse som en 2k OLED + att du kan köra 4k när du har känner för det (har GPU för det).

med 2k menar jag 1440p. Läste nyss att det är fel att säga 2k för 1440p XD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

Varför köper man då ens 2k skärmar om de kostar lika mycket som 4k skärmar om det är så att man kan få exakt samma upplevelse på en 4k skärm som en 2k skärm + att man kan köra 4k.

Dagens 2k OLED, QDLED, WOLED och alla andra OLED typer, kostar lika mycket som 4K OLED +-3000. + att dessa 4k OLEDs kan köra 240hz, är det då inte väldigt värt att köpa 4k OLED än 2k OLED, om det bara kostar +-3000kr extra, om du ändå kan få samma upplevelse som en 2k OLED + att du kan köra 4k när du har känner för det (har GPU för det).

med 2k menar jag 1440p. Läste nyss att det är fel att säga 2k för 1440p XD

Vad gäller OLED-utbudet är det fortfarande dyrt och fåtal modeller.

4K/UHD i 144 Hz och uppåt börjar verkligen komma nedåt: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=16660&direction=as...

Så var det inte för bara några år sedan utan 4K/120-kapacitet var länge över 10 000 kronor i pris.

Men ja, det finns två (tre) anledningar till att välja en 1440p-skärm över 4K-skärmar

• Utbudet av 1440p-skärmar är fortfarande mycket större, särskilt i 240+ Hz
• Priset är lägre (vilket som observerat börjar urholkas)
• 1440p är enkelt och lättbegripligt. 1:1 i skalning är det normala. Det har varit samma och lika i alla år hur man tänker kring skärmen. Man behöver inte tänka om eller lära sig något nytt. Vilket en del ser som en distinkt om än subjektiv fördel.

Men ja, det finns i grunden inget som en 1440p-skärm kan göra som en 4K-skärm kan göra bättre. 4K-skärmen kan verkligen vara att äta kakan och behålla den eftersom man med en 4K-skärm effektiv också får en 1080p-skärm, en 1440p-skärm och kan välja och anpassa detta helt efter behov. En flexibilitet oväntat många har svårt att greppa, vilket inte minst märks på just Swec varje gång 4K-skärmar diskuteras.