Permalänk
Medlem

Byta tv med vän + pengar emellan?

Har det just nu lite tufft ekonomisk.
Så funderar eventuellt på ett byta med en vän av tv + pengar emellan
Han har en 43Tums Philips 4k Philips 43" LED-TV 43PUS6523
Jag har en Andersson 55tum Andersson LED5546UHDA

Min tv är ca 11 månader gammal hans tv har precis passerat 5år.
Jag skulle också få 3500:- emellan vilket jag tycker är bra för gav 3990:- för min med frakt.
Jag sitter 1,5m ifrån tvn så att byta ner mig till en 43tum kommer nog inte göra mig så mycket.
Kollar mestadels på serier.

Han vill ha större tv jag behöver pengar för att kunna beta av ett större lån.
Försöker alltid lägga undan en del pengar men i slutet av året tar jag alltid 50% av dessa pengar och lägger in som en extra avbetalning på lån.
Men på ett år kan det röra sig om total buffert på kanske 6-12k beroende på hur mycket jag kunnat lagt undan.
Tänker mest på om tvn skulle lägga av för just nu är den en av få "nöjen" man har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Har det just nu lite tufft ekonomisk.
Så funderar eventuellt på ett byta med en vän av tv + pengar emellan
Han har en 43Tums Philips 4k Philips 43" LED-TV 43PUS6523
Jag har en Andersson 55tum Andersson LED5546UHDA

Min tv är ca 11 månader gammal hans tv har precis passerat 5år.
Jag skulle också få 3500:- emellan vilket jag tycker är bra för gav 3990:- för min med frakt.
Jag sitter 1,5m ifrån tvn så att byta ner mig till en 43tum kommer nog inte göra mig så mycket.
Kollar mestadels på serier.

Han vill ha större tv jag behöver pengar för att kunna beta av ett större lån.
Försöker alltid lägga undan en del pengar men i slutet av året tar jag alltid 50% av dessa pengar och lägger in som en extra avbetalning på lån.
Men på ett år kan det röra sig om total buffert på kanske 6-12k beroende på hur mycket jag kunnat lagt undan.
Tänker mest på om tvn skulle lägga av för just nu är den en av få "nöjen" man har råd med.

Rent generellt är jag av åsikten att det är dumt att göra ekonomiska transaktioner mellan vänner, för om det händer något eller en tv går sönder etc kan det bli "infekterat" och ena parten vill ångra sig eller ha ekonomisk ersättning... ja, det finns en mängd scenarion som kan hända om något går snett. Det har en tendens att rinna ut över vänskap i det läget... något man, i egen mening, alltid bör ha med i beaktning, speciellt när marginalerna är små och konsekvenserna av en "dålig deal" blir större.

Utöver det är du den enda som kan avgöra om du tycker att det är värt att byta till din väns tv, du har ju möjligheten att titta på den hemma hos honom och se hur mycket det skulle påverka dig. Är det värt 3.5k över... som du själv skriver... ett av de få nöjen du har råd med. Samt hur mycket dessa 3.5k kommer påverka lånet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

5 år är väl ingen ålder på en TV, med förbehåll för att jag aldrig klämt på Anderssons modeller...!
En allmän beggad 42-43":are går väl för 400-1000 så skulle den dö så kan man hitta nån annan, visst inget fancy men 1080p bör dom väl ha.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kompisen är mycket snäll om de gör bytet med TV + 3.5K.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Utan att veta hur stora summor det rör sig om så skulle jag säga att det är värt det om du genom att få loss pengarna helt och hållet kan lösa ett eller flera lån.

Om du använder pengarna för att amortera extra och du efter den extra amorteringen ändå har flera månader eller år kvar framför dig så känns det kanske inte så meningsfullt?

En tv kan såklart gå sönder, men jag hade inte tagit med det i beräkningen utan enbart vägt en mindre tv-skärm mot att lösa ett lån. Men det såklart enbart du som kan avgöra hur du ska prioritera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Rent generellt är jag av åsikten att det är dumt att göra ekonomiska transaktioner mellan vänner, för om det händer något eller en tv går sönder etc kan det bli "infekterat" och ena parten vill ångra sig eller ha ekonomisk ersättning... ja, det finns en mängd scenarion som kan hända om något går snett. Det har en tendens att rinna ut över vänskap i det läget... något man, i egen mening, alltid bör ha med i beaktning, speciellt när marginalerna är små och konsekvenserna av en "dålig deal" blir större.

Utöver det är du den enda som kan avgöra om du tycker att det är värt att byta till din väns tv, du har ju möjligheten att titta på den hemma hos honom och se hur mycket det skulle påverka dig. Är det värt 3.5k över... som du själv skriver... ett av de få nöjen du har råd med. Samt hur mycket dessa 3.5k kommer påverka lånet.

Håller med.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att din vän gör ett riktigt dåligt byte och om ni nu är vänner så rekommenderar jag att du inte utnyttjar detta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det håller jag med i vi är dock goda vänner och han har lite mer än 2års garanti kvar på min tv jag vet att jag inte har några garantier på hans tv men funkar nu, jag är medveten om att den kan gå sönder nu eller om 5år eller så.

Skrivet av RHWarrior:

5 år är väl ingen ålder på en TV, med förbehåll för att jag aldrig klämt på Anderssons modeller...!
En allmän beggad 42-43":are går väl för 400-1000 så skulle den dö så kan man hitta nån annan, visst inget fancy men 1080p bör dom väl ha.

Just denna är 4k modell.

Skrivet av Tawen:

Kompisen är mycket snäll om de gör bytet med TV + 3.5K.

Det instämmer jag i jag har sagt det är för mycket men han vet att jag behöver pengar.

Skrivet av MickeBoy:

Utan att veta hur stora summor det rör sig om så skulle jag säga att det är värt det om du genom att få loss pengarna helt och hållet kan lösa ett eller flera lån.

Om du använder pengarna för att amortera extra och du efter den extra amorteringen ändå har flera månader eller år kvar framför dig så känns det kanske inte så meningsfullt?

En tv kan såklart gå sönder, men jag hade inte tagit med det i beräkningen utan enbart vägt en mindre tv-skärm mot att lösa ett lån. Men det såklart enbart du som kan avgöra hur du ska prioritera.

Större lån på 1,1 miljon så 3500:- i sammanhanget är inte så mycket.

Skrivet av Überklass:

Låter som att din vän gör ett riktigt dåligt byte och om ni nu är vänner så rekommenderar jag att du inte utnyttjar detta.

Jag har påpekat det är för mycket men han erbjuder lite mera för vet att jag behöver pengar.
Så försöker inte utnyttja situationen alls.
Hade inte tänkt byta eller köpa tv mer han som frågade han mena på att vi båda skulle "vinna" på det då tv-apparater har gått upp annars skulle han gå köpa nått för kanske 5000-5500:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tycker det låter som att vännen vill hjälpa till utan att ge pengar rakt av.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan inte annat än att instämma och OP verkar (min uppfattning) vara väldigt intresserad av att få till detta byte, och då är det ju inte mycket att orda om egentligen.

Till OP:
Annars som jag nämnde tidigare, testa och titta hemma hos honom och sitt på ungefär samma avstånd och avgör om du tycker det är värt dessa 3.5k då du nämner att detta är ett av få nöjen du fortfarande har råd med. Med tanke på att lånet är så pass stort är inte dessa pengar direkt avgörande och det "psykiska välmåendent" väldigt viktig, ur min mening. Att ha "något" som inte bara gör att man "passerar tid och existerar i ett vakuum" är väldigt viktigt, speciellt om det rör sig om en längre tid.

Med det sagt, om du testar och hans tv uppfyller samma "behov" är ju alla pengar välkomna i detta läge.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

500-1000kr tycker jag låter som ett fair byte.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Pröva prata med banken Om du kan lägga om det lite, om de kan göra något med räntan Förklara situationen.
fråga om extra timmar på jobbet om det finns sådan möjlighet
Nu var det inte om det du frågade efter. Men ändå

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Han vill helt klart hjälpa till.
Han brukar även bjuda på mat ibland men jag har sagt till han att jag inte vill känna mig som nån igel, jag bjuder igen hemma emellanåt.

Skrivet av Necrophor:

Kan inte annat än att instämma och OP verkar (min uppfattning) vara väldigt intresserad av att få till detta byte, och då är det ju inte mycket att orda om egentligen.

Till OP:
Annars som jag nämnde tidigare, testa och titta hemma hos honom och sitt på ungefär samma avstånd och avgör om du tycker det är värt dessa 3.5k då du nämner att detta är ett av få nöjen du fortfarande har råd med. Med tanke på att lånet är så pass stort är inte dessa pengar direkt avgörande och det "psykiska välmåendent" väldigt viktig, ur min mening. Att ha "något" som inte bara gör att man "passerar tid och existerar i ett vakuum" är väldigt viktigt, speciellt om det rör sig om en längre tid.

Med det sagt, om du testar och hans tv uppfyller samma "behov" är ju alla pengar välkomna i detta läge.

Jag har redan kollat satt då ca 1,5-1,7m ifrån verkade väl ok fortfarande.
Men tror ändå jag kommer behålla tvn då det är ett av få nöjen man har råd med nu.
Och på det stora hela gör inte 3500:- lånet i sig så mycket mindre att det handlar om några månader tider betalt.
Sen känns det ändå lite tryggt att ha garanti kvar om det mot förmodan skulle gå sönder.
Ser nu att de har 10år garanti på tvn dock osäker om jag köpte innan och bara har 3år skall dubbelkolla jo tusan jag har 10års garanti.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-led5546uhda...

Skrivet av Tawen:

Pröva prata med banken Om du kan lägga om det lite, om de kan göra något med räntan Förklara situationen.
fråga om extra timmar på jobbet om det finns sådan möjlighet
Nu var det inte om det du frågade efter. Men ändå

Har redan en helt separat tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720177-ekonomin-att-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Han vill helt klart hjälpa till.
Han brukar även bjuda på mat ibland men jag har sagt till han att jag inte vill känna mig som nån igel, jag bjuder igen hemma emellanåt.

Jag har redan kollat satt då ca 1,5-1,7m ifrån verkade väl ok fortfarande.
Men tror ändå jag kommer behålla tvn då det är ett av få nöjen man har råd med nu.
Och på det stora hela gör inte 3500:- lånet i sig så mycket mindre att det handlar om några månader tider betalt.
Sen känns det ändå lite tryggt att ha garanti kvar om det mot förmodan skulle gå sönder.
Ser nu att de har 10år garanti på tvn dock osäker om jag köpte innan och bara har 3år skall dubbelkolla jo tusan jag har 10års garanti.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-led5546uhda...

Har redan en helt separat tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720177-ekonomin-att-g...

Ah... läste faktiskt igenom den tråden, håller tummar och tår för att skulden minskar när lagens arm har gjort sitt! Och personligen skulle jag säga att du gör rätt, man måste ha kvar NÅGOT även när man är i "skyttegraven", för det är för jävla lätt att helt gå ned sig annars. För brister psyket för att man "tar ut sig för hårt" kan det krascha snabbt... och gränsen kan vara hårfin och man blir lätt "blind" för den själv.

Och min uppfattning om dig utifrån det man läst så skulle jag definitivt inte klassa dig som en igel... men förstår att det är svårt att "ta emot", har själv samma "problematik" där man gärna hjälper andra men har ofantligt svårt att ta emot det själv.

Mitt tips är att... försök ta emot hjälp... låt din vän bjuda på mat etc... gör mental notering... och när det väl vänder för dig så vet man vilka som funnits där för en och man kan bjuda igen... med ränta! För det är vad en vän gör, man gör saker utan att förvänta sig något i gengäld... vilket löper åt båda hållen. "Svarta hål och iglar" lär man sig snabbt att sålla bort då de har en tendens att endast finns där när de behöver något, aldrig det omvända.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Just denna är 4k modell.

Jag förstår. Jag menade att det finns tänker jag troligtvis hyggliga FullHD-enheter att haffa, om nu 1080p känns tillräckligt bra.

(Off topic typ, men det är vad jag själv använder och är fortfarande väldigt nöjd med min, men det är också en smaksak/vanesak förstås, har inte koll på dagens 4k-enheter och hur bra uppskalning och övrigt de har.)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|