Intel Battlemage-specifikationer upptäckta i startlogg

Permalänk
Melding Plague

Intel Battlemage-specifikationer upptäckta i startlogg

Uppgifterna tyder på en mellanklassutmanare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande att se hur det faller ut!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Spännande att se hur det faller ut!

"spännande", I see what you did there

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Trevligt 👍
Tack för infon 😊

Kommer köpa en ny gpu detta år.
Och siktar då på mellan klassen, Amd,Nvidia eller Intel. Den som kostar bäst

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Trevligt 👍
Tack för infon 😊

Kommer köpa en ny gpu detta år.
Och siktar på mellan klassen. 7800, 4070 eller Battlemage klassen 🫶

Så länge drivers är okej så kommer arc ha bäst pris/perf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur hårt Intel skall skära så kan det mycket väl vara så att detta är det sista vi ser av Intels diskreta grafikkort för den här gången. Blir väl nåt i 4060-klass, kanske 4060 Ti? Tror inte de kommer så mycket högre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri

Nuvarande ARC är förmodligen bäst just nu i pris/prestanda när det gäller mellanklassen och har svårt att se att det kommer att ändra iomed nästa generation.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kassa drivers lär ju inte bli bättre nu när de ska spara in på enorma resurser… Lätt att plocka bort mjukvaru-utveckling när man kan ”fixa det sen”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nuvarande ARC är förmodligen bäst just nu i pris/prestanda när det gäller mellanklassen och har svårt att se att det kommer att ändra iomed nästa generation.

Arc är inte mellanklass om man jämför med nuvarande generation. A770 ligger en bit efter 4060 och 7600, de två svagaste korten av nuvarande generation. Med lite god vilja kan man kalla det budget-klass - men då skall man vara medveten om att bägge tillverkarna gjorde en sällsynt nerkapad budgetklass den här gången. Det skulle möjligen kunna öppna för Intel att komma med något halvbra den här gången (konkurrensen är svag), men det återstår att se.

Sen vet jag inte om Arc är så fantastiskt prisvärd idag heller, för den delen. A770 hade en poäng om man absolut ville ha 16GB minne, men nu kostar 7600XT samma som den med 16GB minne och mer prestanda. A750 var den mer prisvärda, men den kostar idag som 6600 (utan XT) med lägre prestanda. Arc VAR prisvärd när den släpptes, men vete sjutton om den är det idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri
Skrivet av mpat:

Arc är inte mellanklass om man jämför med nuvarande generation. A770 ligger en bit efter 4060 och 7600, de två svagaste korten av nuvarande generation. Med lite god vilja kan man kalla det budget-klass - men då skall man vara medveten om att bägge tillverkarna gjorde en sällsynt nerkapad budgetklass den här gången. Det skulle möjligen kunna öppna för Intel att komma med något halvbra den här gången (konkurrensen är svag), men det återstår att se.

Sen vet jag inte om Arc är så fantastiskt prisvärd idag heller, för den delen. A770 hade en poäng om man absolut ville ha 16GB minne, men nu kostar 7600XT samma som den med 16GB minne och mer prestanda. A750 var den mer prisvärda, men den kostar idag som 6600 (utan XT) med lägre prestanda. Arc VAR prisvärd när den släpptes, men vete sjutton om den är det idag.

ARC A750 är betydligt snabbare idag i de flesta spel än RX 6600 och i några få likvärdig samt kostar något mindre.

Tester från bla GN, TYC mfl visar detta.

Här är ett test från några veckor tillbaka gjort av Toms Hardware där A750 krossar RX 6600.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Fortfarande många spel som inte fungerar optimalt, kraschar sedan drar korten oerhört mycket i vila.

Permalänk
Medlem

Kommer intel att fortsätta med sina GPUer när resten av företaget går mindre bra och de avskedar 15000?
Jag kan tänka mig att de officiellt inte lägger ner det för det vore genant men kanske inte ger GPU lika mycket kärlek som innan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

ARC A750 är betydligt snabbare idag i de flesta spel än RX 6600 och i några få likvärdig samt kostar något mindre.

Tester från bla GN, TYC mfl visar detta.

Här är ett test från några veckor tillbaka gjort av Toms Hardware där A750 krossar RX 6600.

Eftersom vi är i Sweclockers forum, använder jag prestanda-indexet här.

För övrigt är slutsatsen i artikeln du länkar ”Tie”, så något ”betydligt snabbare” handlar det inte om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Med tanke på hur hårt Intel skall skära så kan det mycket väl vara så att detta är det sista vi ser av Intels diskreta grafikkort för den här gången. Blir väl nåt i 4060-klass, kanske 4060 Ti? Tror inte de kommer så mycket högre.

Skrivet av mpat:

Jag vet inte varifrån ni får era prestandasiffror:
https://www.sweclockers.com/test/38262-sapphire-radeon-rx-790...
Inte ens 4060 klår ett A750 i högre upplösning än 1080p (med strålspårning)och i 1080p är det jämt skägg. DLSS är inte bättre än XeSS heller.

Mest prisvärt grafikkort just nu är dock 6650XT:

Om Battlemage kan lägga sig runt 4070/7800XT så vore det riktigt trevligt.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vet inte varifrån ni får era prestandasiffror:

Prestandaindexet hos Sweclockers. Alltid det när jag kommenterar här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Prestandaindexet hos Sweclockers. Alltid det när jag kommenterar här.

Är techpowerup bättre?
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/arc-a750.c3929

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart den är! Techpowerup är mycket bättre då dom testar i fler spel samt deras tester överlag ingående. Dock är sweclockers prestanda index fortfarande användbart och visar mer eller mindre samma sak.

A770 är 3-4% sämre än amds och Nvidias sämsta kort medans A750 är inte ens med i leken utan får jämföras äldre generationer.
Och med RT på så ligger dom fortfarande efter nvidia, men RT i denna prisklass är totalt meningslöst då det oavsätt blir en horribel upplevelse då alla billigare kort då dom inte ens kommer klara 1080p native i 60fps.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Klart den är! Techpowerup är mycket bättre då dom testar i fler spel samt deras tester överlag ingående. Dock är sweclockers prestanda index fortfarande användbart och visar mer eller mindre samma sak.

A770 är 3-4% sämre än amds och Nvidias sämsta kort medans A750 är inte ens med i leken utan får jämföras äldre generationer.
Och med RT på så ligger dom fortfarande efter nvidia, men RT i denna prisklass är totalt meningslöst då det oavsätt blir en horribel upplevelse då alla billigare kort då dom inte ens kommer klara 1080p native i 60fps.

Men med uppskalning når den 60 fps så det är helt ok 👌ibland iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vi får väl hoppas att det blir lite bättre än så då A770 korten redan idag är ganska jämna med RTX 4060 i en del titlar, det faller också efter i andra titlar. Vi får väl se, men om det inte är bättre än ett 4060 är det ju en stor besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vi får väl hoppas att det blir lite bättre än så då A770 korten redan idag är ganska jämna med RTX 4060 i en del titlar, det faller också efter i andra titlar. Vi får väl se, men om det inte är bättre än ett 4060 är det ju en stor besvikelse.

Specsen är samma som ett 4070ti ungefär, men drivers är allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men med uppskalning når den 60 fps så det är helt ok 👌ibland iaf

Well uppskalning som skapar artifakter, speciellt i spel med längre vyer, vad fasen är då meningen med RT om man ändå måste ha annat som ser mycket sämre.

Nej då är det en mycket bättre upplevelse att bara stänga av uppskalning och RT.

Hell stängde av RT på min dator i hogwarts bara för att det försämrade upplevelsen då 1% low dippa ner under 60 ibland. Och är det ett bra spel med engagerande gameplay/story (ett bra spel) så märker man oavsätt inte av RT.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well uppskalning som skapar artifakter, speciellt i spel med längre vyer, vad fasen är då meningen med RT om man ändå måste ha annat som ser mycket sämre.

Nej då är det en mycket bättre upplevelse att bara stänga av uppskalning och RT.

Hell stängde av RT på min dator i hogwarts bara för att det försämrade upplevelsen då 1% low dippa ner under 60 ibland. Och är det ett bra spel med engagerande gameplay/story (ett bra spel) så märker man oavsätt inte av RT.

Uppskalning ger inte speciellt ofta artifacts om du inte kör I performance läget. Iaf inte vi som skalar från 4k. Gissar de som kör perf läge i 1080p får en oskarp bild.

FSR ger mer än dlss och xess eller vad Intels heter. Men det ger mest ghosting, tycker jag personligen.

Och om spelet är engagerande så märker du definitivt med RT on eller off med magier... Ljus är ju vad det är till för
Nu äger jag HL, men inte testat det så kan inte säga om rt är bra i det eller som i watchdogs legions.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

I 1080p visst, men i 1440p så går A770 om 4060 och A750 kryper närmare.
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4060-dual...
Intels kort släpptes före Nvidia's och AMD's serie, så om prestandan är däremellan är det ju ganska normalt.
Intel halkar heller inte efter i strålspårning och uppskalning som AMD gör utan håller jämna steg med Nvidia även om det såklart är ganska meningslöst med strålspårning på den här prestandanivån.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

En sak Intel hävdar de "identifierat som problem för spel" är att de tydligen inte ändrade den rätt stora skillnad man alltid haft i SIMD-bredd (8-wide) jämför med Nvidias 32-wide.

AMD hade det omvända med GCN, den var 64-wide och även där identifierades det som "nog inte en bra idé att inte köra samma som Nvidia". RDNA är 32-wide.

För helt uppenbart att A770/A750 underpresterar i spel jämfört med den kapacitet som trots allt finns. Kollar man på GPGPU-prestandan för A770 ligger den mellan Radeon 7700 XT och 7800 XT, vilket är mer i nivå var kretsen kanske borde ha presterat givet RAM-bandbredd och kiselyta.

Battlemage ska dels ha SIMD-bredd närmare Nvidia (osäker om det var 16-wide eller 32-wide). Ovanpå det ska de också ha ändrat balansen mellan olika delar. Kan ju även det som gör att GPGPU är "bra" medan spel är "meh", något som bara 3D-rendering i spel behöver är underdimensionerat i Alchemist.

Känns som det är bäst att vänta och se givet historiken. Vi lär få en vink i början av september när Lunar Lake släpps. Där pratas det om "upp till 50 % högre iGPU prestanda mot Meteor Lake med Alchemist", det trots att det i grunden handlar om rätt likartad teoretisk beräkningskapacitet för GPU-kretsen. Når man något nära 50 % bättre spelprestanda där finns hopp för dGPU också.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det är helt ok att berätta om sina egna erfarenheter på olika områden, men vi har alla olika uppfattningar.

Jag är förtjust i RT och har spelat igenom Quake 2 RTX på ett 1080ti. Hade jag bara haft ett 4060 och 1080p hade jag fortfarande fått Cyberpunk, Ascent, Chernobylite, Dying Light 2, Portal RTX osv att fungera med raytracing, även om man får göra lite kompromisser.

Och ärligt talat verkar ju ett 4060 helt ok i t.ex Cyberpunk RT Ultra, så man kan nog få en hel del spel att fungera bra, om man vill, och det går ju att optimera inställnigarna även med RT på. Förut hade jag ett 3080 och spelade igenom hela Cyberpunk ett par varv med kanske 50fps 1440p ultrawide med finfin raytracing, och det var bra mycket snyggare än utan och värt det enligt mig.

https://www.youtube.com/watch?v=XFB3ea-7T5c&t=380s

Bara att hoppas att Intel kör vidare med stark RT på sina kort. Uppskalningen verkar ju i stort sett vara lika bra som Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En sak Intel hävdar de "identifierat som problem för spel" är att de tydligen inte ändrade den rätt stora skillnad man alltid haft i SIMD-bredd (8-wide) jämför med Nvidias 32-wide.

AMD hade det omvända med GCN, den var 64-wide och även där identifierades det som "nog inte en bra idé att inte köra samma som Nvidia". RDNA är 32-wide.

För helt uppenbart att A770/A750 underpresterar i spel jämfört med den kapacitet som trots allt finns. Kollar man på GPGPU-prestandan för A770 ligger den mellan Radeon 7700 XT och 7800 XT, vilket är mer i nivå var kretsen kanske borde ha presterat givet RAM-bandbredd och kiselyta.

Battlemage ska dels ha SIMD-bredd närmare Nvidia (osäker om det var 16-wide eller 32-wide). Ovanpå det ska de också ha ändrat balansen mellan olika delar. Kan ju även det som gör att GPGPU är "bra" medan spel är "meh", något som bara 3D-rendering i spel behöver är underdimensionerat i Alchemist.

Känns som det är bäst att vänta och se givet historiken. Vi lär få en vink i början av september när Lunar Lake släpps. Där pratas det om "upp till 50 % högre iGPU prestanda mot Meteor Lake med Alchemist", det trots att det i grunden handlar om rätt likartad teoretisk beräkningskapacitet för GPU-kretsen. Når man något nära 50 % bättre spelprestanda där finns hopp för dGPU också.

Jag håller absolut med om analysen att vara alltför olik Nvidia skadar ett grafikkorts prestanda i dagens läge, och det var delvis det vi såg med Vega (även om jag kanske tror mer på latency-problemet, att man måste vänta 3 cykler extra för att få ut svaret på en beräkning innan man kan göra något med det, som det största problemet med den designen). Det är ju lite ironiskt om Raja Kohduri gör samma fel igen med sin nästa design, och någon annan får städa upp det åt honom.

Men säg att det här är precis rätt analys, och Battlemage blir RDNA1 till Alchemists Vega. RDNA1 var inte i klass med Nvidias bästa den heller - och den var en och en halv nod nyare (TSMC 7nm mot 12nm). En och en halv nod nyare än Nvidia den här gången blir 2nm, och det har ingen än, så Intel kommer inte att ha den processfördelen. De måste fixa sin design, och det tar helt enkelt längre tid än så här.

Så nej, jag är inte så speciellt optimistisk. Jag förstår att många hoppas på bättre konkurrens på marknaden, men det finns egentligen inget som tyder på att det skall bli så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om pris, prestanda och energieffektivitet är rätt kan det bli ett intel grafikkort nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Det är ju lite ironiskt om Raja Kohduri gör samma fel igen med sin nästa design, och någon annan får städa upp det åt honom.

Svårt att skylla SIMD-8 valet på honom givet att Intel använt det rätt länge i sina iGPUer. Problemet var ju att fortsätta med det även när man började skala upp designen.

Det jag läst om detta är att man ville hålla ned SIMD bredden för det är mer energieffektivt för små kretsar (mobil-GPUerna har generellt smalare SIMD-bredd). Uppenbarligen finns klara begränsningar med det när man skalar upp GPUn.

För på mobil-sidan har det fungerat OK. Intel har även där varit rätt kraftigt påverkad av sina drivers. Det har ju blivit bättre och de tester som görs idag visar ju att Meteor Lake med 8 EU iGPUer i genomsnitt numera presterar något över Radeon 780m i "riktiga spel", något som inte var fallet initialt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har den någorlunda tryck i raytracingen och inte kostar skjortan kan jag vara intresserad. Fast det där med att inte kosta skjortan kan man väl glömma i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att skylla SIMD-8 valet på honom givet att Intel använt det rätt länge i sina iGPUer. Problemet var ju att fortsätta med det även när man började skala upp designen.

Där var jag otydlig. Rajas problem är att han inte simulerar med verkliga laster under utvecklingen. Det finns inte så värst många motorer, och man hade kunnat simulera med dem för att hitta flaskhalsen i Vega (att det krävdes massor av trådar för att hålla shaderbanken full). Det verkar som om han har gjort samma fel här - bara skalat upp en existerande design utan testa.

Visa signatur

5900X | 6700XT