Min Zen 4 drar för mycket vid vila

Permalänk
Medlem

Min Zen 4 drar för mycket vid vila

Har just byggt ihop en dator med en Ryzen 7 7700X. Gick från en Intel i7-5820K.

Problemet är att den nya drar för mycket speciellt vid vila. Den ligger och snurrar runt 85-87W vid vila medan min gamla då törstiga 5820K med ett GTX 1050 Ti låg runt 73-78W vid vila. Har ställt båda i power options med med 0% i minium processor state. Min 7700X har en core voltage på 1.390 är det mycket?

Kan det också vara grafikkortet ett RX 7800 XT? Grafikkortet ligger runt 25-27W vid vila är inte det väldigt mycket?

Permalänk
Medlem

Ladda ner typ hwmonitor så kan du se där hur mycket just cpun och resterande komponenter drar i vila.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

min 5800x3d ligger och pendlar runt 25W @ ~1.000V vid idle med PBO -30 (mätt med HWinfo)

så tror inte din cpu idlar tbh om den ligger på 87W i idle.

vill minnas att min I7 4790K överklockad till ~4700Mhz låg runt 20W i idle.

så känns som att programmet du använder antingen mäter väldigt fel eller att din cpu aldrig går ner i viloläge.

25W för en gpu utan last är nog relativt rimligt liknande vad mitt 3070ti ungefär drar utan någon last (enligt HWinfo).

sen skulle jag inte jämföra ett 1050ti med ett rx7800xt kort är lite äpplen och päron jämförelse

där det ena är övre prestanda klass med kapasitet att bosta upp till ett par hundra watt

medan det andra var ett budget grafikkort som typ var specat att gå att köra på typ max ~75W vid full last.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur mäter du? Och är det för bara CPUn?

Som referens i Sweclockers test så drog hela datorn med 7700X 70W vid vila mätt från väggen.

Permalänk
Medlem

Jag tror något är galet. Min 5600X drar ca 26 W vid vila.

Permalänk
Medlem

Vad har du för power plan?
Balanserad är den du vill ha för normal användning.
Performance eller High Performance klockar aldrig ned CPU'n vid idle så då drar den automatiskt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet är att den nya drar för mycket speciellt vid vila. Den ligger och snurrar runt 85-87W vid vila medan min gamla då törstiga 5820K med ett GTX 1050 Ti låg runt 73-78W vid vila. Har ställt båda i power options med med 0% i minium processor state. Min 7700X har en core voltage på 1.390 är det mycket?

Kan det också vara grafikkortet ett RX 7800 XT? Grafikkortet ligger runt 25-27W vid vila är inte det väldigt mycket?

Hur mäter du? mitt 7800xt drar drygt 70w vid desktop/vila, (mätt med Adrenalin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad har du för power plan?
Balanserad är den du vill ha för normal användning.
Performance eller High Performance klockar aldrig ned CPU'n vid idle så då drar den automatiskt mer.

Det kan väl inte stämma? Gammalt cpu beteende?
Jag kör High performance och CPUn ligger nere på 0.6-0,8 Ghz när jag sitter i desktop. (R5 5600x)

Permalänk
Skrivet av holo:

Jag kör High performance och CPUn ligger nere på 0.6-0,8 Ghz när jag sitter i desktop. (R5 5600x)

vet inte riiktigt hur du ställt in dina power save lägen isf.

för varken min 5800x3d eller min 3900x går ner något nämnvärt under basklockan äns om jag sätter på power save mode och aldrig gjort oavsett vad jag ställer in.

så mina cpuer går inte lägre än till ~3350Mhz ~på min 5800x3d och ~3600Mhz på min 3900x vid idle.

hur du fått dem att gå ner under 1000Mhz får du gärna förklara isf för har försökt men aldrig lyckats för att kunna få ner idle tempsen lägre,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Så fungerade det iaf för min Ryzen 5900X tidigare. Kanske är det ändrat i någon win11 uppdatering nyligen men jag upplevde samma värmeproblem när jag körde på High Performance/Performance när jag testade för ett halvår sedan ellerså.
Det verkar ha varit relativt vanligt med tanke på antalet träffar man får på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte riiktigt hur du ställt in dina power save lägen isf.

för varken min 5800x3d eller min 3900x går ner något nämnvärt under basklockan äns om jag sätter på power save mode och aldrig gjort oavsett vad jag ställer in.

så mina cpuer går inte lägre än till ~3350Mhz ~på min 5800x3d och ~3600Mhz på min 3900x vid idle.

Det enda jag ändrat på är minimum power state, som är på 0% , men det är väl common knowledge att göra?

Permalänk
Skrivet av holo:

Det enda jag ändrat på är minimum power state, som är på 0% , men det är väl common knowledge att göra?

sitter min på också... men gör ingen skillnad den går inte under basklockan ändå verkar det som

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sitter min på också...

Edit: Vänta lite, Windows egna (taskman) rapporterar inte rätt frekvens där så gå inte efter den
Det var märkligt. Det har funkat på egentligen alla maskiner jag haft
2500K
4870K
1600x
3600x
5600x
9600x
Och på en massa andra system.
Moderkorts relaterat? jag har primärt kört asus, men har något asrock,msi gigabyte som också funkat på?

Permalänk
Skrivet av holo:

Edit: Vänta lite, Windows egna (taskman) rapporterar inte rätt frekvens där så gå inte efter den
Det var märkligt. Det har funkat på egentligen alla maskiner jag haft
2500K
4870K
1600x
3600x
5600x
9600x
Och på en massa andra system.
Moderkorts relaterat? jag har primärt kört asus, men har något asrock,msi gigabyte som också funkat på?

bägge mina datorer har asus kort olika modeller bägge B550 dock ett b550-f och ett b550-a eller nått sånt och haft det beteendet efter jag gick över till AMD ryzen från min 4790K för massa år sedan.

min intel cpu gjorde som den skulle och klockade ner till <1000Mhz om den var olastad men bägge mina ryzen vägrar gå lägre än strax under basklockan oavsett om jag satt min freq till 100% eller 0%.

vet inte om det är någon biosinställning som gör detta eller inte men generellt så är mina bios default med bara justering på PBO till -30 på min 5800x3d.

visar samma frekvens i msi afterburner och HWinfo också så har inte äns kollat i taskmanagern för den vet jag typ alltid visar fantasisiffror...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bägge mina datorer har asus kort olika modeller bägge B550 dock ett b550-f och ett b550-a eller nått sånt och haft det beteendet efter jag gick över till AMD ryzen från min 4790K för massa år sedan.

min intel cpu gjorde som den skulle och klockade ner till <1000Mhz om den var olastad men bägge mina ryzen vägrar gå lägre än strax under basklockan oavsett om jag satt min freq till 100% eller 0%.

vet inte om det är någon biosinställning som gör detta eller inte men generellt så är mina bios default med bara justering på PBO till -30 på min 5800x3d.

visar samma frekvens i msi afterburner och HWinfo också så har inte äns kollat i taskmanagern för den vet jag typ alltid visar fantasisiffror...

Väldigt spännande att det skiljer så mycket mellan olika system, Afterburner verkar köra på samma räknesystem som taskmanager dock och visar 3.8Ghz när den ligger på 0.8, Asus AI suite verkar visa korrekta värden samt Adrenaline.
Jag har inte gjort någon direkt manuell överklockning heller, utan förlitat mig på Ai suite och pillat ytterst lite out of the box.
Har ett nytt AM5 system på skrivbordet bredvid som jag stabilitetstestar lite och det drar 50w från väggen vid idle (9600x B650 moderkort, 2x16Gb ram och två nvme diskar inkopplade (samt 3 fläktar och must+tbg) drar ca 140w vid full load med cinebench så det känns rimligt med dom siffrorna.

Permalänk
Moderator
Moderator

Först och främst, eftersom flera verkar missat detta: AMDs Ryzenprocessorer (åtminstone upp till Zen 3, jag antar att detsamma gäller även Zen 4 och Zen 5) klockar aldrig ner under bashastigheten. Direkt kärnan inte belastas kommer processorn stänga av den helt, för att dra igång den igen så fort nytt arbete vankas. Idle innebär alltså inte att processorn snurrar på bashastigheten utan den är helt avstängd. De hastigheter som anges i exempelvis Ryzen Master eller i HWiNFO (där som effective clock) är den genomsnittliga hastigheten under en kortare tid, processorn kommer aldrig någonsin tuffa på i 800 eller 1400 MHz om bashastigheten är 3800 MHz. Många program kan fortfarande inte visa detta korrekt eftersom processorn inte kan rapportera hastigheten hos en avstängd kärna, då detta skulle tvinga kärnan vara aktiv.
Man behöver alltså veta både vad siffran man tittar på visar, och förstå hur det fungerar i praktiken.

Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av holo:

Varför skall ni ändra minimum processor state? Processorn tillsammans med Windows hanterar det där själv och AMDs processorer efter Zen 2 behöver inte längre någon speciell power plan eller manuellt pillande. Jag vet inte om 0% minimum processor state gör något kasst med Zen 4, men med Zen 2/3 kunde det sabba processorns möjlighet att stänga av kärnorna, och därmed vara direkt kontraproduktivt.

Vad gäller grafikkortets förbrukning vid vila skjuter det i höjden när du öppnar Adrenalin eller dess OSD. Kolla i GPU-Z istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Väldigt spännande att det skiljer så mycket mellan olika system, Afterburner verkar köra på samma räknesystem som taskmanager dock och visar 3.8Ghz när den ligger på 0.8, Asus AI suite verkar visa korrekta värden samt Adrenaline.
Jag har inte gjort någon direkt manuell överklockning heller, utan förlitat mig på Ai suite och pillat ytterst lite out of the box.
Har ett nytt AM5 system på skrivbordet bredvid som jag stabilitetstestar lite och det drar 50w från väggen vid idle (9600x B650 moderkort, 2x16Gb ram och två nvme diskar inkopplade (samt 3 fläktar och must+tbg) drar ca 140w vid full load med cinebench så det känns rimligt med dom siffrorna.

Hur kan du få så lite? Jag kör ECO-läget på min 7700X som jag ställt in från AMD Ryzen Master och mitt 7800 XT undervoltat GPU som man ställer in från AMD Adrenalin.

Jag kan inte få under 85W hur jag än gör! Visserliggen kör jag tre stycken pcie 4.0 m2 diskar och en vanlig hårddisk men så mycket lägger de inte till, kanske max 10W vid vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du få så lite? Jag kör ECO-läget på min 7700X som jag ställt in från AMD Ryzen Master och mitt 7800 XT undervoltat GPU som man ställer in från AMD Adrenalin.

Jag kan inte få under 85W hur jag än gör! Visserliggen kör jag tre stycken pcie 4.0 m2 diskar och en vanlig hårddisk men så mycket lägger de inte till, kanske max 10W vid vila.

Det är nyinstallerat system, helt utan ryzen master, har bara kört in drivrutiner och mina vanligaste program på systemet för att klona ner en ren image, så det är så jag alltid gjort egentligen :/
Fast hur mäter du och vad sitter i när du mäter? Är det 85W från väggen ink grafikkort så är det ju ingenting/fullt normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det är nyinstallerat system, helt utan ryzen master, har bara kört in drivrutiner och mina vanligaste program på systemet för att klona ner en ren image, så det är så jag alltid gjort egentligen :/
Fast hur mäter du och vad sitter i när du mäter? Är det 85W från väggen ink grafikkort så är det ju ingenting/fullt normalt

Mitt är också nyinstallerat från grunden igår. Jag mäter med energimätare från väggen. Vad kallar du normalt?

Mitt nya system sitter och tuggar 115-120W från väggen när jag tittar på en youtube video. Det är inte normalt! Min gamla 5820K använde 20W mindre för samma sak.

Är AMD verkligen så här dåliga? Jag funderar på att sälja AMD och köpa Intel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mitt är också nyinstallerat från grunden igår. Jag mäter med energimätare från väggen. Vad kallar du normalt?

Mitt nya system sitter och tuggar 115-120W från väggen när jag tittar på en youtube video. Det är inte normalt! Min gamla 5820K använde 20W mindre för samma sak.

Är AMD verkligen så här dåliga? Jag funderar på att sälja AMD och köpa Intel istället.

85W från väggen med ett grafikkort inkopplat i idle tycker jag låter rätt normalt?
Är det utan grafikkort så är det lite högt men inte orimligt.
(Om man jämför med de värdena jag fick ut på testningarna, 50W idle (utan grafikkort, med 2nvme 3fläktar och mus+tbord som drar ström) vs ditt system (85W med eller utan grafikkort?) som har två extra kärnor som drar lite mer ström och kanske aningen mindre energieffektiv än 9000 serien + ca 7-10 W för HDD'n och ssdn extra.
Sitter det mer saker igång på systemet? flera fläktar? rgb? usbheadset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

85W från väggen med ett grafikkort inkopplat i idle tycker jag låter rätt normalt?
Är det utan grafikkort så är det lite högt men inte orimligt.
(Om man jämför med de värdena jag fick ut på testningarna, 50W idle (utan grafikkort, med 2nvme 3fläktar och mus+tbord som drar ström) vs ditt system (85W med eller utan grafikkort?) som har två extra kärnor som drar lite mer ström och kanske aningen mindre energieffektiv än 9000 serien + ca 7-10 W för HDD'n och ssdn extra.
Sitter det mer saker igång på systemet? flera fläktar? rgb? usbheadset?

3st pcie 4.0 m2 diskar
1st HDD 7200 varvare (den drar 5W under idle enligt spec)
1st AMD 7800 XT grafikkort
3st chassifläktar som kom med Define 7 chassit.
2st 140mm fläktar från Noctua D15 G2 kylaren.

Men fläktar drar väl inte så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

3st pcie 4.0 m2 diskar

Fläktarna drar väl uppemot 1W vid lite drag, men ja. Du har grafikkortet inkopplat som drar ström, så om man räknar med samma värden som mitt system
Moderkort-Cpu-2Nvme 3 fläktar ca 50w
Grafikkort+7200HDD+1Nvme+2st 140mm fläktar blir 25W för att komma upp till dom 85W som nämndes tidigare.
Jag tycker inte det drar orimligt mycket med som siffrorna?

Om du flåsar igång en cinebenc 24 och lastar den till max, hur mycket drar den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kan använda HWMonitor för att se vad CPU och GPU drar enskilt. Tror även man kan se andra komponenters W.

Mina tidigare Intel-cpuer har dragit mindre vid idle än nuvarande AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Precis som andra säger, kolla i HWinfo vad din cpu själv faktiskt drar, att kolla effekten vid väggen är väldigt ineffektivt för att se vad just din processor drar. Det är lite som att kolla din bränsleförbrukning på bilen genom att kontrollera däckens slitage, istället för att kolla på mätarställningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

3st pcie 4.0 m2 diskar

Du får tänka på att "idle-power" inte är speciellt högprioriterat på moderna desktop CPUer.

De två stationära x86 jag har enkelt access till för tillfället är system med 5950X dator resp. i7-8559U (en NUC).

5950X rapporterar 33-34 W "package power" vid idle, vilket verkar vara i linje med vad andra ser här.

Att dra så mycket i "idle" är tyvärr "normalt" för desktop, men det är egentligen löjligt mycket givet att i7-8559U (som kan peak:a på 50-60 W "package power") ligger på <2 W "package power" idle. Men det är då i grunden en mobilplattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

All ni som skriver om er Ryzen 5XXX cpu; ni kan inte jämföra en Ryzen 7XXX cpu med era 5XXX cpu:er. Det är olika arkitekturer som beter sig olika.

7XXX serien är mer aggressiv sett till hur den boostar upp till dess maxtak för ström och värme budget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du får tänka på att "idle-power" inte är speciellt högprioriterat på moderna desktop CPUer.

De två stationära x86 jag har enkelt access till för tillfället är system med 5950X dator resp. i7-8559U (en NUC).

5950X rapporterar 33-34 W "package power" vid idle, vilket verkar vara i linje med vad andra ser här.

Att dra så mycket i "idle" är tyvärr "normalt" för desktop, men det är egentligen löjligt mycket givet att i7-8559U (som kan peak:a på 50-60 W "package power") ligger på <2 W "package power" idle. Men det är då i grunden en mobilplattform.

Det är konstigt! Min 5820K klockar oftast ner sig till runt 1200mhz vid vila när man tittar på skrivbordet. Men min 7700X klockar sällan ned sig till 3500mhz och då menar jag sällan, oftast ligger runt 4400-5200mhz. Hur kan man gå baklänges vid utveckling? Det är alltså en 2014 års processor som är mindre energikrävande än en 2022 års modell. Försvisso från två helt olika märken men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är konstigt! Min 5820K klockar oftast ner sig till runt 1200mhz vid vila när man tittar på skrivbordet. Men min 7700X klockar sällan ned sig till 3500mhz och då menar jag sällan, oftast ligger runt 4400-5200mhz. Hur kan man gå baklänges vid utveckling? Det är alltså en 2014 års processor som är mindre energikrävande än en 2022 års modell. Försvisso från två helt olika märken men ändå.

Fast du jämför ett system med 5820K med ett GTX 1050 Ti Mot ett system 7700x med ett 7800xt
Din nya drar 11w mer än den gamla. Även om du har exakt samma fläktar,nvmediskar, HDD's och usb tillbehör inkopplade så kan mycket väl bara moderkortet dra dom 11W mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mina siffror från HWinfo vid idle:
Ryzen 7800X3D | 21W
RTX 4060 | 52W

Bara där har jag 73W.

Oklart vad min GPU drar om jag väntar tills energiinställningen släcker skärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz