Gratisverktyg tar bort reklam i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jupp, bloat är synnonymt med Windows, dock har det blivit mer aggressivt med åren, framförallt i form av att vara integretetskränkande. Jag förstår inte riktigt varför entusiaster inte överger Windows. Nog for att man kan ta bort mycket av all bloat, men Windows är ju inte ett bra OS till att börja med, så varför inte bara välja ett annat OS som värnar om ens integritet istället?

Tid och kompatibilitet, tyvärr.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jupp, bloat är synnonymt med Windows, dock har det blivit mer aggressivt med åren, framförallt i form av att vara integretetskränkande. Jag förstår inte riktigt varför entusiaster inte överger Windows. Nog for att man kan ta bort mycket av all bloat, men Windows är ju inte ett bra OS till att börja med, så varför inte bara välja ett annat OS som värnar om ens integritet istället?

Vet inte riktigt vad du menar med "entusiast", men jag har gillat datorer sedan början av 90-talet och gillar programmering ännu mer, och det är därför jag använder Windows. Jag får betalat för att programmera och det är det jag vill göra med min dator. Ibland kör jag DCS (Digital Combat Simulator) och allt detta bara funkar, out-of-the-box. Varje dag, året om.

Lycka till med ovanstående i Linux

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Jag ser ingen reklam i win 11, har jag gjort fel (rätt^^) ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på (har ej verifierat) att exempelvis Winaero Tweaker kan göra det mesta helt gratis (och mycket mer därtill):

https://winaerotweaker.com/

Betala tredjepart för att slippa andras reklam kommer inte hända för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag skulle tippa på (har ej verifierat) att exempelvis Winaero Tweaker kan göra det mesta helt gratis (och mycket mer därtill):

https://winaerotweaker.com/

Betala tredjepart för att slippa andras reklam kommer inte hända för min del.

Kan följa upp denna post med att dela Win11Debloat. Kör scriptet på alla mina windowsinstallationer

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vet inte riktigt vad du menar med "entusiast", men jag har gillat datorer sedan början av 90-talet och gillar programmering ännu mer, och det är därför jag använder Windows. Jag får betalat för att programmera och det är det jag vill göra med min dator. Ibland kör jag DCS (Digital Combat Simulator) och allt detta bara funkar, out-of-the-box. Varje dag, året om.

Lycka till med ovanstående i Linux

Jag programmerar i Linux varje dag?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Kan följa upp denna post med att dela Win11Debloat. Kör scriptet på alla mina windowsinstallationer

Tack 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag har inte fått reklam heller, har för mig det inte gäller europa.

Jag har aldrig varit så nöjd över win 11.

Gnäller folk för gnällandets skulle?

Kör du med Microsoftkonto eller lokalt?

Skrivet av Swedishchef_90:

Och läser man "är du nöjd med Linux" tråden så är ju inte Linux för oss som har ett familjeliv och vill ha ett fungerade upplevelse utan att behöva felsöka minsta uppdatering.

Får 1h över för gaming - > spelet man lirar har en uppdatering - > Linux programmet startar inte - > fritid slut - > måste invänta Linux patch I någon dag

Överdrivet så klart men det är något som aldrig har hänt mig på pc

Den beskrivningen fick mig mest att tänka på Xbox One... systemuppdatering som tar 30min, sen ska även spelet uppdateras med en jättepatch som inte får plats, så måste man rensa, och sen var speltiden slut... Rinse and repeat nästa gång man har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag programmerar i Linux varje dag?

Kul Vad programmerar du?
Själv utvecklar jag både webb-, och Windows-applikationer (C# med WinForms och WPF, men även VB6) och för C#/WPF och VB6 är det tyvärr Windows som gäller.

Jag hanterar även en massa databaser och kopierar tabeller mellan databaser och servrar och för det använder jag HeidiSql. Finns tyvärr inget motsvarande för Linux och HeidiSql under Wine funkar uruselt.

Jag vill även kunna se notifikationer om nya mail och direktmeddelanden från Teams/Discord. Funkar inte ordentligt under Linux. Under någon distro/DE funkade mailnotiserna, men när jag läst mailen, så låg notiserna kvar...

Någon annan distro/DE tappade inställningarna för skärmarna efter omstart, eller så gick det inte köra skärmarna i rätt frekvens/upplösning. Någon annan hade problem med ljudenheter. Och någon DE var bara för kass för att jag ens skulle överväga att använda skiten.

Jag kan fortsätta, men jag tror du förstår problematiken för mig, men även många andra. Om allt detta fungerar för dig, så kan jag inte annat än gratulera, men tyvärr ser det inte ut så för det stora flertalet. Eller så har den stora massan, inklusive mig, varken tid, lust eller ork att få allt att lira. Och i slutänden ska man ändå sitta och dual-boota till Windows för att köra något, som DCS i mitt fall.

Men jag håller med om att Windows suger ap-röv inom många områden, men skiten fungerar och jag värdesätter det högre än nackdelarna

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ett bloatprogram man måste ange sin email för att använda... är ni sponsrade eller inte ens testat programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

En enklare lösning är att bara köra Windows

Att rekommendera folk att köra sina program via en VM med Windows är som att rekommendera folk i Norrland att skaffa el-bil med en fossilbil på kärra bakom, så de ska kunna handla i sin lokala ICA-butik

Om du kan verifiera att Windows 10 LTSC kan installeras på en Ryzen 9000 exempelvis utan "negativa effekter" hade jag kanske gjort det "enkla". Dock är det uppenbart att "Windows" idag i princip innebär "Windows 11" (inkompatibla drivrutiner, Thread Director p/e-cores med Intel etc) och då tar jag en VM med W10 LTSC eller W7 under Linux alla veckans dagar - för de programvaror som inte har Linuxversion och är tekniskt bra. För spel är det likadant - om jag har 30 titlar, 25 funkar i Linux (Proton), övriga 5 "kräver" Windows blir det en VM för dessa.

Så svårt är det inte att sätta upp en VM i t.ex VMWare.;)

När ett operativsystem degraderar till en riktigt låg nivå (som W11 jämfört med W7 men även W10) är det för mig helt uppenbart att jag migrerar så mycket som möjligt till ett annat, det som inte låter sig migreras körs i en VM.

W11 är inte en daily driver och behovet av program av den typ som artikeln handlar om säger det mesta. Att det också börjar dyka upp W10-inkompatibel hårdvara i stil med Ryzen 9000 samtidigt som AMD levererar Linuxdrivrutiner säger också mycket.

Hade jag kunnat köra W10 LTSC problemfritt på en R9000-maskin hade jag kanske tagit en vända till med Windows vid nästa datorköp. Dock ser detta inte ut att vara fallet, således är Linuxmigration planerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kör du med Microsoftkonto eller lokalt?

Den beskrivningen fick mig mest att tänka på Xbox One... systemuppdatering som tar 30min, sen ska även spelet uppdateras med en jättepatch som inte får plats, så måste man rensa, och sen var speltiden slut... Rinse and repeat nästa gång man har tid.

Jag kör med MS-konto och jag får ingen reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

En tanke här med Steam, det *kan* ju ha varit så att en endaste fil blev korrupt vid uppdateringen. För de gånger spel krashat för mig i Win10LTSC, är 99.98% pga att en korrupt fil. I steam kan du i properties, verifiera filerna och den drar då oftast ner en eller två filer för mig, och då funkar spelet igen.

Ungefär samma svar till ovan, jag får relativt ganska ofta en eller två korrupta filer av steam-uppdateringar på spelen, en "enkel" verifiering av filerna brukar resultera i en eller två filer hämtas om, och då funkar spelen för mig igen.

Dem använder inte steam till sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Statcounter mäter data från browsing. Det är nog inte många som kör WSL och använder en webbläsare i det.

Om en så dominant aktör som Windows (10+11 i det här fallet) ska påverka en så marginell sådan som Linux är i det här fallet, så räcker det att du kan mäta tillämpningen i promille snarare än procent, för att WSL ska stå för hela den här ökningen (vilket jag inte påstår).
Så du har rätt, det är inte så många.

Permalänk

Jag ingen reklam här heller i windows 11 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har använt win 11 sen det släpptes och jag har aldrig sett nån reklam... "har jag gjort fel"? hehe... Är det home versionen det handlar om eller finns reklam i pro också?

Jag kör Windows 11 Home och har inte sett någon reklam. Bortsett ifrån några förinstallerade program vid nyinstallation av operativsystemet.
Jag har legitim licens om det nu skulle ha någon betydelse.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

När windows påminner om att du ska byta till Edge (Duvet, popupen som kommer när man byter standardwebbläsare) - Det är reklam.

Enbart ett litet exempel, men inom EU är det främst reklam för Windows egna tjänster då vi är något mer skyddade jämfört med USA.

Ett annat exempel jag kom på är ju nya Widgets för W11.
En bra idé som solkas med en massa skitnyheter som inte går att stänga av (dvs - Vill du ha widgets måste du se reklam i form av nyheter)

Fast chrome gör ju förvisso samma när man installerar och startar och har någon annan som default. Eller för mig iaf. Dom är väl iofs lika goda kålsupare bägge två.

Måste man ha nyheter? Aldrig kikat på widgets, får testa

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Fast chrome gör ju förvisso samma när man installerar och startar och har någon annan som default. Eller för mig iaf. Dom är väl iofs lika goda kålsupare bägge två.

Måste man ha nyheter? Aldrig kikat på widgets, får testa

Ja men Chrome är väl nästan lika illa nu för tiden

Ja tyvärr annars hade jag faktiskt använt funktionen men det klart MS ska ju tjäna nåt på't ock'

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Lite reklam i windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör hellre MRP från MDL Forum, Chris Titus verktyg och säkert w11debloat.

Skrivet av KroesusSork:

Kör Win11 Enterprise, månne därför jag aldrig sett en tillstymmelse till detta trams?

Du bor i EU Tror inte de tillåter sånt tjafs.
Man kan också stänga av "Show recommendations for tips, app promotions, and more" sen vettefan hur myckdet det hjälper.

Med nydeployad W11 i en VM får man reklam om man trycker på "Search"-rutan men inte Windowsflaggan