Permalänk

Köpråd ny skärm till gamingdator

Hej,

Har precis investerat i följande dator:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Nu känns det som att min 165hz 1080p-skärm inte är bra nog. Behöver därför köpråd kring en ny skärm till detta monster till dator!

Jag spelar mest spel som CS2, warzone, fortnite och tarkov. Det är viktigt för mig att ligga på stabila 144/165fps(vad nu nya skärmen har). Den ska inte vara större än 24". G-sync är ett krav.

Frågorna som följer blir då;
Är det värt att investera i en 4k skärm? Kommer jag kunna hålla höga FPS på 4k?
Om inte, är det värt att uppdatera från 1080 till 1440? Kommer jag se skillnad och njuta av det?

Om ni anser att 4K är bäst, berätta gärna varför och länka köpråd.
Om ni anser att 1440 är bäst, berätta gärna varför och länka köpråd.

BUDGET 5.000KR.

Stort tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du med "G-sync" menar att den är G-sync-compatible eller med G-sync-modul kan du alltid konsultera Nvidias lista över skärmar: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Då fungerar de som de är tänkt med Nvidias GPU:er enligt Nvidia själva. Du kommer fortfarande få adaptiv synk över DP med 99% av spelskärmarna på marknaden men det är aldrig garanterat att det fungerar problemfritt annat än någon kan bekräfta, exempelvis djupa tester, att det fungerar just problemfritt.

Din budget är precis lite för tajt för 4K. Om du går den vägen är 4K-skärmar alltid mer flexibla – och komplexa – eftersom de funktionellt låter dig skala och anpassa bilden efter vad du föredrar. 4K är också enorm fördel ifall du flitigt använder datorn till annat än att enbart spela + reguljär surf.

En RTX4080 kommer köra de flesta titlar i 4K beroende på hur du lägger kraven. Om du vill nå 144+ FPS hela tiden så behöver du kompromissa med grafikkvaliteten i flera titlar och/eller skala. Eller prioritera högsta kvalitet med lägre FPS och då är adaptiv synk en stor hjälp.

1440p kommer fortfarande vara en stor förändring mot vad du har och det finns också ett stort utbud som verkligen matchar din budget. Din RTX4080 är dessutom utmärkt på att hålla höga FPS i just 1440p.

Permalänk
Medlem

Med kraven du ställer, särskilt att storleken får vara max 24", så är valet faktiskt väldigt lätt eftersom nästan inga skärmar matchar dem.

Det finns vad jag vet inga 4K-skärmar i den storleken med 120Hz eller mer, och prisjakt listar endast tre modeller med 1440p. Den billigaste är inte G-Sync-certifierad och den dyraste säljs inte längre, så ditt enda val är AOC Agon Q24G2A.

Om du istället har möjlighet att gå upp till 27" så finns det istället hundratals olika modeller att välja på.

Permalänk

Tack för svar @Laxpudding & @perost!

Det går att gå upp till 27" också. Men är inte intresserad av att ha en skärm större än 30".

Om 27" är okej, har du några tips då @perost?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rondolitetos:

Absolut, jag tror det var en av skärmarna jag själv kollade på när jag letade efter en liknande skärm. Mitt val föll på Gigabyte M28U istället, men det var mer för att den var mycket billigare just då än av någon teknisk orsak då skärmarna i den klassen är rätt lika varandra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"An eschatology, backed by power ... "

Permalänk
Skrivet av perost:

Absolut, jag tror det var en av skärmarna jag själv kollade på när jag letade efter en liknande skärm. Mitt val föll på Gigabyte M28U istället, men det var mer för att den var mycket billigare just då än av någon teknisk orsak då skärmarna i den klassen är rätt lika varandra.

Det blev en beställning på ASUS 28" TUF Gaming VG28UQL1A IPS 4K 144 Hz H, kommer hem på måndag. Återkommer med upplevelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rondolitetos:

Det blev en beställning på ASUS 28" TUF Gaming VG28UQL1A IPS 4K 144 Hz H, kommer hem på måndag. Återkommer med upplevelse!

Bara så du är med på noterna är 4K ganska rejält hopp i mängden pixlar din GPU behöver ta hand om.

Ett grovt exempel från en sida lyder:

"The Witcher 3": 1080p (60 FPS), 4K (30 FPS)
"Call of Duty: Modern Warfare": 1080p (120 FPS), 4K (60 FPS)
"Cyberpunk 2077": 1080p (80 FPS), 4K (40 FPS)

Detta är i native 4K utan uppskalning.

Du kan också hamna i sitsen att din GPUs VRAM, grafikminne, lättare slår i taket på grund av den högre upplösningen. Detta kan leda till riktigt dålig prestanda.

Nu stödjer ju de flesta spel uppskalning via FSR, DLSS, eller liknande, så framtiden ser ljusare ut för 4K. Man ska inte räkna bort frame generation heller, som i teorin kan fördubbla din fps, med vissa andra nackdelar.

Men bara så du är med på detta. Om det är något spel du vill köra utan uppskalning

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Men om jag skulle uppleva dålig FPS på 4k i vissa spel, kan jag köra skärmen på 2k och öka fps, eller har jag förstått det fel?

Permalänk
Skrivet av rondolitetos:

Men om jag skulle uppleva dålig FPS på 4k i vissa spel, kan jag köra skärmen på 2k och öka fps, eller har jag förstått det fel?

Tror inte det är optimalt att köra ut 1440p på en 4k skärm. Det blir på bekostnad av bildkvaliten.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rondolitetos:

Många trådar om just detta med att skala på 4K. Måste vara tredje eller fjärde denna vecka bara.

Skärmen är och förblir 4K. Däremot kan du skala genom att rendera spelen i 1920x1080 eller 2560x1440 och i grunden få samma FPS som dessa upplösningar normalt ger ifall du körde 1080p eller 1440p native. Det skalar mycket bra på 4K-skärm tack vare den tätare pixelmatrisen.

• 1080p skalat på 4K-skärm ser så gott alltid bättre ut än 1080p native eftersom det inte finns någon synlig pixelstruktur längre med 4K-skärmen.

• 1440p skalat på 4K-skärm blir som följd av faktor x1,5 mjukare än 1440p native samtidigt slipper man pixelstrukturen hos en 1440p-skärm. Vilket kan vara ovant för en som tidigare kört 1440p-native och därför reagerar över att det är annorlunda. Den som kör 4K-skärm och får testa 1440p native kan tänka tvärtom och istället reagera över att det nu är en pixelstruktur i bilden.

Alla är rätt olika på vad man märker och av. Allt är också rätt olika med vad man stör sig eller inte stör sig på.

Den miss/förbiseende jag tror många gör på 4K-skärmar är att de traditionellt kör spelen i fullskärm och skalar i spelet vilket leder till att bildsignalen synkar om till 1080p och 1440p där skärmens hårdvara skalar enligt dess hårdkodade metod vilket oftast är det allra sämsta resultatet. Det blir i alla fall rätt olika på olika skärmar då.

Kör borderless istället och då ska GPU:n sköta skalning samt ge alternativ som heltalsskalning vilket brukar fungera bäst vid 1080p-rendering. På detta kommer moderna titlar som klarar skalning via exempelvis resolution scale samt DLSS/FSR-varianter. Finns därför många sätt att lösa detta på och det varierar med såväl spel som vad man som användare vill prioritera.

För några är detta en vinnande flexibilitet. För andra är det en besvärlig komplexitet.

Permalänk

Stort tack @Laxpudding för ett utförligt svar. Och tack för tipsen hur jag skalar på rätt sätt.

För mig låter det definitivt som en vinnande flexibilitet!