Skrivet av rondolitetos:
Men om jag skulle uppleva dålig FPS på 4k i vissa spel, kan jag köra skärmen på 2k och öka fps, eller har jag förstått det fel?
Många trådar om just detta med att skala på 4K. Måste vara tredje eller fjärde denna vecka bara.
Skärmen är och förblir 4K. Däremot kan du skala genom att rendera spelen i 1920x1080 eller 2560x1440 och i grunden få samma FPS som dessa upplösningar normalt ger ifall du körde 1080p eller 1440p native. Det skalar mycket bra på 4K-skärm tack vare den tätare pixelmatrisen.
• 1080p skalat på 4K-skärm ser så gott alltid bättre ut än 1080p native eftersom det inte finns någon synlig pixelstruktur längre med 4K-skärmen.
• 1440p skalat på 4K-skärm blir som följd av faktor x1,5 mjukare än 1440p native samtidigt slipper man pixelstrukturen hos en 1440p-skärm. Vilket kan vara ovant för en som tidigare kört 1440p-native och därför reagerar över att det är annorlunda. Den som kör 4K-skärm och får testa 1440p native kan tänka tvärtom och istället reagera över att det nu är en pixelstruktur i bilden.
Alla är rätt olika på vad man märker och av. Allt är också rätt olika med vad man stör sig eller inte stör sig på.
Den miss/förbiseende jag tror många gör på 4K-skärmar är att de traditionellt kör spelen i fullskärm och skalar i spelet vilket leder till att bildsignalen synkar om till 1080p och 1440p där skärmens hårdvara skalar enligt dess hårdkodade metod vilket oftast är det allra sämsta resultatet. Det blir i alla fall rätt olika på olika skärmar då.
Kör borderless istället och då ska GPU:n sköta skalning samt ge alternativ som heltalsskalning vilket brukar fungera bäst vid 1080p-rendering. På detta kommer moderna titlar som klarar skalning via exempelvis resolution scale samt DLSS/FSR-varianter. Finns därför många sätt att lösa detta på och det varierar med såväl spel som vad man som användare vill prioritera.
För några är detta en vinnande flexibilitet. För andra är det en besvärlig komplexitet.