Sonos kan pudla och återställa gamla applikationen

Permalänk
Melding Plague

Sonos kan pudla och återställa gamla applikationen

Den fräna kritiken mot Sonos nya applikation har inte avtagit, och nu diskuterar företagsledningen att återgå till den gamla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ”lilla” skillnaden på funkar nästan alltid och funkar alltid 😅

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem

Inga förändringar om det inte är en förbättring och betatesta internt i stället för på kunder.
Gäller även Microsoft och alla andra företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt att ett företag som förlitar hela sin verksamhet på mer eller mindre en app inte lyckas hålla den top notch

Permalänk
Medlem

Testning är svårt, och uppenbarligen har de inte koll på den biten, eller skiter helt i användarupplevelsen

Skämmigt egentligen när de varit i den här branschen så länge

Men det är ju den typiska reaktionen av många nyanställda utvecklare: allt är skit, vi skriver om det! Och sen uppkommer hundratals nya och gamla buggar igen, och all spagettikod är tillbaka på nolltid

Permalänk
Medlem

Det går tydligen så dåligt att man måste säga upp 100 pers
https://arstechnica.com/gadgets/2024/08/sonos-laying-off-100-...

Permalänk
Medlem

Jag fattar att det är nödvändigt att ibland skriva om kod från grunden istället för att bygga på något som är både omodernt, trassligt och ombyggt 50 gånger till något långt mer invecklat än det var tänkt från början.

Men borde inte företag hålla kvar i sina äldre applikationer tills de nått featureparity med sin nya applikationer och sedan byta till den nya och fortsätta med utvecklingen på den nyare applikationen?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag fattar att det är nödvändigt att ibland skriva om kod från grunden istället för att bygga på något som är både omodernt, trassligt och ombyggt 50 gånger till något långt mer invecklat än det var tänkt från början.

Men borde inte företag hålla kvar i sina äldre applikationer tills de nått featureparity med sin nya applikationer och sedan byta till den nya och fortsätta med utvecklingen på den nyare applikationen?

Nya appen behövde ut för att kunna börja sälja hörlurarna som aktieägarna blivit lovade skulle släppas då. Tydligen hade testare, produktägare mm internt sagt nej till release men ändå körde de på. Källa: Reddit

Permalänk
Medlem

Det här är ren lögn. Vi har ju fått veta att Sonos är världens bästa företag och det finns inget företag i nån bransch som är så kundcentrerade och fungerar så bra som Sonos och man får dessutom 30% i rabatt om man är tidigare kund trots att de inte tar ut några överpriser.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inga förändringar om det inte är en förbättring

DETTA!

Många har alldeles för svårt att göra skillnad på förändring och förbättring. Man gör en förändring och tror att det är likställa med att det ska bli bättre, utan någon konsekvensanalys på vad som kan bli sämre.

Och sedan klagar man på alla som är mot förändring. Ja, vi är emot förändring, men för förbättring.

AI är väl ett lysande färskt exempel på detta. Trycks in som en nyhet och förändring och allt AI kan göra men väldigt lite fokus på vad som blir bättre av det. Jag tar gärna mer AI, eller vad än det nu är som ska förändras, om det blir bättre av det.

Och som du skriver, det gäller alla företag, i alla branscher.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

DETTA!

Många har alldeles för svårt att göra skillnad på förändring och förbättring. Man gör en förändring och tror att det är likställa med att det ska bli bättre, utan någon konsekvensanalys på vad som kan bli sämre.

Och sedan klagar man på alla som är mot förändring. Ja, vi är emot förändring, men för förbättring.

AI är väl ett lysande färskt exempel på detta. Trycks in som en nyhet och förändring och allt AI kan göra men väldigt lite fokus på vad som blir bättre av det. Jag tar gärna mer AI, eller vad än det nu är som ska förändras, om det blir bättre av det.

Och som du skriver, det gäller alla företag, i alla branscher.

Men du får skilja mellan AI för privatbruk och de dyra AI-kort som säljs till företag och forskning. Egentligen tycker jag AI är ett dåligt ord. Blivit utvattnat av oseriösa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Nya appen behövde ut för att kunna börja sälja hörlurarna som aktieägarna blivit lovade skulle släppas då. Tydligen hade testare, produktägare mm internt sagt nej till release men ändå körde de på. Källa: Reddit

Sorgligt om det är sant. I så fall hade de ju kunnat släppa den nya separat i ett annat namn eller något liknande?

Permalänk

Kan inte koppla min Arc till nätverket med nya appen, så det känns som en jävligt bra idé.

Permalänk
Medlem

Inte vanligt att företag backar så här. Guldstjärna. De flesta bara kör på. Jag kan förstå att den nya appen kanske kör på en ny plattform som de utvecklat, men inte hunnit lägga lika mycket tid på än.

De borde inte varit överraskade.

Utvecklarna sa kanske att den inte är redo än, medans någon högre upp tvingade släpp för att uppnå deadline som de fått högre upp ifrån. Inte ovanligt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Mycket märkligt att ett företag som förlitar hela sin verksamhet på mer eller mindre en app inte lyckas hålla den top notch

Deras första app på desktops var och är ju fortfarande något av det sämsta skräpet jag har varit med om. Så det är ju knappast första gången. Fattar själv inte grejen med att skaffa glorifierade blåtandshögtalare som är låsta bakom ett halvkompetent bolag men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det går tydligen så dåligt att man måste säga upp 100 pers
https://arstechnica.com/gadgets/2024/08/sonos-laying-off-100-...

Sonos, som så många andra företag, verkar mer angelägna att behålla bonusen till chefer än att ha nöjda kunder.

Den enda Sonos högtalare jag har blev onåbar när den nya appen kom.
Efter en del letande gick det att få igång den via Windows Appen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Sonos, som så många andra företag, verkar mer angelägna att behålla bonusen till chefer än att ha nöjda kunder.

Den enda Sonos högtalare jag har blev onåbar när den nya appen kom.
Efter en del letande gick det att få igång den via Windows Appen.

Dom har väl typ inga konkurrenter vilket är problemet som vanligt.

Permalänk
Medlem

Nya appen är katastrof, från dag till annan försvann funktioner vi använde varje dag så som "Sleep Timer" (Nu tillbakapatchad). Jag har Sonos Arc, Sonos Sub Gen 3, 2st Sonos Play 5:2 och en Sonos One. Krävs otaliga omstarter av routern för att enheter ska dyka upp, helt plötsligt försvinner en högtalare. Jag har fortfarande inte kunnat byta album på mina Play 5:2 sedan uppdateringen, står bara och snurrar, men på vår Sonos One funkar det.

Det är så man skäms att man har rekommenderat systemet till bekanta.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte vanligt att företag backar så här. Guldstjärna. De flesta bara kör på. Jag kan förstå att den nya appen kanske kör på en ny plattform som de utvecklat, men inte hunnit lägga lika mycket tid på än.

Detta är inte första gången Sonos pudlar runt ny app. Mina gamla Sonos grejer av generation 1 eller 2 (tidiga iaf) var oanvändbara en period då de släppte ny app som inte ville tala med de sakerna och den gamla appen drogs bort från App Store. Inte helt otippat blev deras tidiga kunder lätt undrande över detta tilltag. Jag har sålt mina Sonos grejer efter den vändan och de fortsätter tydligen visa framfötterna av fel anledning.

Skrivet av weawer:

Dom har väl typ inga konkurrenter vilket är problemet som vanligt.

Det finns väl ändå en uppsjö av konkurrenter beroende på hur man definierar konkurrens på området?
BlueSound har både streamers och strömmande högtalare och vill man ha enklare eller mer avancerat är väl produktalternativen ändlösa?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men du får skilja mellan AI för privatbruk och de dyra AI-kort som säljs till företag och forskning. Egentligen tycker jag AI är ett dåligt ord. Blivit utvattnat av oseriösa företag.

Precis det jag menar. Bara för att det finns områden där AI är fullkomligt lysande så ska det nu in överallt utan att det ger en förbättring. Nu var detta inte tänkt att vara en diskussion om AI utan det var bara ett exempel där det ska förändras utan någon (i alla fall synbar) förbättring.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fattar 0, haft mina era 300 x2, arc, sub gen 3 och har haft 0 problem. Allt fungerar perfekt för mig även appen. Tycker appen är bra nu jag fattar ingenting, är folk tekniskt okunniga eller kassa routrar? Hade problem i början när jag hade standard tele 2 router men köpte mesh nätverk sen fungerar allt 100% perfekt det har fungerat så i typ 1 år nu. Använder iofs inte funktioner som sleep, eller ger verbala kommandon till högtalarna 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Fattar 0, haft mina era 300 x2, arc, sub gen 3 och har haft 0 problem. Allt fungerar perfekt för mig även appen. Tycker appen är bra nu jag fattar ingenting, är folk tekniskt okunniga eller kassa routrar? Hade problem i början när jag hade standard tele 2 router men köpte mesh nätverk sen fungerar allt 100% perfekt det har fungerat så i typ 1 år nu. Använder iofs inte funktioner som sleep, eller ger verbala kommandon till högtalarna 😂

Här har du en sammanställning i Sonos egna supportforum.
https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Detta är inte första gången Sonos pudlar runt ny app. Mina gamla Sonos grejer av generation 1 eller 2 (tidiga iaf) var oanvändbara en period då de släppte ny app som inte ville tala med de sakerna och den gamla appen drogs bort från App Store. Inte helt otippat blev deras tidiga kunder lätt undrande över detta tilltag. Jag har sålt mina Sonos grejer efter den vändan och de fortsätter tydligen visa framfötterna av fel anledning.

Det där avskräckte mig från att någonsin köpa Sonos om jag ska vara helt ärlig.

En gång är nästan ingen gång, men flera gånger visar på en trend imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sonos känns giriga och som att de inte bryr sig om slutkunden. Fick en mobil Sonos-högtalare i present, försökte ansluta till den via blåtand utan att sätta upp ett konto, men det gick inte. Kontaktade supporten som förklarade att konto var tvång även för blåtand och om jag inte gillade det så borde jag sälja den på blocket!

Med deras bakgrund av att släppa uppdateringar som får hårdvara att sluta fungera, så är det inte ett bolag jag vill handla av.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det här är ren lögn. Vi har ju fått veta att Sonos är världens bästa företag och det finns inget företag i nån bransch som är så kundcentrerade och fungerar så bra som Sonos och man får dessutom 30% i rabatt om man är tidigare kund trots att de inte tar ut några överpriser.

Helt korrekt, klart bäst multiroomlösning på marknaden. Appen fungerar för övrigt riktigt bra nu för tiden, byte låt blixtsnabbt osv.
Att man sen har klart bäst kundsupport är bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Detta, jag tror många som klagar tror att de är något slags IT-Wizard men sitter på ett riktigt sunkigt nätverk hemma med någon budgetrouter samt har allmänt låg it-kunskap. Som han Tempel t ex.

Fungerat felfritt för mig i alla år, den nya appen var lite strulig en kort tid. Men inget som direkt störde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Sonos känns giriga och som att de inte bryr sig om slutkunden. Fick en mobil Sonos-högtalare i present, försökte ansluta till den via blåtand utan att sätta upp ett konto, men det gick inte. Kontaktade supporten som förklarade att konto var tvång även för blåtand och om jag inte gillade det så borde jag sälja den på blocket!

Med deras bakgrund av att släppa uppdateringar som får hårdvara att sluta fungera, så är det inte ett bolag jag vill handla av.

Jag har helt motsatt uppfattning, extremt generösa, bra rabatter, du kan testa i 100 dagar utan kostnad. Extremt bra byggkvalite. Sakerna bara fungerar... Men det kräver att du ha ett vettigt nätverk hemma vilket många tyvärr inte klarar av att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Här har du en sammanställning i Sonos egna supportforum.
https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services...

Har inte upplevt något av det i listan, tror det är folks usla nätverk och routrar som ställer till det...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tragiskt att somliga inte har fått uppleva hur bra det kan bli om man undviker Sonos och deras undermåliga produkter och kundfientliga inställning, de är ungefär lika usla som Nakamichi har blivit, inget kvalitetstänk alls utan försöker bara roffa åt sig så mycket som möjligt genom att blåsa kunderna.

Visa signatur