Realmes nya teknik laddar mobilen på 4 minuter

Permalänk
Melding Plague

Realmes nya teknik laddar mobilen på 4 minuter

Kinesiska Realme har tagit fram en teknik som kan ladda mobiler med 320 watt effekt, vilket räcker för att fylla batteriet på fyra och en halv minut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lanseras på iPhone år 2035 som en banbrytande teknik som ingen tidigare har utvecklat eller ens föreställt sig.

Permalänk
Medlem

Flera celler har väl redan använts i mobiltelefoner? Vad är nytt med det här förutom att det är FLER celler?

Permalänk
Medlem

Men varför? Med lite framförhållning behöver man inte ladda så jäkla snabbt.

Permalänk
Medlem

Lite små coolt faktiskt.
Men känns även lite onödigt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Trevligt att möjligheten finns för de (fåtal?) som verkligen behöver det, men för min egen del tycker jag det låter som onödigt jagande av höga specs-siffror. Kan ju inte vara bra för batteriets livslängd att slita på det med flera hundra watt laddeffekt.
Själv tycker jag 15-20 W funkar alldeles utmärkt, och 90% av dagarna skulle jag nog kunna nöja mig med 10 W.
Till er som regelbundet laddar med 40 W eller mer är jag lite nyfiken på hur ert användningsområde skiljer sig från mitt. Jag tycker i alla fall det funkar fint att ha telefonen liggande antingen på skrivbordet på kontoret medan jag jobbar, eller på köksbänken hemma när jag rotar runt med andra saker, och då gör det inget om det tar en timme att ladda fullt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Lanseras på iPhone år 2035 som en banbrytande teknik som ingen tidigare har utvecklat eller ens föreställt sig.

2035? du menar 2135?

Edit: Så klart efter att EU tvingat dom att frångå deras egna teknik som är då 100 år gammal!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Flera celler har väl redan använts i mobiltelefoner? Vad är nytt med det här förutom att det är FLER celler?

Det är ungefär som att avfärda alla nyheter om snabbare processorer med ”det är fler transistorer…”

Skrivet av viller2:

Samtidigt, om det inte kostar något..varför inte?

Permalänk
Medlem

En annan funktion är att man bara kan ladda mobilen ca. 4 gånger innan batteriet är förstört...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Samtidigt, om det inte kostar något..varför inte?

Vet vi att det inte kostar någonting?

Permalänk

Solid state batterier är på ingång, men det har vi hört länge. När/om dessa kommer så går de ladda snabbt, vilket skulle göra dessa förlegade.

Jag själv är skeptisk till slitaget som denna laddare gör. Behov av snabbladdning finns inom precis vilka prylar som helst. Mobiltelefon som batteriet är nästan slut på och man vill en tågstation snabbladda, borrmaskinen vars batteri tog slut och man vill fortsätta borra, ficklampan vars batteri tog slut etc. Att vänta 30minuter på att ladda batteriet för dessa saker kan kännas som att vänta i en oändlighet.

Angående iPhone, så var det lite roligt på den tiden när Applesfanboys sa att deras fritid var så lite värt så de aldrig någonsin hade behov av en mobilladdare på mer än 5w. Idag så ligger laddtiden ungefär detsamma. Man bör prata om laddtid och inte maxladdeffekt som typ aldrig uppnås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att vänta 30minuter på att ladda batteriet för dessa saker kan kännas som att vänta i en oändlighet.

Fast är man så jädra otålig, alternativt inte har något vettigt att göra i 30 minuter (som att exempelvis städa den alltid skitiga bilen), bör man ju fundera på att hänga upp skylten

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Solid state batterier är på ingång, men det har vi hört länge. När/om dessa kommer så går de ladda snabbt, vilket skulle göra dessa förlegade.

Jag själv är skeptisk till slitaget som denna laddare gör. Behov av snabbladdning finns inom precis vilka prylar som helst. Mobiltelefon som batteriet är nästan slut på och man vill en tågstation snabbladda, borrmaskinen vars batteri tog slut och man vill fortsätta borra, ficklampan vars batteri tog slut etc. Att vänta 30minuter på att ladda batteriet för dessa saker kan kännas som att vänta i en oändlighet.

Angående iPhone, så var det lite roligt på den tiden när Applesfanboys sa att deras fritid var så lite värt så de aldrig någonsin hade behov av en mobilladdare på mer än 5w. Idag så ligger laddtiden ungefär detsamma. Man bör prata om laddtid och inte maxladdeffekt som typ aldrig uppnås.

Ficklampan och borrmaskinen har typiskt sett den fantastiska högteknologiska funktionen utbytbart batteri... Något mina kameror har också, även om det gör att ladda batterier i de nyare också om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Utan att ha detaljstuderat just detta så brukar man höja laddningsspänningen och dela ner den högre spänningen på fler battericeller för att få rätt cellspänning.
Så det "nya" är?:
-Högre spänning
-Fler celler med annan form/förpackning och ev. teknik
-Snabbare laddning...

Borde även bli lite varmt, kanske någon typ av effektiv värmeavledning/kylning.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Fast är man så jädra otålig, alternativt inte har något vettigt att göra i 30 minuter (som att exempelvis städa den alltid skitiga bilen), bör man ju fundera på att hänga upp skylten

Folk är så stressade idag, både privat och i arbetslivet. Att ändra det man tänkte göra för att ladda batterier, blir inte lika effektivt. Det är därför helt vanligt folk har utbytningsbara batterier till deras borrmaskiner etc. Och det är ett sätt att lösa problemet på. I framtiden kanske det fungerar praktisk att bara ha ett par som man kan ladda snabbt.

När det gäller mobiltelefon så är det samma där. Jag stöter dagligen på folk som måste panikladda deras mobiltelefoner och som bara har en kort tid på sig.

Skrivet av ztenlund:

Ficklampan och borrmaskinen har typiskt sett den fantastiska högteknologiska funktionen utbytbart batteri... Något mina kameror har också, även om det gör att ladda batterier i de nyare också om man vill.

Ja, en lösning på problemet med att folk ej har tid att vänta. Om Solid statebatterier kommer och det går att ladda riktigt snabbt, så kanske denna dyrare lösning med att ha flera batterier och extern laddstation försvinner på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem

Denna teknik borde vara väldigt intressant för elbilar (kanske t.o.m. bussar/lastbilar) också!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Denna teknik borde vara väldigt intressant för elbilar (kanske t.o.m. bussar/lastbilar) också!

Vet inte om det skiljer alls faktiskt? Många elfordon laddar DC med höga spänningar, cirka 400-800V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Häst och vagn funkar ju perfekt också, med lite framförhållning så behöver man ju inte åka så snabbt till jobbet med moderna bilar. Bara åka lite tidigare :).

Utveckling skadar inte, kan man få samma resultat till samma kostnad men under en betydligt kortare tid så är det bra i alla led eg.

Permalänk
Medlem

Coolt och imponerande! Själv blir jag lite orolig när man börjar komma upp i höga effekter när saker ska laddas. Tänker på värme och brandrisk.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Gick från Iphone till Oneplus 12 nyligen. Man blir ju lika pirrig i magen varje gång man kör in 100w in mobilen och den är laddad fullt på 20min

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot när solid state batterier kommer till mobiler. Lägre vikt, ingen brandrisk och laddar fullt på en minut. Dessutom ska de inte degraderas i samma utsträckning. De säger ju att elbilar med solid state laddar fullt på 9 min och att en laddning ger runt 100 mils räckvidd. Dessutom ska batteriet inte påverkas nämnvärt förrän efter 100 000 mil. Jag vet att Samsung redan tagit fram ett sånt batteri till bilar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Jag håller till stor del med.. Men det är bättre att ha det och inte behöva det än behöva det och inte ha det.

Skrivet av Trihxeem:

Vilken teknik här är det som bilar inte redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Trevligt att möjligheten finns för de (fåtal?) som verkligen behöver det, men för min egen del tycker jag det låter som onödigt jagande av höga specs-siffror. Kan ju inte vara bra för batteriets livslängd att slita på det med flera hundra watt laddeffekt.
Själv tycker jag 15-20 W funkar alldeles utmärkt, och 90% av dagarna skulle jag nog kunna nöja mig med 10 W.
Till er som regelbundet laddar med 40 W eller mer är jag lite nyfiken på hur ert användningsområde skiljer sig från mitt. Jag tycker i alla fall det funkar fint att ha telefonen liggande antingen på skrivbordet på kontoret medan jag jobbar, eller på köksbänken hemma när jag rotar runt med andra saker, och då gör det inget om det tar en timme att ladda fullt.

40W??
Min OP11 med sina 100W är det minsta jag kan tänka mig i min nästa telefon. Har man en telefon som laddar 15 - 20W så behöver man helt klart planera sin laddning så att man faktiskt hinner ladda mobilen mer än några fåtal procent. Typ nattladdning fungerar 15 - 20W utmärkt för. Men den där "Jag har bara 10 minuter på mig att duscha innan jag ska vara iväg" blir ju väldigt knepig om man vill passa på att få lite mer batteri i sin telefon med 15 - 20W tycker jag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Ja tack! Om det kommer utan alltför stora kompromisser på hållbarhetssidan är jag väldigt intresserad. Är av åsikten att ett batteri aldrig kan ladda snabbt nog.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

340W är ju typ en halv mikrovågsugn… borde bli galet varmt på 4 minuter, så skulle inte köra sådan laddning obevakad

Permalänk
Medlem

Rosta bröd och ladda samtidigt

Permalänk
Medlem

Den telefonen lär ju inte alls börja brinna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

40W??
Min OP11 med sina 100W är det minsta jag kan tänka mig i min nästa telefon. Har man en telefon som laddar 15 - 20W så behöver man helt klart planera sin laddning så att man faktiskt hinner ladda mobilen mer än några fåtal procent. Typ nattladdning fungerar 15 - 20W utmärkt för. Men den där "Jag har bara 10 minuter på mig att duscha innan jag ska vara iväg" blir ju väldigt knepig om man vill passa på att få lite mer batteri i sin telefon med 15 - 20W tycker jag.

Mina telefoner klarar en hel dag utan att ta slut på ström så det är inte ett problem för mig. Jag har mer problemet att tillverkare inte ger mig valet om jag vill snabbladda eller inte. Jag måste använda en gammal laddare som bara laddar med 1A för att få långsam laddning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Viking

Laddar man över natten så spelar det ingen roll.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Skulle vara neat, undra hur lång tid det tar innan mobiler kommer börja använda det. (Om de nu gör det alls).