Efterlängtad nyhet i Apples kommande Mac‑modeller

Permalänk
Melding Plague

Efterlängtad nyhet i Apples kommande Mac‑modeller

Utvecklarloggar och anonyma källor på Apple avslöjar att nya Mac-modeller med M4-kretsen kan ha en länge efterfrågad ändring: Mer minne som standard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sluta med röviga clickbaits och skriv vad artikeln handlar om i rubriken tack.

Permalänk
Medlem

"Nya Mac-modeller får minst 16GB RAM"

Så, nu är rubriken fixad

Permalänk
Medlem

Aftonbladet+ nivå på rubriken ser jag. Sorgligt.

Permalänk

Känns väldigt långsökt alltså. Om något så känns det som att det är 12 GB det handlar om.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

VAD SOM ÄR FEL MED DEN HÄR ARTIKELN

Extremt click baity

Dold text
Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Aftonbladet+ nivå på rubriken ser jag. Sorgligt.

Funkade på mig.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk

Problemet med ram är att detta behov har ökas hela tiden, så 16GB ram idag är lika snålt som 8GB var vid m1.

Det intressanta tycker jag dock är Apple Ai satsning. Det finns ett ganska stort motstånd emot Ai tycker jag. Och snart kommer nästa alla oavsett om de vill det eller ej använda Ai mjukvara på laptoppen, desktopen, mobilen/surfplattan.

Apples problem just nu för den stora skaran är att om man ska ha något bättre än det allra enklaste så stiger priser fort som bara den.

Permalänk
Medlem

Behövde också klicka mig in för att få en hum vad det habdlade om. Riktigt dålig rubriksättning. I stil med en dålig tidning.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja anmärka på en sak till - det är inte allmänt visdom att köpa till mer minne på en MacBook Air. 8 GB duger bra till alla som bara använder enkla program, surf, streaming, mail, office.

Jag hoppas att de skrotar flärpen i skärmen. Och jag tycker att det är fult av Apple att ha svart bild på skärmen på alla bilder av Macarna så att man inte ser flärpen. Det finns andra tillverkare av datorer med kamera och inlogg utan flärp.

Permalänk
Medlem

SKITRUBRIK

Hur tänkte ni här?
Tvinga folk att klicka på rubriken för att se vad artikeln handlar om - jo men det verkar rimligt, tänk så många klick vi får!
Patetiskt!
Nu blir det adblock även på swec, grattis!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av anogr:

Jag skulle vilja anmärka på en sak till - det är inte allmänt visdom att köpa till mer minne på en MacBook Air. 8 GB duger bra till alla som bara använder enkla program, surf, streaming, mail, office.

Jag hoppas att de skrotar flärpen i skärmen. Och jag tycker att det är fult av Apple att ha svart bild på skärmen på alla bilder av Macarna så att man inte ser flärpen. Det finns andra tillverkare av datorer med kamera och inlogg utan flärp.

Flärpen är inte snygg. Men Apple har höjt skärmarna med flärp med 64 pixlar typ, så själva "Applefältet" eller vad det heter smälter in i flärpen.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Behövde också klicka mig in för att få en hum vad det habdlade om. Riktigt dålig rubriksättning. I stil med en dålig tidning.

Jag håller med. Jag trodde de skulle släppa Mactini
https://www.youtube.com/watch?v=BGGOn-H7s3Q

Det stora är Apples Ai satsning, denna satsning utökar de nu default rammängd för. Min gissning är att Apples Ai blir en sådant inbyggt så man aldrig tänker på den är där.

Att default blir 8GB betyder för de flesta här att de kanske nu kan köpa defaultmodellen. Som med tanke på att precis allt blir dyrare också troligen blir det.

Permalänk
Medlem

Håller med övriga om att rubriken inte hör hemma på Swec. På tidningar som ska bli sålda på Pressbyrån förstår jag att det krävs clickbait men inte här.

Verkligen på tiden med mer ram. Trodde de skulle mellanlanda på 12GB först men trevligt om det blir 16 direkt. För casuals som inte använder tunga program kommer det ge en otroligt lång livslängd på produkten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Suck.

Antingen fortsätter man den nedåtgående spiral man haft med nyheterna senaste åren eller åtgärdar problemen, annars får jag börja söka mig till andra forum

Skärp er, den största styrkan måste väl ändå vara den återkommande massan som kallat detta stället hem i flera år snarare än att hoppas på en aftonbladetfiering med flyktiga snabba klick som slutar generera innehåll på resten av forumet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vår Macbook Pro 15" från 2015 har 16GB RAM som standard, så det var verkligen på tiden att steppa upp från 8GB nu, om det blir så. 8GB kanske räcker nu, men man vill väl kunna ha sin Macbook i minst 10 år (eller?) och då kan det ju tänkas att 8GB blir lite snålt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med ram är att detta behov har ökas hela tiden, så 16GB ram idag är lika snålt som 8GB var vid m1.

Det intressanta tycker jag dock är Apple Ai satsning. Det finns ett ganska stort motstånd emot Ai tycker jag. Och snart kommer nästa alla oavsett om de vill det eller ej använda Ai mjukvara på laptoppen, desktopen, mobilen/surfplattan.

Apples problem just nu för den stora skaran är att om man ska ha något bättre än det allra enklaste så stiger priser fort som bara den.

Jag skulle nog säga att 16GB är bra som instegsmodell men hoppas det inte är 2500 kr för varje steg upp i minneskonfiguratorn.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas det gäller allt inkl Mac mini och MacBook Air och utan att de höjer priserna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tidigare ryktades det om 12GB på instegsmodellerna... Men nu 16GB alltså? Gäller det hela lineupen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Men Sweclockers! Den här södertörnsjournalistiken får ni sluta med! I ett och ett halvt år har vi fått se nyheter som mer handlar om branschintriger än tekniknytt. Och i de fall det är teknikrelaterat så är det mest om mainstreamprodukter som ni vidareförmedlat från amerikanska sidor, och dagspressen.
Kritik ignoreras helt och noll forumaktivitet eller ens sakintresse från artikelförfattaren. Och så har vi sådan här clickbait.
Är det Sweclockers eller IT-nyheterna i dagspressen vi läser?

Åtgärda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Flärpen är inte snygg. Men Apple har höjt skärmarna med flärp med 64 pixlar typ, så själva "Applefältet" eller vad det heter smälter in i flärpen.

Menyraden heter den.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Tidigare ryktades det om 12GB på instegsmodellerna... Men nu 16GB alltså? Gäller det hela lineupen?

Det är ryktet. Den som lever får se, men det är väl inte alldeles osannolikt.

OBS att med LPDDR5X så kan kan absolut ha 12GB RAM på en 128-bitars buss, så personligen hade jag kanske trott att 12GB är ett mer sannolikt golv, men det är ju rykten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Äntligen! Hoppas det gäller allt inkl Mac mini och MacBook Air och utan att de höjer priserna.

Man kan ju alltid hoppas, men det känns mer troligt att 8GB-varianten helt enkelt "försvinner" och att instegsmodellen istället blir 16GB till samma pris som 16GB kostar idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Redaktion
Skribent

Hej alla! Tar till mig av kritiken kring rubriken. Tycker inte att den var clickbait (som brukar definieras som att locka med något som sedan aldrig kommer), men förstår känslan av att det är för lite info och att man måste klicka för att ens få veta vad det faktiskt handlar om (och inte bara vad detaljerna är). Har ändrat i ingressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundberg:

Hej alla! Tar till mig av kritiken kring rubriken. Tycker inte att den var clickbait (som brukar definieras som att locka med något som sedan aldrig kommer), men förstår känslan av att det är för lite info och att man måste klicka för att ens få veta vad det faktiskt handlar om (och inte bara vad detaljerna är). Har ändrat i ingressen.

Om hela tråden handlar om en enda sak är det ganska illa, inte direkt första gången jag läst liknande trådar…

Det är okej att locka till läsning, men lite mer än detta kan vi nog nå upp till

Permalänk
Medlem

Lite väl hårda omdömen om rubriken. Alla vill veta, men ingen vill läsa artikeln för att det handlar om Apple?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Lite väl hårda omdömen om rubriken. Alla vill veta, men ingen vill läsa artikeln för att det handlar om Apple?

Jag kör redan med minst 16GB RAM i alla mina Mac:ar, så tycker det är lite av en icke-nyhet.

Är mer intresserad av hur inflationen påverkar priserna nu i höst. De senaste åren har Apple varit dyrare än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör redan med minst 16GB RAM i alla mina Mac:ar, så tycker det är lite av en icke-nyhet.

Är mer intresserad av hur inflationen påverkar priserna nu i höst. De senaste åren har Apple varit dyrare än vanligt.

Har de varit dyrare än vanligt? Upplever priset ganska likt då jag köpte en Mac 2018. Men jag får mycket, mycket bättre prestanda och batteritid nu. Bara ssd de inte "bjuder" på,typ 1TB är alltid ett dyrt val och inte standard.

Permalänk
Medlem

Min gissning är snarare 12 GB än 16 GB. Och så blir det 24, 48, 96 GB som tillval.

Skrivet av walkir:

Jag har också 16 GB i min MacBook men jag behöver mer än 8 GB eftersom jag videoredigerar på den. Använder en Samsung T7 1 TB som scratchdisk.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundberg:

Nu såg jag inte originalrubriken, men den defenitionen av clickbait håller jag inte med om, enligt mig och många andra handlar det om att hinta om något som man ska bli nyfiken på att veta svaret på och man måste klicka på en länk för att få svaret. Dvs man fiskar efter klick genom att undanhålla det uppenbara som alla vill veta.

https://internetkunskap.se/artiklar/ordlista/klickbete/

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av fish:

Nu såg jag inte originalrubriken, men den defenitionen av clickbait håller jag inte med om, enligt mig och många andra handlar det om att hinta om något som man ska bli nyfiken på att veta svaret på och man måste klicka på en länk för att få svaret. Dvs man fiskar efter klick genom att undanhålla det uppenbara som alla vill veta.

https://internetkunskap.se/artiklar/ordlista/klickbete/

Det verkar råda delade meningar om huruvida clickbait måste vara missvisande eller inte 😅 Så här står det på engelska Wikipedia:

A defining characteristic of clickbait is misrepresentation in the enticement presented to the user to manipulate them to click onto a link. While there is no universally agreed-upon definition of clickbait, Merriam-Webster defines clickbait as "something designed to make readers want to click on a hyperlink, especially when the link leads to content of dubious value or interest."

Men som sagt, jag håller med de som klagade på den ursprungliga rubriken och ingressen att de inte tydligt nog visade vad det handlade om. (Så här stod det ursprungligen, för att vara helt transparent: "Efterlängtad nyhet i Apples kommande Mac‑modeller – Utvecklarloggar och anonyma källor på Apple avslöjar att nya Mac-modeller med M4-kretsen kan genomföra en länge efterfrågad ändring.")